Bezpieczeństwo pracy przy LPG.pdf

(253 KB) Pobierz
Microsoft Word - Materia=B3_na_posiedzenie_ROP_w_kwietniu_2008_r.doc
Państwowa Inspekcja Pracy
Główny Inspektorat Pracy
Bezpieczeństwo i higiena pracy
pracowników zatrudnionych
przy urządzeniach zasilanych gazem LPG
materiał na posiedzenie Rady Ochrony Pracy
Warszawa, marzec 2008 r.
53906287.027.png 53906287.028.png 53906287.029.png 53906287.030.png 53906287.001.png 53906287.002.png 53906287.003.png 53906287.004.png 53906287.005.png 53906287.006.png 53906287.007.png 53906287.008.png 53906287.009.png 53906287.010.png 53906287.011.png 53906287.012.png 53906287.013.png 53906287.014.png 53906287.015.png 53906287.016.png 53906287.017.png 53906287.018.png 53906287.019.png 53906287.020.png 53906287.021.png 53906287.022.png 53906287.023.png 53906287.024.png
WAŻNIEJSZE INFORMACJE O BRANŻY GAZU PŁYNNEGO
Według danych szacunkowych Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, w 2007 roku
sprzedaż gazu płynnego propan-butan (gazu skroplonego LPG) utrzymała się w Polsce
na poziomie z poprzedniego roku i wyniosła ok. 2 mln 450 tys. ton. Wcześniej jego sprzedaż
w Polsce biła światowe rekordy. Od 1991 roku - kiedy to kształtowała się na poziomie
175 tys. ton rocznie - do 2006 roku odnotowano ponad 14-krotny wzrost sprzedaży. Szybki
wzrost sprzedaży gazu płynnego i rozwój sieci handlowej zajmującej się jego dystrybucją
wynikał przede wszystkim z konkurencyjnej ceny tego paliwa używanego do napędu silników
pojazdów samochodowych (autogaz).
Największą dynamikę wzrostu odnotowano właśnie w segmencie rynku autogazu.
Segment ten w Polsce obejmuje aktualnie 75% rynku gazu skroplonego LPG. W latach
2002 – 2006 sprzedano łącznie 6 mln 955 tys. ton autogazu, to jest ponad 3 razy więcej
niż w poprzednim pięcioleciu. Od 2004 roku Polska stała się największym konsumentem
autogazu w Europie. Zahamowanie dynamiki wzrostu sprzedaży autogazu nastąpiło w 2007 r.,
kiedy sprzedano go zaledwie o ok. 1% więcej niż rok wcześniej (1 mln 830 tys. ton).
Polska uplasowała się też na pierwszym miejscu w Europie i drugim na świecie pod
względem liczby samochodów zasilanych autogazem. W 2007 roku ich liczba przekroczyła
2 mln szt. W tej sytuacji w ostatnich latach nastąpić musiał także znaczący wzrost liczby
stacji paliw płynnych prowadzących dystrybucję autogazu. Ich liczba w latach 2001 - 2006
wzrosła dwukrotnie. Na koniec 2007 r. było w Polsce ponad 6800 punktów sprzedaży
autogazu (łącznie z jego modułami na stacjach paliw płynnych), co daje naszemu krajowi
pierwsze miejsce w świecie.
O pozycji i wielkości rynku gazu płynnego w Polsce świadczyć mogą także liczby
znajdujących się w obrocie butli gazowych 11-kg (jest ich ponad 11 mln); butli gazowych
turystycznych (do 5 kg), których jest około 2 mln szt. i ponad 67 tys. stałych zbiorników
magazynowych gazu płynnego znajdujących się w stacjach autogazu, rozlewniach gazu
płynnego, w zakładach przemysłowych, przy domach i gospodarstwach rolnych itd.
W ostatnich latach przybywało ich średnio od 4 do 5 tys. rocznie. Dane te wskazują, że
branża gazu płynnego w Polsce należała do najdynamiczniej rozwijających się branż naszej
gospodarki.
Rozwojowi branży nie towarzyszyła jednak należyta dbałość pracodawców
o zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy. Świadczą o tym wyniki kontroli
przeprowadzonych przez Państwową Inspekcję Pracy. W latach 2004 – 2007 łącznie
skontrolowano 2561 stacji paliw płynnych prowadzących dystrybucję autogazu
1
oraz 190 rozlewni gazu płynnego propan-butan (ok. 95 % funkcjonujących), w tym
103 rozlewnie LPG spełniające kryteria zakładu o dużym i zwiększonym ryzyku poważnej
awarii przemysłowej – w rozumieniu dyrektywy Rady Unii Europejskiej 96/82/EC (dyrektywy
Seveso II) i ustawy Prawo ochrony środowiska.
Podczas kontroli stwierdzono, że znacząca liczba pracodawców i pracowników stacji
autogazu i rozlewni LPG nie przestrzegała elementarnych zasad i przepisów bezpieczeństwa
i higieny pracy. Ujawniono liczne przypadki świadczące o bagatelizowaniu, a niejednokrotnie
też o lekceważeniu spraw bezpieczeństwa, mimo że ryzyko wybuchu i pożaru w zakładach
operujących gazem płynnym jest bardzo duże. Z tego względu problematyka warunków
i bezpieczeństwa pracy w stacjach autogazu i rozlewniach gazu płynnego była przedmiotem
obrad Rady Ochrony Pracy (w 2005 roku) oraz sejmowej Komisji do Spraw Kontroli
Państwowej (w 2006 r.).
WYNIKI KONTROLI PRZEPROWADZONYCH W LATACH 2006 – 2007 W STACJACH
PALIW PŁYNNYCH ZAJMUJĄCYCH SIĘ DYSTRYBUCJĄ AUTOGAZU
Kontrolom poddano zarówno stacje sprzedające wyłącznie autogaz, jak i stacje
o pełnym profilu sprzedaży, prowadzące poza dystrybucją autogazu sprzedaż benzyn i oleju
napędowego. Łącznie w ostatnich dwóch latach skontrolowano 1364 stacje sprzedające
autogaz, większość (58%) w 2007 roku. Kontrole prowadzono z wykorzystaniem jednolitej
metodyki, opartej na specjalistycznej liście kontrolnej uwzględniającej wyniki kontroli
pilotażowych prowadzonych w stacjach paliw płynnych w 2004 roku i wcześniej.
Przestrzeganie przepisów bhp sprawdzano – zgodnie z zaleceniami Rady Ochrony
Pracy - zarówno w małych stacjach paliw zlokalizowanych na wsiach lub w małych
miejscowościach, jak i stacjach większych, w tym wchodzących w skład struktur koncernów
Shell, BP, Orlen, Statoil itd. Prawie połowę skontrolowanych stacji stanowiły stacje
całodobowe. Na terenie ponad 60 % stacji znajdowały się obiekty o charakterze handlowym
(sprzedaż prasy, części samochodowych, artykułów spożywczych), a co piątej - prowadzono
działalność gastronomiczną (bar, restaurację). Dystrybucję gazu płynnego w butlach - poza
sprzedażą autogazu, benzyn, oleju napędowego - prowadziło ponad 90 % stacji.
Kontrole wykazały, że mimo funkcjonowania większości stacji paliw płynnych od
dłuższego czasu, nadal ujawniano stacje paliw (149), których właściciele nie posiadali
decyzji administracji terenowej zezwalającej na ich użytkowanie. Stwierdzono też, że
dystrybucję autogazu - bez wymaganej koncesji Urzędu Regulacji Energetyki na prowadzenie
działalności gospodarczej w zakresie obrotu paliwami płynnymi - prowadziło 129 skontrolowanych
stacji, a w przypadku 191 stacji pracodawcy nie poinformowali Państwowej Inspekcji Pracy
o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. W 55 stacjach paliw eksploatowano
2
urządzenia poddozorowe (m.in. zbiorniki ciśnieniowe gazu skroplonego LPG)
bez wymaganej decyzji Urzędu Dozoru Technicznego. Ujawniono także przypadki
eksploatowania w 54 stacjach autogazu - w strefach zagrożonych wybuchem - 71 urządzeń
w wykonaniu zwykłym, a nie w wykonaniu przeciwwybuchowym (m.in. urządzenia chłodnicze
do napojów, oprawy oświetleniowe, gniazdka wtykowe). Stwarzało to realne zagrożenie
bezpieczeństwa dla obsługi stacji i osób trzecich.
Uwagę zwracają liczne przypadki zatrudnienia w stacjach autogazu pracowników
bez wymaganego szkolenia i kwalifikacji. Kontrolujący ujawnili, że łącznie w latach
2006 – 2007 szkolenia w zakresie bhp nie odbyło 988 pracowników (w tym 534 w 2007 r.),
a 697 osób obsługiwało instalacje LPG pomimo braku dodatkowych wymagań
kwalifikacyjnych (Transportowego Dozoru Technicznego). Do pracy dopuszczono
508 pracowników bez profilaktycznych badań lekarskich.
O niepokojąco dużej skali stwierdzonych nieprawidłowości świadczą liczby
zastosowanych przez inspektorów pracy środków prawnych, nakazujących pracodawcom
przywrócenie stanu zgodnego z prawem. W 2006 roku konieczność wydania decyzji
nakazowych zaszła aż w 96 % skontrolowanych stacji. W co drugiej wydano dziesięć i więcej
decyzji, w co czwartej – ponad czternaście, a w 10 % stacji - ponad dwadzieścia.
W 2007 roku odsetek stacji, w których inspektorzy pracy wydali decyzje nakazowe
kształtował się na poziomie 2006 roku. Zmniejszył się jednak odsetek stacji, w których zaszła
konieczność wydania dużej liczby decyzji nakazowych. I tak w 2007 roku dziesięć i więcej
decyzji wydano w 38% skontrolowanych stacji; ponad czternaście - w 15 % stacji, a w 5 %
stacji - więcej niż dwadzieścia. Wielkości te wskazują na rysujące się już symptomy poprawy
stanu przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w stacjach autogazu,
co świadczyć może o skuteczności dotychczasowych działań Państwowej Inspekcji Pracy.
Powszechnie występujące w latach 2006 – 2007 nieprawidłowości i uchybienia
w stacjach autogazu wyszczególniono w załączniku nr 1 do niniejszego opracowania.
Dla wybranych obszarów porównanie skali naruszenia przepisów w 2007 i 2006 roku
zobrazowano na wykresie zamieszczonym na stronie 4.
Wprawdzie analiza danych zawartych w zestawieniu i na wykresie potwierdza,
że w większości kontrolowanych obszarów działania Państwowej Inspekcji Pracy zaczynają
przynosić efekty w postaci poprawy przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny
pracy przez przedsiębiorców i pracowników stacji paliw sprzedających autogaz, to trzeba
zaznaczyć, że stan ten nadal jest niezadowalający.
Niepokoić bowiem musi prowadzenie działalności w zakresie obrotu paliwami płynnymi bez
wymaganych zezwoleń (decyzji) organów administracji państwowej, dopuszczenie do pracy
3
pracowników nieprzeszkolonych w zakresie bhp, bez wymaganych kwalifikacji, bez badań
lekarskich itd., a także takie nieprawidłowości ujawnione podczas kontroli w 2007 r., jak:
niewyposażenie 144 odmierzaczy gazu płynnego na stanowiskach tankowania
pojazdów w zawory samoodcinające, zabezpieczające przed awaryjnym wyciekiem gazu,
brak ochrony 100 stanowisk odmierzaczy gazu i zbiorników LPG przed najechaniem
na nie obsługiwanych pojazdów,
nieprzeprowadzenie okresowej oceny ryzyka na 432 stanowiskach pracy, na których może
wystąpić atmosfera wybuchowa (nieprawidłowość ujawniono w 324 stacjach autogazu),
niepoinformowanie 774 pracowników o ryzyku związanym z wykonywaną pracą,
nieprzydzielenie 470 pracownikom odpowiednich środków ochrony indywidualnej,
braki w wyposażeniu 56 stacji paliw w odpowiednią ilość podręcznego sprzętu
przeciwpożarowego,
nieokreślenie w 203 stacjach paliw podstawowych wymagań bhp przy wykonywaniu
prac szczególnie niebezpiecznych,
niepotwierdzenie pomiarami skuteczności ochrony przeciwporażeniowej przed
dotykiem bezpośrednim w 114 stacjach autogazu i w 134 – przed dotykiem pośrednim.
Odsetek nieprawidłowości stwierdzonych w kontrolowanych stacjach LPG
spełnienie wymagań (pod względem ilości i sposobu)
składowania na terenie stacji butli z gazem LPG
pomieszczenia higienicznosanitarne i ich wyposażenie
ochrona antyelektrostatyczna w przestrzeniach
zewnętrznych zagrożonych wybuchem
zadaszenie stacji autogazu i stanowisk dystrybucji LPG
ochrona odgromowa obiektów stacji paliw
instrukcja bhp dotycząca prowadzonych procesów
technologicznych
instrukcje postępowania w sytuacjach awaryjnych
wyposażenie terenu stacji w odpowiednie znaki
drogowe i informacyjno-ostrzegawcze
oznakowanie instalacji znakami bezpieczeństwa
i identyfikacyjnymi
wyznaczenie i oznakowanie stref zagrożenia
wybuchem
okresowa (nie rzadziej niż raz w roku) ocena ryzyka na
stanowiskach pracy, na których może wystąpić
atmosfera wybuchowa
0
20
40
60
4
80
2006 rok
2007 rok
53906287.025.png 53906287.026.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin