MAJ -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VIII)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Poznajemy zwierzęta domowe”
1.„Nasi ulubieńcy”
-wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt domowych;
-kształcenie odpowiedzialności za zwierzęta domowe – systematyczna opieka;
-kształcenie umiejętności konstruowania twórczych opowiadań;
-doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter;
-ćwiczenia ortofoniczne;
-układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych;
-doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10;
-rozwijanie umiejętności plastycznych;
I. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach;
-rysowanie zgodnie z instrukcją Ćw.s.32;
II. Prezentacja wiersza J. Ratajczaka „Mój pies”- rozmowa z dziećmi o ich zwierzętach, odwoływanie się do wiersza i doświadczeń dzieci;
-„Koty i psy”- zabawa ruchowa;
-„Zwierzęta i my”- oglądanie zdjęć zwierząt, rozmowa na temat hodowli zwierząt i odpowiedzialności człowieka za nie, zwrócenie uwagi na zachowanie ostrożności w kontaktach ze zwierzętami;
-ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem K.s.120;
-„Był sobie pies”- konstruowanie twórczego opowiadania;
-praca plastyczna „Moje ulubione zwierzątko”- malowanie farbami plakatowymi;
-„Mowa zwierząt”- ćwiczenia ortofoniczne;
-układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych – ilustrowanie zadań liczmanami, obrazkami, obliczanie wyniku i pokazywanie go na kartonikach, wspólne układanie zadań dla całej grupy Ćw.s.31;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie z elementami pedagogiki zabawy;
przyrodnicza
językowa
plastyczna
matematyczna
ruchowa
-rozwiązuje zagadki tematyczne;
-rysuje zgodnie z instrukcją;
-uważnie słucha prezentowanego utworu;
-wypowiada się na podany temat;
-aktywnie uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
-czyta w zakresie poznanych liter;
-redaguje twórcze opowiadanie na podany temat;
-potrafi naśladować głosy zwierząt domowych;
-estetycznie wykonuje pracę plastyczną;
-rozwiązuje zadania tekstowe, pokazuje wynik na kartoniku;
-samodzielnie układa zadania tekstowe dla całej grupy;
-dodaje i odejmuje w zakresie 10;
2.„Zwierzęta hodowlane – ssaki”
-wzbogacenie wiadomości na temat życia wybranych zwierząt hodowlanych oraz produktów pochodzenia zwierzęcego;
-kształcenie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
-rozwiązywanie zagadek tematycznych;
-kształcenie umiejętności odszyfrowywania zakodowanych informacji;
-doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów’
I. Zabawa dydaktyczna „Zwierzaki”- naśladowanie odgłosów zwierząt, zastanawianie się, jakie korzyści przynoszą ludziom;
II. Prezentacja utworu H. Szayerowej „Tylko nic nie mówcie krowie”- omówienie utworu, dopasowywanie produktów spożywczych i przemysłowych do odpowiednich zwierząt;
-doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem K.s.122;
-zabawa doskonaląca pamięć wzrokową „Co się zmieniło? – ułóż jak było”
-rozwiązywanie zagadek związanych z tematem zajęć;
-„Zwierzęta hodowlane i ich potomstwo” – zabawa dydaktyczna;
-odszyfrowywanie zakodowanych informacji Ćw.s.30 z.1;
-porównywanie liczebności zbiorów – stosowanie znaków matematycznych Ćw.s.30 z.2;
społeczna
- rozpoznaje i nazywa zwierzęta hodowlane i ich potomstwo;
-uważnie słucha utworu literackiego czytanego przez nauczyciela;
-czyta ze zrozumieniem w zakresie poznanych liter;
-odkodowuje zaszyfrowane informacje;
-porównuje liczebność zbiorów i stosuje znaki matematyczne;
-aktywnie uczestniczy we wspólnych zabawach;
3.„Zwierzęta hodowlane – ptaki”
-wzbogacanie wiadomości na temat życia ptaków;
-kształtowanie postawy badawczej wobec otaczającego świata;
-ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne;
-kształcenie umiejętności wyodrębniania podzbioru;
-kształcenie umiejętności układania i rozwiązywania zadań tekstowych;
-rozwijanie sprawności psychoruchowej;
I. „Mieszkańcy kurnika”- zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych;
II. Prezentacja ilustracji ptaków hodowlanych i dzikich oraz ich jaj – porównywanie wielkości i barwy jaj;
-ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem K.s.121;
-„Ptaki do kurników”- zabawa ruchowa;
-prezentacja opowiadania o ptakach „Powrót jaskółki”- omówienie treści opowiadania, pożytek z ptaków domowych i dzikich;
-„Ptasie pióra”- ćwiczenia oddechowe;
-„Co szybciej spada?”- zabawa badawcza;
-rozpoznawanie ptaków na podstawie fragmentów ilustracji;
-utrwalenie wiadomości o ptakach Ćw.s.28;
-tworzenie podzbioru w zbiorze i układanie zadań tekstowych do obrazków Ćw.s.29;
-uważnie słucha czytanego przez nauczyciela opowiadania i wypowiada się na jego temat oraz na temat pożytku z ptaków udomowionych i dzikich;
-aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych;
-układa zadania do ilustracji i je rozwiązuje;
-potrafi wyodrębnić podzbiór;
-rozpoznaje i nazywa ptaki domowe;
-obserwuje i analizuje właściwości wybranych przedmiotów;
Cykl tematyczny: „Moja miejscowość, moja ojczyzna”
1.„Moja miejscowość”
-oglądanie zabytków i miejsc pamięci narodowej, poznawanie historii i tradycji oraz pracy zawodowej wykonywanej przez mieszkańców, poznawanie krajobrazu – rzeźby terenu, przyrody, typowej zabudowy itp.;
-kształcenie umiejętności odejmowania w danym zakresie;
-kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych;
-kształcenie umiejętności dokonywania pomiarów odległości za pomocą dowolnej miary;
-kształtowanie pojęcia liczby naturalnej w aspekcie porządkowym;
I. Zabawa „Moja miejscowość” - oglądanie albumów, widokówek
i fotografii Bukowna – rozpoznawanie znanych miejsc, budowli
i ulic;
-budowanie z klocków swojego domu, ulicy, czytanie globalne nazw ulic, umieszczenie ich przy swoim domu, numeracja domów;
II. Wycieczka po okolicy
– zwrócenie uwagi na instytucje użyteczności publicznej-omówienie ich podstawowych funkcji,
-zabytki i miejsce pamięci narodowej –poznawanie historii i tradycji miejscowości, zapoznanie z legendą „O Diablej Górze”,
-prace, zawody wykonywane przez mieszkańców miejscowości, -krajobraz – rzeźbę terenu, przyrodę, typową zabudowę;
-„Uliczkami mojego miasta” – praca plastyczna;
-rozwiązywanie zadań tekstowych – odejmowanie, dokonywanie obliczeń na zbiorach zastępczych, próby liczenia w pamięci;
- zabawy ruchowe w ogródku przedszkolnym- zachowanie zasad bezpieczeństwa, mierzenie odległości do wyznaczonego obiektu za pomocą dowolnie wybranej miary;
-aktywnie uczestniczy w rozmowach na temat swojej miejscowości;
-numeruje kolejno budynki;
-wypowiada się na temat pracy swoich rodziców i krewnych;
-czyta globalnie nazwy ulic;
-estetycznie wykonuje prace plastyczne;
-zgodnie współdziała z dziećmi podczas zabawy;
-rozwiązuje zadania tekstowe;
odejmuje wykonując obliczenia na zbiorach zastępczych lub w pamięci;
-bierze aktywny udział w zabawach ruchowych;
-dokonuje pomiaru odległości np. krokami, stopa z stopą;
2.„Moja ojczyzna”
-kształtowanie poczucia przynależności do narodu i kraju;
-kształtowanie postawy poszanowania odrębności narodowych;
-prezentacja symboli narodowych: godła i barw państwowych, hymnu narodowego i mapy Polski;
-zapoznanie z legendą związaną z powstaniem państwa polskiego;
-doskonalenie umiejętności czytania;
I. „Liczby” – zabawa integracyjna;
II. Prezentacja wiersza Cz. Janczarskiego „Polska”- analiza treści wiersza;
- prezentacja symboli narodowych – godło i flaga Polski, mapa fizyczna Polski, hymn narodowy;
-rozpoznawanie symboli narodowych Ćw.s.50;
-„Wycieczka po Polsce” – zabawa ruchowa z globalnym odczytywaniem nazw wybranych miejscowości;
-prezentacja legendy M. Orłonia i J. Tyszkiewicza „ O Lechu i białym orle”- omówienie legendy, opisanych w niej wydarzeń, zachowań bohaterów, próby inscenizacji – drama;
-„Mapa Polski”- wykonanie pracy plastyczno - techniczna z wycinanki ( puzzle);
-uczestniczy w rozmowie na temat tożsamości narodowej oraz symboli narodowych i hymnu państwowego;
-słucha uważnie utworów literatury dziecięcej;
-opowiada o wydarzeniach i bohaterach utworu literackiego;
-precyzyjnie i estetycznie wykonuje prace plastyczne;
3.„ Hej, na krakowskim rynku”
-rozwijanie umiejętności konstruowania budowli z klocków;
-wzbogacanie wiadomości na temat historii Krakowa, poznawanie legend tego miasta;
-prezentacja zabytków Krakowa;
-zapoznanie z kulturą ludową Krakowa: nauka piosenki i tańca ludowego, prezentacja stroju ludowego;
-prezentacja hejnału z Wieży Mariackiej;
-czytanie ze zrozumieniem;
-dokładne i staranne wykonanie pracy plastycznej;
I. „Budujemy zamki”- zabawa konstrukcyjna;
II. Prezentacja wiersza i rozmowa na temat zabytków na podstawie wiersza K.s.124,125;
-pokazanie Wisły na mapie, wyszukanie Krakowa, ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem Ćw.s.53,54;
-prezentacja zabytków Krakowa na podstawie albumów, ilustracji;
-prezentacja hejnału z Wieży Mariackiej w Krakowie CD.20;
-nauka piosenki „Krakowiaczek ci ja” i utrwalenie tańca CD.14;
-prezentacja stroju krakowskiego na podstawie ilustracji Ćw.s.51 – omówienie wyglądu, nazywanie części stroju;
-słuchanie nagrania krakowiaka w wykonaniu krakowskiej kapeli ludowej CD.15;
-zapoznanie z legendą „O smoku wawelskim i szewcu Skubie”- omówienie treści;
-praca plastyczna - wykonanie smoka techniką origami;
historyczna
muzyczna
zabcia83