TEMAT: Uczymy się żyć w przyjaźniCele operacyjne:po przeprowadzonych zajęciach uczeń powinien:- uświadamiać sobie, jakie cechy ma mieć dobry przyjaciel- umie określić, które z cechy dobrego przyjaciela już ma, a które musi jeszcze doskonalić- wzbudzać w sobie motywację do samodoskonalenia- uczestniczyć aktywnie w zabawach ruchowych i scenkach gramowych- dodawać i odejmować z przekroczeniem progu dziesiątkowegoCele terapeutyczne:- współdziałać w grupie z koleżankami i kolegami- doskonalić koncentrację uwagi - kształcenie logicznego myślenia- precyzowanie poprawnej wypowiedziMetody:- słowne- rozmowa, pogadanka- zabawy muzyczno-ruchowe- dramaFormy pracy: - indywidualna- zbiorowa- w grupach zróżnicowanaMateriały pomocnicze:- "serca" z działaniami matematycznymi- rozsypanka wyrazowa i zdania z lukami- kartony z narysowanym kwiatkiem- sylwetka postaci człowieka- karty z napisami- mazaki- tekst wiersza "Ona i ja"- H. Łochockiej Przebieg lekcji Czynności dzieciI część - wstępna
1.Powitaniea) wspólne śpiewanie piosenki: "Wszyscy są, witam Was".b)N p. prosi, aby uczniowie określili w jakim są dzisiaj nastroju- omówienie złych nastrojów,przypomnie jak należy się zachować, kiedy komuś coś dolega lub źle się czuje
a) uczniowie stoją w kole małym i dużym twarzami do siebie. Śpiewają piosenkę: "Wszyscy są, witam WasZaczynamy, bo już czasJestem ja, jesteś TyRaz, dwa, trzy" (klaszcząw dłonie)i podają sobie rękę, mówiąc: "dzień dobry".b)uczniowie przypinają na tablicy właściwe etykiety (jeśli są w dobry nastroju- buzie uśmiechnięte, jeśli w złym- smutne)II część -główna
2. Wprowadzenie do tematu zajęćN p. i w. przypinają na tablicy serca z napisanymi na nich działaniami - dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 203. Wyjaśnienie pojęcia "przyjaźń".
N w. Zachęca do wypowiedzi, w których uczniowie podają przykłady sytuacji, w której potrzebują przyjaciela 4. Podział dzieci na trzy grupy i przydział zadańI grupa
Otrzymuje karton z narysowanym kwiatkiem. W środku kwiatka pytanie: "Kiedy potrzebujesz przyjaciela?"
II grupa:
Kwiatek z pytaniem: "Jak zdobyć przyjaciela?".
III grupa:
Kwiatek z pytaniem:"Jakie cechy powinien mieć przyjaciel?"5. Prezentacja wykonanych prac przez liderów grupy6. Przedstawienie w parach scenek: "Jak zachowa się przyjaciel?"N p. i w. proponują przedstawienie parami sytuacje, w których potrzebujemy pomocy od przyjaciela.7. Układanie z rozsypanki wyrazowej zdań:Przyjaciel pomaga w potrzebie. Jest zawsze koleżeński. Lubi się ze mną bawić i uczyć. Mogę zawsze na niego liczyć8.Rozmowa na temat podobieństw i różnic w usposobieniu człowieka w oparciu o odczytany przez N p. wiersz pt. "Ona i ja"H. Łochockiej oraz własne obserwacje.Po wysłuchaniu odpowiedzi wysunięcie wspólnego wniosku, że mimo różnic w wyglądzie, usposobieniu zachowaniu możemy być przyjaciółmi. - Uczniowie dokonują obliczeń, odwracają serca na drugą stronę i porównują obliczenia- porządkują liczby rosnąco- odczytują hasło: PrzyjaźńDzieci wypowiadają się na temat przyjaźni. Dzieci wybierają przedstawiciela i sekretarza grupy-W puste płatki kwiatka wpisują kolejno odpowiedzi na pytanieN w. odczytuje wspólnie z uczniami wyrazy umieszczone na płatkach. Uczniowie wyszukują wśród płatków te z właściwymi określeniami cech przyjaciela i naklejają je w dół środka płatku. - Dzieci przedstawiają swoje prace, zawieszają je na tablicy i omawiają- I para prezentuje scenkę ilustrującą sytuację: "Jest mi nudno"- II para prezentuje scenkę ilustrującą sytuację: "Złamałem nogę".- III para: "Płaczę"- IV para: "Nie umiem poradzić sobie z zadaniem".Po każdej scence uczniowie odgadują przedstawione sytuacje i mówią, jak zachowałby się przyjaciel.- uczniowie układają zdania, odczytują je i wklejają je do zeszytu.- uczniowie z pomocą - N w. uzupełniają tekst z lukami bądź odczytuje i nakleja w miejsce luk gotowe wyrazyUczniowie odpowiadają na pytania :- Jaki Ty jesteś, a jaki Twój przyjaciel?- Co lubisz robić,- A co lubi robić Twój przyjaciel?- Jak się zachowujesz, a jak zachowuje się Twój przyjaciel?
III część - końcowa
9.Podsumowanie zajęćBudowanie sylwetki prawdziwego przyjaciela.N w. rozkłada arkusz papieru z odrysowaną sylwetką człowieka i rozdaje kartki z wypisanymi cechami charakteru.10.Malowanie "Orderu przyjaźni"N p. podsuwa propozycje wyglądu orderu,N w. rozdaje potrzebne materiały i pomaga dzieciom -Uczniowie wybierają i przypinają na szablon kartki z cechami, jakie powinien posiadać prawdziwy przyjaciel.-Uczniowie projektują i malują order przyjaźni-Wypisują sentencję lub przysłowie związane z przyjaźnią-Prezentują swoje praceM.Kalinowska E.Szklarek"
basiagowska