Prawo zamówień publicznych
Prawo Zamówień publicznych – to nabywanie świadczeń przez podmioty sektora publicznego w rozumieniu przepisów o finansach publicznych albo też o podobnym charakterze lub kontrolowane w określony sposób przez jednostki sektora finansów publicznych, między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są jeśli dostawy, roboty budowlane lub usługi, mający charakter odpłatny.
Inna definicja – reżim administracyjny – prawny – ograniczajmy swobodę umów. Reżim ten ma na celu realizację wartości:
a) Zapewnienie gospodarności wydatkowania środków publicznych,
b) Zapewnienie konkurencyjności między podmiotami świadczącymi usługi, roboty budowlane, dostawy a podmioty wykonawcy.
Wykonawcy – należy rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawała umowę w sprawie zamówienia publicznego.
Zamawiający – należy rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnę do stosowania ustawy.
Dostawy - to nabywanie rzeczy, praw oraz innych dóbr, w szczególności na podstawie umowy sprzedaży, dostawy , najmu, dzierżawy oraz leasingu.
Roboty budowlane – w przez to należy rozumieć wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7.078.1994 roku – Prawo Budowlane,, uznaje budowlę, a także prace polegające na montażu, modernizacji, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Obiektem budowlanym jest budynek wraz z instalacjami uprzedzeniami technicznymi, budowla stanowiąca całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami, obiekt małej architektury, obiekt użytkowy służący rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku , jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki.
Budowla – jest to każdy obiekt budowlany nie będący budynkiem lub obiektem małej architektury jak: lotniska, drogi, linie kolejowe mosty, tunele, sieci techniczne , zbiorniku , budowle sportowe i inne o skomplikowane budowie.
Obiekty małej architektury – niewielki obiekt a w szczególności: kultu religijnego ( kapliczki, krzyże przydrożne, figury), posągi, wodotryski i inne architektury ogrodowej.
Świadczenie usług – to wszelkie świadczenia nie będące dostawami i robotami publicznymi , określane jako usługi w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i nie priorytetowym.
Świadczenie takie musi być odpłatne, a więc wykonawcy przysługuje świadczenie pieniężne lub inna forma np. koncesja na roboty budowlane, kiedy wykonawcy przysługuje prawo do eksploatacji wybudowanego obiektu budowlanego przez wskazany w oko cesji okres czerpania pożytków od osób trzecich będących użytkownikami tego obiektu. Koncesja jest rodzajem zapłaty za wykonanie obiektu budowlanego. Istotą koncesji jest prawo pobierania opłat od użytkowników obiektu, a nie samo prawo korzystania z takiego obiektu.
Wynagrodzenie dla wykonawcy pochodzi ze środków publicznych.
Środki publiczne to środki publiczne w rozumieniu przepisów o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. Są to: dochody publiczne( daniny publiczne – cła podatki), środki pochodzące z budżetu UE oraz inne środki z pomocy międzynarodowej nie podlegające zwrotowi, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące: 1/ ze sprzedaży papierów wartościowych oraz innych operacji finansowych, 2/ z prywatyzacji majątku SP. oraz majątku samorządu terytorialnego, 3/ ze spłat pożyczek udzielonych ze środków publicznych, 4/ z otrzymanych pożyczek i kredytów; wpływy ze sprzedaży wyrobów, usług świadczone przez jednostki finansów publicznych, darowizny na rzez sektora finansów publicznych, odszkodowania.
Środki publiczne – przychody jednostek budżetowych Państwa i jednostek samorządu terytorialnego pochodzących ze sprzedaży papierów wartościowych prywatyzacji majątku, ze spłat kredytów pożyczek udzielonych innym jednostkom i innych operacji finansowych.
Ja mam tu tak:
Wyznacznikiem reglamentacji jest wartość zamówienia publicznego przekraczająca kwotę 14000 euro netto. Jest to podstawowy próg kwotowy. Zasady reglamentacji zawarte są w Ustawie Prawo Zamówień Publicznych z 29 stycznia 2004r.
Podstawowym wyznacznikiem …….. jest wartość zamowienia publicznego równowartości kwoty 14 000 EURO ( bez podatku) – jest to podstawowy próg kwotowy obowiązujący w krajach ………
Zasady udzielania wynagrodzenia - ustawa z 29.01.2004 roku o zamowieniach publicznych.
Katalog podmiotów zobowiązanych:
Jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych ( organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy, trybunały; jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związku; jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych; agencje wykonawcze – agencja restrukturyzacji Rynku; państwowe fundusze celowe; ZUS; KRUS; NFZ; Samodzielne publiczne ZOZ; uczelnie publiczne; Polska Akademia Nauk; inne panstowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustwa w celu wykonywania zadań publicznych z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek handlowych;
Inne jednostki niż podane wyżej, nie posiadające osobowości prawnej utworzone w celu zaspokojenia potrzeb o charakterze powszechnych ile te podmioty wywierają na nie dominujący wpływ tzn.: finansują je w 50%; sprawują nadzór nad organem zarządzającym, posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, mają prawo do powoływania ponad polowy składu organu zarządzającego;
Związki z podmiotami zobowiązanymi:
Inne podmioty : mogą to być przedsiębiorstwa i spółki kapitałowe utworzone w celu realizacji zadań o charakterze użyteczności publicznej i jeśli zachowane są warunki:
- Roboty budowlane, budynki szkół wyższych lub przez administrację lub usługi związane z tymi robotami,
- Ponad 50% finansowane ze środków publicznych przez podmioty wymienione,
-Wartość zamówienia znaczna , przekracza progi wspólnotowe (powyżej tych progów zamieszcza się ogłoszenie w DZ.U.E serii S;
Progi wspólnotowe są niejednolite, bo odmiennie kształtują się do robót budowlanych a odmiennie do usług.
Próg na robót budowlanych – 4845000 EURO niezależnie od tego kto jest zamawiającym,
Progi wspólnotowe dla usług i dostaw:
Próg niejednolity uzależniony od zamówienia:
- 125000 EURO – niższy próg (usług i dostaw) – zamawiający z sektora f.p. ( za wyjątkiem państwowej kultury, filmowców, jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związkowców, a także innych których organ założycielski jest jednostką samorządu terytorialnego), zamawiający będący inną jednostką nie posiadajacą osobowości prawnej.
- 143000 EURO – obowiązuje dla wszystkich pozostałych nie mieszczący suię w I progu, kto jest zobowiązany do Z.P.
Dodatkowy próg wspólnotowy 387000 EURO dla dostaw i usług dot. Zamówień sektorowych
Do sektora finansów publicznych nie zalicza się przedsiębiorstw, banków państwowych oraz spółek handlowych tworzonych na podstawie odrębnych ustaw. Oznacza to, ze przychody pochodzące z własnej działano iści tych podmiotów nie zalicza się do srodków publicznych.
SYSTEM ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
System zamówień publicznych – w rozumiany jako zbiór aktów normatywnych określający zasady i procedury zamówień publicznych.
Historia:
- Ustawa z dnia 15 lutego 1933 r. o dostawach i robotach na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz instytucyj prawa publicznego,
- ustawa z 1948 roku o dostawach i usługach na rzecz Skarbu Państwa , samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych,
- Ustawa o dostawach, robotach i usługach na rzecz jednostek państwowych Publikacja: Dz.U. z 1958 nr 3 poz. 7 Data wydania: 28.12.1957,
- ustawa z z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych nowelizowana,
- Ustawa 29.01.2004 roku Prawo zamówień publicznych – obecna później teks jednolity w 2007 roku
Zakres przedmiotowy: określa zasady i tryb zamówień publicznych, środki ochrony prawnej, kontrolę udzielania zamówień publicznych oraz organy właściwe w sprawach uregulowanych w ustawie.
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych koordynuje cały system, przeprowadza kontrolę.
Organami właściwymi w sprawach zamówień publicznych są: Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, Rada Zamówień Publicznych jako organ doradczo-opiniodawczy Prezesa Urzędu oraz Krajowa Izba Odwoławcza .
Przepisy, rozporządzenia wydawane są przez Prezesa Rady Ministrów za wyjątkiem roót budowlanych, które wydaję Minister Infrastruktury.
Najważniejsze rozporządzenia to rozporządzenie dot. Kwot wartości zamówienia z 2009roku jest to :
W dniu 30 grudnia 2009 r. w Dzienniku Ustaw zostały ogłoszone rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów: Rozporządzenie w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich weszło w życie 1.01.2010 r.
ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓWz dnia 28 stycznia 2010 r.w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym
W dniu 30 grudnia 2009 r. w Dzienniku Ustaw zostały ogłoszone rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów: Rozporządzenie w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz. U. Nr 224, poz. 1796). Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. (Średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych na podstawie rozporządzenia wynosi 3,839.)
Inne akty normatywne, z których należy korzystać:
KC – w sprawie umów i czynności podejmowanych przez wykonawcę,
KPC – w zakresie postępowania odwoławczego przed Krajową Izbą Odwoławczą oraz SO wna skutek wniesienia skargi;
KPA – w zakresie decyzji wydawanych przez Prezesa Zamowień Publicznych, gdzie może nakąłdać kary pieniężne na wykonującego.
Ustawa z 2009 roku o Finansach Publicznych – w zakresie pojęcia jednostek sektora publicznego w zakresie środków publicznych
USTAWA z dnia 17 grudnia 2004 r.o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – w zakresie trybu i zasad (odpowiedzialność ponosi kierownik zamawiającego i wszyscy biorący udział)
Ustawa z dnia 5.07.2001 r. o cenach – w zakresie pojęcia „ceny”
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane- dot. Pojęcia roboty budowlane, budowli;
USTAWA z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej – w zakresie jawności umowy.
Stosuje się również przepisy wspólnotowe w zakresie zamówień publicznych. Akty wspomagające:
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego z 2002 r.w sprawie wspolnego słownika zamówień ( ważny przy opisie zamówień, należy przypisać mu odpowiedni kod usługi dostawy i budowli);
Rozporządzenie Komisji (WE) NR 1564/2005 z dnia 7 września 2005 r.ustanawiające standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w ramach procedur zamowień publicznych zgodnie z dyrektywami 2004/17/WE i 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady;
Mają one charakter bezpośrednio obowiązujący.
Oprócz rozporządzeń są dyrektywy wspólnotowe, które mają zharmonizować przepisy dot. udziału Z.P. w państwach członkowskich. Prawo zharmonizowane z prawami UE.
Podstawowe zasady udzielania zamówień publicznych wynikają z przepisów ustawy o w sprawie udzielania zamówień publicznych.
Zasady udzielania zamówień publicznych to wskazówki podsystemowe dla podmiotów stosujących te przepisy dla zamawiającego jaki i dla wykonawcy. Naruszenie tych zasad przez zamawiającego skutkować może odpowiedzialnością z tytułu naruszenia dyscypliny F.P. a z drugiej strony takie naruszenie może dawać wykonawcy możliwości złożenia srodka odwoławczego do Krajowej Izby Odwoławczej.
ZASADY UDZIELANIA ZAMOWIEŃ PUBLICZNYCH:
Zasada uczciwej konkurencji – zamawiający jest zobowiązany przydołożeniu należytej staranności wyeliminować ofert stanowiące czyn o nieuczciwej konkurencji. Ma służyć ochronie s[prawnej działalności rynku przeciwdziałaniem monopolistycznym a także ma służyć efektywnej działalności,
Zasada równego traktowania – oznacza obowiązek traktowania wykonawców na równych prawach wszystkich wykonawców na każdym etapie postępowania , a więc na etapie przygotowania, oceny złożonych ofert i dokonania wyboru, a także konieczność stawiania wszystkim potencjalnym uczestnikom postępowania takich samych warunków udziału w postępowaniu, , kryteriów, przekazywania identycznych w swojej treści uczestnikom postępowania.
Zasada bezstronności, obiektywizmu – jest obowiązkiem kierownika zamawiającego, pracowników, którym powierzono określone czynności związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania oraz członkowie komisji przetargowej . Osoby mają złożyć pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności wyłączających je z postępowania.
Okoliczności wyłączające:
- jeśli sama ta osoba ubiega się o wykonanie zamówienia,
- osoba ta pozostaje w związku, pokrewieństwie i powinowactwie z wykonawcą,
- osoba powiazana z wykonawcą wcześniejszym zatrudnieniu w okresie 3 lat lub wykonawca w tym czasie był członkiem zarządu nadzorującego wykonawcę,
- osoby pozostają z wykonawcą w związku lub w innej formie , które mogą wątpić w jego bezstronność,
- osoby, które zostały prawomocnie skazane za przestępstwa gospodarcze lub o przekupstwie lub inne w celu uzyskania korzyści majątkowej,
Gdyby takie osoby wykonywały te czynności, należy te czynności powtórzyć, za wyjątkiem otwarcia kopert, oraz innych czynności wpływające na wynik postępowania.
- udzielenie zamówienia wybranemu zgodnie z przepisami
Z tego wynikają dwie dyrektywy:
- możliwoęśc zapewnienia tylko wykonawcy po przeprowadzeniu postępowania ztn. Nikt inny w jego miejsce umowy zawrzeć
- podwykonawcy,
- zawarcie umowy należy zawsze poprzedzić przeprowadzenie postępowania.
4. Zasada jawności – polega na obowiązku dostępu do informacji o organizacji i przebiegu postępowania oraz informacji związanych z podstępowanie, dostępu do dokumentacji postępowania
Jawność wewnętrzna – w stosunku do uczestników postępowani, którzy muszą być informowania o wszelkim postępowaniu,
Jawność zewnętrzna – w stosunku do wszystkich innych uczestników, którzy interesują się tym zamówieniem , kto wygra. Osoby mają dostęp do protokołów i załączników, w więc złożone ofert, umowa zawarta.
Wykonawca za może zastrzec, że nie mogą być one udostępnione. W toku postępowania nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnice przedsiębiorstwa, jeżeli wykonawca nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zastrzegł , że nie mogą być udostępnione. Wnioskodawca nie może zastrzec informacji, którą zamawiający podaje do publicznej wiadomości w chwili otwarcia ofert oraz adresów wykonawców, informacji dotyczących ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności podanych w ofertach.
5 Zasada pisemności – postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzona jest w formie pisemnej. Służy do sprawności kontroli ale i do zasady jawności. Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi się w jeżyku polskim, ale mamy wyjątek w szczególnie w uzasadnionych przypadkach zamawiający może wyrazić zgodę na złożenie wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, oświadczeń, ofert, oraz innych dokumentów również w jednym z języków powszechnie używanych w Hadlu międzynarodowym lub języku kraju, w którym zamówienie jest udzielane.
Kluczowe dokumenty: wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia; ofert oraz związanych z nią oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnienie warunków. Wybór języka należy do zamawiającego. Przez pojęcie języka kraju, w którym zamówienie jest udzielane, należy rozumieć język kraju siedziby wykonawcy lub miejsca siedziby jego oddziału upoważnionego do zawarcia umowy o zamówienie publiczne.
6. Zasada prymatu postępowań przetargowych –
Wyróżniamy dwa tryby:
Przetargowe – przetarg nieograniczony i przetarg ograniczony ( stosowane tam, gdzie nie zachodzą ustawowe przesłanki dopuszczające udzielenie zamówienia publicznego w innym trybie niż przetarg. Wybór rodzaju przetargu zależy od zamawiającego.
Nieprzetargowe - zaliczamy : tryb negocjacji; tryby negocjacji bez ogłoszenia, tryb zapytania o cenę; tryb zamówień z wolnej ręki; tryb licytacji elektronicznej, dialogu konkurencyjnego.
PRZEBIEG POSTĘPOWAŃ O ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Modele postępowań o udzielenie zamówień publicznych.
I. Model - postępowanie o udzielenie zamówienia przygotowuje i przeprowadza zamawiający.
Zamawiający może .powierzyć przygotowanie lub przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia własnej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej.
Za przygotowanie i przeprowadzenie odpowiada kierownik zamawiającego, a więc osoba, która dysponuje środkami na przeprowadzenie zamówienia, a pracownicy w takim zakresie, w jakim powierzono im wykonanie tych czynności. Może to być organ administracji państwowej, który posiada środki na wykonanie zadań ustawowych i jeśli zamówienie dotyczy tych zadań. Ale może to być kierownik urzędu obsługującego organ, jest on również dysponentem środków na cele związane z działalnością urzędu czyli dział Administracji Publicznej – Dyr. Ministrestwa.
Kierownik wyznacza pewne osoby, którym powierza wykonanie czynności w postępowaniu oraz czynności przygotowawcze .
Osoby, które te mogą wykonać :’
- Finansowe komórki dot. Zamówień publicznych;
- członkowie komisji przetargowej – jest to zespół pomocniczy kierownika zamawiającego powoływany do oceny spełnienia przez wykonawców warunków do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia a także do badania i oceny ofert. Komisja przetargowa ma charakter stały lub być powoływana do przygotowania i przeprowadzenia określonych postępowań. Członków komisji przetargowej powołuje i dowołuje kierownik zamawiającego. Komisja składa się z trzech osób. Kierownik zamawiającego określa organizację, skład, tryb pracy oraz zakres obowiązków członków komisji przetargowej. Osoby te odpowiadają za prawidłowe wykonanie tych czynności powierzonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia. W przypadku niewłaściwego postępowania pociągane są do odpowiedzialności. Osoby te muszą prezentowa obiektywizm i bezstronność i złożyć oświadczenie o braku okoliczności wyłączających ich w tym postępowaniu.
W niektórych postępowaniach potrzebne jest zasięgniecie opini specjalistycznych. Kierownik zamawiającego może powołać biegłych. Muszą to być osoby bezstronne i złożyć wskazane oświadczenie.
II model - polega na tym, że wskazany jest centralny zamawiający, który przygotowuje i przeprowadza postępowania oraz udziela zamówień, zawiera umowę z wybranym wykonawcą. Centralny zamawiający działa na potrzeby szerszej grupy zamawiających...
suchynsk