Edukacja zdrowotna z elementami edukacji ekologicznej w naszym przedszkolu.doc

(18 KB) Pobierz
Edukacja zdrowotna z elementami edukacji ekologicznej w naszym przedszkolu

Edukacja zdrowotna z elementami edukacji ekologicznej w naszym przedszkolu

EDUKACJA ZDROWOTNA Z ELEMENTAMI EDUKACJI EKOLOGICZNEJ

" Dar zycia jest wartością najwyzsza, zdrowie błogosławienstwem tego daru, ochrona

zdrowia jest naszym świętym obowiazkiem..

 

Idea edukacji prozdrowotnej i ekologicznej zatacza coraz szersze kregi. Trafiła równiez do przedszkola, które jest pierwszym szczeblem nauczania. Wiek przedszkolny jest bardzo waznym etapem w kształtowaniu prozdrowotnych wyborów oraz jego stosunku do srodowiska wobec którego bedzie wprzyszłosci podejmowac decyzje. Budowanie .swiadomosci prozdrowotnej i ekologicznej. to nie tylko przekazywanie wiedzy, ale i

odpowiedzialnosc za własne zdrowie i zycie innych ludzi, zwierzat i roslin. Swiadomosc iodpowiedzialnosc rozwijaja sie wraz zwiekiem. Aktywny iswiadomy udział dziecka w nabywaniu wiedzy i umiejetnosci wzrasta wraz zwiekiem. Edukacje prozdrowotna i ekologiczna dzieci wwieku przedszkolnym nalezy rozumiec jako zamierzony proces planowanych działan dydaktyczno . wychowawczych uwzgledniajacych rozwój psychofizyczny ispołeczny dziecka. Proces ten powinien wdłuzszej perspektywie wzbogacic wiedze dzieci z dziedziny zdrowia i ochrony srodowiska, wykształcic unich postawe .prozdrowotna i proekologiczna.,

umozliwic nabycie okreslonych umiejetnosci oraz przyswojenie prawidłowych przyzwyczajen,

umiejetnosci,nawyków i postaw. Nalezy wiec stworzyc dzieciom sposobnosc do ukształtowania postaw i

wartosci, które ułatwia im dokonywanie wyborów, majacych znaczenie dla ich obecnego i przyszłego zycia.

Okres przedszkolny sprzyja kształtowaniu nawyków higienicznych i kulturalnych, które sa niezbedne do

rozwijania samodzielnosci, zamiłowania do czystosci, dbania o estetyczny wyglad i porzadek oraz ogólna

kulture zachowania sie. Przyzwyczajenia higieniczno - kulturalne dziecko rozwija przy róznych nadarzajacych

sie okazjach w pogodnej i przyjemnej atmosferze. W placówce przedszkolnej dzieci zdobywaja umiejetnosci

posługiwania sie przyrzadami higienicznymi, przyborami toaletowymi słuzacymi do utrzymywania czystosci

osobistej i otoczenia. Przyzwyczajaja sie do prowadzenia higienicznego trybu zycia, z którym wiaze sie

wyrobiony odruch systematycznego mycia rak po skorzystaniu z toalety i przejscia do umywalni, przy

zasiadaniu do stołu przyzwyczajaja sie do zjadania okreslonych pokarmów, a takze dbania o swoje zdrowie i

odczuwaja koniecznosc przebywania na swiezym powietrzu. Prawidłowy rozwój fizyczny dziecka zalezy od

wielu czynników takich jak: powietrze, słonce, woda, sen, racjonalne odzywianie, prawidłowy rozkład dnia,

higiena osobista i otoczenia oraz odpowiednio stosowany ruch.

Wychowanie zdrowotne jest realizowane w przedszkolu w codziennych róznorodnych sytuacjach zwiazanych

z rozkładem dnia i realizacja programu wychowania. Podstawowe zadania tego wychowania zobowiazuja

nauczyciela do inspirowania i aktywizowania dzieci, aby odczuwały potrzebe ruchu, stosowania zabiegów

higienicznych, role bezpieczenstwa podczas zajec i zabaw. Racjonalnie stosowany ruch powoduje

wzmozenie czynnosci aparatu krazenia, układu oddechowego i ozywienie przemiany materii.

Pod wpływem cwiczen ruchowych nastepuje rozwój i wzmacnianie sie ustroju, doskonali sie czynnosci

narzadów i układów, polepsza koordynacje ruchów. Człowiek zahartowany jest i odporny na trudy i

niewygody, na przeciwnosci i nieszczescia. Hartowac sie powinno nie tylko ciało ale równiez ducha - silna

wole. Aby hartowanie dawało oczekiwany efekt musi one byc poparte wiedza z zakresu przyzwyczajen

higieniczno -kulturalnych, zywieniowych, ekologicznych.

Dziecko musi miec swiadomosc, kim jest i jaka role odgrywa w srodowisku przyrodniczym a takze, co ma

robic, aby zachowac równowage w przyrodzie. Wazne jest, aby dziecko rozumiało fakt, iz jest czescia

srodowiska i wszystko to, co robi ma znaczenie dla przyrody: kiedy oddycha, kiedy je i kiedy sie bawi.

Obecnie teraz wiekszy nacisk kładzie sie na wychowaniu młodego pokolenia w swiadomosci, iz moze miec

wpływ na relacje miedzy organizmem człowieka a srodowiskiem i kosmosem.

W zwiazku z powyzszym nasze przedszkole postanowiło wprowadzic dzieci w swiat promowania

zdrowia i ekologicznych postaw.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin