Grudzień-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VIII)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Nasze zainteresowania”
1.„Dla każdego coś miłego – komputer”
-dostrzeganie pozytywnych skutków rozwoju techniki;
-kształcenie umiejętności wypowiadania się na podany temat – posługiwanie się pojęciami: „komputer”, „monitor”, „klawiatura”, „myszka”, „stacja dysków”, „drukarka”;
-doskonalenie techniki czytania w zakresie poznanych liter;
-rozwijanie słuchu fonemowego;
-kształtowanie spostrzegawczości przez wyróżnianie powtarzających się elementów;
-kształcenie umiejętności określania wielkości przedmiotów;
-wyrabianie nawyków dbania o prawidłową postawę ciała (ćwiczenia gimnastyczne);
I. „Zgadnij, kto cię woła?” – zabawa integracyjna;
- „Wyrażanie życzeń” –zabawa doskonaląca słuch fonemowy (próby dokonywania analizy a następnie syntezy głoskowej lub sylabowej);
II. Wizyta w pracowni komputerowej – oglądanie stanowisk komputerowych, nazywanie elementów zestawu komputerowego, ćwiczenia praktyczne przy komputerze;
-słuchanie czytanego przez N. tekstu „Z pamiętnika Agaty” K.s.62, 63 – swobodne wypowiedzi dzieci na temat doświadczeń związanych z pracą przy komputerze;
-„Zgaduj – zgadula” – rozpoznawanie przedmiotów na podstawie opisu ich cech;
-odszukiwanie par - wykorzystanie kart „Memo” Ćw.s.33 z.1;
-zabawy przygotowujące do zrozumienia określeń: „większy – mniejszy”, „wyższy – niższy”Ćw.s.33 z.2;
-ustalanie porządku rosnącego lub malejącego: porównywanie wzrostu (wysoki, wyższy, najwyższy, niski, niższy, najniższy);
-nazywanie porównywanych wielkości: mały, mniejszy, najmniejszy;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych;
językowa
techniczna
matematyczna
ruchowa
-dokonuje analizy i syntezy głoskowej i sylabowej wyrazów;
-opowiada o własnych doświadczeniach związanych z korzystaniem z komputera;
-zna i nazywa podstawowe części komputera;
-czyta ze zrozumieniem tekst w zakresie poznanych liter;
-odpowiada na pytania związane z tekstem;
-wyszukuje pary przedmiotów według podanego kryterium;
-używa określeń: „duży”, „większy”, „największy”, „mały”, „mniejszy”, „najmniejszy” oraz „wysoki”, „wyższy”, „najwyższy”, „niski”, „niższy”, „najniższy”;
-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
2.„Opiekujemy się zwierzętami”
-poszerzenie wiedzy na temat zwierząt domowych (kot, pies);
-uczenie zasad odpowiedzialności za zwierzęta domowe;
-zasady sprawowania opieki nad zwierzętami, ich pielęgnacji i higieny wspólnego z nimi przebywania;
-uświadomienie zagrożeń wynikających z kontaktów z obcymi zwierzętami;
-wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „k”, „K”;
-określanie cech spółgłoski „k”;
-ćwiczenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter;
-doskonalenie sprawności manualnej;
I. Zabawa ruchowa „Koty”;
-zabawa doskonaląca słuch fonemowy – analiz i synteza sylabowa i głoskowa, klasyfikowanie obrazków wg wybranej cechy;
II. „W pewnym lesie” – zabawy i ćwiczenia z dźwiękami mowy;
„Korona królowej Karoliny” – ćwiczenia grafomotoryczne Ćw.s.35;
-ćwiczenia w mówieniu – wypowiedzi dzieci na temat psa i kota;
-synteza i analiza sylabowa i głoskowa wyrazów zawierających głoskę „k”;
-budowanie modelu wyrazu „kot”, prezentacja wprowadzanej litery, omówienie cech charakterystycznych małej i wielkiej litery „k”, prezentacja prawidłowego zapisu K.s.64 Ćw.s.37;
-wskazanie poznanej litery w zestawach wyrazów i ćwiczenia w czytaniu Ćw.s.36;
-ćwiczenia językowe –rymowanki na temat zwierząt;
-odczytywanie zdań obrazkowo – wyrazowych K.s.64,65;
-„Stop i start” – zabawa ruchowa;
przyrodnicza
graficzna
-rozpoznaje i nazywa literę „k”, „K”;
-rozpoznaje głoskę „k” jako spółgłoskę;
-kreśli po śladzie wzory i ornamenty;
-wyszukuje poznane litery w wyrazach;
-odczytuje sylaby i wyrazy oraz czyta ze zrozumieniem krótkie teksty;
-podejmuje próby czytania globalnego;
-klasyfikuje przedmioty według określonej cechy;
-zna zasady sprawowania opieki nad zwierzętami;
-zna zagrożenia wynikające z kontaktów z obcymi zwierzętami;
3.„Nasze małe muzykowanie”
-uwrażliwienie na zmiany dynamiczne;
-rozpoznawanie i tworzenie kontrastów dynamicznych cicho -głośno;
-utrwalanie obrazu graficznego liter „k”, „K” i identyfikowanie go z głoską „k”;
-doskonalenie słuchu fonemowego – tworzenie sylab dwuliterowych ze spółgłoską „k”;
-poznawanie literatury dziecięcej;
-wzbogacenie czynnego słownika dzieci;
-doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami;
-estetyczne i precyzyjne wykonywanie prac plastycznych;
I. „Hałas – cisza” -zabawa dydaktyczna (przykłady muzyczne);
„Pełno muzyki” –zabawa ze śpiewem;
II. Rytmiczne recytowanie wyliczanek: „Entliczek – pentliczek”, „Idzie wąż” ze zmianami dynamicznymi (reagowanie na grę forte, piano, crescendo, diminuendo);
-prezentacja nagrań muzycznych – swobodne wypowiedzi o muzyce CD 35,36; nauka piosenki „Mikołaj”;
-„Znajdź różnice” – ćwiczenie spostrzegawczości;
-słuchanie wiersza J. Kulmowej „Deszczowa muzyka” –rozpoznawanie zmian dynamicznych wiersza;
-„Malowanie muzyki” CD11,32,35,36 – malowanie muzyki cichej, spokojnej oraz głośnej, hałaśliwej;
-doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami K.s.66;
-prezentacja pisanej litery „k”, „K” –formowanie z plasteliny, pisanie po śladzie z zachowaniem właściwego kierunku Ćw.s.37;
-ćwiczenie słuchu fonemowego,wyszukiwanie wyrazów z głoską „k”, tworzenie wyrazów z sylab Ćw.s.38,39;
-wykonanie pracy plastycznej z wycinanki W. –„Kot”;
-ćwiczenia w mówieniu na podstawie wiersza E. Szelburg –Zarembiny „Szara godzina” – tworzenie przez dzieci słownych historyjek;
muzyczna
plastyczna
-rozróżnia dźwięki głośne i ciche;
-tworzy muzykę wykorzystując różne przedmioty w sali;
-rozpoznaje i tworzy kontrasty dynamiczne;
-reaguje na zmiany dynamiki;
-rozpoznaje, nazywa i pisze po śladzie litery „k”, „K”;
-formuje małą i wielką literę „k” z plasteliny;
-identyfikuje głoskę „k” jako spółgłoskę;
-czyta sylaby i wyrazy z poznanymi literami;
-maluje farbami obrazy, ilustrując muzykę;
-układa wypowiedzi, tworząc własne historyjki na podany temat;
-dokonuje analizy porównawczej obrazków, wskazuje różnice;
-słucha z uwagą prezentowanych wierszy;
-wykonuje kota wg instrukcji, przelicza sylwety kotów, improwizuje kocie rozmowy;
4.„Wielka sztuka w miniaturze”
-rozwijanie wyobraźni na temat budowy swojego ciała w relacji do innych ludzi i zwierząt;
- rozwijanie zainteresowań plastycznych – prezentacja wybranych dzieł sztuki;
-ćwiczenie słuchu fonemowego – podział wyrazów na głoski;
-ćwiczenie techniki czytania – rozwiązywanie rebusów;
-estetyczne wykonywanie prac plastycznych – rzeźba smoka;
-inspirowanie do wykonywania prac plastycznych wg własnego pomysłu –doskonalenie sprawności manualnej;
-wdrażanie do rozumienia aspektu porządkowego liczby;
I. Powitalna zabawa wprowadzająca w tematykę dnia „Fantazja na temat ciała”;
II. Oglądanie reprodukcji obrazów zgromadzonych w sali oraz fotografii i albumów –wypowiedzi na temat obrazów i zdjęć, porównywanie i wskazywanie różnic;
-„Fotograf i jego dzieło” –zabawa metodą pedagogiki zabawy;
-doświadczanie różnorodności form przedmiotów –zabawa dydaktyczna;
-oglądanie rzeźby – omawianie spostrzeżeń;
-pokaz fotografii rzeźby P. Picassa „Koza” –porównanie jej z eksponatem przestrzennym;
-„Bliźniacze rzeźby” – zabawa integracyjna;
-wykonanie papierowego smoka techniką origami;
-ćwiczenia w czytaniu –rozsypanka sylabowo-obrazkowa Ćw.s.41;
-„Pod którym pudełkiem?” – zabawa przygotowująca do rozumienia aspektu porządkowego liczby;
-ćwiczenia w mówieniu – odpowiedzi na pytania;
-doskonalenie słuchu fonemowego –synteza głoskowa Ćw.s.40,41;
-potrafi wyobrazić sobie swoje ciało, ciała innych ludzi i zwierząt;
-zauważa i próbuje opisać różnice między malarstwem, rzeźbą i fotografią artystyczną;
-rozpoznaje różne przedmioty po dotyku, próbuje je opisać;
-potrafi uformować „rzeźbę” z kolegi za pomocą modelu;
-potrafi rozwiązać rebus i odczytać hasło;
-skupia uwagę na dziele artystycznym;
-wykonuje rzeźbę smoka – składa papier ściśle według poleceń N;
-prawidłowo określa kolejność – stosuje liczebniki porządkowe;
5. „Barbórka świętem górników”
-rozwija koordynację obu półkul mózgowych;
-poznaje wygląd stroju górniczego i jego symbolikę;
-dowiaduje się o ciężkiej pracy górnika;
-poznaje, jakie kruszce wydobywa się w naszych kopalniach;
-konstruuje makietę kopalni;
I. Zabawy i ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej – koordynacja obu półkul mózgowych;
II. Spotkanie z górnikami z okazji ich święta;
-oglądanie galowego i roboczego stroju górniczego, poznawanie jego symboliki;
-rozmowa z górnikami na temat ich pracy w kopalni;
-dowiadywanie się o tym, co wydobywa się w naszych kopalniach;
-wykonywanie makiety kopalni – działanie zespołowe;
-nauka tańca śląskiego „Trojak”;
społeczna
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia;
-rozpoznaje górniczy strój galowy i ubranie robocze;
-wie, co oznaczają symbole na stroju galowym górnika;
-potrafi opowiedzieć o pracy górnika;
-wie, jakie rudy wydobywa się w naszych kopalniach;
-potrafi w zespole wykonać makietę kopalni;
Cykl tematyczny: „Świat się zmienia”
1.„Ciepłe mieszkanie”
-zapoznanie dzieci ze sposobami ogrzewania mieszkań dawniej i obecnie;
-uświadomienie znaczenia bogactw naturalnych;
-kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;
-zapoznanie z nową technika plastyczną – rysowanie węglem;
-kształtowanie pojęcia liczby 0;
-ćwiczenie syntezy i analizy głoskowej wyrazów;
-kształcenie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
-klasyfikowanie przedmiotów wg podanego kryterium;
I. Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Co się lepiej pali?”-o...
zabcia83