Grudzień.doc

(164 KB) Pobierz
Grudzień-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych

Grudzi-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VIII)

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                              Cykl tematyczny: „Nasze zainteresowania”

1.„Dla każdego coś miłego – komputer”

-dostrzeganie pozytywnych skutków rozwoju techniki;

-kształcenie umiejętności wypowiadania się na podany temat – posługiwanie się pojęciami: „komputer”, „monitor”, „klawiatura”, „myszka”, „stacja dysków”, „drukarka”;

-doskonalenie techniki czytania w zakresie poznanych liter;

-rozwijanie słuchu fonemowego;

-kształtowanie spostrzegawczości przez wyróżnianie powtarzających się elementów;

-kształcenie umiejętności określania wielkości przedmiotów;

-wyrabianie nawyków dbania o prawidłową postawę ciała (ćwiczenia gimnastyczne);

I. „Zgadnij, kto cię woła?” – zabawa integracyjna;

- „Wyrażanie życzeń” –zabawa doskonaląca słuch fonemowy (próby dokonywania analizy a następnie syntezy głoskowej lub sylabowej);

II. Wizyta w pracowni komputerowej – oglądanie stanowisk komputerowych, nazywanie elementów zestawu komputerowego, ćwiczenia praktyczne przy komputerze;

-słuchanie czytanego przez N. tekstu „Z pamiętnika Agaty” K.s.62, 63 – swobodne wypowiedzi dzieci na temat doświadczeń związanych z pracą przy komputerze;

-„Zgaduj – zgadula” – rozpoznawanie przedmiotów na podstawie opisu ich cech;

-odszukiwanie par - wykorzystanie kart „Memo” Ćw.s.33 z.1;

-zabawy przygotowujące do zrozumienia określeń: „większy – mniejszy”, „wyższy – niższy”Ćw.s.33 z.2;

-ustalanie porządku rosnącego lub malejącego: porównywanie wzrostu (wysoki, wyższy, najwyższy, niski, niższy, najniższy);

-nazywanie porównywanych wielkości: mały, mniejszy, najmniejszy;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych;

 

 

językowa

 

 

 

techniczna

 

 

 

matematyczna

 

 

 

ruchowa

-dokonuje analizy i syntezy głoskowej i sylabowej wyrazów;

-opowiada o własnych doświadczeniach związanych z korzystaniem z komputera;

-zna i nazywa podstawowe części komputera;

-czyta ze zrozumieniem tekst w zakresie poznanych liter;

-odpowiada na pytania związane z tekstem;

-wyszukuje pary przedmiotów według podanego kryterium;

-używa określeń: „duży”, „większy”, „największy”, „mały”, „mniejszy”, „najmniejszy” oraz „wysoki”, „wyższy”, „najwyższy”, „niski”, „niższy”, „najniższy”;

-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;

2.„Opiekujemy się zwierzętami”

-poszerzenie wiedzy na temat zwierząt domowych (kot, pies);

-uczenie zasad odpowiedzialności za zwierzęta domowe;

-zasady sprawowania opieki nad zwierzętami, ich pielęgnacji i higieny wspólnego z nimi przebywania;

-uświadomienie zagrożeń wynikających z kontaktów z obcymi zwierzętami;

-wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „k”, „K”;

-określanie cech spółgłoski „k”;

-ćwiczenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter;

-doskonalenie sprawności manualnej;

I. Zabawa ruchowa „Koty”;

-zabawa doskonaląca słuch fonemowy – analiz i synteza sylabowa i głoskowa, klasyfikowanie obrazków wg wybranej cechy;

II. „W pewnym lesie” – zabawy i ćwiczenia z dźwiękami mowy;

„Korona królowej Karoliny” – ćwiczenia grafomotoryczne Ćw.s.35;

-ćwiczenia w mówieniu – wypowiedzi dzieci na temat psa i kota;

-synteza i analiza sylabowa i głoskowa wyrazów zawierających głoskę „k”;

-budowanie modelu wyrazu „kot”, prezentacja wprowadzanej litery, omówienie cech charakterystycznych małej i wielkiej litery „k”, prezentacja prawidłowego zapisu K.s.64 Ćw.s.37;

-wskazanie poznanej litery w zestawach wyrazów i ćwiczenia w czytaniu Ćw.s.36;

-ćwiczenia językowe –rymowanki na temat zwierząt;

-odczytywanie zdań obrazkowo – wyrazowych K.s.64,65;

-„Stop i start” – zabawa ruchowa;

 

 

przyrodnicza

 

 

 

graficzna

 

 

 

językowa

 

 

 

ruchowa 

 

-rozpoznaje i nazywa literę „k”, „K”;

-rozpoznaje głoskę „k” jako spółgłoskę;

-kreśli po śladzie wzory i ornamenty;

-wyszukuje poznane litery w wyrazach;

-odczytuje sylaby i wyrazy oraz czyta ze zrozumieniem krótkie teksty;

-podejmuje próby czytania globalnego;

-klasyfikuje przedmioty według określonej cechy;

-zna zasady sprawowania opieki nad zwierzętami;

-zna zagrożenia wynikające z kontaktów z obcymi zwierzętami;

3.„Nasze małe muzykowanie”

-uwrażliwienie na zmiany dynamiczne;

-rozpoznawanie i tworzenie kontrastów dynamicznych cicho -głośno;

-utrwalanie obrazu graficznego liter „k”, „K” i identyfikowanie go z głoską „k”;

-doskonalenie sprawności manualnej;

-doskonalenie słuchu fonemowego – tworzenie sylab dwuliterowych ze spółgłoską „k”;

-poznawanie literatury dziecięcej;

-wzbogacenie czynnego słownika dzieci;

-doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami;

-estetyczne i precyzyjne wykonywanie prac plastycznych;

I. „Hałas – cisza” -zabawa dydaktyczna (przykłady muzyczne);

„Pełno muzyki” –zabawa ze śpiewem;

II. Rytmiczne recytowanie wyliczanek: „Entliczek – pentliczek”, „Idzie wąż” ze zmianami dynamicznymi (reagowanie na grę forte, piano, crescendo, diminuendo);

-prezentacja nagrań muzycznych – swobodne wypowiedzi o muzyce CD 35,36;     nauka piosenki „Mikołaj”;

-„Znajdź różnice” – ćwiczenie spostrzegawczości;

-słuchanie wiersza J. Kulmowej „Deszczowa muzyka” –rozpoznawanie zmian dynamicznych wiersza;

-„Malowanie muzyki” CD11,32,35,36 – malowanie muzyki cichej, spokojnej oraz głośnej, hałaśliwej;

-doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami K.s.66;

-prezentacja pisanej litery „k”, „K” –formowanie z plasteliny, pisanie po śladzie z zachowaniem właściwego kierunku Ćw.s.37;

-ćwiczenie słuchu fonemowego,wyszukiwanie wyrazów z głoską „k”, tworzenie wyrazów z sylab Ćw.s.38,39;

-wykonanie pracy plastycznej z wycinanki W. –„Kot”;

-ćwiczenia w mówieniu na podstawie wiersza E. Szelburg –Zarembiny „Szara godzina” tworzenie przez dzieci słownych historyjek;

 

 

muzyczna

 

 

 

 

językowa

 

 

 

plastyczna

 

 

 

przyrodnicza

 

 

 

 

-rozróżnia dźwięki głośne i ciche;

-tworzy muzykę wykorzystując różne przedmioty w sali;

-rozpoznaje i tworzy kontrasty dynamiczne;

-reaguje na zmiany dynamiki;

-rozpoznaje, nazywa i pisze po śladzie litery „k”, „K”;

-formuje małą i wielką literę „k” z plasteliny;

-identyfikuje głoskę „k” jako spółgłoskę;

-czyta sylaby i wyrazy z poznanymi literami;

-maluje farbami obrazy, ilustrując muzykę;

-układa wypowiedzi, tworząc własne historyjki na podany temat;

-dokonuje analizy porównawczej obrazków, wskazuje różnice;

-słucha z uwagą prezentowanych wierszy;

-wykonuje kota wg instrukcji, przelicza sylwety kotów, improwizuje kocie rozmowy;

4.„Wielka sztuka w miniaturze”

-rozwijanie wyobraźni na temat budowy swojego ciała w relacji do innych ludzi i zwierząt;

- rozwijanie zainteresowań plastycznych – prezentacja wybranych dzieł sztuki;

-ćwiczenie słuchu fonemowego – podział wyrazów na głoski;

-ćwiczenie techniki czytania – rozwiązywanie rebusów;

-estetyczne wykonywanie prac plastycznych – rzeźba smoka;

-inspirowanie do wykonywania prac plastycznych wg własnego pomysłu –doskonalenie sprawności manualnej;

-wdrażanie do rozumienia aspektu porządkowego liczby;

I. Powitalna zabawa wprowadzająca w tematykę dnia „Fantazja na temat ciała”;

II. Oglądanie reprodukcji obrazów zgromadzonych w sali oraz fotografii i albumów –wypowiedzi na temat obrazów i zdjęć, porównywanie i wskazywanie różnic;

-„Fotograf i jego dzieło” –zabawa metodą pedagogiki zabawy;

-doświadczanie różnorodności form przedmiotów –zabawa dydaktyczna;

-oglądanie rzeźby – omawianie spostrzeżeń;

-pokaz fotografii rzeźby P. Picassa „Koza” –porównanie jej z eksponatem przestrzennym;

-„Bliźniacze rzeźby” – zabawa integracyjna;

-wykonanie papierowego smoka techniką origami;

-ćwiczenia w czytaniu –rozsypanka sylabowo-obrazkowa Ćw.s.41;

-„Pod którym pudełkiem?” – zabawa przygotowująca do rozumienia aspektu porządkowego liczby;

-ćwiczenia w mówieniu – odpowiedzi na pytania;

-doskonalenie słuchu fonemowego –synteza głoskowa Ćw.s.40,41;

 

przyrodnicza

 

 

 

plastyczna

 

 

 

matematyczna

 

 

 

językowa

-potrafi wyobrazić sobie swoje ciało, ciała innych ludzi i zwierząt;

-zauważa i próbuje opisać różnice między malarstwem, rzeźbą i fotografią artystyczną;

-rozpoznaje różne przedmioty po dotyku, próbuje je opisać;

-potrafi uformować „rzeźbę”  z kolegi za pomocą modelu;

-potrafi rozwiązać rebus i odczytać hasło;

-skupia uwagę na dziele artystycznym;

-wykonuje rzeźbę smoka – składa papier ściśle według poleceń N;

-prawidłowo określa kolejność – stosuje liczebniki porządkowe;

5. „Barbórka świętem górników”

-rozwija koordynację obu półkul mózgowych;

-poznaje wygląd stroju górniczego i jego symbolikę;

-dowiaduje się o ciężkiej pracy górnika;

-poznaje, jakie kruszce wydobywa się w naszych kopalniach;

-konstruuje makietę kopalni;

I. Zabawy i ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej – koordynacja obu półkul mózgowych;

II. Spotkanie z górnikami z okazji ich święta;

-oglądanie galowego i roboczego stroju górniczego, poznawanie jego symboliki;

-rozmowa z górnikami na temat ich pracy w kopalni;

-dowiadywanie się o tym, co wydobywa się w naszych kopalniach;

-wykonywanie makiety kopalni – działanie zespołowe;

-nauka tańca śląskiego „Trojak”;

 

ruchowa

 

 

społeczna

 

 

techniczna

 

-prawidłowo wykonuje ćwiczenia;

-rozpoznaje górniczy strój galowy i ubranie robocze;

-wie, co oznaczają symbole na stroju galowym górnika;

-potrafi opowiedzieć o pracy górnika;

-wie, jakie rudy wydobywa się w naszych kopalniach;

-potrafi w zespole wykonać makietę kopalni;

                                              Cykl tematyczny: „Świat się zmienia”

1.„Ciepłe mieszkanie”

-zapoznanie dzieci ze sposobami ogrzewania mieszkań dawniej i obecnie;

-uświadomienie znaczenia bogactw naturalnych;

-kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;

-zapoznanie z nową technika plastyczną – rysowanie węglem;

-kształtowanie pojęcia liczby 0;

-ćwiczenie syntezy i analizy głoskowej wyrazów;

-kształcenie umiejętności wypowiadania się na podany temat;

-klasyfikowanie przedmiotów wg podanego kryterium;

I. Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Co się lepiej pali?”-o...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin