Socjologia dla ekonomistow.pdf
(
941 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - calosc socjologia dla ekonomistow.doc
1
1
Spis treści
Moduł 1:
1.
SOCJOLOGIA JAKO NAUKA SPOŁECZNA
1.1. Etapy rozwoju myśli społecznej
1.2. Główni twórcy i zarys najważniejszych kierunków myśli socjologicznej
1.3. Współczesne orientacje socjologiczne
1.4. Funkcje i zastosowanie socjologii
2.
STRUKTURA SPOŁECZNA
2.1. Pojęcie struktury społecznej
2.2. Bogactwo
2.3. Władza
2.4. Prestiż
2.5. Wykształcenie
2.6. Zdrowie i sprawność fizyczna
2.7. Ruchliwość społeczna
3.
SOCJOLOGICZNA CHARAKTERYSTYKA PAŃSTWA
Moduł 2:
4.
KULTURA
4.1. Definicja kultury
4.2. Kultura narodowa
4.3. Kultura masowa
Moduł 3:
5.
JEDNOSTKA W UJĘCIU SOCJOLOGICZNYM
5.1. Osobowość człowieka
5.2. Typologie osobowości człowieka
5.3. Postawa i klasyfikacja postaw
6.
SPOŁECZEŃSTWO I WIĘŹ SPOŁECZNA
6.1. Więź społeczna
6.2. Zbiorowość społeczna i klasyfikacja grup społecznych
6.3. Czynniki narodowotwórcze i definicja narodu
2
Moduł 4:
7.
KONFLIKTY SPOŁECZNE
7.1. Pojęcie konfliktu społecznego
7.2. Klasyczne teorie konfliktu. Marks i Simmel
7.3. Współczesne teorie konfliktu
Moduł 5:
8.
ZMIANA SPOŁECZNA
8.1. Definicja zmiany i procesu społecznego
8.2. Rodzaje zmian społecznych
8.3. Przyczyny zmian społecznych
8.4. Główne nurty i teorie zmiany społecznej
Moduł 6:
9.
SPOŁECZNE FUNKCJE RYNKU
9.1. Od pierwotnych form rynku do gospodarki rynkowej
9.2. Socjologiczny wymiar rynku
9.3. Społeczne funkcje komponentów rynku
9.4. Inflacja – destruktywne działanie pieniądza
3
Moduł 1:
1.
SOCJOLOGIA JAKO NAUKA SPOŁECZNA
1.1. Etapy rozwoju myśli społecznej
Rozwój socjologii można podzielić na dwa główne etapy. Pierwszy, „przednaukowy”, obejmujący wszelką myśl
społeczną, która pojawiła się na przestrzeni dziejów (wiedza ludowa, refleksje mędrców). Drugi, „naukowy”,
związany z narodzinami socjologii jako dyscypliny naukowej, jej instytucjonalizacją i specjalizacją.
1.1.1. Starożytna myśl społeczna: Platon, Arystoteles
Funkcjonowaniem zbiorowości ludzkich, czynnikami rozwoju społecznego, zasadami współżycia interesowano się
od najdawniejszych czasów. Magiczno-religijne reguły i nakazy tworzone w społeczeństwach pierwotnych dobitnie
tego dowodzą. Pierwszą obszerną skarbnicą myśli społecznej są dzieła filozofów greckich, przede wszystkim
Platona i Arystotelesa.
Platon
jako pierwszy poruszył w
Państwie
istotną w socjologii kwestię ładu społecznego oraz zasad współżycia
obywateli. Dążył nawet do ustalenia katalogu czynników warunkujących integrację i równowagę społeczną.
Arystoteles
był natomiast pierwszym myślicielem, który podjął rozważania dotyczące jednostki, jej miejsca w
społeczeństwie. Stworzył koncepcję człowieka jako istoty z natury swej społecznej (
zoon politikon
). Wydaje się
jednak, że w bardzo bogatej twórczości Arystotelesa najciekawsza, z punktu widzenia socjologicznego, jest jego
trójaspektowa teoria struktury społecznej.
Pierwszy aspekt to aspekt rodzinny. Niesamowystarczalna jednostka, aby stać się w pełni istotą ludzką, musi żyć w
rodzinie. Rodzina, również niesamowystarczalna, łączy się z innymi rodzinami, tworząc gminę. Gminy natomiast
łączą się z sobą i tworzą państwo.
Aspekt klasowy wyraża się podziałem społeczeństwa, wynikającym ze społecznego podziału pracy.
Trzeci aspekt arystotelesowskiej struktury społecznej dotyczy podziału według stopnia zamożności. Na uwagę
zasługuje fakt, że już u Arystotelesa „stan średni” miał być gwarantem równowagi społecznej oraz dobrego ustroju
gospodarczego i politycznego.
1.1.2. Średniowieczna myśl społeczna: św. Augustyn, św. Tomasz z Akwinu
Starożytna myśl społeczna zapoczątkowała rozwój wiedzy o społeczeństwie, państwie, prawie i moralności. Poglądy
myślicieli starożytnych znalazły swoje bezpośrednie przedłużenie w średniowiecznej kulturze intelektualnej.
Średniowiecze nie było płodnym okresem w rozwoju myśli społecznej. Jednak na uwagę zasługuje dwóch wielkich
myślicieli: św. Augustyn i św. Tomasz z Akwinu.
Św. Augustyn
wyróżnił dwa wszechobejmujące łady społeczne: państwo doczesne i państwo niebieskie.
Twierdził, że oba porządki nie przeciwstawiają się sobie, a wręcz wzajemnie się dopełniają. O przynależności do
państwa niebieskiego decyduje przyjęcie wiary chrześcijańskiej, a nie czynniki takie, jak urodzenie, pozycja czy
zamożność. Istotnie odróżniało to myśl Augustyna od myśli filozofów starożytnych, którzy uważali, że urodzenie w
odpowiedniej rodzinie oraz związane z tym prawa polityczne decydują o przynależności społecznej.
Najbardziej reprezentatywnym przedstawicielem średniowiecznej „myśli socjologicznej” był
św.
Tomasz z Akwinu
.
Znacznie dopełnił on koncepcje Augustyna i Arystotelesa, dowodząc, że „porządek ziemski jest przedłużeniem
porządku niebiańskiego”. Istotną dla systemu Akwinaty tezą było twierdzenie, że zróżnicowanie klasowo-
funkcjonalne społeczeństwa (kontynuacja arystotelesowskiej trójaspektowej teorii struktury społecznej) jest
zjawiskiem „naturalnym”, a tym samym sprawiedliwym. Jednak w jego ujęciu podział społeczeństwa był
następujący: ludzie modlący się, wojujący i pracujący.
Tomasz z Akwinu wzbogacił myśl społeczną także o teorie własności prywatnej, prawa oraz obowiązku człowieka
życia zgodnie z przeznaczeniem. Wkład ten okazał się istotny nie tylko dla rozwoju myśli socjologicznej, ale także
ekonomicznej i prawnej.
4
1.1.3. Renesansowa myśl społeczna: N. Machiavelli, św. T. Morus, A. Frycz-Modrzewski, G. Vico
W następnej epoce – odrodzeniu – znaczący wkład w rozwój myśli społecznej wniósł włoski humanista
Niccolo
Machiavelli
. Jest uznawany za twórcę tzw. świeckiej teorii państwa. Całość poglądów wyłożył w dziele
zatytułowanym
Książę
. Zgodnie z jego założeniami zasadniczym motywem ludzkich działań jest żądza władzy i
posiadania. Osiągnięcie tych celów jest ważniejsze niż użyte do tego środki (stąd słynne:
cel uświęca środki
). To
Machiavelli stworzył metodę efektywnego działania, prowadzącego jednostkę lub grupę społeczną do realizacji
pożądanych celów. Według niego każde państwo ma dwa cele: celem wewnętrznym jest dobrobyt obywateli,
zewnętrznym zaś ekspansja.
Kolejny renesansowy myśliciel –
św.
Tomasz Morus –
w swoim słynnym dziele
Utopia
sprecyzował najważniejsze
tezy socjalizmu oraz koncepcję doskonałego państwa. Przedstawił w nim wizję idealnego, egalitarnego
społeczeństwa, w którym panuje równowaga społeczna. Dzieło Morusa stanowiło krytykę ówczesnego status quo i
stało się inspiracją dla późniejszego rozwoju myśli politycznej.
Na uwagę zasługuje również polski reformator,
Andrzej Frycz-Modrzewski
, który w księdze
De Republica
emendanda
(
O poprawie Rzeczypospolitej
) zaprezentował nowy kierunek rozwoju państwa, wzbogacając tym
znacznie ówczesną myśl polityczno-społeczną. Według niego, podstaw modelu państwa oraz jego instytucji należy
poszukiwać w zwyczajach i obyczajach, czyli w najbardziej wyraźnych przejawach życia społecznego. Modrzewski
uważał, co ważne dla myśli socjologicznej, że obyczaje wzmocnione odpowiednim systemem prawa stanowią
główny regulator postępowania obywateli i funkcjonowania instytucji składających się na państwo. Modrzewski
uznawał także, że stanowa struktura społeczeństwa feudalnego nie jest odwieczna, lecz dziejowa, a to oznacza, że
istnieją teoretyczne podstawy do jej modyfikacji. Za tak radykalne, jak na ówczesne czasy, poglądy Modrzewski nie
był akceptowany przez możnowładców, a tym bardziej przez Kościół, który poglądy swoje opierał na doktrynie
Tomasza z Akwinu (– „sprawiedliwość”, „naturalność” stanowego podziału społecznego).
Reorganizacji państwa i społeczeństwa oraz możliwego postępu społecznego upatrywał w młodym pokoleniu,
które powinno być wychowane w duchu tolerancji religijnej i szacunku do racjonalnego poznawania rzeczywistości.
I choć Modrzewski głosił swe poglądy w XVI wieku i dziś nie straciły one na aktualności.
W XVII i XVIII wieku pojawili się myśliciele, których nazywamy prekursorami socjologii. Na to miano zasługuje przede
wszystkim włoski filozof
Giambattista Vico
, który w dziele zatytułowanym (!)
Nauka nowa
przedstawił koncepcję rozwoju
społecznego, opartą zresztą na przeprowadzonych przez siebie badaniach porównawczo-historycznych. Vico dzieje
społeczeństw, pomimo różnorodności epok, traktował jako proces przebiegający według stałych praw.
Do prekursorów socjologii zalicza się również
Clande’a Adriana Helwecjusza
, autora pracy
O umyśle
, w której
sformułował on tezę, że człowiek ma nieograniczone szanse doskonalenia się i wszechstronnego rozwoju.
Stwierdził, co ważne dla obecnej socjologii, że człowiek jest wytworem zarówno środowiska społecznego, jak i
własnej aktywności.
Kontynuatorem teorii Helwecjusza był
Jean A.N. Condorcet
, który napisał
Szkic obrazu postępu ducha ludzkiego
poprzez dzieje
. Wyłożył tu zasady postępu społecznego, który, dzięki rozwojowi umysłu ludzkiego jest
nieuchronny. Postęp to wprowadzanie innowacji. Jest on uwarunkowany rozwojem nauki, która przezwycięża
hamujące go przesądy i wierzenia. Proces dziejowy odbywa się poprzez przechodzenie od stadiów niższych do
stadiów wyższych.
1.1.4. Oświeceniowa myśl społeczna: C.H. Saint-Simon, A. Smith
Fizjologia społeczna
– tak nową, kiełkującą naukę nazwał francuski socjalista utopijny
Claude Henri Saint-Simon
.
Społeczeństwo jako całość, rządzące się własnymi prawami, uważał za właściwy przedmiot badań fizjologii
społecznej. Według niego, społeczeństwo składa się – podobnie jak maszyna – z różnych jednostek (części),
przyczyniających się do sprawnego jego funkcjonowania. Analogia do maszyny nie była przypadkowa – to skutek
ówczesnej industrializacji Francji i innych krajów Europy. Kluczową kwestią dla Saint-Simona była teoria
społeczeństwa przemysłowego oraz koncepcja rozwoju społecznego, który, według jego interpretacji, oznaczał
przejście z systemu feudalnego i teologicznego do industrialnego i naukowego.
Kolejnym ważnym myślicielem był
Adam Smith
, twórca ekonomii politycznej i doktryny liberalizmu
ekonomicznego, autor
Teorii uczuć moralnych
(1759) oraz
Badań nad naturą i przyczynami bogactwa narodów
(1776). Smith wraz z innymi filozofami brytyjskiego oświecenia twierdził, że ład społeczny funkcjonuje samorzutnie
w następstwie działania poszczególnych jednostek, którymi kierują emocje i egoistyczne interesy. Równowaga
społeczna powstaje samoczynnie, nie zaś w wyniku ingerencji jakkolwiek zorientowanych ideologicznie rządów w
państwie. Oznaczało to, że rzeczywistość społeczno-gospodarcza rządzi się własnymi prawami i w żadnym stopniu
nie daje się modyfikować za pomocą jakichkolwiek środków (czy to natury politycznej, czy ekonomicznej).
Za Stanisławem Ossowskim, jednym z czołowych polskich socjologów, można powyższe przywołania historyczne
skonkludować następująco:
Dzieła okresów minionych przechowują dla nas sposoby ujmowania rzeczywistości
społecznej oczami ówczesnych środowisk, co rozszerza horyzonty badacza zjawisk społecznych: horyzonty nie tylko
historyczne (punkt widzenia ówczesnych środowisk), ale i socjologiczne (punkt widzenia odmiennych środowisk)
.
5
Plik z chomika:
sylon1
Inne pliki z tego folderu:
Socjologia dla ekonomistow.pdf
(941 KB)
Turner Jonathan _ Struktury społeczne.pdf
(277 KB)
Szczepański Jan _ Elementarne pojęcia socjologii.pdf
(1700 KB)
Wolsztyn.pdf
(16816 KB)
Pawel_Woloszyn_PhD.pdf
(1893 KB)
Inne foldery tego chomika:
01JAZZ
02JAZZ
03JAZZ
04JAZZ
05JAZZ
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin