BDiA - Prezentacja 5 - Rampa przechyłkowa.pdf

(1089 KB) Pobierz
Budowa Dróg i Autostrad
PROJEKT
(rampa przechyłkowa)
mgr inŻ. Łukasz Mejłun
Pokój nr 54 GG
tel. (58) 347-13-47
e-mail: lukasz.mejlun@wilis.pg.gda.pl
WPROWADZENIE
Krzywa przejŚciowa słuŻy równieŻ do zmiany pochylenia
poprzecznego jezdni od wystĘpujĄcego na prostej
(najczĘŚciej przekrój daszkowy – dla dróg jednojezdniowych)
do wystĘpujĄcego na łuku (spadek jednostronny).
8 grudnia 2011
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
2
1
768086746.051.png 768086746.062.png 768086746.072.png 768086746.083.png 768086746.001.png 768086746.002.png 768086746.003.png 768086746.004.png 768086746.005.png 768086746.006.png 768086746.007.png 768086746.008.png
WPROWADZENIE
Siły odŚrodkowe
przyspieszenie odŚrodkowe
działajĄca siła
v
F
m
R
8 grudnia 2011
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
3
WPROWADZENIE
Siły odŚrodkowe
ZałóŻmy:
masĘ samochodu
m poj = 1 000 kg
masĘ kierowcy
m kier = 70 kg
brak przechyłki na łuku (pochylenie 0%)
F = mv 2 / R
G = g m ≈ 10 m
8 grudnia 2011
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
4
2
768086746.009.png 768086746.010.png 768086746.011.png 768086746.012.png 768086746.013.png 768086746.014.png 768086746.015.png 768086746.016.png 768086746.017.png 768086746.018.png 768086746.019.png 768086746.020.png 768086746.021.png 768086746.022.png
WPROWADZENIE
Siła działajĄca na kierowcĘ przy danym R i zmiennej v
3000
R = 100 m
R = 200 m
R = 300 m
R = 400 m
R = 500 m
R = 600 m
R = 700 m
R = 800 m
R = 900 m
R = 1 000 m
2500
2000
1500
1000
500
0
0
20
40
60
80
100
120
140
160
180
200
prĘdkoŚĆ [km/h]
8 grudnia 2011
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
5
WPROWADZENIE
Siła działajĄca na kierowcĘ przy zmiennym R i stałej v
3000
20 km/h
40 km/h
60 km/h
80 km/h
100 km/h
120 km/h
140 km/h
160 km/h
180 km/h
200 km/h
2500
2000
1500
1000
500
0
100
200
300
400
500
600
700
800
900
1000
promieŃ [m]
8 grudnia 2011
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
6
3
768086746.023.png 768086746.024.png 768086746.025.png 768086746.026.png 768086746.027.png 768086746.028.png 768086746.029.png 768086746.030.png 768086746.031.png 768086746.032.png 768086746.033.png 768086746.034.png 768086746.035.png 768086746.036.png 768086746.037.png 768086746.038.png 768086746.039.png 768086746.040.png 768086746.041.png 768086746.042.png 768086746.043.png 768086746.044.png 768086746.045.png 768086746.046.png 768086746.047.png 768086746.048.png 768086746.049.png 768086746.050.png 768086746.052.png
WPROWADZENIE
Siła działajĄca na kierowcĘ przy zmiennym R i stałej v
siła odŚrodkowa
promieŃ
krzywa przejŚciowa
(rampa przechyłkowa)
krzywa przejŚciowa
(rampa przechyłkowa)
łuk
Kierunki poruszania siĘ pojazdów po łuku
8 grudnia 2011
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
7
WPROWADZENIE
Porównanie sił działajĄcych na kierowcĘ i pojazd przy
ustalonym promieniu i zmiennej prĘdkoŚci
1 000 000
100 000
10 000
1 000
pojazd R100
kierowca R100
pojazd R500
kierowca R500
pojazd R1000
kierowca R1000
100
10
1
0
50
100
150
200
250
prĘdkoŚĆ [km/h]
8 grudnia 2011
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
8
4
768086746.053.png 768086746.054.png 768086746.055.png 768086746.056.png 768086746.057.png 768086746.058.png 768086746.059.png 768086746.060.png 768086746.061.png 768086746.063.png 768086746.064.png 768086746.065.png 768086746.066.png 768086746.067.png 768086746.068.png 768086746.069.png 768086746.070.png
 
WPROWADZENIE
X
KZ
ã Środek łuku ã
OBRÓT WOKÓŁ OSI DROGI
najczĘŚciej stosowany
daje najmniejsze poszerzenia krawĘdzi
KW
nie zmienia wysokoŚci w osi
KZ
OBRÓT WOKÓŁ KRAW. WEWNĘTRZNEJ
ã Środek łuku ã
podnosi oŚ drogi i KZ
nie ma problemów z odwodnieniem
KW
daje najmniejsze poszerzenia krawĘdzi
KZ
ã Środek łuku ã
OBRÓT WOKÓŁ KRAW. ZEWNĘTRZNEJ
nie zmienia siĘ KZ najbardziej widoczna dla
kierowców
KW
zmienia wysokoŚĆ w osi drogi i KW
8 grudnia 2011
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
9
RAMPA PRZECHYŁKOWA
odcinek
prosty
łuk
kołowy
krzywa przejŚciowa
8 grudnia 2011
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
10
5
768086746.071.png 768086746.073.png 768086746.074.png 768086746.075.png 768086746.076.png 768086746.077.png 768086746.078.png 768086746.079.png 768086746.080.png 768086746.081.png 768086746.082.png 768086746.084.png 768086746.085.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin