BDiA - Prezentacja 5 - Rampa przechyłkowa.pdf
(
1089 KB
)
Pobierz
Budowa Dróg i Autostrad
PROJEKT
(rampa przechyłkowa)
mgr inŻ. Łukasz Mejłun
Pokój nr 54 GG
tel. (58) 347-13-47
e-mail: lukasz.mejlun@wilis.pg.gda.pl
WPROWADZENIE
Krzywa przejŚciowa słuŻy równieŻ do zmiany pochylenia
poprzecznego jezdni
od wystĘpujĄcego na prostej
(najczĘŚciej przekrój daszkowy – dla dróg jednojezdniowych)
do wystĘpujĄcego na łuku (spadek jednostronny).
8 grudnia 2011
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
2
1
WPROWADZENIE
Siły odŚrodkowe
przyspieszenie odŚrodkowe
działajĄca siła
v
F
m
R
8 grudnia 2011
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
3
WPROWADZENIE
Siły odŚrodkowe
ZałóŻmy:
•
masĘ samochodu
m
poj
= 1 000 kg
•
masĘ kierowcy
m
kier
= 70 kg
•
brak przechyłki na łuku (pochylenie 0%)
F = mv
2
/ R
G = g m ≈ 10 m
8 grudnia 2011
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
4
2
WPROWADZENIE
Siła działajĄca na kierowcĘ przy danym R i zmiennej v
3000
R = 100 m
R = 200 m
R = 300 m
R = 400 m
R = 500 m
R = 600 m
R = 700 m
R = 800 m
R = 900 m
R = 1 000 m
2500
2000
1500
1000
500
0
0
20
40
60
80
100
120
140
160
180
200
prĘdkoŚĆ [km/h]
8 grudnia 2011
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
5
WPROWADZENIE
Siła działajĄca na kierowcĘ przy zmiennym R i stałej v
3000
20 km/h
40 km/h
60 km/h
80 km/h
100 km/h
120 km/h
140 km/h
160 km/h
180 km/h
200 km/h
2500
2000
1500
1000
500
0
100
200
300
400
500
600
700
800
900
1000
promieŃ [m]
8 grudnia 2011
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
6
3
WPROWADZENIE
Siła działajĄca na kierowcĘ przy zmiennym R i stałej v
siła odŚrodkowa
promieŃ
krzywa przejŚciowa
(rampa przechyłkowa)
krzywa przejŚciowa
(rampa przechyłkowa)
łuk
Kierunki poruszania siĘ pojazdów po łuku
8 grudnia 2011
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
7
WPROWADZENIE
Porównanie sił działajĄcych na kierowcĘ i pojazd przy
ustalonym promieniu i zmiennej prĘdkoŚci
1 000 000
100 000
10 000
1 000
pojazd R100
kierowca R100
pojazd R500
kierowca R500
pojazd R1000
kierowca R1000
100
10
1
0
50
100
150
200
250
prĘdkoŚĆ [km/h]
8 grudnia 2011
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
8
4
WPROWADZENIE
X
KZ
ã
Środek łuku
ã
OBRÓT WOKÓŁ OSI DROGI
•
najczĘŚciej stosowany
•
daje najmniejsze poszerzenia krawĘdzi
KW
•
nie zmienia wysokoŚci w osi
KZ
OBRÓT WOKÓŁ KRAW. WEWNĘTRZNEJ
•
ã
Środek łuku
ã
podnosi oŚ drogi i KZ
•
nie ma problemów z odwodnieniem
KW
•
daje najmniejsze poszerzenia krawĘdzi
KZ
ã
Środek łuku
ã
OBRÓT WOKÓŁ KRAW. ZEWNĘTRZNEJ
•
nie zmienia siĘ KZ najbardziej widoczna dla
kierowców
KW
•
zmienia wysokoŚĆ w osi drogi i KW
8 grudnia 2011
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
9
RAMPA PRZECHYŁKOWA
odcinek
prosty
łuk
kołowy
krzywa przejŚciowa
8 grudnia 2011
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
10
5
Plik z chomika:
budownictwopg
Inne pliki z tego folderu:
Rysunki.rar
(43305 KB)
BDiA - Prezentacja 1 - Wstęp + krok traserski.pdf
(14680 KB)
Jak opracować projekt.pdf
(393 KB)
Jak rysować splajnem w nowym CADzie.pdf
(240 KB)
BDiA - Prezentacja 2 - Plan sytuacyjny.pdf
(861 KB)
Inne foldery tego chomika:
DB
drogi szynowe
HiH
KB
KM
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin