Teoretyczne podstawy oddzialywan socjoterapeutycznych.pdf

(259 KB) Pobierz
m1.indd
286138936.005.png 286138936.006.png 286138936.007.png 286138936.008.png 286138936.001.png
Teoretyczne podstawy
oddziaływań socjoterapeutycznych
1. Pojęcie socjoterapii
2. Socjoterapia a psychoedukacja i psychoterapia
3. Granice socjoterapii. Socjoterapia a resocjalizacja
4. Standardy pracy socjoterapeutycznej
5. Podstawy procesu socjoterapeutycznego. Postępowanie socjoterapeutyczne
Bibliografia
1. Pojęcie socjoterapii
K. Sawicka rozpatruje zagadnienie terapii w resocjalizacji w następujących aspek-
tach (Sawicka, 2007: 163):
— jako procedurę leczenia za pomocą środków psychologicznych wobec dorosłych
oraz nieletnich, a także dzieci z zaburzeniami zachowania;
— jako aplikowanie niektórych elementów procedury psychoterapeutycznej do wy-
chowania resocjalizującego;
— jako nowe formy postępowania psychokorekcyjnego (psychoedukacja i socjote-
rapia) nawiązujące do doświadczeń psychoterapeutycznych.
Zasadniczą przesłanką sięgania po środki i formy psychoterapeutyczne jest intrapsy-
chiczne podłoże zachowań niezgodnych z podstawowymi normami i oczekiwaniami
społecznymi.
W szeroko oferowanej pomocy pedagogicznej istotne miejsce zajmuje socjoterapia.
Warto przyjrzeć się, jak ewoluuje rozumienie i definiowanietegopojęcia.
Psychiatrzy i psychoterapeuci wiążą ten termin z określoną organizacją środowiska
społecznego osób podlegających procesowi leczenia (z zaburzeniami zdrowia psy-
chicznego).
W takim ujęciu socjoterapia wpisuje się w proces terapii środowiskowej . S. Krato-
chvil nazywa socjoterapię nawet mianem „leczenia środowiskowego” (Kratochvil,
1978: 27) i zalicza do niej: ogólną atmosferę pomieszczeń, w których odbywa się
proces leczenia, reżim instytucji leczniczej, sięganie po różnorodne techniki te-
rapeutyczne (terapia zajęciowa, ruchowa i socjoterapia). Częścią terapii środowi-
skowej jest „układ stosunków społecznych, kształtowanych przez cały personel,
z którym pacjent stale kontaktuje się w zakładzie, a także kontakty z zespołem
współpacjentów” (Kratochvil, 1978: 28). Socjoterapię dzieli się na bierną i czynną
i jest nią: słuchanie wykładów, programów rozrywkowych, oglądanie filmów,ryso-
wanie, modelowanie, słuchanie i uprawianie muzyki, udział w wieczorkach i grach
towarzyskich (Kratochvil, 1978: 28). W podobny sposób pojęcie to zdefiniowane
zostało w Słowniku psychologicznym . Socjoterapia rozumiana jest w nim jako or-
ganizowanie środowiska społecznego pacjenta w sposób optymalizujący jego pro-
ces zdrowienia i utrzymania zdrowia psychicznego. W socjoterapię wpisuje się ja-
kość kontaktów chorego z innymi osobami ( Słownik psychologiczny , 1979: 274;
Mała encyklopedia medycyny , 1987).
Pojęcie socjoterapia w ujęciu medycznym odnosi się bezpośrednio do pracy z oso-
bami chorymi psychicznie. W pedagogice termin ten stosuje się w odniesieniu do
jednostek z niepożądanymi społecznie zachowaniami. W Słowniku pedagogicznym
(1984) socjoterapię postrzega się jako jeden ze sposobów łagodzenia i eliminowa-
nia negatywnych norm i obyczajów w zachowaniach jednostek, które są zaburzone,
nieakceptowane społecznie. W kontekście pracy pedagoga specjalnego A. Maciarz
opisuje socjoterapię następująco: „[jest to] celowe, z zastosowaniem odpowied-
nich technik, oddziaływanie socjalizujące (socjoterapeutyczne na pacjenta lub gru-
pę) mające na celu usunięcie lub złagodzenie zaburzeń społecznego zachowania się
osób oraz niewłaściwych relacji społecznych i konfliktów wgrupie. Stosuje się ją
wobec jednostek niedostosowanych społecznie, przestępców w ośrodkach resocja-
lizacyjnych i penitencjarnych. W socjoterapii wykorzystuje się specjalne techniki
terapeutyczne, np. dramę, terapię pracą, trening umiejętności społecznych” (Ma-
3
286138936.002.png
ciarz, 2005: 101). Takie rozumienie socjoterapii bezpośrednio wywodzi się z nauk
medycznych.
Należy podkreślić, iż przytoczone powyżej określenie socjoterapii jest dość kontro-
wersyjne z dwóch powodów. Socjoterapii nie należy bezpośrednio wiązać z trady-
cyjnym procesem resocjalizacji. Współcześnie wiele kontrowersji, szczególnie w śro-
dowisku pedagogów i psychologów na co dzień posługujących się tą formą pracy
z dziećmi i młodzieżą, budzi przemianowanie Szkolnych Ośrodków Wychowaw-
czych na Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapii. Umieszczani są w nich nieletni — naj-
częściej na podstawie orzeczeń sądów rodzinnych — co w praktyce oznacza nie tyle
dobrowolność, ile przymusowość udziału w zajęciach socjoterapeutycznych. Za-
leżność taka burzy sens oddziaływań socjoterapeutycznych. K. Wilski (2010) pod-
kreśla, że socjoterapia „w pewnym zakresie jest elementem oddziaływań resocja-
lizacyjnych, ale ze swoimi, zasadami i standardami nie może być z resocjalizacją
utożsamiana ani na jej grunt mechanicznie przenoszona bez utraty swej autentycz-
ności, specyfiki, jakości iskuteczności. Socjoterapia nie może być traktowana wo-
bec resocjalizacji inaczej jak metoda komplementarna i jednocześnie alternatywna,
co ma swoje uzasadnienie w wieloletniej, użytecznej pragmatyce”.
4
286138936.003.png
2. Socjoterapia a psychoedukacja
i psychoterapia
Socjoterapia to forma pomocy psychologicznej stosowana wobec dzieci i młodzieży
z trudnościami w funkcjonowaniu społecznym. Idea i praktyka socjoterapii wyra-
sta z psychologicznego nurtu pomocy i nawiązuje do psychoterapeutycznego stylu
myślenia oraz grup treningów interpersonalnych ukierunkowanych na rozwój oso-
bisty i interpersonalny jej uczestników. Socjoterapię należy traktować jako formę
działalności psychologicznej (nie: resocjalizacyjnej) adresowaną do dzieci i mło-
dzieży, pośrednią między psychoterapią a psychoedukacją i treningiem interper-
sonalnym (Sawicka, 1993). Mając powyższe na uwadze, przyjrzyjmy się pojęciom,
które wyznaczają miejsce socjoterapii.
Psychoedukacja
Początki psychoedukacji wiążą się z praktyką psychologii humanistycznej (koniec lat
40. XX w.) i powołaną do życia instytucją National Training Laboratories (NTL),
specjalizującą się w prowadzeniu treningów interpersonalnych, treningów wrażli-
wości i tzw. treningów laboratoryjnych (Rosińska, Matusewicz, 1984). W tym sa-
mym czasie rozpoczęły funkcjonowanie tzw. grupy spotkaniowe — stworzone przez
Carla Rogersa. Ich działalność nastawiona była na stymulowanie osobistego rozwo-
ju uczestników, a przede wszystkim — podwyższanie samoświadomości w zakresie
własnych emocji, motywów, możliwości rozwojowych (por. Rogers, 2002). Psycho-
edukacja zorientowana jest przede wszystkim na pracę z zasobami, odsuwając na
dalszy plan znaczenie braków i zaburzeń rozwojowych. Przyświeca temu założenie,
iż deficytypsychicznetracąnaznaczeniu,gdywielokierunkowouruchamianyjest
rozwój potencjału jednostki. W związku z tym praca psychoedukacyjna nie przyj-
muje za cel główny psychokorekcji zaburzeń, koncentruje się natomiast na wspiera-
niu rozwoju osobowości i stymulowaniu samorealizacji jednostki. Humanistyczne
korzenie psychoedukacji wskazują na jej ideową podstawę: powinna ona wspie-
rać proces samorealizacji człowieka, stymulować jego zasoby rozwojowe i elimino-
wać bariery w procesie stawania się (Rogers, 2002). I choć oddziaływania psycho-
edukacyjne praktykowane są głównie w obszarze profilaktykikierowanejdodzieci
i młodzieży, to w okresie średniej i późnej dorosłości, kiedy dochodzi do intensy-
fikacji procesów związanych zsamorealizacją jednostki, psychoedukacja nabiera
największego znaczenia. Wśród metod psychoedukacji najczęściej wykorzystuje się
warsztat psychoedukacyjny, umożliwiający efektywne uczenie się poprzez doświad-
czenie. Psychoedukacja posługuje się także formami treningowymi (jak np. trening
interpersonalny, trening intrapsychiczny), stanowiącymi głębsze formy pracy niż
warsztat, wymagające także większej motywacji w zakresie zaangażowania osobi-
stych zasobów. Wykorzystuje ponadto formy aktywizujące skoncentrowane nie na
umiejętnościach, ale na wiedzy; są to szkolenia tematyczne oraz formy poradnictwa
nastawione na podniesienie poziomu praktycznej wiedzy psychologicznej.
Prekursorski dorobek w zakresie opracowania i upowszechniania humanistycz-
nej formuły psychoedukacji można przypisać C. Rogersowi. Jako jeden z pierw-
szych psychologów humanistycznych wypracował własne podejście terapeutyczne,
w pełni odzwierciedlające jego poglądy teoretyczne; określił je jako podejście na-
stawione na klienta i jego założenia w pełni wprowadził również w pracy psycho-
edukacyjnej. Przyjął w swej praktyce założenie, iż wspieranie rozwoju drugiego
5
286138936.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin