Statek - fotomontarz.doc

(3329 KB) Pobierz
Zagięta kartka

 

Statek - fotomontaż.

Corel PHOTO-PAINT  12

 

 

Ćwiczenie ma na celu pokazanie sposobu na stworzenie fotomontażu z kilku zdjęć.

 

Wykonując można nauczyć się:

 

·        używania narzędzia Ścieżka, Różdżka, Pędzel maski

·        selekcjonowania wybranego elementu ze zdjęcia za pomocą w/w narzędzi

·        korzystania z okna dokowanego Obiekty i Ścieżka

·        pracy na warstwa

·        używania narzędzi Krycie i Tryb scalania

 

 

Tworzenie nowego dokumentu

 

 

1.

 

Tworzymy nowy dokument o wymiarach 887x1182 piksele i rozdzielczości 300 dpi, bez tła i w trybie kolorów RGB (24 bity). Klikamy OK.

 

 

 

Selekcjonowanie wybranych elementów za pomocą ścieżek

 

 

Ścieżki obcinania umożliwiają tworzenie obrazków o kształtach innych niż prostokątne przez obrysowanie określonego obszaru ścieżką, przez co pozostała część obrazka będzie przezroczysta, gdy obrazek będzie wyświetlany w innej aplikacji. Na przykład dysponując obrazkiem utworzonym w programie Corel PHOTO-PAINT, który przestawia wazę na stole, można utworzyć ścieżkę obcinania wokół wazy i wyeksportować obszar obrazka wazy do innej aplikacji. Gdy nie jest używana ścieżka obcinania, cały obrazek zawiera się w kwadratowej lub prostokątnej ramce, tracąc kształt obszaru wazy.

 

Aby wysłać ścieżkę obcinania do innej aplikacji, należy wyeksportować zawartość ścieżki jako plik Encapsulated PostScript (EPS). Można również wydrukować obszar objęty ścieżką obcinania
i określać wartość spłaszczania, która określa dokładność, z jaką zakrzywione segmenty ścieżek są odwzorowywane przez urządzenie wyjściowe, na przykład drukarkę.

 

Tworzenie ścieżek

 

Ścieżki składają się z połączonych segmentów (linii prostych lub krzywych), których punkty połączeń oznaczane są małymi kwadratami nazywanymi węzłami. Ścieżki można tworzyć od podstaw, z maski lub przez zduplikowanie już istniejącej ścieżki. Na obrazku można utworzyć kilka ścieżek, jednak w danym czasie na obrazku wyświetlana jest tylko jedna.

 

Rysowanie ścieżek
 

Można tworzyć ścieżki Beziera i ścieżki rysowane odręcznie. Przy tworzeniu ścieżki od podstaw pierwsza ścieżka nosi nazwę Ścieżka 1, a nazwy następnych ścieżek są numerowane przyrostowo.

             

Ścieżkę Beziera można utworzyć, umieszczając węzły w różnych miejscach obrazka. Węzły są łączone za pomocą segmentów linii prostych lub krzywych. Punkty sterujące wskazują kierunek segmentu krzywej i jej kąt względem węzła. Po narysowaniu ścieżki można dokładniej edytować jej kształt. Więcej informacji na temat kształtowania ścieżek można znaleźć w sekcji Kształtowanie ścieżek

 

Ścieżkę rysowaną odręcznie można utworzyć w taki sam sposób jak linię rysowaną ołówkiem. Po zakończeniu rysowania ścieżki, wzdłuż ścieżki automatycznie wstawiane są węzły danego typu
w wymaganej liczbie.

 

Przekształcanie ścieżek i masek
 

Maski można przekształcać w ścieżki, aby umożliwić korzystanie z bardziej elastycznych funkcji edycji. Gdy maska jest przekształcana w ścieżkę, zostaje utworzona ścieżka pokrywająca się
z krawędzią biegnącą między obszarem do edycji a obszarem chronionym. Ścieżki umożliwiają modyfikowanie kształtu obszaru do edycji przy użyciu funkcji edycji ścieżek. Na przykład, jeżeli tworzona jest maska wokół budynku o złożonym kształcie, możliwe jest przekształcenie maski
w ścieżkę i umieszczenie węzłów w celu utworzenia dokładnego konturu budynku. Następnie ścieżkę można z powrotem przekształcić w maskę.

 

Można również przekształcić ścieżkę w maskę, tak, aby możliwe było zaznaczenie, wycięcie lub skopiowanie zdefiniowanego obszaru. Przekształcanie ścieżek w maski umożliwia modyfikowanie ich kształtu za pomocą narzędzi maski.

 

Kiedy ścieżka jest przekształcana w maskę, maska tworzona jest dodatkowo, tak, że na obrazku wyświetlana jest zarówno ścieżka, jak i utworzona z niej maska. Następnie z obszaru do edycji można utworzyć obiekt i przenieść go, nie zmieniając położenia ścieżki. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w sekcji Tworzenie obiektów.

 

Duplikowanie ścieżek
 

Podczas duplikowania ścieżki tworzona jest kopia danej ścieżki. Zduplikowaną ścieżkę można zmieniać bez wpływu na oryginalną ścieżkę.

 

 

 

 

 

 

Korzystanie z narzędzia Różdżka

 

 

1.

 

Otwórz plik dach.tif.

 

 

 

2.

 

Następnie w oknie dokowanym Obiekty kliknij na dole opcję Tworzy obiekt z tła , co spowoduje zamianę warstwy Tło na warstwę Obiekt 1.

 

 

 

3.

 

Następnie używając narzędzia Różdżka klikamy na obszar nieba, co spowoduje powstanie maski o kolorze czerwonym. Jeżeli rezultat jest inny od pokazanego na obrazku, na pasku różdżki ustaw tolerancję na 10 . To powinno rozwiązać problem.

 

 

 

3.

 

Następnie z menu Obiekt/Utwórz/Obiekt: wytnij zaznaczenie lub kombinacją klawiszy Shift+Ctrl+↑ wycinamy zaznaczenie (nasz niepotrzebne niebo), które powinno pokazać się w oknie dokowanym Obiekty jako nowa warstwa Obiekt 2.

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

Mając zaznaczoną warstwę Obiekt 2 klikamy na ikonie Usuń obiekt , co spowoduje usunięcie warstwy Obiekt 2, a co za tym idzie usunie niebo ze zdjęcia i pozostanie sam dach.

 

 

 

5.

 

Teraz musimy za pomocą narzędzia wskaźnik złapać nasz dach i przenieść go do naszego utworzonego dokumentu i ustawić tak jak na rysunku.

 

 

 

6.

 

Teraz musimy pozmieniać nazwy warstw tak, żeby potem nie szukać jakiegoś elementu. Warstwę o nazwie Obiekt 1 zmieniamy na tło, a warstwę Obiekt 2 na dach. Nazwę warstwy zmieniamy klikając 2 razy na warstwę
w oknie, które się pokaże.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Korzystanie z narzędzia Ścieżka

 

 

1.

 

Otwieramy zdjęcie statek.tif.

 

 

 

2.

 

Teraz za pomocą narzędzia Ścieżka obrysowujemy statek tak jak na rysunku. Może nie jest to dokładny obrys, ale zaraz do tego dojdziemy.

 

 

 

3.

 

Teraz za pomocą narzędzi dostępnych na pasku Ścieżki dopasowujemy nasz obrys tak jak na rysunku.

 

 

 

 

 

4.

 

Po dopasowaniu ścieżki do statku z menu Maska/Utwórz/Przekształć ścieżkę w maskę. Spowoduje to przekształcenie naszej ścieżki w maskę

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

Następnie poprzez wciśnięcie Shift+Ctrl+↑ wycinamy nasze zaznaczenie. Usuwamy niepotrzebną warstwę.

 

 

 

6.

 

Następnie wycinamy środek między pokładem a żaglem. Efekt powinien wyglądać następująco.

 

 

 

7.

 

Teraz należy przenieść nasz statek do naszego dokumentu. Warstwę ze statkiem nazywamy statek i przenosimy ją poniżej dachu. Efekt widać na rysunku.

 

 

 

 

8.

 

Teraz musimy nadać statkowi fakturę muru. Otwieramy zdjęcie ściana.tif, przekształcamy je w obiekt i przenosimy do naszego projektu.

 

 

9.

 

Ustawiamy zdjęcie ze ścianą tak jak na rysunku za pomocą uchwytów do obracania, które można wywołać klikając dwa razy na obiekt. Żeby było łatwiej ustawić nasze zdjęcie, krycie ustawiamy na 60.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin