Program do zajęć rewalidacyjnych z matematyki w Zasadniczej Szkole Zawodowej Specjalnej.doc

(87 KB) Pobierz
Program do zajęć rewalidacyjnych z matematyki w Zasadniczej Szkole Zawodowej Specjalnej

Program do zajęć rewalidacyjnych z matematyki w Zasadniczej Szkole Zawodowej Specjalnej

 

Punktem wyjścia do opracowania niniejszego programu o nazwie RACHMISTRZ SZKOLNY była chęć stworzenia programu prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z matematyki z młodzieżą o lekkim i umiarkowanym stopniu upośledzenia uczących się w zasadniczej szkole zawodowej specjalnej.

 Punktem wyjścia do opracowania niniejszego programu o nazwie RACHMISTRZ SZKOLNY była chęć stworzenia programu prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z matematyki z młodzieżą o lekkim i umiarkowanym stopniu upośledzenia uczących się w zasadniczej szkole zawodowej specjalnej; stworzenia programu, który umożliwi uczestnikom zajęć:

·         po pierwsze – uzyskanie lepszych wyników w nauce;

·         po drugie – zdobycie i utrwalenie wiadomości, umiejętności i sprawności rozumienia elementarnych pojęć matematycznych niezbędnych dla właściwego funkcjonowania w środowisku a dotyczących praktycznej znajomości stosunków przestrzennych, ilościowych, jakościowych i czasowych;

·         po trzecie – zdobycie sprawności i umiejętności sprzyjających odnoszeniu sukcesów nie tylko w ramach edukacji szkolnej, ale również podczas prób zrozumienia otaczającej ich rzeczywistości, co ułatwi im start w samodzielne życie i rozbudzi wiarę we własne siły..

     Opracowując ramowy rozkład materiału do zajęć objętych tym programem należy wziąć pod uwagę:

·         specyficzne zapotrzebowania młodzieży, którą będzie się rewalidować,

·         analizę opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej każdego uczestnika programu,

·         własną obserwację uczniów na kilku kolejnych pierwszych zajęciach,

co da dokładniejsze rozpoznanie na temat ich trudności i braków, deficytów, wad oraz zaburzeń, i stanie się punktem wyjścia do opracowania w pierwszej kolejności charakterystyki uczestników programu uwzględniającej kierunki oddziaływania rewalidacyjnego wobec każdego ucznia poprzez różnego rodzaju ćwiczenia : korekcyjne, kompensacyjne i usprawniające przydatne każdemu z nich. W trakcie każdych zajęć powinno się wprowadzać kilkuminutowe ćwiczenia relaksacyjne przeciwdziałające zaburzeniom nerwowym i emocjonalnym, przeciwdziałające również zniechęceniu i znużeniu, a jednocześnie mobilizujące do dalszej pracy.
    Program można zakończyć konkursem sprawdzającym zdobyte przez uczestników zajęć wiadomości i umiejętności oraz nadaniem najlepszemu tytułu „Rachmistrza szkolnego”, a pozostałym uczestnikom innych tytułów ( więcej szczegółów w procedurach oceniania osiągnięć) .
    Podczas realizowania programu zajęć rewalidacyjnych większą uwagę powinno się zwracać na :

·         praktyczne wykorzystanie wiadomości i umiejętności;

·         gromadzenie i przetwarzanie przez uczniów danych dotyczących podstawowych działań matematycznych na liczbach naturalnych, całkowitych i wymiernych z którymi uczniowie mają bardzo duże kłopoty;

·         praktyczne wykorzystanie procentów w różnych dziedzinach wiedzy, a przede wszystkim w życiu codziennym.;

·         wdrażanie umiejętności posługiwania się zegarem, kalendarzem;

·         zastosowanie wiedzy matematycznej do zadań związanych z nauczanym zawodem .

     W programie oprócz wykorzystywanych metod i form pracy przedstawiono również szczegółowe cele edukacyjne, planowane osiągnięcia ucznia, procedury oceniania i osiągania celów, jak również ramowy rozkład materiałMam nadzieję, że proponowany program pracy rewalidacji uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim będzie pomocą w przygotowaniu ich do sprostania wszystkim wymogom, które niesie ze sobą codzienność.

Przykładowa charakterystyka jednego z uczestników programu

Imię i Nazwisko
Przykładowe kierunki oddziaływania rewalidacyjnego poprzez :

·         ćwiczenia koordynacji wzrokowo – słuchowej,

·         ćwiczenia rozwijające zaradność i wiarę we własne siły,

·         ćwiczenia usprawniające umiejętności rachunkowe w zadaniach praktycznych z życia codziennego,

·         ćwiczenia rozwijające procesy myślenia – wykrywanie różnic i podobieństw, analiza i synteza,klasyfikowanie i uogólnianie,

·         ćwiczenia wdrażające do rzetelnej pracy własnej,

·         ćwiczenia kształtujące umiejętność planowania,

·         ćwiczenia koncentracji uwagi,

·         ćwiczenia pamięci mechanicznej,

·         ćwiczenia kształtujące pozytywną samoocenę oraz umiarkowany samokrytycyzm,

·         ćwiczenia rozładowujące napięcia emocjonalne,

·         ćwiczenia kształtujące umiejętność współpracy w grupie,

·         ćwiczenia pamięci mechanicznej kształtujące umiejętność i sprawność samodzielnego wykonywania operacji rachunkowych,

·         ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową i spostrzegawczość.

·         ćwiczenia sprawności manualnej,

·         ćwiczenia pojęć czasowo– przestrzennych,

·         ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej,

·         ćwiczenia usprawniające myślenie głównie w oparciu o materiał konkretowo– obrazowy,

·         ćwiczenia rozwijające zdolności wnioskowania i różnicowania arytmetycznego poprzez proste rebusy,gry logiczne, zagadki matematyczne czy rozwiązywanie prostych zadań tekstowych,

·         ćwiczenia z zakresu czytania tekstu ze zrozumieniem, wyboru odpowiednich terminów i pojęć do opisu zjawisk i sytuacji życiowych,

·         ćwiczenia rozwijające samodzielność,

·         ćwiczenia doskonalące i rozwijające mowę i inne sposoby efektywnego komunikowania się,

·         ćwiczenia usprawniające różnicowanie i klasyfikowanie cech przedmiotów, barwy, kształtu i wielkości,

·         ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę wzrokową i słuchową,

·         ćwiczenia korygujące niepożądane społecznie zachowania, zaburzenia emocjonalne

·         ćwiczenia umiejętności zastosowania wiedzy matematycznej w konkretnych sytuacjach życiowych – posługiwanie się pieniędzmi, kalendarzem, zegarem, jednostkami miar itp.

Cele kształcenia:

·         kształtowanie u uczniów niepełnosprawnych zdolności różnych procesów poznawczych, logicznego myślenia i wnioskowania;

·         rozwijanie i doskonalenie zmysłów;

·         ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej;

·         ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej;

·         rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, słuchowo-ruchowej;

·         rozwijanie sprawności manualnej i motorycznej;

·         kształtowanie sprawności rachunkowej;

·         ćwiczenie pamięci mechanicznej i logicznej;

·         kształtowanie umiejętności planowania;

·         wydłużanie czasu koncentracji uwagi;

·         korygowanie niepożądanych społecznie zachowań;

·         rozładowywanie napięć emocjonalnych poprzez ćwiczenia relaksacyjne;,

·         kształtowanie wyobraźni przestrzennej przy zagadnieniach związanych z zawodem stolarz- tapicer;

·         rozwijanie zaradności życiowej;

·         rozwijanie i doskonalenie mowy i innych systemów efektywnego komunikowania się w różnych sytuacjach;

·         rozwijanie procesów myślenia np.: wykrywanie różnic i podobieństw, analiza i synteza, klasyfikowanie, uogólnianie, kształtowanie pojęć;

·         kształtowanie rozumienia podstawowych pojęć matematycznych , opanowanie umiejętności objętych programem;

·         kształtowanie umiejętności zastosowania wiedzy matematycznej w konkretnych realnych sytuacjach życiowych i czynnościach praktycznych (np. analiza informacji prasowych dotyczących różnych zagadnień gospodarczych, ekonomicznych, posługiwanie się pieniędzmi, kalendarzem, zegarem, jednostkami miar itp.), zastosowanie matematyki w nauczanym zawodzie;

·         wdrażanie uczniów do rzetelnej pracy własnej i współdziałania w zespole;

·         kształtowanie u uczniów takich cech jak: koncentracja uwagi, wytrwałość w przezwyciężaniu trudności,staranność, cierpliwość – cech z punktu widzenia pracy z dziećmi niepełnosprawnymi warunkującymi powodzenie w ich realizacji;

·         naturalna integracja nauczania matematyki z życiem codziennym uczniów (w rodzinie, w społeczeństwie) oraz z kształceniem zawodowym i przyszłą pracą zawodową - wdrażanie uczniów do zastosowania wiedzy matematycznej do opisywania i interpretowania problemów ekonomicznych (np. związanych z oprocentowaniem wkładów, kredytami, opodatkowaniem, wystawianiem faktur VAT, budową budżetu domowego, czy planowaniem wydatków).

·         kształtowanie postaw : pracowitość; uczciwość; współpraca i współdziałanie w grupie; koleżeńskość; przedsiębiorczość; systematyczność; dokładność; tolerancyjność;

·         i wiele innych wynikających z indywidualnych potrzeb uczestników programu.

Ramowy rozkład materiału

Poniższe zestawienie przedstawia propozycję realizacji prezentowanego programu. Zawiera on podział treści programowych na poszczególne działy, jednostki zajęciowe oraz liczbę godzin potrzebną do ich realizacji.
    Zajęcia rewalidacyjne będą realizowane w wymiarze 2 godzin tygodniowo przez ok. 60 godzin lekcyjnych. tj. przez okres 10-ciu miesięcy.

DZIAŁ I : LICZBY NATURALNE ( 8 godzin )
Temat zajęcia: Liczba godzin

·         Zajęcia wstępne.(1)

·         Przypomnienie tabliczki mnożenia.(2)

·         Działania na liczbach naturalnych wykonywane sposobem pisemnym.(1)

·         Kolejność wykonywania działań.(1)

·         Pisanie i obliczanie dat – korzystanie z kalendarza.(2)

·         Odczytywanie wskazań zegar. (1)

DZIAŁ II : LICZBY CAŁKOWITE ( 9 godzin)

·         Liczby całkowite dodatnie, ujemne – liczby przeciwne.(1)

·         Reguły działań na liczbach całkowitych – znaki.(1)

·         Działania na liczba całkowitych.(2)

·         Stosowanie nawiasów mówiących o kolejności działań.(2)

·         Mierzenie temperatury powietrza.(1

·         Saldo dodatnie, saldo ujemne – pojęcia : mam – wydaję.(2)

DZIAŁ III : UŁAMKI ZWYKŁE ( 6 godzin )

·         Określanie części z całości.(1)

·         Ułamki zwykłe i ich rodzaje – liczby odwrotne.(1)

·         Działania na ułamkach zwykłych.(2)

·         Rozwiązywanie zadań praktycznych z wykorzystaniem ułamków zwykłych.(2)

DZIAŁ IV : UŁAMKI DZIESIĘTNE ( 9 godzin)

·         Rodzaje ułamków dziesiętnych.(1)

·         Reguły dotyczące działań na ułamkach dziesiętnych.(1)

·         Działania na ułamkach dziesiętnych sposobem pisemnym.(2)

·         Zamiana jednostek masy i długości – działania na wyrażeniach dwumianowych.(2)

·         Mierzenie temperatury ciała.(1)

·         Zaokrąglanie liczb dziesiętnych.(1)

·         Kalkulowanie kosztów (materiałów, robocizny i innych) związanych z wykonaniem określonego wyrobu stolarskiego, czy tapicerskiego.(1)

DZIAŁ V : PROCENTY ( 9 godzin)

·         Obliczanie procentu z danej liczby.(1)

·         Znajdowanie liczby, gdy dany jest jej procent.(1)

·         Rozwiązywanie zadań z praktycznego zastosowania procentów w życiu codziennym - tworzenie faktur VAT, podatku za dochody, oprocentowanie lokat i kredytów w banku.(5)

·         Obliczanie strat materiału stolarskiego lub tapicerskiego.(2)

DZIAŁ VI : JEDNOSTKI I WYRAŻENIA DWUMIANOWE ( 7 godzin)

·         Jednostki czasu – (rozkłady jazdy pociągów, programy telewizyjne) (1)

·         Posługiwanie się zegarem.(1)

·         Posługiwanie się pieniędzmi.(1)

·         Jednostki miar i ich zamiana (jednostki długości i masy).(1)

·         Wyrażenia dwumianowe typu: 2m 75cm, 7zł 20gr, 1cm 3mm i ich zamiana.(1)

·         Dodawanie i odejmowanie wyrażeń dwumianowych związanych z mierzenie, ważeniem i płaceniem.(2)

DZIAŁ VII:WŁASNOŚCI MIAROWE FIGUR I ICH ZASTOSOWANIE W ZAWODZIE STOLARZ LUB TAPICER (10 GODZIN)

·         Rysowanie figur płaskich – modeli wykorzystywanych w stolarstwie i ich mierzenie.(1)

·         Obliczanie obwodów i pól powierzchni figur płaskich – zadania praktyczne.(1)

·         Obliczanie ilości materiałów podstawowych do wykonywania wyrobów stolarskich (np. ilość płyty wiórowej, ilość kleju do wykonania szafy).(3)

·         Obliczanie ilości materiałów wykończeniowych do wykonywania wyrobów stolarskich (np. ilość materiału na pokrycie wyrobu gotowego – np. stołu), tapicerskich (np. ilość materiału pokryciowego) oraz dekoratorskich (np. do dekoracji okien, pokrycia ścian).(3)

·         Wykorzystanie skali w kreśleniu modeli stolarskich i tapicerskich.(2)

UWAGA:
     Rozkład materiału, ilościowy przydział godzin do realizacji działu czy jednostek zajęciowych może ulegać zmianie w zależności od potrzeb rewalidowanej grupy osób.

Treści kształcenia, szczegółowe cele edukacyjne :

DZIAŁ I. Liczby naturalne i działania na liczbach naturalnych.
Uczeń :

·         przypomni sobie wiadomości dotyczące liczb naturalnych,

·         przypomni sobie wykonalność działań na liczbach naturalnych,

·         poćwiczy tabliczkę mnożenia w zakresie do 100 oraz jej zastosowania do działań,

·         poćwiczy wykonywanie działań sposobem pisemnym,

·         nabierze sprawności w kolejności wykonywania działań,

·         nabierze sprawności w posługiwaniu się zegarem i czasem.

DZIAŁ II. Liczby całkowite i działania na liczbach całkowitych.
Uczeń :

·         utrwali pojęcie liczby przeciwnej,

·         przypomni sobie matematyczny zapis liczb całkowitych i ich własności,

·         przypomni sobie i poćwiczy główne zasady wykonywania działań na liczbach całkowitych,

·         pozna relacje zachodzące pomiędzy zbiorem liczb naturalnych a zbiorem liczb całkowitych.

DZIAŁ III. Ułamki zwykłe i ich rodzaje. Działania na ułamkach zwykłych (liczbach wymiernych).
Uczeń :

·         utrwali pojęcie liczby odwrotnej,

·         przypomni zapis dzielenia przy pomocy ułamka,

·         przypomni sobie wiadomości dotyczące rozszerzania, skracania oraz podstawowych działań na ułamkach zwykłych i mieszanych,

·         poćwiczy dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych i mieszanych o tych samych i o różnych mianownikach z wykorzystaniem NWW (najmniejszej wspólnej wielokrotności) i NWD (największego wspólnego dzielnika) dwóch liczb,

·         poćwiczy mnożenie i dzielenie ułamków zwykłych i mieszanych z wykorzystaniem skracania.

DZIAŁ IV. Ułamki dziesiętne. Działania na ułamkach dziesiętnych.
Uczeń :

·         przypomni sobie i poćwiczy sposób...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin