LEG NE klucz 02.05.2011
LEG NE
Klucz
CZĘŚĆ REFERENCYJNAi ogólne
Wskazówki ogólne
Czytanie poleceń
Zadanie 1
Polecenie 1
1 D 2 A 3 B 4 E
Polecenie 2
1 C 2 B 3 A 4 F
Zadanie 2
0 punktów
Zadanie 3
Polecenie 2 pozwala uzyskać poprawny i sensowny tekst.
1 saw 2 longest 3 going
Zadanie 4
Zadanie 5
Students’ own ideas
Nieznane słowa
1 Silnego wiatru/ huraganu.
2 Zerwane linie wysokiego napięcia, uszkodzone/zniszczone budynki.
3 Nie było strat w ludziach.
1A
1 B
Zadanie 6
1 nouns: footwear, mine
verb: scramble (scrambling)
adjective : scenic
2 scramble – wdrapywać się (bo up a mountain oraz it can be hard work)
3 footwear – foot+wear, coś, co się nosi na stopach, czyli obuwie
4 scenic – malowniczy (przykłady “scenic areas” w tekście: National Parks, along the coast)
5 mine – tekst zalicza je do „man-made elements”, więc musi to być rodzaj budowli – dokładnie kopalnia
Zadanie 7
2 C 3 A 4 C
To samo innymi słowami
1 little, rude, terrible/dreadful/ horrible
2 bad, beautiful, interesting
3 not big enough, not long enough, not bright enough
1 B 2 C 3 A
1 T 2 T 3 F 4 T 5 F
1 E 2 A 3 B 4 D 5 C
ODBIÓ R TEKS TU SŁUCHANEGO
POZIOM PODSTAWOWY
Rozumienie tekstów pisanych
1B 2 D 3 A 4 F 5 E
Test wyboru
1 B 2 C 3 B 4 C
Dobieranie tekstów do zdań
1 C 2 A 3 B 4 C
g (zielony) - Pytanie 2
g (różowy) - Pytanie 3
g (pomarańczowy) - Pytanie 1
g (niebieski) - Pytanie 4
Prawda/fałsz
1F 2T 3T 4F
1 Dogs run after cats because they are natural enemies.
2 Zdanie 1: It is possible to teach ; Zdanie 3: eat
Znajomość środków językowych
Test luk sterowanych
1C 2B 3A 4B
2A 3B 4A
Dobieranie wyrazów do luk
1 czasownik 2 przymiotnik 3 rzeczownik
1 sends 2 exotic 3 information
1 gets 2 interested 3 tickets
Rozumienie ze słuchu
1F 2F 3T 4T 5F
1 Julia is waiting for Mark in a park.
2 One of them has made a mistake, but we don’t know who.
5 Mike orders apple juice (Julia orders water).
Test wielokrotnego wyboru
1 B 2 C 3 A 4 B
1 Can you leave on the 11th? - I think so.; So, one more time. We leave on the 11th of July (…) How’s that? That sounds perfect.
2 She’s got curly black hair and is wearing a spotted dress and sandals. She was carrying a large model car.
3 Miss [this is the way to speak to a teacher]; Luke’s not in today; he gave me his homework to give to you.
4 …could you possibly bring back my history book?
1 D 2 E 3 A 4 B
Sam: football, basketball, snowboarding
David: plays games on his phone, or on your computer, or on Sam’s console
Olivia: teenage pop star; celebrity magazines
Jessica: dance, some disco, some simple line dances
Znajomość funkcji językowych
1 D 2 E 3 B 4 A
1 B 2 A 3 C
(Przykładowe odpowiedzi)
1 A What do you usually do at the weekend?
1 C What do you like doing in your free time?
2 B What’s your grandma like?
2 C What does your grandma look like?
3 A Can you tell him I phoned?
3 B I can give him a message if you like.
Test wyboru (sytuacje w języku polskim)
1 C 2 C 3 C 4B
1 A Jesteś na wakacjach. Nie masz parasola, a ciągle pada deszcz. Co powiesz do znajomych?
2 B Gość prosi cię o pożyczenie parasola, a ty nie pamiętasz nawet, czy masz parasol. Jakie pytanie zadasz swojej mamie?
2 A Znajomy z zagranicy pyta, czy w Polsce jest przyjęte pytać nowo poznane osoby o życie osobiste. Jak powiesz mu, że nie powinien tego robić?
2 B Kolega pyta, czy może jeść kanapkę w bibliotece. Jak powiesz mu, że nie wolno tego robić?
3 A Koleżanka mówi, że nie może przyjść na twoją imprezę. Jak wyrazisz żal z tego powodu?
3 B Kolega mówi ci, że jego pies wpadł pod samochód. Jak wyrazisz żal z tego powodu?
4 A Znajomy mówi ci, że spotkało go coś przykrego. Jak wyrazisz żal z tego powodu?
4 C Kolega z zagranicy powtarza w publicznym miejscu polskie słowa, których się nauczył, nie zdając sobie sprawy, że są wulgarne. Jak powiesz mu, że nie powinien ich mówić?
BANK FUNKCJI JĘZYKOWYCH funkcji językowych
Prowadzenie rozmowy
1 name 2 meet 3 introduce 4 do 5 call 6 this 7 meet 8 Nice
1 Sorry? / Pardon? 2 please speak more slowly? 3 What’s a sani? 4 How do you spell it? 5 How do you say ‘sandwich’ in Polish?/ What’s ‘sandwich’ in Polish?
Informacja
1 C 2 E 3 D 4 A 5 B
1 tall 2 much 3 long 4 many 5 often 6 far
1 Excuse me, how can/do I get to the post office?/where is the post office?
2 How much is this cap/hat?/ How much does this cap/hat cost?
3 How long does/will the journey take?
How old is this castle?
I’m not sure. It may be about 800 years old.
Is that possible?
I think so.
Opinia
1 B 2 E 3 F 4 A 5 G 6 C 7 D
Uczucia
Conversation A 3- 2- 4- 1
Conversation B 5- 3- 1- 4- 2
1 What kind of music do you like ?
2 What’s your favourite colour?
3 What do you like doing at weekneds?
4 Do you prefer cats or dogs?
5 Do you like learning languages?
6 Are you interested in basketball?
1 What a pity!/ What a shame!
2 That’s great/ fantastic! / How wonderful!
3 I’m sorry to hear that.
4 Take it easy!/ Calm down.
5 Cheer up!/ Don’t worry!
6 How awful!/How terrible!
Powtórzenie
Prowadzenie rozmowy, informacja, opinia, uczucia
1 E 2 F 3 B 4 D 5 G 6 A 7 C
Tony: Hi, I’m Tony. 1
Ania: It’s beautiful. I love the castle on the hill. 6
Ania: Nice to meet you, Tony. I’m Ania. 2
Tony: Did you know that parts of it are 900 years old? 7
Ania: No, I’m from Kraków, that’s in Poland. And you? 4
Tony: Are you from Edinburgh? 3
Ania: Really? That’s incredible. And what about the cathedral? How old is it? 8
Tony: I’m from here. So how do you like Edinburgh? 5
Tony: I’m sorry, I don’t know. 9
1 B 2 C 3 A 4 G 5 E 6 D 7 F
1 When 2 How long 3 what 4 where 5 how
1 B 2 A 3 C 4 B 5 C
1 D 2 B 3 E 4 C
Proszę, dziękuję, przepraszam
1 B 2 C 3 A 4 C 5 B 6 A 7 B
1 D 2 C 3 G 4 E 5 B 6 A 7 F
Sample answers
1 Can I leave a message? Can you take a message?
2 Shall I help you with the cleaning?
3 Can I have/ I’d like / I’ll have an orange juice and
a (cheese) sandwich, please.
4 I’m (so) sorry.
5 Congratulations! / Well done!
Wolno, nie wolno
1 C 2 E 3 H 4 B 5 D 6 A 7 F 8 G
1 E 2 B 3 A 4 C 5 F 6 D
1 mind 2 May 3 if 4 have 5 allowed 6 should
1 May/Can I borrow your MP3 player?
2 Excuse me, do you mind if I sit here? / May I sit here?
3 Is it really necessary? It’s such a lot!/ Do we have to
do so many?
4 Sorry, not right now. I’m going out to play now.
5 May I have one of these biscuits?
Zapraszanie, proponowanie
8 Another thriller? No thanks. Let’s see something nice, OK? How about that new comedy?
11 Bye, Ginny!
3 Fine, thanks. Listen, Ginny. Would you like to go out tonight?
10 Fine. Thanks, Bob. See you tomorrow. Bye!
1 Hi Ginny. It’s Bob.
7 How about Deadly Weapon 6?
5 How about tomorrow then? Shall we go to the cinema?
2 Oh, hi, Bob. How are you?
9 OK. Good idea. I’ll check what time it’s on and I’ll call you tomorrow morning, OK?
4 Tonight? Thanks, but I can’t. I have to help my Mum put the baby to bed.
6 Yes, why not? What film would you like to see?
1 B 2 C 3 E 4 D 5 A
1 L et’s go cycling/biking. / Shall we go cycling/biking?
2 I’d rather not. I prefer other kinds of programmes./ I’d rather watch something else/ a film./ You must be joking! A reality show?
3 Thank you, but I have to help with the housework./ I’d like to, but I have to help with the cleaning.
4 Would you like something to drink?
Proszę, dziękuję, przepraszam; wolno, nie wolno; Zapraszanie, proponowanie
1 B 2 D 3 E 4 C 5 F 6 A
D 1 A 2 B 3 F 4 E 5 C 6
3 Yes, please. Could you ask her to phone me? I’d like to talk to her about the school party.
5 Thank you very much.
4 Of course.
6 My pleasure.
2 I’m afraid she’s not at home. Would you like me to take a message?
1 Hello. This is Adam. May I speak to Jessica, please?
1 Well done 2 Let’s 3 I’d like to 4 How about 5 I’d rather not. 6 Why don’t 7 Good idea
1 You must 2 You mustn’t 3 You may 4 You’re not allowed
1 B 2 C 3 C 4 A
Poziom rozszerzony
Rozumienie tekstów...
LadyLonely