INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY
DLA II ETAPU EDUKACYJNEGO (KLASY IV – VI )
OPRACOWANY NA PODSTAWIE PROGRAMU NAUCZANIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU LEKKIM
NUMER W WYKAZIE DKW – 4014 – 302/99
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BOHATERÓW WESTERPLATTE W CICHEM
PROGRAMOWANIE PRACY OPRACOWANE ZOSTAŁO NA BAZIE ZESZYTÓW ĆWICZEŃ:
B. GACEK, E. JASKOWSKA „ MATEMATYKA 4”, ZESZYT ĆWICZEŃ 1 i 2, WYDANIE PIERWSZE, WSiP, WARSZAWA 2000.
OPRACOWANIE:
mgr JOANNA KNAPCZYK – NAUCZYCIEL MATEMATYKI
mgr ANNA TRYBUŁA – PEDAGOG SPECJALNY
ZAGADNIENIA PROGRAMOWE – KLASA IV
1. CELE GŁÓWNE
.
· Poznanie podstawowych pojęć matematycznych;
· Opanowanie umiejętności wykonywania działań na liczbach naturalnych;
· Zdobycie umiejętności zastosowania posiadanej wiedzy matematycznej w praktyce.
2. CELE SZCZEGÓŁOWE
· Umiejętność pisania i odczytywania liczb naturalnych w zakresie 100;
· Umiejętność wyodrębniania w liczbie dwucyfrowej dziesiątek i jedności;
· Umiejętność porównywania liczb dwucyfrowych;
· Umiejętność wykonywania działań arytmetycznych w zakresie 20 przy pomocy środków dydaktycznych;
· Umiejętność posługiwania się cyframi rzymskimi do oznaczania miesięcy;
· Umiejętność odczytywania godzin na zegarze;
· Rozpoznawanie pieniędzy w ramach 10 złotych;
· Rozpoznawanie prostych figur geometrycznych ( prosta, odcinek, prostokąt, kwadrat, trójkąt );
· Umiejętność rysowania figur na sieciach kwadratowych;
· Praktyczna umiejętność mierzenia długości i pojemności.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
1. Pogłębienie i rozszerzenie wiadomości dotyczących liczb w zakresie 20.
- Liczenie w zakresie 20.
- Znaki dodawania i odejmowania.
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20.
- Porównywanie liczb.
- Zapis liczb cyframi i słowami.
- Praca z zeszytem ćwiczeń.
- Praca z liczmanami.
- Plansze z rysunkami przedstawiającymi różne, konkretne sytuacje.
- Wykorzystanie różnych przedmiotów z najbliższego otoczenia do liczenia.
- Uczeń rozumie zapis symboliczny dodawania i odejmowania w zakresie 20.
- Potrafi wykonać dwa działania arytmetyczne przy pomocy środków dydaktycznych.
2. Wprowadzenie cyfr rzymskich i zapis rzymski liczb od 1 do 12.
- Wprowadzenie znaków rzymskich.
- Miesiące w roku i ich oznaczanie.
- Odczytywanie i pisanie numerów rozdziałów w książkach.
- Praca z kalendarzem.
- Uczeń posługuje się oznaczeniami miesięcy.
- Łączy numer miesiąca z jego nazwą.
3. Liczby do 100.
- Głośne liczenie dziesiątkami.
- Liczenie kolejno ( np. od 37 do 43 ).
- Zapis liczby dwucyfrowej.
- Dodawanie i odejmowanie pełnych dziesiątek.
- Wyodrębnienie dziesiątek i jedności.
- Uczeń porównuje liczby dwucyfrowe.
- Dodaje i odejmuje pełne dziesiątki.
4. Proste figury geometryczne.
- Kreślenie prostokąta, kwadratu i trójkąta za pomocą szablonów, ekierki i linijki.
- Intuicyjne wprowadzanie prostej i odcinka.
- Własności boków w kwadracie i prostokącie.
- Szablony figur geometrycznych.
- Przybory do kreślenia.
- Uczeń rysuje prostokąty, kwadraty za pomocą szablonów lub ekierki i linijki.
5. Mierzenie i jednostki miary.
- Praktyczne ćwiczenia w mierzeniu długości – centymetr krawiecki, linijka z podziałką milimetrową.
- Różnorodne ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności –litr jako 4 szklanki itp.
- Porównywanie długości odcinków na konkretach.
- Przybory do mierzenia długości.
- Przyrządy do mierzenia pojemności.
- Uczeń dokonuje pomiaru długości w najbliższym otoczeniu.
6. Obliczenia zegarowe. Kalendarz.
- Odczytywanie wskazań zegara – godziny i minuty.
- Praktyczne zapoznanie się z kalendarzem.
- Pisanie dat.
- Zegar, kalendarz.
- Uczeń odczytuje godziny na zegarze.
- Orientuje się w kalendarzu.
- Umie zapisać datę.
7. Obliczenia pieniężne.
- Poznanie pieniędzy w zakresie 10 złotych.
- Zabawa w sklep - płacenie i wydawanie reszty.
- Pieniądze.
- Przedmioty do urządzenia sklepu.
- Uczeń płaci za zakupy i wydaje resztę.
8. Zadania praktyczne.
- Kupowanie biletu autobusowego.
- Wysyłanie listu.
- Wzory i układanki.
- Ćwiczenia manipulacyjne.
- Stwarzanie sytuacji z życia wziętych.
- Układanki, puzzle, malowanki itp.
- Uczeń w sytuacjach praktycznych radzi sobie przy pomocy dorosłego.
Bibliografia:
- B. Gacek, E. Jaskowska „Matematyka 4”, zeszyt ćwiczeń 1 i 2,
wydanie pierwsze, WSiP Warszawa 2000.
ZAGADNIENIA PROGRAMOWE - KLASA VI
· Opanowanie umiejętności wykonywania działań na liczbach naturalnych i ułamkach;
· Umiejętność pisania i odczytywania liczb naturalnych w zakresie 1000;
· Umiejętność wyodrębniania w liczbie trzycyfrowej setek, dziesiątek i jedności;
· Umiejętność porównywania liczb trzycyfrowych;
· Umiejętność wykonywania dodawania i odejmowania w zakresie 1000;
· Umiejętność wykonywania mnożenia i dzielenia w zakresie 100;
· Umiejętność mnożenia i dzielenia pisemnego liczb dwu – i trzycyfrowych przez liczbę jednocyfrową;
· Umiejętność rozpoznawania kątów i mierzenia przy pomocy kątomierza;
· Umiejętność posługiwania się cyrklem do kreślenia okręgów;
· Umiejętność rozpoznawania kół i okręgów oraz rysowania średnic i promieni;
· Umiejętność wyróżniania trójkątów, kwadratów i prostokątów spośród innych wielokątów;
· Umiejętność obliczania pola prostokąta i kwadratu przy łatwych danych i w sytuacjach praktycznych;
· Umiejętność rozróżniania prostych ułamków zwykłych i ich praktyczne zastosowanie;
· Umiejętność rozwiązywania prostych równań;
·...
szorstka69