PROGRAM ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZYCH DOTYCZĄCY
EDUKACJI POLONISTYCZNEJ W KLASACH I – III
MOTTO
„Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi”
Janusz Korczak
Opracowała
Mgr Alicja Sobocińska-Świerdza
Wprowadzenie:
Zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze w klasach młodszych przewidziane są dla pewnej grupy dzieci. Są to uczniowie o specyficznych potrzebach edukacyjnych, przejawiających się trudnościami w nauce szkolnej.
Źródła tych potrzeb to:
- nieuczęszczanie do klasy zerowej
- fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe
- deficyty rozwojowe
- zaniedbania środowiskowe
- nieporadność rodziców
- częste nieobecności w szkole spowodowane chorobami.
Program ten realizowany jest w czasie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych w klasie I, II i III. Na zajęcia przewidziano jedną godzinę tygodniowo. Edukację polonistyczną prowadzi się na przemian z edukacją matematyczną. Do programu dołączono po 18 konspektów z tematami zajęć do klasy pierwszej, drugiej i trzeciej. Do każdego tematu zostały opracowane zestawy ćwiczeń, zawierające wszystkie potrzebne ( na danych zajęciach) pomoce dydaktyczne.
Czas realizacji niniejszego programu to trzy lata ( cały cykl kształcenia zintegrowanego).
Cele ogólne;
- eliminacja niepowodzeń szkolnych
- wyrównywanie istniejących braków
- stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego
dziecka na miarę indywidualnych możliwości.
Cele szczegółowe:
1.Mówienie i słuchanie:
- uczeń umie komunikatywnie i poprawnie wypowiadać się.
2.Czytanie:
- uczeń rozpoznaje litery, odczytuje słowa i kojarzy je z desygnatem,
- uczeń czyta tekst i rozumie jego treść
3.Pisanie:
- uczeń odwzoruje i przepisze tekst
- uczeń uzupełni, zmodyfikuje i stworzy tekst.
4.Stosowanie wiedzy i umiejętności:
- uczeń zna podstawowe zasady gramatyki i ortografii i stosuje je w praktyce.
Treści kształcenia:
Klasa I
Umiejętności
kluczowe
Treści
Oczekiwane osiągnięcia
Mówienie
i słuchanie
Pisanie
Ćwiczenia słuchu fonematycznego:
-podział wyrazów na sylaby
-liczenie sylab
-tworzenie sylab otwartych
-tworzenie sylab z podaną głoską
-segregowanie wg głosek
-wydzielanie głosek w nagłosie,
śródgłosie i wygłosie.
Ćwiczenia usprawniające percepcję
słuchową:
-dzielenie zdań na wyrazy
-wyodrębnianie samogłosek w nagłosie
i wygłosie
-rozpoznawanie spółgłosek w nagłosie
-rozpoznawanie głosek i liter w wyrazach
Ćwiczenia w mówieniu:
-odpowiadanie na pytania nauczyciela
-opisywanie obrazka
-opowiadanie treści krótkiej historyjki
obrazkowej
-układanie i wypowiadanie krótkich zdań
Ćwiczenia usprawniające funkcje manualne:
-lepienie kulek z plasteliny
-układanie wzorów
-uzupełnianie szablonów
-odwzorowywanie elementów literopodobnych
-odwzorowywanie liter wg wzorów
Ćwiczenia wdrażające do samodzielnego
pisania wyrazów:
-odwzorowywanie wyrazów
-przepisywanie wyrazów
-uzupełnianie wyrazów brakującą literą
lub sylabą
-prawidłowe łączenie liter w wyrazach
-właściwe stosowanie dwuznaków i liter
specyficznych dla języka polskiego
-prawidłowa pisownia wyrazów z ą i ę
oraz zmiękczeń
-pisanie ze słuchu i z pamięci
-pisownia wyrazów wielką literą
-dzieli na sylaby
-liczy sylaby
-tworzy sylaby otwarte
-tworzy sylaby z daną głoską
-segreguje wg głosek
-wydziela głoski
-dzieli zdania na wyrazy
-wyodrębnia samogłoski
-rozpoznaje spółgłoski
-rozpoznaje głoski i litery
-odpowiada na pytania
-opisuje obrazek
-opowiada treść historyjki
-układa zdania
-lepi kulki z plasteliny
-układa wzory
-uzupełnia szablony
-odwzoruje elementy literopodobne
-odwzoruje litery
-odwzoruje wyrazy
-przepisze wyrazy
-uzupełni luki w wyrazach
-prawidłowo łączy litery
-właściwie stosuje dwuznaki
i litery specyficzne
-pisze wyrazy z ą,ę oraz
zmiękczeniami
-pisze ze słuchu i pamięci
-stosuje wielką literę.
Czytanie
Stosowanie
wiedzy i umiejętności
-ćwiczenia kształtujące percepcję wzrokową
-ćwiczenia w czytaniu krótkich wyrazów
(literowanie, głoskowanie, sylabizowanie)
-czytanie wyrazów z grupami spółgłoskowymi i z dwuznakami
-czytanie krótkich tekstów
-układanie wyrazów z rozsypanek
literowych i sylabowych
-układanie zdań z rozsypanek wyrazowych
-dobieranie podpisów do obrazków
-uzupełnianie luk w zdaniach
-segregowanie historyjek obrazkowych
wg logicznej kolejności.
-różnicuje kształty
-czyta wyrazy różnymi
metodami
-czyta wyrazy z dwuznakami
i spółgłoskami
-czyta teksty
-układa wyrazy z rozsypanek
-układa zdania z rozsypanek
-dobiera podpisy
-uzupełnia luki w zdaniach
-segreguje historyjki
obrazkowe
Klasa II
Kluczowe
Treści kształcenia
Mówienie i słuchanie
wiedzy i
umiejętności
Ćwiczenia słuchu fonematycznego i usprawniające percepcję słuchową :
-rozróżnianie samogłosek i spółgłosek
-utrwalanie skojarzeń między głoską a
literą
-wyróżnianie głosek w nagłosie, śródgłosie
i wygłosie.
-opisywanie historyjek obrazkowych
(samodzielnie lub z pomocą nauczyciela)
na temat słuchanego tekstu
dotyczące ilustracji
-czytanie wyrazów o różnych typach
sylab
-doskonalenie techniki czytania
-czytanie głośne z dykcją i zrozumieniem
-czytanie ciche ze zrozumieniem
-pisanie wyrazów ze spółgłoskami
miękkimi
-pisanie wyrazów z głoskami dźwięcznymi
-dzielenie(przenoszenie)wyrazów
-uzupełnianie brakujących sylab w
wyrazach
-pisanie ze słuchu
-układanie i zapis zdań z rozsypanek
wyrazowych
-układanie i zapis odpowiedzi na pytania
-uzupełnianie tekstu z lukami(zgodnie z
normami ortograficznymi)
-tworzenie sylab i wyrazów z
uwzględnieniem głosek miękkich
...
dorotad