Kiedy e-mail. Kiedy telefon. Kiedy spotkanie.pdf

(343 KB) Pobierz
Kiedy e-mail? Kiedy telefon? Kiedy spotkanie?
telefon? Kiedy spotkanie?
Autor: Judith Taylor
TĀumaczenie: Joanna Sugiero
ISBN: 83-7361-609-8
TytuĀ oryginaĀu : Communication at Work
Format: 121
Obecnie w typowym ľrodowisku pracy coraz powszechniej wykorzystuje siķ
elektroniczne ľrodki przekazu informacji. Wcale nie oznacza to, Ńe zdolnoľci
interpersonalne schodzĴ na margines. Wrķcz przeciwnie! KaŃdy z nas powinien
umieě skutecznie komunikowaě siķ z innymi, sprawnie posĀugujĴc siķ wspĀczesnymi
metodami i narzķdziami. Wybr wĀaľciwej formy komunikacji ma niebanalne
znaczenie dla wynikw Twojej pracy, a takŃe osiĴgania zaĀoŃonych celw.
KsiĴŃka omawia najwaŃniejsze sposoby porozumiewania siķ na gruncie zawodowym,
ksztaĀtuje i doskonali zwiĴzane z nimi umiejķtnoľci, takie jak:
¤ profesjonalna komunikacja;
¤ prowadzenie rozmw przez telefon;
¤ posĀugiwanie siķ sĀowem pisanym;
¤ komunikacja bezpoľrednia;
¤ etykieta uŃytkownika poczty e-mail.
Ten praktyczny przewodnik pomoŃe Ci stosowaě z powodzeniem wszystkie formy
komunikacji, jakie uznasz za potrzebne.
O autorze:
Judith Taylor kieruje WydziaĀem Szkolenia i Rozwoju Kadr na University College
w Londynie. Ma duŃe doľwiadczenie w pracy nad rozwijaniem zdolnoľci
interpersonalnych. Jest wspĀautorkĴ ksiĴŃki How to Design and Deliver Equal
Opportunities Training, opublikowanej przez wydawnictwo Kogan Page.
Kiedy e-mail? Kiedy
194, stron: 96
×
6337849.004.png 6337849.005.png 6337849.006.png 6337849.007.png 6337849.001.png 6337849.002.png
Spis treści
Wprowadzenie 7
Zmiany w pracy................................................................................. 7
1. Profesjonalizm i komunikacja w pracy 11
Profesjonalizm ................................................................................. 11
Komunikacja ....................................................................................12
2. Telefon 29
Wprowadzenie ................................................................................ 29
Znaczenie telefonu ......................................................................... 30
Cztery najważniejsze powody,
dla których korzystamy z telefonu............................................ 30
Co robić, a czego nie robić?............................................................35
Szkolenie pracowników ................................................................. 45
Podsumowanie................................................................................ 47
3. Skuteczne pisanie tekstów 49
Czytelność ....................................................................................... 50
Organizacja pracy podczas pisania ...............................................55
4. Komunikacja bezpośrednia 63
Poprawa komunikacji między pracownikami.............................63
Trening ............................................................................................. 67
Rozwiązywanie konfliktów ........................................................... 69
Zebrania ............................................................................................71
Negocjacje ........................................................................................ 78
Płeć.................................................................................................... 80
6
K IEDY E - MAIL ? K IEDY TELEFON ? K IEDY SPOTKANIE ?
5. Poczta e-mail 81
Zarządzanie pocztą elektroniczną ................................................81
Co wyjątkowego jest w e-mailach? ................................................ 83
E-mail i emocje................................................................................ 87
Wiadomości e-mail i stres.............................................................. 89
Profesjonalizm
i komunikacja w pracy
Profesjonalizm
Czytając wprowadzenie, miałeś okazję przekonać się, że istnieje
wiele sposobów na to, aby osiągnąć większą niezależność w pracy.
Większość z nas jest dumna ze swojej pracy i lubi wykonywać ją
dobrze. Jednak nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, jakie
skutki może wywołać to, co robimy lub co mówimy do innych
osób. Za kontakt z klientami odpowiedzialni są najczęściej naj-
młodsi pracownicy firmy i to do nich należy wytworzenie pozy-
tywnego jej wizerunku. Takie kwestie jak standardy, oczekiwania,
autorytety, odpowiedzialność i kontrola powinny być wyraźnie
określone i przedstawione wszystkim pracownikom firmy. Do-
brym pomysłem jest również przeprowadzenie szkolenia, które-
go przedmiotem będzie praca nad zdobywaniem pewności siebie
oraz rozwijanie innych umiejętności.
Musimy wiedzieć, z kim się komunikujemy i dlaczego. W nie-
których okolicznościach przydatna jest umiejętność posługiwa-
nia się swobodnym stylem, ale pamiętaj, aby nigdy nie w zabrakło
w nim uprzejmości ani taktu. Nigdy nie zapominaj, że reprezen-
tujesz swoją firmę. Wrażenia, jakie wywołują poszczególni jej pra-
cownicy, przyczyniają się do kreowania jej ogólnego wizerunku —
jeżeli będzie on pozytywny, wszyscy na tym skorzystają.
6337849.003.png
12
K IEDY E - MAIL ? K IEDY TELEFON ? K IEDY SPOTKANIE ?
Praca samodzielna nie oznacza izolacji. Wręcz przeciwnie —
wymaga ona włożenia większego wysiłku w komunikację ze współ-
pracownikami, informowania ich na bieżąco, sprawienia, aby
poczuli się doceniani, a także podkreślenia wkładu każdego
z nich w osiągnięcie poszczególnych celów oraz w ogólny sukces
całej drużyny. Bardzo ważne jest, aby znaleźć czas na spotkania
z ludźmi i odbieranie telefonów przynajmniej co jakiś czas.
Równie ważne jest przeprowadzenie działań, które podwyższą
morale pracowników oraz tchną w nich ducha pracy zespołowej
i pozwolą uniknąć niebezpieczeństw związanych z izolacją.
Komunikacja
Ludzie w pracy komunikują się z bardzo różnych powodów, a czy-
nią to za pomocą mowy, pisma, komunikacji niewerbalnej, liczb,
rysunków i grafik. Wykorzystują także rozmaite media, takie jak
telefon czy poczta e-mailowa, organizują spotkania bezpośrednie,
wideokonferencje, piszą listy oraz notatki. Osoby posiadające wy-
sokie umiejętności komunikacyjne potrafią określić, jaki będzie
najbardziej odpowiedni sposób przekazania danej informacji.
Zawsze łatwiej jest krytykować umiejętności komunikowania
się u innych osób niż u siebie. Większość ludzi jest prawdopo-
dobnie przekonana, że są komunikatywni — to inni mają z tym
problem! Jednak powinni oni (zwłaszcza dyrektorzy) spojrzeć
krytycznie na swoje umiejętności komunikowania się z innymi
ludźmi i trochę nad nimi popracować.
Dobra komunikacja wymaga cierpliwości, umiejętności i po-
święcenia. Konieczne są:
precyzja, aby wysyłać jasne, czytelnie sformułowane
wiadomości;
wrażliwość na uczucia i opinie osoby, której przekazujemy
wiadomość;
umiejętność przekazywania informacji (chodzi tu o to,
aby określone informacje przekazać w najbardziej
odpowiedni sposób).
Komunikujemy się po to, aby zrozumieć innych i żeby nas zro-
zumiano; jest to więc proces dwustronny. Polega on na tym, że
wiadomość jest wysyłana do odbiorcy, po czym następuje jej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin