Andrea Erkert - Dzieci Potrzebują Ciszy.doc

(567 KB) Pobierz
ANDREA ERKERT

Andrea Erkert

Dzieci potrzebują ciszy

Zabawy relaksacyjne
na wiosnę, lato, jesień i zimę

JEDNCSC
KIELCE 1999


Tytuł oryginału:     Kinder brauchen Stille

Hntspannungsspiele tur Iriihling, Sommer, Hcrbst und Winter

Copyright -r 1998 by Don Bosco Verlag. Miinchen

Copyright for the Polish edilion by Wydawnictwo „Jedność", Kielce 1999

Przekład z języka niemieckiego
Ryszard Zajączkowski

Redakcja i korekta książki
Ewa Bojara

Redakcja techniczna
Józef Bąkowski

ISBN 83-7224-030-2

Wydawnictwo „Jedność"

25-013 Kielce, ul. Jana Pawła II nr 4

tel. (0-41) 368-11-10

www.jednosc.com.pl

e-mail: iedakcjafrtjednosc.com.pl


Drodzy Czytelnicy!

W ostatnich latach zmieniła się sytuacja w wyposażeniu przed-
szkoli i szkół. Wielu wychowawców narzeka na coraz większe grupy
i klasy; wzrastająca liczba dzieci powoduje niedostosowania, a na-
wet patologiczne zachowania. Te pierwsze pojawiają się bardzo czę-
sto w dziedzinie społecznej. Należą do nich agresja, nerwowość, trud-
ności w kontaktach, brak koncentracji.

Niepożądane zjawiska w stosunkach społecznych kształtują się
często już w przedszkolu, ale przeważnie dopiero w okresie szkolnym
są dostrzegane przez rodziców jako trudności w osiąganiu pozytyw-
nych wyników w nauce i w innych dziedzinach. Problem ten może
przejawiać się wcześnie także w sferze fizycznej, na przykład jako za-
katarzenie, zaburzenia w przyjmowaniu pokarmów, zaburzenia mowy
lub snu, albo jako choroby oskrzeli prowadzące do astmy.

W prewencji zdrowotnej wychowawcy potrzebują szczególnej po-
mocy, aby zapobiec niestosownym zachowaniom. Taką pomocą
mogą być ćwiczenia relaksacyjne towarzyszące porom roku, ponie-
waż są w stanie wspomagać dzieci, aby odnalazły właściwą równo-
wagę między aktywnością a ciszą/odprężeniem. Równowaga ta
sprzyja zdecydowanie kształtowaniu się człowieka o harmonijnej
osobowości, dla którego niezwykła sytuacja lub stres nie są powo-
dem do wychodzenia ze skóry" lub utraty panowania nad sobą",
lecz który potrafi się opanować, a stawiane przed nim wymagania roz-
wiązywać spokojnie, ufając we własne siły. Aby osiągnąć taką rów-
nowagę, dzieci potrzebują specjalnie wydzielonego pomieszczenia,
gdzie będą mogły zażywać ciszy i spokoju. Dziecko musi mieć moż-
liwości wsłuchania i zagłębienia się w siebie, lepszego poznania sie-
bie i refleksji nad tym co przeżyte. Dorośli, którzy towarzyszą dzie-
ciom, powinni zawsze umożliwiać im tego rodzaju doświadczenia.

Jednocześnie w ten sposób przeciwstawiają się oni szeroko roz-
powszechnionej presji sukcesu. Poddawane są jej już najmłodsze
dzieci i nie ogranicza się ona tylko do dobrych ocen w szkole, ale
obejmuje też czas wolny: zajęcia plastyczne, muzyczne i sportowe.


Wychowawczynie szukają często ćwiczeń relaksacyjnych, których
celem jest uspokojenie rozkrzyczanej grupy dzieci. Jeśli więc prze-
życie ciszy ma wzmocnić koncentrację i wytrzymałość, to - moim zda-
niem - celem każdego relaksu jest, aby dzieci same odkryty swoje
zdolności. Wiele z nich może to zrobić bez żadnej pomocy, innym zaś
przychodzi to z trudem. I właśnie im potrzebne jest wsparcie w dro-
dze do samych siebie.

Moim zamiarem jest zachęcenie dorosłych, aby zyskali większą
pewność przy wprowadzaniu ćwiczeń relaksacyjnych z dziećmi
i w ciągu całego roku mogli sięgać do łatwych w realizacji pomysłów.
W książce tej zostały zebrane twórcze ćwiczenia relaksacyjne obej-
mujące cały rok. Prowadząc zajęcia jako wychowawczyni przedszkol-
na, mogłam wszystkie te ćwiczenia dokładnie wypróbować w pracy
z dziećmi.

W krótkiej części teoretycznej przedstawiam w zarysie znaczenie
świadomego przeżycia pór roku przez dzieci. Ponadto wskazuję na
ramowe warunki ćwiczeń wyciszających i relaksacyjnych oraz ich
różne metody.

Druga, obszerna część pracy zawiera 100 ćwiczeń relaksacyjnych
związanych z porami roku. W odniesieniu do każdej z nich przedsta-
wiam też całą jednostkę relaksacyjną, która zawiera fazy ruchu i wy-
ciszenia. Modele te mogą być przeję...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin