Repetytorium gimnazjalne LONGMAN klucz.odt

(66 KB) Pobierz

LEG NE klucz 02.05.2011

LEG NE

Klucz

CZĘŚĆ REFERENCYJNAi ogólne

Wskazówki ogólne

 

Czytanie poleceń

 

Zadanie 1

Polecenie 1

1 D 2 A 3 B 4 E

Polecenie 2

1 C 2 B 3 A 4 F

 

Zadanie 2

0 punktów

 

Zadanie 3

Polecenie 2 pozwala uzyskać poprawny i sensowny tekst.

1 saw 2 longest 3 going

 

Zadanie 4

0 punktów

 

Zadanie 5

 

Students’ own ideas

 

Nieznane słowa

 

Zadanie 1

1 Silnego wiatru/ huraganu.

2 Zerwane linie wysokiego napięcia, uszkodzone/zniszczone budynki.

3 Nie było strat w ludziach.

 

Zadanie 3

1A

 

Zadanie 5

1 B

 

Zadanie 6

1 nouns: footwear, mine

verb: scramble (scrambling)

adjective : scenic

2 scramble – wdrapywać się (bo up a mountain oraz it can be hard work)

3 footwear foot+wear, coś, co się nosi na stopach, czyli obuwie

4 scenic – malowniczy (przykłady “scenic areas” w tekście: National Parks, along the coast)

5 mine – tekst zalicza je do „man-made elements”, więc musi to być rodzaj budowli – dokładnie kopalnia

 

Zadanie 7

2 C 3 A 4 C

 

To samo innymi słowami

 

Zadanie 1

1 little, rude, terrible/dreadful/ horrible

2 bad, beautiful, interesting

3 not big enough, not long enough, not bright enough

 

Zadanie 2

1 B 2 C 3 A

 

Zadanie 3

1 T 2 T 3 F 4 T 5 F

 

Zadanie 4

1 E 2 A 3 B 4 D 5 C

ODBIÓ R TEKS TU SŁUCHANEGO

POZIOM PODSTAWOWY

Rozumienie tekstów pisanych 

Dobieranie zdań do tabliczek informacyjnych

 

Zadanie 1

Students’ own ideas

Zadanie 2

1B 2 D 3 A 4 F 5 E

Test wyboru

Zadanie 1

Students’ own ideas

Zadanie 2

1 B 2 C 3 B 4 C

Dobieranie tekstów do zdań

Zadanie 1

1 C 2 A 3 B 4 C

Zadanie 2

g (zielony) - Pytanie 2

g (różowy) - Pytanie 3

g (pomarańczowy) - Pytanie 1

g (niebieski) - Pytanie 4

Prawda/fałsz

Zadanie 1

1F 2T 3T 4F

Zadanie 2

1 Dogs run after cats because they are natural enemies.

2 Zdanie 1: It is possible to teach ; Zdanie 3: eat

Znajomość środków językowych

Test luk sterowanych

Zadanie 1

Students’ own ideas

Zadanie 2

1C 2B 3A 4B

Zadanie 3

2A 3B 4A

Dobieranie wyrazów do luk

Zadanie 1

1 czasownik 2 przymiotnik 3 rzeczownik

Zadanie 2

1 sends 2 exotic 3 information

Zadanie 3

1 gets 2 interested 3 tickets

Rozumienie ze słuchu

Prawda/fałsz

Zadanie 1

Students’ own ideas

Zadanie 2

1F 2F 3T 4T 5F

Zadanie 3

1 Julia is waiting for Mark in a park.

2 One of them has made a mistake, but we don’t know who.

5 Mike orders apple juice (Julia orders water).

Test wielokrotnego wyboru

Zadanie 2

1 B 2 C 3 A 4 B

Zadanie 3

1 Can you leave on the 11th? - I think so.;  So, one more time. We leave on the 11th of July (…) How’s that?  That sounds perfect.

2 She’s got curly black hair and is wearing a spotted dress and sandals. She was carrying a large model car.

3 Miss [this is the way to speak to a teacher];  Luke’s not in today; he gave me his homework to give to you.

4 …could you possibly bring back my history book?

Dobieranie

Zadanie 2

1 D 2 E 3 A 4 B

Zadanie 3

Sam: football,  basketball,  snowboarding

David: plays games on his phone, or on your computer, or on Sam’s console

Olivia: teenage pop star; celebrity magazines

Jessica: dance, some disco,  some simple line dances

Znajomość funkcji językowych

Dobieranie  reakcji do nagranych wypowiedzi

Zadanie 1

Students’ own ideas

Zadanie 2

1 D 2 E 3 B 4 A

Test wyboru (minidialogi)

Zadanie 2

1 B 2 A 3 C

Zadanie 3

(Przykładowe odpowiedzi)

1 A What do you usually do at the weekend?

1 C What do you like doing in your free time?

2 B What’s your grandma like?

2 C What does your grandma look like?

3 A Can you tell him I phoned?

3 B I can give him a message if you like.

Test wyboru  (sytuacje w języku polskim)

Zadanie 2

1 C 2 C 3 C 4B

Zadanie 3

(Przykładowe odpowiedzi)

1 A Jesteś na wakacjach. Nie masz parasola, a ciągle pada deszcz. Co powiesz do znajomych?

2 B Gość prosi cię o pożyczenie parasola, a ty nie pamiętasz nawet, czy masz parasol. Jakie pytanie zadasz swojej mamie?

2 A Znajomy z zagranicy pyta, czy w Polsce jest przyjęte pytać nowo poznane osoby o życie osobiste. Jak powiesz mu, że nie powinien tego robić?

2 B Kolega pyta, czy może jeść kanapkę w bibliotece. Jak powiesz mu, że nie wolno tego robić?

3 A Koleżanka mówi, że nie może przyjść na twoją imprezę. Jak wyrazisz żal z tego powodu?

3 B Kolega mówi ci, że jego pies wpadł pod samochód. Jak wyrazisz żal z tego powodu?

4 A Znajomy mówi ci, że spotkało go coś przykrego. Jak wyrazisz żal z tego powodu?

4 C Kolega z zagranicy powtarza w publicznym miejscu polskie słowa, których się nauczył, nie zdając sobie sprawy, że są wulgarne. Jak powiesz mu, że nie powinien ich mówić?

BANK FUNKCJI JĘZYKOWYCH funkcji językowych

Prowadzenie rozmowy

Zadanie 1

1 name 2 meet 3 introduce 4 do 5 call 6 this 7 meet 8 Nice

 

Zadanie 2

1 Sorry? / Pardon? 2 please speak more slowly? 3 What’s a sani? 4 How do you spell it? 5 How do you say ‘sandwich’ in Polish?/ What’s ‘sandwich’ in Polish?

 

Informacja

Zadanie 1

1 C 2 E 3 D 4 A 5 B

 

Zadanie 2

1 tall 2 much 3 long 4 many 5 often 6 far

 

Zadanie 3

1 Excuse me, how can/do I get to the post office?/where is the post office?

2 How much is this cap/hat?/ How much does this cap/hat cost?

3 How long does/will the journey take?

 

Zadanie 4

How old is this castle?

I’m not sure. It may be about 800 years old.

Is that possible?

I think so.

 

Opinia

Zadanie 1

1 B 2 E 3 F 4 A 5 G 6 C 7 D

 

Uczucia

Zadanie 1

Conversation A 3- 2- 4- 1

Conversation B 5- 3- 1- 4- 2

 

Zadanie 2

1 What kind of music do you like ?

2 What’s your favourite colour?

3 What do you like doing at weekneds?

4 Do you prefer cats or dogs?

5 Do you like learning languages?

6 Are you interested in basketball?

 

Zadanie 3

1 What a pity!/ What a shame!

2 That’s great/ fantastic! / How wonderful!

3 I’m sorry to hear that.

4 Take it easy!/ Calm down.

5 Cheer up!/ Don’t worry!

6 How awful!/How terrible!

 

Powtórzenie

 

Prowadzenie rozmowy, informacja, opinia, uczucia

 

Zadanie 1

1 E 2 F 3 B 4 D 5 G 6 A 7 C

 

Zadanie 3

Tony: Hi, I’m Tony. 1

Ania: It’s beautiful. I love the castle on the hill. 6

Ania: Nice to meet you, Tony. I’m Ania. 2

Tony: Did you know that parts of it are 900 years old? 7

Ania: No, I’m from Kraków, that’s in Poland. And you? 4

Tony: Are you from Edinburgh? 3

Ania: Really? That’s incredible. And what about the cathedral? How old is it? 8

Tony: I’m from here. So how do you like Edinburgh? 5

Tony: I’m sorry, I don’t know. 9

 

Zadanie 4

1 B 2 C 3 A 4 G 5 E 6 D 7 F

Zadanie 5

1 When 2 How long 3 what 4 where 5 how

 

Zadanie 6

1 B 2 A 3 C 4 B 5 C

 

Zadanie 7

1 D 2 B 3 E 4 C

 

Proszę, dziękuję, przepraszam

Zadanie 1

1 B 2 C 3 A 4 C 5 B 6 A 7 B

 

Zadanie 2

1 D 2 C 3 G 4 E 5 B 6 A 7 F

 

Zadanie 3

Sample answers

1 Can I leave a message? Can you take a message?

2 Shall I help you with the cleaning?

3 Can I have/ I’d like / I’ll have an orange juice and

a (cheese) sandwich, please.

4 I’m (so) sorry.

5 Congratulations! / Well done!

 

Zadanie  4

Students’ own ideas

 

Wolno, nie wolno

Zadanie 1

1 C 2 E 3 H 4 B 5 D 6 A 7 F 8 G

 

Zadanie 2

1 E 2 B 3 A 4 C 5 F 6 D

 

Zadanie 3

1 mind 2 May 3 if 4 have 5 allowed 6 should

 

Zadanie 4

1 May/Can I borrow your MP3 player?

2 Excuse me, do you mind if I sit here? / May I sit here?

3 Is it really necessary? It’s such a lot!/ Do we have to

do so many?

4 Sorry, not right now. I’m going out to play now.

5 May I have one of these biscuits?

 

Zadanie 5

Students’ own ideas

 

Zapraszanie, proponowanie

 

Zadanie 1

8 Another thriller? No thanks. Let’s see something nice, OK? How about that new comedy?

11 Bye, Ginny!

3 Fine, thanks. Listen, Ginny. Would you like to go out tonight?

10 Fine. Thanks, Bob. See you tomorrow. Bye!

1 Hi Ginny. It’s Bob.

7 How about Deadly Weapon 6?

5 How about tomorrow then? Shall we go to the cinema?

2 Oh, hi, Bob. How are you?

9 OK. Good idea. I’ll check what time it’s on and I’ll call you tomorrow morning, OK?

4 Tonight? Thanks, but I can’t. I have to help my Mum put the baby to bed.

6 Yes, why not? What film would you like to see?

 

Zadanie 2

1 B 2 C 3 E 4 D 5 A

 

Zadanie 3

1 L et’s go cycling/biking. / Shall we go cycling/biking?

2 I’d rather not. I prefer other kinds of programmes./ I’d rather watch something else/ a film./ You must be joking! A reality show?

3 Thank you, but I have to help with the housework./ I’d like to, but I have to help with the cleaning.

4 Would you like something to drink?

Powtórzenie

Proszę, dziękuję, przepraszam; wolno, nie wolno; Zapraszanie, proponowanie

 

Zadanie 1

1 B 2 D 3 E 4 C 5 F 6 A

 

Zadanie 2

D 1 A 2 B 3 F 4 E 5 C 6

 

Zadanie 3

3 Yes, please. Could you ask her to phone me? I’d like to talk to her about the school party.

5 Thank you very much.

4 Of course.

6 My pleasure.

2 I’m afraid she’s not at home. Would you like me to take a message?

1 Hello. This is Adam. May I speak to Jessica, please?

 

Zadanie 4

1 Well done 2 Let’s 3 I’d like to 4 How about  5 I’d rather not. 6 Why don’t 7 Good idea

 

Zadanie 5

1 You must 2 You mustn’t 3 You may 4 You’re not allowed

 

Zadanie 6

1 B 2 C 3 C 4 A

 

Poziom rozszerzony

Rozumienie tekstów...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin