Dyskusja okrągłego stołu.doc

(49 KB) Pobierz

Dyskusja okrągłego stołu

Należy do grupy metod problemowych kształcenia

Dyskusja okrągłego stołu

o      Inaczej  dyskusja  informacyjna,  kierowana  przez  moderatora  i  oparta  na  zasadzie  swobodnych  wypowiedzi  wszystkich  uczestników 

o      Polega  na  wymianie  poglądów  na  określony  temat

o      Daje  możliwość  formułowania  dyskutowanych  problemów  i  pytań,  prezentowania  własnych  punktów  widzenia  w  merytorycznie  uzasadniony  i  zarazem  logicznie  spójny  sposób  oraz  operowania  dla  obalenia  kontrowersyjnych  poglądów  argumentami  konkretnymi,  trafiającymi  do  przekonania,  czyli  naukowymi 

o      Stosowana  zwykle  po  wykładach  w  celu  swobodnej,  nieformalnej  wymiany  zdań  między  uczestnikami

o      Jest  zazwyczaj  zagajana  i  prowadzona  przez  osobę  przygotowaną,  którą  może  być  np.  zaproszony  specjalista w  danej  dziedzinie

Cechy  rzeczowo  prowadzonej  dyskusji

o      Jasność  i  wyrazistość  jej  głównego  problemu

o      Rzeczowość  i  zwięzłość  wypowiedzi

o      Umiejętność  syntetycznego  podsumowania  jej  przebiegu  i  formułowania  wniosków  końcowych

o      Kulturalny  sposób  dyskutowania  omawianych  zagadnień  z  uwzględnieniem  i  uszanowaniem  poglądów  innych  uczestników  dyskusji

Przebieg  dyskusji  okrągłego  stołu:

1.       Przedstawienie  celów  dyskusji, omówienie  problemu, zaproszenie  do  wypowiedzi  przez  moderatora,  ukierunkowanie  dyskusji (podanie  podstawowych  reguł)   -  5  minut

2.       Wypowiedzi  uczestników  w  formie  prezentacji  referatu  (wystąpienia) od  3-5  min  każda. Prowadzący  czuwa  nad  regułami  i  porządkiem  prezentacji (czas  trwania  do  ustalenia,  w  zależności  od  ilości  referatów).

3.       Pytania  i  odpowiedzi  zadawane  i  udzielane  przez  dyskutantów. Moderator  czuwa  nad  regułami  dyskusji,  dyscyplinując  uczestników,  aby  jasno  i  rzeczowo  zadawali  pytania.  Natomiast  odpowiadający  na  pytania  jest  zobowiązany  do   odnoszenia  się  tylko  do  kwestii  poruszanych  w  dyskusji.  Każda  wypowiedź  nie  powinna  trwać   dłużej  niż  3 - 5 minut.  Wskazane  jest  rejestrowanie  postępu  dyskusji.

4.       Zakończenie  dyskusji. Podsumowanie  przez  moderatora  z  nawiązaniem  do  celu  lub  przedstawionego  na  wstępie  problemu - 10  minut

5.       Uzgodnienie  wniosków  końcowych 10  minut

UMIEJĘTNOŚĆ  PROWADZENIA  DYSKUSJI

o      O  prowadzeniu  dyskusji  decydują  umiejętności  społecznych  interakcji  i  komunikowania  się osób w niej uczestniczących.

o      Potrzebne  jest  także  ukształtowanie  w  danej  klasie  norm  społecznych, gwarantujących  otwartą  dyskusję  i  wzajemny  szacunek.

o      Moderator  ma  obowiązek  nadania  dyskusji  kierunku  i  utrzymania  go  pomimo  dygresji  czynionych  przez  uczestników.

o      Każda  osoba  zabierająca  merytoryczny  głos  w  dyskusji  powinna  być  wysłuchana  z  uwagą (co  stanowi  jednocześnie  zachętę  do  udziału  w  dyskusji)

o      Prowadzący  dyskusję (moderator) powinien  rejestrować  dorobek  dyskusji  jeszcze  w  czasie  jej  trwania

STRATEGIE  PROWADZENIA  DYSKUSJI

o      „ słuchanie  innych” -  polega  na  umiejętności  powtarzania  własnymi  słowami  wypowiedzi  poprzedników

o      wzajemny  szacunek  i  zrozumienie,  wyrażane  w  otwartym  i  szczerym  komunikowaniu  się.  Zależy  on  przede  wszystkim  od  umiejętności moderatora  dyskusji.

o      dla  uniknięcia   tzw.  „luki  komunikacyjnej” przydatne  są  umiejętności  komunikacji  interpersonalnej,  a  mianowicie :       

n       parafrazowanie -  umiejętność  upewniania  się  przy  pomocy  osób  wypowiadających  się,  że  rozumiemy  myśl  zawartą  w  ich  wypowiedzi  zgodnie   z  ich  intencjami. Parafrazę  stanowi  każda  informacja  o  tym,  jak  rozumiemy komunikat. Jest  powtórzenie  otrzymanego  komunikatu.

n       opis  zachowaniapolega  na  relacjonowaniu  przez  jedną  osobę  obserwowanego  zachowania  się  drugiej  osoby  bez  oceniania  i  wnioskowania  o  motywach.  Wypowiedź  dotyczącą  zachowania  należy  poprzedzać  zwrotem „ ...zauważyłem , że  .......”  lub   „... powiedziałeś , że ...”

n       opisywanie  uczuć gdy  wyrażamy  jasno  nasze  uczucia,  związane  z  jakimiś  sytuacjami  możemy  być  pewni, że  zostanie  zrozumiane  nasze  takie, czy  inne  zachowanie  wynikające  np.: z  zażenowania, itp.   Unikamy  w  tych  sytuacjach  takich  komunikatów, jak:  „  zamknij  się ...” ; „  pogniewałem  się....” ;   „nie  chce  z  tobą  już  dłużej  rozmawiać” .  Używamy  natomiast  takich  zwrotów , jak: „ czuję  się  zakłopotana”  lub  „ miło  mi” .

n       weryfikowanie  wrażeń umiejętność  ta  stanowi  uzupełnienie  poprzedniej.  Polega  na  kontrolowaniu  trafności  własnego  sądu  o  tym,  co  dzieje  się  „wewnątrz”  innej  osoby. Opisujemy  werbalnie  zewnętrzne  objawy  uczuć  partnera  dyskusji (zamilknięcie, ton  głosu, wyraz  twarzy) i  sprawdzamy  na  ile  jest  to  opis  trafny. Opis  ten  nie  wyraża  ani  aprobaty  ani  dezaprobaty,  a  jedynie  proste  stwierdzenie  : np. „ mam  wrażenie , że  twoje  uczucia  są  .... , czym  mam  rację?”

ZASADY  DYSKUSJI

o      dyskutowanie  jakiegokolwiek  tematu  powinno  być  formą  zespołowej  pracy  mającej  zmierzać  do  rozwiązania  zagadnień,  a  nie  konfliktem

o      Uczestnicy  dyskusji  powinni  być  zdyscyplinowani,  tzn.  liczyć  się  z  tym,  że  jeżeli  ktoś  mówi  zbyt  długo,  to  odbiera  możliwość  wypowiedzenia  swych  myśli  innym  dyskutantom,

o      Uczestnik  dyskusji  powinien  ważyć  swoje  słowa,  wypowiadać  je  z  namysłem  i  nie  w  uniesieniu,  pamiętając  o  tym, że  wypowiedzenie  najrozumniejszej  myśli  nie  w  porę  i  pod  adresem  niewłaściwych  odbiorców  może  być  czynem  nierozumnym 

o      Uczestnik  dyskusji  powinien  zdobywać  się  na  wysiłek  dokładnego  rozumienia  tego,  co  twierdzi  strona  przeciwna,  obejmując  tym  wysiłkiem nie  tylko  słowa,  ale  i  intencję  treściową  słuchanej  wypowiedzi

o      Uczestnik  dyskusji  powinien  ściśle  referować  twierdzenia  przeciwnika,  nie  deformując  ich,  nie  wnosząc  do  nich  żadnych  obcych  tym  twierdzeniom  akcentów

o      Uczestnik  dyskusji,  skupiając  całą  uwagę  na  tym,  co  twierdzi  przeciwnik,  nie  powinien  imputować  mu  kierowania  się  w  swych  wypowiedziach  nie  ujawnionymi,  ubocznymi  pobudkami.  Jeżeli  istnieją  podstawy  do  takich  przypuszczeń,  to  upada  możliwość  dyskusji

o      Uczestnik  dyskusji  nie  powinien  dawać  się  ponosić  pędowi  do  efektywnych  chwytów  stylistycznych,  nie  wyżywać  się  w  swadzie  dyskusyjnej

 

o      Uczestnik  dyskusji  nie  powinien  chcieć  dokuczyć  przeciwnikowi (nawet  tytułem  rewanżu).  Jednak  nieszczerość  i  niedopowiadanie  tego,  co  się  myśli,  wywołane  obawą,  że  ktoś  się  poczuje  dotknięty  jest  zachowaniem  nieasertywnym

o      Uczestnik  dyskusji  nie  powinien  zabierać  głosu  w  kwestiach  zbyt  mało  sobie  znanych (chyba,  że  prosi  o  głos  by  zadać  pytanie).

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin