original-version-profesjonalny-serwis-www_profww.pdf

(7543 KB) Pobierz
664006349 UNPDF
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Profesjonalny
SPIS TRECI
serwis WWW
KATALOG KSI¥¯EK
Autorzy: Jonathan Price, Lisa Price
T³umaczenie: S³awomir Dzieniszewski
ISBN: 83-7197-772-7
Format: B5, stron: 402
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Ksi¹¿ka zosta³a napisana przy wykorzystaniu dowiadczenia na temat przyci¹gania
uwagi, rozumienia tekstu, tworzenia interfejsu, mechaniki czytania i u¿ytecznoci tekstu.
Ksi¹¿ka ta uczy, jak pisaæ na potrzeby Internetu — zarówno dokumenty FAQ czy e-maile,
jak i broszury marketingowe, artyku³y publicystyczne, artyku³y prasowe, elektroniczne
biuletyny, artyku³y dla Webzinów oraz w³asne streszczenia. Zawiera zarówno porady,
jak i przyk³ady dobrze i le napisanego tekstu, przyk³ady z ¿ycia i osobiste porady
dwóch dowiadczonych autorów stron WWW.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
Jednym s³owem — uczy, jak tworzyæ naprawdê profesjonalny serwis WWW!
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
664006349.001.png 664006349.002.png 664006349.003.png 664006349.004.png
Spis treci
O Autorach ........................................................................................ 9
Strona główna ................................................................................. 11
Rozdział 1. Dla kogo piszemy w Internecie? ....................................................... 15
Jak przycign uwag jednoosobowego audytorium? ....................................................15
Jakie wnioski mona wycign z tego, czego dowiedzieli!my si o naszym odbiorcy? ....25
Rzetelnie wykonana personalizacja ..................................................................................35
Jak nawiza wi% z odbiorc?..........................................................................................39
Rozdział 2. Co takiego wła%ciwie tworzymy? ...................................................... 43
'egnajcie dokumenty, witajcie obiekty ............................................................................43
Budowanie obiektów przechowujcych informacje .........................................................53
Rozdział 3. Co sie( zrobi z naszym tekstem?...................................................... 65
Nasze słowa istniej w sieci tylko w formie wirtualnej ....................................................65
Tekst w sieci = zawarto! + interfejs ................................................................................70
Jak „podgrza” nasz tekst? ................................................................................................73
Rozdział 4. Uwaga!............................................................................................ 75
Przyciganie uwagi ...........................................................................................................75
Rozdział 5. Zasada pierwsza: zredukujcie tekst!................................................. 81
Zredukuj tekst drukowany o połow.................................................................................81
Niech kady akapit bdzie krótki ......................................................................................86
Usu; marketingowe !mieci ...............................................................................................90
Przenie! rzeczy wane, lecz nie dotyczce głównego nurtu tekstu
do materiałów dodatkowych...........................................................................................92
Przenie! powtarzajce si kategorie informacji do tablic, wykresów i grafów ................96
Uwaaj, by nie skróci tekstu za bardzo, bo to uczyni go niezrozumiałym .........................99
Rozdział 6. Zasada druga: niech wasz tekst b2dzie łatwy do przegl3dania!........ 103
Niech tytuł zawiera istotne informacje............................................................................103
Niech nagłówki i !ródtytuły informuj o zawarto!ci tekstu............................................106
Wyróniajcie kluczowe słowa, frazy i łcza ...................................................................110
Zmieniajcie kade wyliczenie w wypunktowan lub numerowan list..........................114
6
Profesjonalny serwis WWW
Rozdział 7. Zasada trzecia: utwórzcie aktywne ł3cza!....................................... 117
Napiszcie wyra%nie, co uytkownikowi da kliknicie łcza ...........................................117
Niech łcze wewntrz zdania bdzie jego akcentem ......................................................121
Przenie!cie nacisk z łczy lub dokumentów, do których prowadz, na temat................124
Dostarczajcie bogatych informacji za pomoc łczy prowadzcych
do odpowiednich stron w waszej witrynie....................................................................126
Budujcie swoj wiarygodno!, dostarczajc łczy prowadzcych na zewntrz .............132
Pokazujcie czytelnikowi, gdzie aktualnie si znajduje ...................................................136
Udostpnijcie publicznie metadane.................................................................................141
Wymy!lajcie zrozumiałe dla uytkownika adresy URL .................................................143
Niech łcza bd naprawd dostpne..............................................................................145
Informujcie uytkowników o duych obiektach medialnych, zanim zaczn je !ciga .147
Ogłaszajcie nowy temat za pomoc specjalnych łczy ...................................................149
Piszcie tak, aby wasze strony mona było znale% .........................................................150
Rozdział 8. Zasada czwarta: twórzcie krótkie akapity!...................................... 155
Konstruujcie kady akapit wokół głównej idei ...............................................................155
Umieszczajcie temat akapitu na samym jego pocztku ..................................................160
Je!li musicie poinformowa o kontek!cie akapitu, zróbcie to na pocztku ....................164
Umieszczajcie konkluzje lub informacje o nowo!ciach w pierwszym akapicie artykułu.......168
Rozdział 9. Zasada pi3ta: zredukujcie chaos poznawczy! .................................. 173
Zredukujcie liczb zda; podrzdnych.............................................................................173
Nie naduywajcie rzeczowników....................................................................................175
Nie twórzcie zagadkowych zada;, nad którymi czytelnik musiałby si głowi .............178
Okre!lcie jednoznacznie bohatera i akcj, aby uytkownik nie musiał zgadywa,
kto wła!ciwie co robi ....................................................................................................183
Twórzcie zdania, których zrozumienie nie bdzie wymaga
rozpltywania wielokrotnego przeczenia .....................................................................186
Ograniczcie konieczno! przewijania .............................................................................189
Pozwólcie odbiorcy drukowa i zachowywa od razu cały dokument,
aby nie musiał czyta go w cało!ci na ekranie .............................................................193
Rozdział 10. Zasada szósta: piszcie strawne menu!............................................ 195
Piszcie nagłówek jako obiekt, którego bdzie mona uywa wielokrotnie ..................195
Piszcie kade menu tak, aby miało przejrzyst struktur................................................199
Oferujcie wiele dróg dotarcia do tej samej informacji ....................................................206
Twórzcie menu wy!wietlajce jednocze!nie kilka poziomów........................................209
Gdy uytkownicy dotr do celu, niech ich sukces bdzie dla nich oczywisty................213
Potwierdzajcie lokalizacj, pokazujc połoenie obiektu informacyjnego
w ogólnej hierarchii ......................................................................................................216
Rozdział 11. Pisanie w standardowym stylu ....................................................... 221
Dlaczego standardowe style s tak wane?.....................................................................221
Rozdział 12. Tworzenie materiałów wsparcia klienta,
które rzeczywi%cie pomagaj3.......................................................... 229
Gdzie mog znale% odpowiedzi na moje pytania? ........................................................229
Pomoc osadzona w tek!cie — etykiety, wskazówki, podpowiedzi ................................232
Przykład z ycia: bieca pomoc w witrynie shop.Microsoft.com .................................236
Odpowiedzi na najcz!ciej zadawane pytania (dokumenty FAQ)..................................238
Przykład z ycia: FAQ w portalu AltaVista....................................................................246
Pomoc..............................................................................................................................248
Przykład z ycia: pomoc w eBay ....................................................................................261
Spis treci
7
Informowanie, jak dbamy o prywatno! danych ............................................................264
Przykład z ycia: opis polityki ochrony prywatno!ci danych w VeriSign .......................269
Odpowiadanie na e-maile klientów.................................................................................271
Przykład z ycia: jak na e-maile odpowiadaj w Amazon.com? ....................................276
Rozdział 13. Jak pisa( dla wybranych rynków, pojedynczych ludzi i prasy? .......... 279
Internetowe teksty marketingowe ...................................................................................279
Przykład z ycia: marketing internetowy w mySimon....................................................289
Notatki dla prasy .............................................................................................................291
Przykład z ycia: centrum prasowe i notatki dla prasy w Reflect.com...........................300
Rozdział 14. Jak pisa( dobre wiadomo%ci? ......................................................... 305
Wiadomo!ci prasowe ......................................................................................................305
Przykład z ycia: wiadomo!ci prasowe w Wired News..................................................311
E-mailowe biuletyny informacyjne.................................................................................313
Przykład z ycia: e-mailowy biuletyn informacyjny
z Titanic Deck Chair Rearangement Corporation ........................................................320
Weblogi ...........................................................................................................................321
Przykład z ycia: Weblog Dawida Winera .....................................................................325
Rozdział 15. Zabawianie ludzi, którzy lubi3 czyta(.............................................. 329
Artykuły webzinowe .......................................................................................................329
Pukanie do Webzinu........................................................................................................334
Przykład z ycia: Artykuły webzinowe w Slate..............................................................338
Rozdział 16. Zdobywanie pracy.......................................................................... 341
Internetowe podanie o prac ...........................................................................................341
Aplikacja przesyłana przez e-mail ..................................................................................357
Rozdział 17. Tak wi2c chcieliby%cie zosta( autorami
lub redaktorami stron WWW .......................................................... 363
Skd si bior autorzy i redaktorzy stron WWW............................................................363
Redagowanie stron WWW — podstawy ........................................................................367
Czy lepiej pracowa na posadzie, czy jako wolny strzelec? ...........................................370
Gdzie potrzebuj niezalenych autorów i redaktorów stron WWW? .............................373
Rozdział 18. Witryny po%wi2cone pisaniu dla Internetu ....................................... 383
Skorowidz...................................................................................... 391
Rozdział 1.
Dla kogo piszemy
w Internecie?
Jak przycign uwag
jednoosobowego audytorium?
Słowo audytorium oznacza grup ludzi słuchajc tego, co ma do przekazania mówca.
Tradycyjnie audytorium postrzegane jest jako jednorodna dua grupa ludzi. Do czasu
pojawienia si Internetu zwykło si postrzega audytorium jako raczej słabo zdefi-
niowany tłum ludzi lub co najwyej jako zbiór kilku rónych grup odbiorców, które
przejawiaj% róne zainteresowanie tym, co twórca ma im do przekazania. Pojedyncza
ksi%ka, przemówienie lub dokument adresowane były do wszystkich ludzi tworz%cych
audytorium.
W Internecie jednak pojcie masowego audytorium zaczyna si rozpada . W jego miej-
sce pojawiaj% si małe grupy ludzi poł%czone wspólnymi zainteresowaniami, prac%,
celami politycznymi, dziel%ce wspólne hobby lub obsesj. Wewn%trz tych grup z kolei
mamy do czynienia z pojedynczymi lud(mi domagaj%cymi si, aby dostarcza im in-
formacji specjalnie przystosowanych do ich indywidualnych potrzeb. Obserwujemy obec-
nie odchodzenie od modelu, w którym pojedynczy autor adresował swój tekst lub prze-
kaz do duej grupy słuchaczy, i narodziny modelu, gdzie wielu rónych ludzi wymienia
si informacjami, tyle tylko e niektórzy pisz% wicej ni inni.
Masowe audytorium było zawsze tylko swego rodzaju teoretyczn% abstrakcj% pozwalaj%-
c% ignorowa rzeczywist% złoono+ wchodz%cych w jego skład grup, czsto o konku-
rencyjnych celach. Składały si one z pojedynczych ludzi, z których kady na własny spo-
sób postrzegał +wiat. Dawniej nie istniała moliwo+ osobistego poznania kadej z osób,
do których adresowany był tekst. Istniały ograniczone moliwo+ci zdobycia uytecz-
nych informacji na temat kadej z grup tworz%cych audytorium, definiowanych zreszt%
czsto zgodnie z potrzebami specjalistów od marketingu, patrz%cych na audytorium jak
Zgłoś jeśli naruszono regulamin