Uczymy się żyć w przyjaźni.doc

(27 KB) Pobierz
TEMAT: Uczymy się żyć w przyjaźniCele operacyjne:po przeprowadzonych zajęciach uczeń powinien:- uświadamiać sobie, jakie cechy

TEMAT: Uczymy się żyć w przyjaźni

Cele operacyjne:
po przeprowadzonych zajęciach uczeń powinien:
- uświadamiać sobie, jakie cechy ma mieć dobry przyjaciel
- umie określić, które z cechy dobrego przyjaciela już ma, a które musi jeszcze doskonalić
- wzbudzać w sobie motywację do samodoskonalenia
- uczestniczyć aktywnie w zabawach ruchowych i scenkach gramowych
- dodawać i odejmować z przekroczeniem progu dziesiątkowego


Cele terapeutyczne:
- współdziałać w grupie z koleżankami i kolegami
- doskonalić koncentrację uwagi
- kształcenie logicznego myślenia
- precyzowanie poprawnej wypowiedzi


Metody:
- słowne- rozmowa, pogadanka
- zabawy muzyczno-ruchowe
- drama

Formy pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
- w grupach zróżnicowana

Materiały pomocnicze:
- "serca" z działaniami matematycznymi
- rozsypanka wyrazowa i zdania z lukami
- kartony z narysowanym kwiatkiem
- sylwetka postaci człowieka
- karty z napisami
- mazaki
- tekst wiersza "Ona i ja"- H. Łochockiej


   Przebieg lekcji               Czynności dzieci
I część - wstępna

1.Powitanie
a) wspólne śpiewanie piosenki: "Wszyscy są, witam Was".

b)N p. prosi, aby uczniowie określili w jakim są dzisiaj nastroju
- omówienie złych nastrojów,przypomnie jak należy się zachować, kiedy komuś coś dolega lub źle się czuje

a) uczniowie stoją w kole małym i dużym twarzami do siebie. Śpiewają piosenkę:
"Wszyscy są, witam Was
Zaczynamy, bo już czas
Jestem ja, jesteś Ty
Raz, dwa, trzy" (klaszczą
w dłonie)i podają sobie rękę, mówiąc: "dzień dobry".

b)uczniowie przypinają na tablicy właściwe etykiety (jeśli są w dobry nastroju- buzie uśmiechnięte, jeśli w złym- smutne)

II część -główna

2. Wprowadzenie do tematu zajęć
N p. i w. przypinają na tablicy serca z napisanymi na nich działaniami - dodawanie
i odejmowanie liczb w zakresie 20



3. Wyjaśnienie pojęcia "przyjaźń".

N w. Zachęca do wypowiedzi, w których uczniowie podają przykłady sytuacji, w której potrzebują przyjaciela


4. Podział dzieci na trzy grupy i przydział zadań

I grupa

Otrzymuje karton z narysowanym kwiatkiem.
W środku kwiatka pytanie: "Kiedy potrzebujesz przyjaciela?"


II grupa:

Kwiatek z pytaniem:
"Jak zdobyć przyjaciela?".

III grupa:

Kwiatek z pytaniem:
"Jakie cechy powinien mieć przyjaciel?"




5. Prezentacja wykonanych prac przez liderów grupy

6. Przedstawienie w parach scenek: "Jak zachowa się przyjaciel?"
N p. i w. proponują przedstawienie parami sytuacje, w których potrzebujemy pomocy od przyjaciela.


7. Układanie z rozsypanki wyrazowej zdań:
Przyjaciel pomaga w potrzebie.
Jest zawsze koleżeński.
Lubi się ze mną bawić i uczyć.
Mogę zawsze na niego liczyć

8.Rozmowa na temat podobieństw i różnic w usposobieniu człowieka w oparciu o odczytany przez N p. wiersz pt. "Ona i ja"
H. Łochockiej oraz własne obserwacje.

Po wysłuchaniu odpowiedzi wysunięcie wspólnego wniosku, że mimo różnic w wyglądzie, usposobieniu zachowaniu możemy być przyjaciółmi. - Uczniowie dokonują obliczeń, odwracają serca na drugą stronę i porównują obliczenia
- porządkują liczby rosnąco
- odczytują hasło: Przyjaźń


Dzieci wypowiadają się na temat przyjaźni.


Dzieci wybierają przedstawiciela i sekretarza grupy
-W puste płatki kwiatka wpisują kolejno odpowiedzi na pytanie


N w. odczytuje wspólnie z uczniami wyrazy umieszczone na płatkach. Uczniowie wyszukują wśród płatków te z właściwymi określeniami cech przyjaciela
i naklejają je w dół środka płatku.





- Dzieci przedstawiają swoje prace, zawieszają je na tablicy i omawiają

- I para prezentuje scenkę ilustrującą sytuację: "Jest mi nudno"
- II para prezentuje scenkę ilustrującą sytuację: "Złamałem nogę".
- III para: "Płaczę"
- IV para: "Nie umiem poradzić sobie z zadaniem".
Po każdej scence uczniowie odgadują przedstawione sytuacje i mówią, jak zachowałby się przyjaciel.



- uczniowie układają zdania, odczytują je i wklejają je do zeszytu.
- uczniowie z pomocą
- N w. uzupełniają tekst z lukami bądź odczytuje i nakleja w miejsce luk gotowe wyrazy

Uczniowie odpowiadają na pytania :
- Jaki Ty jesteś, a jaki Twój przyjaciel?
- Co lubisz robić,
- A co lubi robić Twój przyjaciel?
- Jak się zachowujesz, a jak zachowuje się Twój przyjaciel?


III część - końcowa

9.Podsumowanie zajęć
Budowanie sylwetki prawdziwego przyjaciela.
N w. rozkłada arkusz papieru z odrysowaną sylwetką człowieka i rozdaje kartki z wypisanymi cechami charakteru.

10.Malowanie "Orderu przyjaźni"
N p. podsuwa propozycje wyglądu orderu,
N w. rozdaje potrzebne materiały i pomaga dzieciom -Uczniowie wybierają i przypinają na szablon kartki z cechami, jakie powinien posiadać prawdziwy przyjaciel.


-Uczniowie projektują i malują order przyjaźni
-Wypisują sentencję lub przysłowie związane z przyjaźnią
-Prezentują swoje prace


M.Kalinowska E.Szklarek"

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin