1 | Strona
Narodziny i rozwój
Elementy wychowania seksualnego - materiały do pracy
Joanna Bladowska
Spis treści
1. Cele ośrodka 2
2. Tematy dzienne 2
3. Ćwiczone umiejętności 2
4. Sprawdzian 3
5. Karty pracy 9
6.Zadania domowe 10
7. Praca plastyczna 19
8. Ćwiczenia w rozumieniu czytanego tekstu 20
9. Wywiady z rodzicami 21
10. Prezentacje power point/ załącznik 24
11. Tekst do przepisywania na komputerze 25
12. Plansza do dialogów 26
- przedstawienie uczniom procesów zachodzących w życiu ludzi - od noworodka do staruszka;
- nazwanie, pokazanie zjawisk związanych z dojrzewaniem / budowanie wiedzy na ten temat, obniżenie poczucia niezrozumienia i zagubienia;
- przekazanie wiedzy na temat dbania o higienę i zdrowym trybie życia;
- przedstawienie dymorfizmu płciowego u zwierząt i ludzi;
- zapoznanie uczniów z tematem narodzin człowieka.
1. Etapy życia człowieka - od noworodka do staruszka.
2. Nastolatki - to nie jest łatwe.
3. Różnimy się.
4. Skąd się biorą te wszystkie dzieci.
5. Powtórzenie wiadomości i sprawdzian.
- opisywanie wyglądu człowieka;
- porównywanie obrazków;
- rozumienie krótkich, prostych tekstów popularno - naukowych;
- rysowanie postaci człowieka w naśladowaniu i na polecenie;
- kolorowanie obrazków zgodnie z opisem;
- określanie prawda/ fałsz;
- odpowiadanie na pytania: kiedy? jak? z kim? gdzie?
- przeprowadzanie wywiadów z kolegami i osobami dorosłymi.
Załącznik nr 1
Data
..................
PT/ SPR
Temat: Narodziny i rozwój
Nr .......
Max
.......
(.) ...........
.......... %
1. Podpisz obrazki przedstawiające etapy rozwoju człowieka. Kto jest na obrazkach?
..............................................
.........................................
........................................
................................................
.....................................
........
8 p
............................................
...................................
4 p
2. Przeczytaj opisy - o kim mowa? Dopasuj wyrazy z ramki.
staruszek nastolatek przedszkolak noworodek
Właśnie się urodził.
Jest bardzo malutki.
Nie ma włosów.
Trzeba go karmić - pije mleko mamy.
To ............................................................
Potrafi sam wszystko zrobić.
Uczy się w szkole.
Ma dużo pryszczy i szybko rośnie.
Zmienia się z dziecka w dorosłą osobę.
To ..................................................
Już nie pracuje.
Ma siwe włosy.
Czasami trudno mu chodzić i używa laski.
Jest bardzo mądry.
To ......................................................
Chodzi do przedszkola.
Potrafi sam jeść.
Potrafi mówić.
Lubi bawić sie z dziećmi.
To ........................................................
3 p
3. Przeczytaj wyrazy w ramce. Uzupełnij nimi zdania.
zmarszczki pryszcze włosów
Noworodki nie mają ........................................ Nastolatki mają ...............................................
Starsze osoby mają ................................................
4. Przy zdaniach prawdziwych napisz PRAWDA przy zdaniach fałszywych, napisz FAŁSZ
Nastolatek, to ktoś, kto staje się z dziecka osobą dorosłą.
Noworodek potrafi sam chodzić.
Nastolatki mają pryszcze.
Starsze osoby chodzą do przedszkola.
5 p
Przedszkolaki chodzą do szkoły.
5. Napisz, kto jest na obrazku. Napisz 2 zdania o tym, jak wygląda.
To jest ..........................................
..........................................................................................................
kartypracy