Program-pok. trudn. w pisaniu.doc

(166 KB) Pobierz
Zespół Szkół przy Sanatorium Rehabilitacyjnym

 

 

Zespół Szkół przy Sanatorium Rehabilitacyjnym

w Krasnobrodzie

 

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAM EDUKACYJNY

KSZTAŁCENIA ZINTEGROWANEGO

 

 

 

 

 

 

 

„POKONAĆ TRUDNOŚCI W PISANIU”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                    Autor: mgr Grażyna Borkowicz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Za okazaną pomoc

przy pisaniu programu edukacyjnego

                                                                                    „ Pokonać trudności w pisaniu”

                                                                                    składam serdeczne podziękowania

                                                                                    Pani mgr Joannie Kaczebura

                                                                                    Doradcy Metodycznemu

                                                                                    Zamojskiego Ośrodka Metodycznego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              Spis treści

 

 

Charakterystyka programu..............................................................

Szczegółowe cele kształcenia.........................................................

Treści programu..............................................................................

Ćwiczenia do realizacji...................................................................

Monitorowanie i ewaluacja osiągnięć ucznia.................................

Rozwiązania organizacyjne...........................................................

Bibliografia....................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU –(charakterystyka placówki)

Program edukacyjny „ Pokonać trudności w pisaniu” jest wyrazem zainteresowania autorki metodami usuwania trudności w pisaniu uczniów klas I-III. Wraz z programem  „ Pokonać trudności w czytaniu”, który został opracowany wcześniej może stanowić integralną całość do przezwyciężenia trudności w czytaniu i pisaniu. Może być również traktowany jako odrębny, ponieważ zaniedbane i utrwalone błędy w pisaniu nie dają się łatwo usunąć i często utrzymują się nawet wtedy, kiedy trudności w czytaniu zostały pokonane.

              Program powstał na bazie obserwacji uczniów przewlekle chorych przebywających na leczeniu sanatoryjnym, u których często obserwuje się trudności w czytaniu. Praktyka szkolna potwierdza, bowiem ścisły związek między umiejętnością czytania i pisania uczniów.

H. Spionek po przeprowadzonych badaniach podkreśla, że wśród uczniów

z niepowodzeniami szkolnymi bardzo duży procent stanowią dzieci z zaburzoną analizą i syntezą wzrokową i słuchową. Zaburzenie takie mogą świadczyć o syndromie dysleksji. Innymi niepokojącymi sygnałami o podłożu dyslektycznym jak podaje B. Zakrzewska są:

-          wyraźna rozbieżność między poziomem czytania a rezultatem w nauce innych przedmiotów (na niekorzyść czytania);

-          wyraźna rozbieżność między poziomem rozwoju umysłowego a poziomem czytania;

-          często występujące błędy w pisaniu, niekiedy obniżony poziom graficzny pisma;

-          trudności w opanowaniu języków obcych;

-          obniżona zdolność analizy i syntezy wzrokowej;

-          obniżona zdolność analizy i syntezy słuchowej;

-          zaburzenia w rozwoju mowy, artykulacji;

-          zaburzenia orientacji czasowo-przestrzennej;

-          zaburzenia rozwoju ruchowego, sprawności manualnej;

-          zaburzenia procesu lateralizacji;

-          współwystępujące  trudności w czytaniu i pisaniu (objawy nerwowości

      i zaburzenia zachowania).

             

Prezentowany program edukacyjny zawiera ćwiczenia B. Zakrzewskiej do

przezwyciężenia trudności w pisaniu. W programie wykorzystano ćwiczenia utrwalające zapisywanie wyrazów przez podział ich na sylaby ( ćw. 6-12) jednak najwięcej miejsca poświęcono na metodę selektywnego pisania.

Prezentowane ćwiczenia należy prowadzić w trzech płaszczyznach:

·         wzrokowej

·         słuchowej

·         wyobrażeniowo-pamięciowej

Wszystkie te płaszczyzny stanowią integralną całość i powinny następować w określonym porządku na jednym zajęciu z uczniem. Metoda selektywnego pisania stwarza możliwość kompleksowego działania analizy i syntezy wzrokowo- słuchowej, pamięci wzrokowo-słuchowej i orientacji czasowo-przestrzennej w początkowym okresie nauki pisania i czytania

              Pracę z dzieckiem zaczynamy od ćwiczeń angażujących percepcję wzrokową na wcześniej przygotowanym tekście i zgromadzonych do zajęć materiałach. Dziecko może dowolnie długo percypować ( postrzegać ) przedstawiony tekst. W ćwiczeniach początkowych, wybiórczo go zapisuje w późniejszych – odpowiednio klasyfikuje. Podczas ćwiczeń kształtujących percepcję słuchową pracujemy na tym samym tekście, co przy rozwijaniu płaszczyzny wzrokowej. Nauczyciel dyktuje wyrazy w takim tempie, aby uczeń dokładnie je zapisał. Zadaniem ucznia jest zapisywanie ze słuchu odpowiednie głoski, pozostałe zaznacz kreską poziomą. Rozwijanie percepcji wyobrażeniowo – pamięciowej polega na uzupełnianiu z pamięci brakujących liter w miejscu wpisanej wcześniej kreski. Jeżeli uczeń ma trudności z uzupełnieniem brakujących głosek, czytamy wyrazy ponownie aż do momentu całkowitego wypełnienia zadania. Po każdym czytaniu uczeń uzupełnia brakujące litery innym kolorem. Sposób ten pozwala obserwować możliwość zapamiętania przez ucznia usłyszanych wyrazów oraz do monitorowania osiągnięć ucznia.

              W realizacji programu edukacyjnego kształcenia zintegrowanego „ Pokonać trudności w pisaniu” istotne jest, aby zachować wskazaną powyżej kolejność działań.

              Proponowane ćwiczenia możemy stosować na różnych etapach nauki szkolnej jednak najlepsze wyniki osiąga się u uczniów klas początkowych, ponieważ nie doszło jeszcze do utrwalenia błędnie zapisywanych wyrazów.

 

              Moja propozycja stwarza warunki do indywidualnej pracy z uczniem, do nawiązania z nim bliższego kontaktu a przede wszystkim pokonania trudności w pisaniu. Uczestnictwo ucznia w zajęciach jest dobrowolne.

Zajęcia cechuje:

·         praca w małych grupach lub indywidualnie z uczniem,

·         pozytywne ocenianie,

·         wyciszanie negatywnych napięć i emocji,

·         wyzwalanie potencjalnych możliwości ucznia,

·         respektowanie wydolności wysiłkowej ucznia,

·         pozytywne ocenianie,

 

Zajęcia prowadzone będą w sali lekcyjnej, w której to zostaną zgromadzone

potrzebne do ćwiczeń pomoce i materiały. Czas trwania będzie uzależniony od rodzaju ćwiczeń oraz indywidualnych możliwości ucznia.

              Ponieważ w szkole sanatoryjnej obowiązuje o wiele więcej zaleceń niż w szkołach masowych podczas realizacji programu należy pamiętać o wydolności wysiłkowej oraz o przestrzeganiu wskazań i przeciwwskazań lekarskich jak też zaspokojeniu potrzeb psychicznych i społecznych oraz wzmaganie pozytywnych doświadczeń ucznia.

       Wprowadzenie prezentowanego programu edukacyjnego pozwoli zminimalizować trudności w pisaniu i da dziecku większą możliwość wykazania się na zajęciach szkolnych.

              Bardzo istotnym elementem, jaki powinien cechować zajęcia to miła i życzliwa atmosfera, oraz poczucie bezpieczeństwa i zadowolenia.

Prezentowany program może być realizowany przez nauczycieli w szkole na

zajęciach wyrównawczych jak również w domu przez rodziców.

              Ideą przewodnią programu jest prezentacja ćwiczeń, które przyczynią się do poprawnego pisania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA

 

 

1.      Wzmacnianie koncentracji uwagi i spostrzegawczości.

2.      Integracja literowo-głoskowa.

3.      Ochrona przed mechanicznym przepisywaniem.

4.      Doskonalenie analizy i syntezy wyrazu.

5.      Wyrabianie aktywnej postawy ucznia w stosunku do nauki.

6.   Przezwyciężanie poczucia zmniejszonej wartości.

7.   Kształtowanie prawidłowego obrazu własnej osoby,

6.      Rozwijanie i kształcenie percepcji

a)      wzrokowej

b)     słuchowej

c)      wyobrażeniowo-pamięciowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TREŚCI PROGRAM

 

Treści

 

 

Sposoby realizacji

 

Oczekiwane efekty

Rozwijanie i  kształtowanie percepcji...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin