TEMAT: " MÓJ PRZYJACIEL "- zabawy dramowe .
CELE:
· rozwijanie wyobraźni i twórczej inwencji dzieci
· kształcenie umiejętności konstruowania dialogów
· nabywanie umiejętności bycia w roli
· doskonalenie języka podczas zabaw dramatycznych i inscenizacyjnych opartych na własnych tekstach dzieci
· budowanie wartości i pozytywnych zachowań prospołecznych
METODY PRACY :
· słowna /rozmowa, ćw. dramowe , kończenie opowiadania, inscenizacja improwizowana , wywiad/
· czynna / operowanie sylwetami podczas inscenizacji improwizowanej , improwizacja ruchowa do piosenki /
FORMA PRACY:
· zespołowa
· zbiorowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· paski z wydrukowanymi tematami rozmów , sylwety do teatrzyku , teatrzyk
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Rozmowa na temat : " Kto może być przyjacielem ? " Przykładowe pytania:
o Kto to jest przyjaciel?
o Czy dobrze jest mieć przyjaciela i dlaczego ?
o Kto może być Twoim przyjacielem ?
o Czy to , że masz przyjaciela pomaga ci w życiu czy przeszkadza ?
o Jak okazać koledze , że uważamy go za przyjaciela?
2. Scenki dramowe w wykonaniu dzieci : "Telefon do przyjaciela" / dzieci w parach losują paski z wydrukowanymi tematami rozmów / Tematy rozmów :
o Masz urodziny i zapraszasz swoją przyjaciółkę .
o Chcesz umówić się z kolegą na grę w piłkę .
o Chcesz pożyczyć od koleżanki zabawkę .
o Jesteś na wakacjach i dzwonisz do kolegi .
o Twój kolega jest chory i dzwonisz do niego .
3. Opowiadanie nauczycielki : " O pewnym Marku " Pewnego dnia mały chłopiec o imieniu Marek wyszedł ze swoim pieskiem Azorem na spacer. Marek bawił się z pieskiem na dworze , rzucał mu patyk , a piesek brał patyk w zęby i przynosił Markowi do ręki . Marek w nagrodę głaskał swojego przyjaciela i dawał smakołyk . Tak Marek z Azorem bawili się na spacerze. W tym czasie na plac , na którym bawił się Marek ze swoim pieskiem przyszedł drugi chłopiec - Grześ . Grześ miał dzisiaj zły dzień, nawet w przedszkolu dostał zły znaczek za zachowanie . Gdy zobaczył grzeczną zabawę Marka z pieskiem od razu pomyślał , że trzeba im tę zabawę popsuć . Zaczaił się za drzewem i rzucił w Azorka śniegową kulką . Uderzony Azor przeraźliwie pisnął i skulił się. Marek widząc co się stało ...
o / nauczyciel przerywa opowiadanie i prosi aby dzieci dokończyły je /
4. Ćwiczenia dramowe : " Kończymy opowiadanie "
o /dzieci tworzą dalszy ciąg opowiadania /
5. Zabawa ruchowa do piosenki : " Zimowa wyliczanka"
6. Inscenizacja improwizowana opowiadania : "O pewnym Marku" z wykorzystaniem przygotowanych sylwet .
o / dzieci operując sylwetami przedstawiają opowiadanie po swojemu , wg własnych pomysłów/
7. Przeprowadzenie wywiadu z Markiem i Grzesiem
o W rolę przeprowadzającego wywiad wciela się nauczyciel , dzieci wcielają się w postacie z opowiadania . / mogą trzymać sylwety bohaterów opowiadania /
o Przykładowe pytania do prowadzonego wywiadu :
§ Grzesiu co skłoniło cię do tego , aby zepsuć zabawę Markowi z psem ?
§ Co przez to osiągnąłeś ?
§ Grzesiu czy chciałbyś znaleźć się w takiej sytuacji jak Marek?
§ Co myślałbyś o chłopcu , który tak się zachowuje ?
§ Marku jak się czułeś kiedy Grzesio rzucił w Azorka śnieżną kulką ?
§ Marku czy Grzesio mógłby być twoim przyjacielem ?
8. Wykonanie obrazka dla swojego najlepszego kolegi lub koleżanki z grupy.
Opracowała: Beata Bąk "
basiagowska