PSD.Nr05.pdf

(9506 KB) Pobierz
2656357 UNPDF
uu PLIKI I FILMY INSTRUKTAŻOWE DO TUTORIALI GRAFIKI ROYALTY FREE
NA DVD KURS RETUSZU POSTACI - W POLSKIEJ WERSJI JĘZYKOWEJ
NR 05/2004 (5) CENA 29,80 PLN VAT 0%
MAGAZYN
UŻYTKOWNIKÓW
PROGRAMU ADOBE
PHOTOSHOP
O
374 minuty
filmów instruktażowych
o.
LJJ
CO
o
Dziura
a a.
w Photosho
itrar
bajkowy klima
11
dla każdego
INDEX: 383368
ISSN 1732-2200
9 771732 220059
2656357.002.png
PAŹDZIERNIK
WEKTORY
Z doświadczenia wiem, że sporo osób ma problemy
z posługiwaniem się narzędziem Pióro w Photoshopie.
Krzywe Beziera to dla niektórych niezła zagadka - sama
przez dłuższy czas unikałam „piórka", dopóki ktoś nie wy-
jaśnił mi dokładnie zasady jego działania.
Dla takich właśnie osób, które mają obawy przed uży-
ciem Pióra np. do stworzenia selekcji, czy obrysowania kon-
turów, przygotowaliśmy kilka tutoriali, po wykonaniu których
nie będziecie wyobrażali sobie pracy w Photoshopie bez
krzywych Beziera. Zachęcam Was do wykonania witrażyka
na podstawie własnego zdjęcia - taka grafika może być
bardzo oryginalnym prezentem dla bliskiej osoby.
Jak wykonać taki efekt możecie przeczytać w artykule
pt. „Witrażyki - przepis na bajkowy klimat" oraz obejrzeć
na filmie instruktażowym, który znajduje się na dołączonej
do pisma płycie.
Dziura w Photoshopie? - ten przewrotny tytuł ma arty-
kuł, w którym opisujemy mało znaną właściwość Warstw
- Odcinanie, a może lepiej Knockout, która powoduje tzw.
efekt dziury w warstwie, dzięki czemu jesteśmy w stanie
w każdym momencie zobaczyć co jest pod nią. Być może
taki opis nie wyjaśnił Warn zbyt wiele - najlepiej jest to
zobaczyć w praktyce. Na płycie znajduje się film do tego
artykułu, na którym jest pokazane jak działa ta funkcja.
Uwierzcie mi -wiedza na ten temat bardzo często się przy-
daje i naprawdę warto zapoznać się z tym artykułem.
Bardzo modne są grafiki, które wyglądają jakby były
zniszczone, porysowane, czy zadrapane. W dwóch ćwi-
czeniach pokazujemy Warn jak stworzyć takie efekty.
W jednym z nich jest przepis na porysowane tło, które
z powodzeniem możecie stosować w różnego rodzaju
ulotkach, czy reklamach. Taki efekt ma to do siebie, że
wystarczy zmienić kolor warstwy i otrzymujemy zupełnie
inną grafikę. Jak zrobić taki efekt przeczytacie w artykule
pt. „Efekt zadrapań". Kolejny efekt z tej kategorii to imitacja
odpryskującej farby. Wykonanie nie jest trudne, a otrzyma-
na grafika wygląda jakby wiele przeszła... Sami zobaczcie
jak wygląda „Kartka z kalendarza".
Ci, którzy interesują się fotografią, raczej tą tradycyjną,
na pewno słyszeli o zdjęciach High-key, Low-key, czy
o Crossowaniu. Są to bardzo ciekawe efekty fotograficz-
ne, które najczęściej wykonuje się w ciemni. Jednak, jeśli
posiadasz zwykły aparat cyfrowy i program do obróbki foto-
grafii, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby podobne efekty
uzyskać za pomocą Krzywych. Dokładnie jak je wykonać
możecie przeczytać w artykule pt. „Efekty fotograficzne
-jakje uzyskać w Photoshopie?"
Na płycie dołączonej do pisma znajdziecie wszystkie
pliki niezbędne do wykonania danego ćwiczenia oraz filmy
instruktażowe, dzięki którym każdy, nawet początkujący
użytkownik programu, po obejrzeniu ich, będzie w stanie
wykonać wszystkie zamieszczone w piśmie ćwiczenia.
Oczywiście nie zabrakło grafik Royalty Free - jako, że
w tym numerze jest trochę więcej informacji o wektorach,
grafiki te są właśnie wektorowe.
Oprócz tego przygotowaliśmy dla Was prezent - kurs
retuszu postaci na płycie DVD. Kurs jest w formie tutoriali,
w których pokazuję jak uzyskać efekty, dzięki którym wasze
zdjęcia będą jeszcze ładniejsze. Kurs jest w polskiej wersji
językowej, przy jego realizacji został użyty program Adobe
Photoshop 7 z angielskim interfejsem.
Nie pozostaje mi nic innego jak zaprosić Was do jego
obejrzenia i do lektury magazynu.
Wektorowy robot - poznaj
Photoshopa od tej strony
PATRYK PIEŚCIŃSK!
Witrażyki - przepis na bajkowy klimat
BARTEK P1ERZCHALSKI
Photoshop... tracę?
ARTUR ADAMSKi
Dziura w Photoshopie?
MARTA STAWSKA
I
I
FAQ
MAGDALENA CYRCZAK
Triki
MAGDALENA CYRCZAK
Surrealizm dla każdego
TOMASZ SARNA
d "O
3j Puzzle - ułóż swoje zdjęcia
JOANNA CYMKIEWICZ
j§ Efekty fotograficzne - jak je uzyskać
w Photoshopie
ARTUR KUBIENIEC
Agnieszka Wawrzyniecka
agaw@software. com.pl
m
H Szklana kula
TOMASZ PIOTROWSK1
październik/listopad 2004
2656357.003.png
-1/1
CII
1/1
'a.
t/t
Portfolio - twoja wizytówka
w internecie
MAGDALENA CYRCZAK
ps<!
jest wydawany przez
Software-Wydawnictwo Sp. z o.o.
Grafika 3D + oprawa 2D -
harmonijne połączenie
MACIEJ FROLOW
Redaktor naczelna:
Agnieszka Wawrzyniecka
agaw@software.com.pl
Ilustracja abstrakcyjna -
jak to zrobić?
ŁUKASZ PABIAN
Redaktor:
Mariusz Dubielecki
mariusz@software. com.pl
Jedwabna fantazja
SŁAWOMIR KUCZKOWSKI
Producent:
Marta Kurpiewska
marta @software. com.pl
Piłka wodna
BEATA STOLARCZYK
Opracowanie CD:
Mariusz Dubielecki
mariusz@software.com.pl
Senne marzenie
ROBERTKUDERA
Opracowanie DVD:
Bartek Wróblewski
bartek@software. com.pl
Jakub Kielczyk
jakub.kielczyk@software.com.pl
Pingwin - pomysł na grafikę
ADAM BROŻYŃSKI
Przedstawiamy: Xara X^
TOMASZ TREJDEROWSKI
Skład:
Agnieszka Wawrzyniecka
agaw@software.com.pl
Kartka z kalendarza
MARIUSZ PODLEŚ
Projekt graficzny okładki:
Patryk Pieściński,
patrykgraf@op.pl
Dział reklamy:
Dominik Smoliński
dominik@psdmag.org
tel.: (22) 860 17 42
Naprawianie niedoswietionych
zdjęć
JOANNA CYMKIEWICZ
Prenumerata:
Marzena Dmowska
pren@software.com.pl
tel.: (22) 860 17 67
Karta kredytowa - twój kredyt
na grafikę
KAMIL TUŁPATOWICZ
Adres korespondencyjny:
Software-Wydawnictwo Sp. z o. o.,
00-190 Warszawa, ul. Lewartowskiego 6
e-mail: psd@software.com.pl,
www.psdmag.org
tel. (22) 860-17-42, fax (22) 860-17-71
Wyprodukowano w Polsce
Druk: Kengraf
Nakład: 6000 egz.
Efekt zadrapań
MAGDALENA TOMCZYK
Redakcja dokłada wszelkich starań, by publikowane w piśmie i na
towarzyszących mu nośnikach informacje i programy były poprawne,
jednakże nie bierze odpowiedzialności za efekty wykorzystania ich;
nie gwarantje także poprawnego działania programów shareware,
freeware i public domain. Uszkodzone podczas wysyłki płyty
wymienia redakcja.
Wszystkie znaki firmowe zawarte w piśmie są własnością odpo-
wiednich firm i zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
Deklarowana wysokość nakładu obejmuje również dodruki.
Redakcja nie udziela pomocy technicznej w instalowaniu
i użytkowaniu programów zamieszczonych na płycie CD
dostarczonej z pismem.
Płytę CD dołączoną do magazynu przetestowano programem
AntMrenKit firmy G DATA Software Sp. z o.o.
o
ch
E
Pogoda na dziś - małe
zachmurzenie
DARIUSZ CYRAN
Sprzedaż aktualnych lub archiwalnych numerów pisma po innej
cenie niż wydrukowana na okładce - bez zgody wydawcy -jest
działaniem na jego szkodę i skutkuje odpowiedzialnością sądową.
Konkurs
psd
październik/listopad 2004
.3,
2656357.004.png
OKŁADKA
2 godziny
Wektorowy robot -
poznaj Photoshopa od tej strony
film
pliki
Patryk Pieściński
Photoshop wbrew pozorom jest aplikacją posiadającą rozbudowane narzędzia wektorowe, które
w połączeniu z obróbką właściwą dla grafiki rastrowej pozwalają na tworzenie niezwykle orygi-
nalnych ilustracji.
W tutorialu tym narysujemy wektorową ilustrację przedstawiającą robota na tle miasta - korzy-
stając z pomocniczego szkicu, warstw kształtów oraz zrastrowanych obrysów ścieżek. Następnie
puścimy wodze fantazji i do standardowego slyiu wprowadzimy nieco kre^ywncun synieńsfwa.
2656357.005.png
Szkic
Nasza ilustracja opierać się będzie na prostym, zeskanowanym
szkicu. Wielkość i rozdzielczość obrazka źródłowego nie ma
większego znaczenia, posłuży nam on tylko jako tło pomocnicze,
które zostanie na końcu usunięte.
Otwieramy plik Sketch.psd, a następnie ustawiamy jego roz-
miar (według naszego uznania) - nie zważając na pojawiające
się piksele. Stworzymy teraz tło, które pomoże nam w utrzyma-
niu kolorystycznej spójności podczas dalszej pracy. W tym ce-
lu otwieramy plik Sky.tif i przenosimy jego zawartość do nasze-
go projektu. Warstwę z niebem umieszczamy na samym spodzie.
Wykorzystywany przez nas szkic nie jest spłaszczoną bitmapą, ale
plikiem .psd posiadającym kilka warstw. Ułatwi nam to dalszą pra-
cę, gdyż miasto i robota będziemy edytować osobno. W celu utrzy-
mania porządku i przejrzystości tworzymy dwa zestawy warstw -
Warstwa>Nowa>Zestaw warstw (Layer>New>Layer Set...). Jeden
będzie przechowywać komponenty związane z robotem, a dru-
gi z miastem.
Wstęp do pracy ze ścieżkami
Za pomocą narzędzia Pióro (Pen Tool) tworzymy obrys budyn-
ków znajdujących się za robotem (na drugim planie) i wypełnia-
my go dowolnym kolorem - właściwą kolorystykę dobierzemy póź-
niej. Zaokrąglenia na ścieżce uzyskamy przy pomocy narzędzia
Konwersja punktów (Convert Point Tool). Punkty kontrolne może-
my dowolnie przemieszczać posługując się Zaznaczaniem bezpo-
średnim (Direct Selection Tool). Podczas tworzenia obrysu przydat-
ne okazać się mogą także narzędzia: Dodawanie punktów (Add
Anchor Point Tool) - dodaje dodatkowy punkt kontrolny w wy-
branym miejscu ścieżki oraz Usuwanie punktów (Delete Anchor
Point Tool), które usuwa wybrany punkt kontrolny ze ścieżki.
Warstwę z obrysem umieszczamy między tłem, a zestawem warstw
z elementami miasta.
Budynki - drugi plan
Dorysujemy teraz brakujące linie drugoplanowych budynków.
Naciskamy w tym celu klawisz [Enter] - zabieg ten zakończy proces
tworzenia wcześniejszego obrysu, wskazujemy ponownie na war-
stwę utworzoną w kroku drugim i dokonujemy korekt (przed roz-
poczęciem rysowania zaznaczamy opcję Odwróć obszar ścieżki
(Exclude overlapping shape areas)).
Utworzoną przez nas ścieżkę musimy zapisać - żeby mieć możli-
wość nadania obrysowi dowolnego koloru na dalszym etapie pracy.
Rozwijamy zatem zakładkę Ścieżki (Paths), klikamy dwukrotnie le-
wym przyciskiem myszy na ścieżce odcinania warstw i nadajemy jej
nazwę S_building_a. Warstwa z dorysowanymi ścieżkami powinna
wyglądać tak jak na rysunku.
Budynki - centrum
Postępując analogicznie do kroku drugiego i trzeciego przygotuje-
my obrys wieżowców znajdujących się bliżej obserwatora. W tym
przypadku stworzymy dwie warstwy kształtu i dwie ścieżki odcina-
nia - dla frontalnej części budynku i jego zaciemnionej, bocznej
ściany. Nadajemy im odpowiednio nazwy building_b_front (ścież-
kę odcinania tej warstwy nazywamy 5_building_b_front) oraz bu-
ilding_b_flank (ścieżkę odcinania tej warstwy nazywamy S_buil-
październik/listopad 2004
2656357.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin