Nielegalna i szkodliwa treść w Internecie. Aspekty prawnokarne.pdf

(1784 KB) Pobierz
688764884 UNPDF
Siwicki Maciej
monografia
LEX 2011
Nielegalna i szkodliwa treść w Internecie. Aspekty prawnokarne.
Wykaz skrótów
Akty prawne
ADPC - Amerykańska Deklaracja Praw i Obowiązkw Człowieka podpisana w San Jose dnia 22 listopada
1969 r. [American Declaration of the Rights and Duties of Man, OEA/Ser.LV/II.82 doc.6 rev.1 at 17 (1992)]
Dyrektywa o handlu elektronicznym - Dyrektywa 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego – i Rady z
dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektrych aspektw prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w
szczeglności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego (Dz. Urz. WE L 178 z 17.97.2000,
s. 1; Dz. Urz. WE polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 25, s. 399)
EKPC - Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z dnia 4 listopada
1950 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284 z pźn. zm.)
ICERD - International Convention on the Elimination of all Forms of Racial Discrimination
[Międzynarodowa Konwencja o Eliminacji Wszelkich Form Dyskryminacji Rasowej otwarta do podpisu w
Nowym Jorku dnia 7 marca 1966 r., (Dz. U. z 1969 r. Nr 25, poz. 187)]
k.k. – - ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 z pźn. zm.)
k.k. z 1969 r. – - ustawa z dnia 19 kwietnia 1969 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 13, poz. 94 z pźn. zm.)
Konstytucja RP - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483
z pźn. zm.)
KPP UE - Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej sporządzona na szczycie w Nicei w grudniu 2000
r. (Dz Urz. UE C 303 z 14.12.2007, s. 1-16)
MPOiP - Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (International Covenant on Civil and
Political Rights) otwarty do podpisu w Nowym Jorku 19 grudnia 1966 r. z dnia 19 grudnia 1966 r. (Dz. U. z
1977 r. Nr 38, poz. 167 – zał.)
PDPC - Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (rezolucja Zgromadzenia Oglnego ONZ 217 A (III)
przyjęta i proklamowana w dniu 10 grudnia 1948 r.)
pr. pras. – - ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 z pźn. zm.)
TUE - Traktat o Unii Europejskiej podpisany dnia 7 lutego 1992 r. w Maastricht (Dz. U. z 2004 r. Nr 90,
poz. 864/30 z pźn. zm.)
u.ś.u.d.e. - ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz.
1204 z pźn. zm.)
Czasopisma, publikatory
AfP - Archiv für Presserecht (Archiwum Prawa Prasowego)
BGHSt - Entscheidungen des Bundesgerichtshofs in Strafsachen (zbir – decyzje Najwyższego Sądu
Niemieckiego w sprawach karnych)
c't - Magazin für Computertechnik (Magazyn Technologii Komputerowej)
CR - Computer und Recht (Komputer i Prawo)
Cz.PKiNP - Czasopismo Prawa Karnego i Nauk Penalnych
DuD - Datenschutz und Datensicherung (Zabezpieczenie i Ochrona Danych)
Dz. U. - Dziennik Ustaw
Dz. Urz. UE - Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
ETS/STE - European Treaty Series (seria wydawnicza traktatw europejskich)
EuGRZ – - Europische Grundrechte – Zeitschrift (Europejskie Prawa Podstawowe)
EuR - Europarecht (Prawo Europejskie)
GA - Goltdammer's Archiv für Strafrecht (Goltdammer Archiwum Prawa Karnego)
JA - Juristische Arbeitsbltter (Magazyn Prawniczy)
JR - Juristische Rundschau (Przegląd Prawniczy)
JurPC – - Internet-Zeitschrift für Rechtsinformatik (Internetowy Magazyn Prawa Informacyjnego)
JuS - Juristische Schulung (Edukacja Prawnicza)
JZ - Juristenzeitung (Dziennik Prawniczy)
M. Praw. - Monitor Prawniczy
MMR - MultiMedia und Recht (Multimedia i Prawo)
MschrKrim - Monatsschrift für Kriminologie und Strafrechtsreform (Miesięcznik Kryminologii i Reformy
Prawa Karnego)
NJ - Neue Justiz (Nowy Wymiar Sprawiedliwości)
NJW - Neue Juristische Wochenschrift (Nowy Tygodnik Prawniczy)
NJW-CoR - – NJW-Computerreport (NJW – raport o komputerach)
NP - Nowe Prawo
NStZ - Neue Zeitschrift für Strafrecht (Nowe Czasopismo Prawa Karnego)
OJ - Official Journal (Dziennik Urzędowy)
ÖJZ – - sterreichische Juristen-Zeitung (Czasopismo Prawnikw Austryjackich)
OSNKW - Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Cywilna i Karna
OSPiKA - Orzecznictwo Sądw Polskich i Komisji Arbitrażowych
OTK-A - – Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego seria A
PiP - Państwo i Prawo
Prok. i Pr. - Prokuratura i Prawo
PS - Przegląd Sądowy
RDV - Recht der Datenverarbeitung (Prawo Przetwarzania Danych)
Rzeczposp. - Rzeczpospolita
WM – - Zeitschrift für Wirtschafts – und Bankrecht (Prawo Gospodarcze i Bankowe)
WPP - Wojskowy Przegląd Prawniczy
ZRP - Zeitschrift für Rechtspolitik (Polityka Prawna)
ZStW - Zeitschrift für die gesamte Strafrechtswissenschaft (Nauka Prawa Karnego)
Inne skróty
Aufl. - Auflage (wydanie)
BBS - Bulletin Board System
BfV - Bundesamt für Verfassungsschutz (Niemiecki Urząd Ochrony Konstytucji)
BGB - Bürgerliches Gesetzbuch (Kodeks cywilny)
BGH - Bundesgerichtshof (Najwyższy Sąd Niemiecki)
BKA - Bundeskriminalamt (Narodowy Urząd Kryminalny)
BMI - Bundesministerium des Innern (Federalne Ministerstwo Spraw Wewnętrznych)
BVerfG - Bundesverfassungsgericht (Federalny Trybunał Konstytucyjny)
CERD - Committee on the Elimination of Racial Discrimination (Komitet do Eliminacji Dyskryminacji
Rasowej)
ECRI - European Commission against Racism and Intolerance (Europejska Komisja Przeciwko
Rasizmowi i Nietolerancji)
ENAR - European Network Against Racism (Europejska Sieć Przeciwko Rasizmowi)
ETPC - Europejski Trybunał Praw Człowieka
EUMC - European Monitoring Centre on Racism and Xenophobia (Europejskie Centrum Monitoringu
Rasizmu i Ksenofobii)
FRA - European Union Agency for Fundamental Rights (Europejska Agencja Praw Podstawowych Unii)
FTP - File Transfer Protocol
GG - Grundgesetz (Konstytucja)
Hrsg. - Herausgeber (wydawca)
HTML - HyperText Markup Language
http - hypertext transfer protocol
ICARE – - Internet Centre Anti-Racism Europe (Europejskie Internetowe Centrum Antyrasistowskie)
INACH - International Network Against Cyberhate (Międzynarodowa Sieć Przeciwko Cybernienawiści)
IP - Internet Protocol
IRC - Internet Relay Chat
ISP - Internet Service Provider
LG - Landgericht (Sąd Rejonowy)
LICRA - Ligue internationale contre le racisme et antismitisme (Międzynarodowa liga do walki z
rasizmem i antysemityzmem)
LKA - Landeskriminalamt (Policja krajowa)
MDStV - Mediendienstestaatsvertrag (Umowa państwowa w sprawie usług medialnych)
MstG - Militrstrafgesetz (Prawo karne wojskowe)
NCMEC - National Center for Missing and Exploited Children (Krajowe Centrum do Spraw Dzieci
Zaginionych i Wykorzystywanych)
NGO – - non-governmental organization (organizacje pozarządowe)
NZ - Narody Zjednoczone
OBWE - Organizacja Bezpieczeństwa i Wspłpracy w Europie (Organization for Security and Cooperation
in Europe – OSCE)
OLG - Oberlandesgericht (Wyższy Sąd Krajowy)
ONZ - Organizacja Narodw Zjednoczonych
PICS - Platform for Internet Content Selection
RAXEN - European Information Network on Racism and Xenophobia (Europejska Sieć Informacji o
Rasizmie i Ksenofobii)
RE - Rada Europy
Rn. - Randnummer (punkt uzasadnienia)
RRZN Regionales Rechenzentrum für Niedersachsen
Sec. - Section (sekcja)
SN - Sąd Najwyższy
StGB - Strafgesetzbuch (Kodeks karny)
TCP - Transmission Control Protocol
TDG - Teledienstegesetz (ustawa o świadczeniu usług telekomunikacyjnych)
TK - Trybunał Konstytucyjny
TKG - Telekommunikationsgesetz (ustawa telekomunikacyjna)
UE - Unia Europejska
UNESCO - United Nations Educational, Scientifiv and Cultural Organization (Organizacja Narodw
Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury)
UNHCHR - United Nations High Commissioner for Human Rights (Wysoki Komisarz Praw Człowieka)
URL - Uniform Resource Locator
USA - Stany Zjednoczone Ameryki
U.S.C. - United States Code (Kodeks Stanw Zjednoczonych)
WE - Wsplnota Europejska
WWW - World Wide Web
ZaRD - Zentralstelle für anlassunabhngige Recherchen in Datennetz (Centralne Biuro Niezależnych
Badań Internetowych)
Przedmowa
Na początku naszego tysiąclecia Internet postrzegany jest jako zatłoczona i tętniąca życiem globalna
cyberprzestrzeń. Przy jego pomocy świadczy się usługi, sprzedaje towary, urzeczywistnia się znaczna
część życia publicznego, ujawniają się najlepsze i najgorsze cechy ludzkiej natury. Internet stanowi z
jednej strony wezwanie do wielkiej przygody, dostępu do niekończącego się potoku informacji, z drugiej
zaś postrzegany jest jako źrdło zagrożeń dla przyjętego porządku społecznego. Zamachy przy jego
pomocy kierowane są między innymi na systemy, dane i programy komputerowe, prywatność
użytkownikw oraz własność intelektualną. Internet wykorzystywany jest rwnież do rozpowszechniania
treści o charakterze rasistowskim, pornograficznym, dotyczącym handlu kobietami i dziećmi, negujących
Holokaust, propagujących terroryzm, przemoc i nienawiść 1 .
Szerokiemu dyskursowi na temat swobody przepływu informacji w Internecie towarzyszy wielość
ocen tego zjawiska. O ile panuje zgoda, że takie treści jak pornografia pedofilska, handel ludźmi czy
cyberterroryzm należy wyeliminować z cyberprzestrzeni, o tyle już zagadnienie propagowania poglądw i
postaw rasistowskich oraz ksenofobicznych wywołuje znaczne rozbieżności w opiniach. Odmienne
uwarunkowania prawne i tradycje kulturowe, w szczeglności rżnorodne standardy ochrony wolności
słowa, powodują, że charakter czynw zabronionych pod groźbą kary, jakie przewiduje ustawodawstwo o
mowie nienawiści 2 , wykazuje w prawie porwnawczym istotne rżnice. Uwidaczniają się one w
szczeglności pomiędzy europejskim i angloamerykańskim modelem kryminalizacji. Na tym tle często
okazuje się, że korzystanie z procedur opartych na pomocy prawnej jest niemożliwe do przeprowadzenia,
ponieważ wiele państw nie tylko nie kryminalizuje określonych zachowań związanych z treścią informacji,
ale - co więcej - chroni autorw takich przekazw ze względu na szerszy niż europejski zakres ochrony
przyznanej prawu do wolności słowa 3 . Co więcej, nawet w przypadku blokady określonej strony WWW z
powodu jej wykorzystywania w celu rozpowszechniania informacji zakazanych przez prawo, powstaje
pewien okres czasu pomiędzy jej wykryciem a zablokowaniem. W tym czasie może ona być odwiedzona
przez niezliczoną liczbę użytkownikw, skopiowana w całości lub przekazana na inne serwery 4 . Rwnież
działania podjęte przez niektrych usługodawcw internetowych w celu wyłączenia czy blokowania takich
stron, w praktyce wydają się nie dawać zamierzonego rezultatu - głwnie z powodu oferowania przez inne
podmioty alternatywnych usług 5 .
Pierwsze prby przeciwdziałania prezentowanemu zjawisku przypadają na połowę lat 90. XX w.
Ustawodawcy większości krajw zaczęli dostosowywać tradycyjne regulacje prawne do nowej sytuacji.
Zjawisko to osiągnęło swoje apogeum w 1996 r., kiedy to rządy kilku krajw jednocześnie "odkryły"
zagrożenia dla porządku prawnego, wynikające z nieskrępowanego przepływu informacji w globalnej sieci
komputerowej, i zdecydowały się tego porządku bronić 6 . Europejskie państwa zareagowały na powstałą
sytuację przede wszystkim przez odpowiednie dostosowanie dotychczasowych, jak i przyjęcie nowych,
regulacji prawnych, ktrych celem stało się powstrzymanie omawianego zjawiska. Przykładowo we Francji
powstał specjalny system nadzoru nad audiowizualnymi przekazami, ktre mogą zawierać rasistowskie,
faszystowskie albo antysemickie treści. W Holandii podniesiono wymiar kary za umyślne znieważanie
ludzi ze względu na rasę, religię, narodowość, pochodzenie albo orientację seksualną - z jednego na dwa
lata pozbawienia wolności 7 . W Wielkiej Brytanii spr co do elektronicznych danych, o ile podlegają one
pod ustawę Obscene Publications Acts z 1959 r. i z 1964 r., został rozwiązany przy pomocy ustawy
Criminal Justice and Public Order Act z 1994 r. W ten sposb zostało rozszerzone pojęcie "obscenicznych
publikacji" na elektroniczne formy przekazu 8 . Podobnie w innych krajach, w wyniku presji politycznej
uzasadnionej koniecznością postawienia tamy propagandzie seksu, przestępczości, przemocy i
nienawiści, podjęto działania zmierzające do ograniczenia swobodnego przepływu informacji w
Internecie 9 .
Wraz z przeglądem aktualnego stanu prawnego, badaniem możliwości wypracowania norm
międzynarodowego prawa karnego oraz formułowaniem propozycji zmian ustawodawczych pojawiło się
zasadnicze pytanie: czy możliwe jest przeciwdziałanie wykorzystaniu Internetu w celu rozpowszechniania
nielegalnych i szkodliwych treści?
Na tym tle zarysowała się przede wszystkim potrzeba kształtowania międzynarodowych standardw
dotyczących kryminalizacji określonych kategorii zachowań. Za kolejną metodę - przeciwdziałania
wykorzystywaniu Internetu w celu rozpowszechniania informacji zakazanych przez prawo, uznano
ograniczanie możliwości popełnienia tego rodzaju nadużyć. Typowym jej przejawem jest, z jednej strony,
zauważalna tendencja do zwiększania zakresu odpowiedzialności tzw. dostawcw dostępu do Internetu i
innych operatorw usług internetowych (dostawcy usług internetowych tzw. Internet Service Provider -
ISP) za przesyłanie lub rozpowszechnianie informacji zakazanych przez prawo, z drugiej zaś, oddawanie
decyzji użytkownikom końcowym, co do treści, do ktrych chcą mieć dostęp z użyciem Internetu.
Wyrazem wskazanych tendencji jest między innymi decyzja ramowa Rady Unii Europejskiej
2004/68/WSiSW z dnia 22 grudnia 2003 r. dotycząca zwalczania seksualnego wykorzystywania dzieci i
pornografii dziecięcej (Dz. Urz. UE L 13 z 20.01.2004, s. 44-48; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 19, tom 7, s. 10-14) oraz decyzja ramowa Rady 2008/913/WSiSW z dnia 28 listopada 2008 r. w
sprawie zwalczania pewnych form i przejaww rasizmu i ksenofobii za pomocą środkw prawnokarnych
(Dz. Urz. UE L 328 z 06.12.2008, s. 55-58). Dokumenty te zawierają kilkanaście szczegłowych zaleceń
wskazujących kierunki nowelizacji kodeksw karnych państw członkowskich. Na forum Rady Europy
międzynarodowe i europejskie standardy normatywne w dziedzinie karalności cyberpornografii z udziałem
małoletnich wyznacza przede wszystkim art. 9 Konwencji o cyberprzestępczości oraz Konwencja Rady
Europy z 2007 r. o ochronie dzieci przed seksualnym wykorzystaniem i niegodziwym traktowaniem w
celach seksualnych (CETS 201).
Z kolei brak jasnych zasad podmiotw stwarzających techniczne możliwości dostępu do informacji
(usługodawcw) skłonił organy Unii Europejskiej do przyjęcia dyrektywy 2000/31/WE z dnia 8 czerwca
2000 r. w sprawie niektrych prawnych aspektw usług społeczeństwa informacyjnego, w szczeglności
handlu elektronicznego w ramach Wsplnego Rynku tzw. dyrektywa o handlu elektronicznym (Dz. Urz.
WE L 178 z 17.07.2000, s. 1-16; Dz. Urz. WE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 25, s. 399-414). Za
podobnymi zasadami odpowiedzialności usługodawcw opowiedział się Komitet Ministrw Rady Europy w
deklaracji w sprawie wolności komunikacji w Internecie (Draft Declaration on freedom of communication
on the Internet, Strasburg, 8 kwietnia 2002 r.).
Od 1998 r. do grona krajw, ktre przystosowują swj system prawny do realiw tzw. rewolucji
informacyjnej, należy rwnież Polska. Zakres kryminalizacji nadużyć, związanych z wykorzystywaniem
nowoczesnych technologii przetwarzania informacji do rozpowszechniania nielegalnych i szkodliwych
treści, oraz zasady odpowiedzialności podmiotw uczestniczących w rozpowszechnianiu informacji
zakazanych przez prawo, wyznacza na gruncie polskiego systemu prawnego ustawa z dnia 6 czerwca
1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 z pźn zm.) oraz ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o
świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z pźn. zm.), ktrej celem stało się
unormowanie obszaru dotąd nieuregulowanego w polskim systemie prawnym oraz dostosowanie
przyjętych rozwiązań do prawa wsplnotowego 10 .
W polskiej literaturze przedmiotu zagadnienie przeciwdziałania i karalności przestępstw związanych z
treścią informacji w warunkach wykorzystywania przez sprawcę elektronicznych systemw przetwarzania
danych nie znajduje zbyt szerokiego zainteresowania. Tymczasem problematyka ta dotyczy nie tylko
zagadnień społecznie i politycznie ważnych oraz niepokojących, ktre nie są dotąd w pełni naukowo
opracowane, ale coraz częściej pojawia się w praktyce wymiaru sprawiedliwości. Stąd też zasługuje ona
na znacznie szersze zainteresowanie niż dotychczas.
Niniejsza książka zawiera analizę dogmatyczną przepisw prawnych, odnoszących się do
problematyki przestępczości związanej z treścią informacji - w sytuacji wykorzystania przez sprawcę
nowoczesnych systemw przetwarzania danych. Jest przy tym prbą oceny polskiego ustawodawstwa
karnego materialnego, w aspekcie dostosowania zawartych w nim rozwiązań do międzynarodowych
standardw normatywnych w zakresie karalności i przeciwdziałania analizowanej przestępczości 11 .
Poniższe rozważania mają zatem głwnie charakter prawnoporwnawczy i koncentrują się wokł trzech
generalnych zagadnień:
1) zakresu kryminalizacji przestępstw związanych z treścią informacji na tle Konwencji Rady Europy
o cyberprzestępczości, decyzji ramowej Rady Unii Europejskiej dotyczącej zwalczania
seksualnego wykorzystania dzieci i pornografii dziecięcej oraz decyzji ramowej Rady w sprawie
zwalczania pewnych form i przejaww rasizmu i ksenofobii za pomocą środkw prawnokarnych;
2) zasad odpowiedzialności dostawcw dostępu do Internetu i innych operatorw usług
internetowych na tle dyrektywy o handlu elektronicznym; oraz
3) sposobw przeciwdziałania wykorzystywaniu Internetu w celu rozpowszechniania treści
zakazanych przez prawo w kontekście Rezolucji o szkodliwych i nielegalnych treściach ( illegal
and harmful content ) udostępnianych w Internecie 12 .
Niniejsza książka została podzielona na sześć rozdziałw.
Rozdział I pracy poświęcony został charakterystyce zjawiska wykorzystywania Internetu w celu
rozpowszechniania nielegalnych i szkodliwych treści. W pierwszej kolejności przedstawione zostały
poglądy doktrynalne na znaczenie pojęcia "przestępczość związana z treścią informacji". W dalszej
kolejności przeprowadzona została kryminologiczna charakterystyka tego rodzaju przestępczości,
uwzględniająca przede wszystkim statystyczno-empiryczne aspekty prezentowanego zjawiska.
Rozdział II obejmuje analizę międzynarodowych i europejskich inicjatyw w zakresie przeciwdziałania i
karalności zachowań motywowanych rasizmem, faszyzmem i ksenofobią. Szczegłowość analizowanej tu
materii okazała się konieczna, ponieważ jest ona punktem oparcia dla rozważań nad podstawowymi
czynnikami utrudniającymi projektowanie międzynarodowych standardw w zakresie kryminalizacji
analizowanych czynw. Podobną konstrukcję ma rozdział III, poświęcony problematyce szeroko pojętego
rozpowszechniania pornografii, w tym rwnież z udziałem małoletniego, przemocy i zwierząt (tzw. twarda
pornografia), w warunkach wykorzystania w tym celu elektronicznych środkw komunikacji
interpersonalnej.
Wskazane powyżej rozdziały stanowią istotny wstęp do analizy polskiego ustawodawstwa karnego -
w aspekcie dostosowania zawartych w nim rozwiązań do międzynarodowych i europejskich standardw
normatywnych w zakresie kryminalizacji przestępstw związanych z treścią informacji. Temu zagadnieniu
poświęcony został rozdział IV opracowania.
Rozdział V zawiera analizę podstawowych zasad odpowiedzialności karnej tzw. dostawcw dostępu
do Internetu, a także innych operatorw oraz dostawcw usług internetowych. Ta część poświęcona
została przede wszystkim analizie rozwiązań przyjętych w wybranych państwach oraz w dyrektywie w
sprawie niektrych prawnych aspektw usług społeczeństwa informacyjnego, a w szczeglności handlu
elektronicznego w ramach Wsplnego Rynku z dnia 8 czerwca 2000 r., i zmierza do udzielenia
odpowiedzi na pytanie, na jakich zasadach powinni odpowiadać - ci dostawcy i operatorzy usług
świadczonych drogą elektroniczną, uczestniczący w rozpowszechnianiu informacji zakazanych przez
Zgłoś jeśli naruszono regulamin