bankowo�ć 2.doc

(51 KB) Pobierz
T: POPYT I PODAŻ NA PIENIĄDZ

T: POPYT I  PODAŻ NA PIENIĄDZ                                                                07.10.06r.

 

 

FUNKCJE BANKU CENTRALNEGO

  (bank centralny jako bank rezerwowy dla banku komercyjnego)

1) regulacja wielkości pieniądza bankowego tworzonego przez banki komercyjne

2) regulacja cyrkulacji emitowanego już pieniądza (gotówkowego i rezerwowego)

3) kształtowanie płynności całego systemu bankowego

4) określanie potencjału kredytowego banków komercyjnych poprzez odpowiednie instrumenty

 

 

PODAŻ PIENIĄDZA

● postawienie przez instytucję pieniężną do dyspozycji innej jednostce gospodarującej (niebankowej)

  określonych zasobów pieniężnych

● źródłem podaży pieniądza jest kreacja (emisja) przez banki komercyjne realizowana [rzez operacje

  kredytowe

● akcja kredytowa baków komercyjnych jest ograniczona- obowiązkowe rezerwy płynności, które

  banki muszą utrzymywać w postaci depozytów na ich rachunkach w banku centralnym- stopa

  rezerw obowiązkowych

 

 

WIELKOŚC POŻADY PIENIĄDZA

RE = rD

RE- rezerwy obowiązkowe

D- suma depozytów złożonych w bankach komercyjnych przez jednostki niebankowe

r- stopa obowiązkowych rezerw płynności ustalona przez bank centralny

CU = cD

CU- zapotrzebowanie na gotówkę

c- współczynnik wyrażający wielkość zapotrzebowania na gotówkę niebankowych jednostek  

   gospodarujących

D- suma depozytów złożonych w bankach komercyjnych przez jednostko niebankowe

MB = RE + CU = rD + cD = (r + c) D

MB- zasoby pieniądza banku centralnego M0 czyli baza monetarna (gotówka + depozyty

     banków komercyjnych na rachunkach w banku centralnym)

M = CU + D = cD + D = (1 + c) D

M- cała ilość (masa) zasobów pieniądza w gospodarce rynkowej (pieniądz banku centralnego i

       pieniądz skrypturalny banków komercyjnych)

 

 

MNOŻNIK BAZY MONETARNEJ

=     (1 + c) D              1 + c

MB        (r + c) D                        r + c

 

Mnożnik bazy monetarnej- wskazuje ilość pieniądza jaką mogą kreować banki komercyjne przy danej wielkości wskaźnika rezerw obowiązkowych I danej wielkości współczynnika zapotrzebowania na gotówkę w obszarze sektor podmiotów gospodarczych niebankowych

 

 

POPYT NA PIENIĄDZ

● popyt transakcyjny

● popyt spekulacyjny

● popyt ostrożnościowy

 

 

T: INSTRUMENTY FINANSOWE RYNKU PIENIĘŻNEGO

 

 

RODZAJE INSTRUMENTÓW

1) stopy procentowe:

● stopa refinansowa

● stopa redyskontowa (redyskonto weksli)

   Zachęca do rozliczenia bezgotówkowego za pomocą weksli (ogranicza szarą strefę, wpływa na

  podaż pieniądza w systemie)

● stopa lombardowa

   Cena kredytu za usługę w Banku Centralnego przy finansowaniu działalności inwestycyjnej pod

  zastaw papierów wartościowych

- operacje otwartego rynku- kreacje pieniądza poprzez wprowadzenie pieniądza do obiegu

- system rezerw obowiązkowych

 

 

INNE INSTRUMENTY FINANSOWE

   ( bony- do 52 tygodni; obligacje- dłuższe)

● bony pieniężne (bank centralny sprzedaje → bankom komercyjnym

● bony skarbowe (budżet państwa → banki centralny organizuje emisję → rynek)

● bonu komercyjne

● obligacje Skarbu Państwa

● obligacje municypalne (gminne)

 

 

FUNCKJE RYNKU PIENIĘŻNEGO

● rynek pieniężny  nie wymaga spotkania się zainteresowanych stron w jednym stałym i określonym

  miejscu; operacje dokonywane są telefonicznie bądź elektronicznie

● stopa procentowa na rynku kształtuje się swobodnie 

● główną rolę na rynku spełnia Narodowy Bank Polski, który jest kredytodawcą ostatniej instancji-

  reguluje podaż i popyt pieniądza w gospodarce

● krótkoterminowe wyrównywanie płynności przez banki komercyjne

 

 

RYNEK MIĘDZYBANKOWY

● WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate)

   Średnia stopa procentowa (stawka) żądana za udzielenie kredytu

● WIBID (Warsaw Interbank Bid Rate)

   Średnia stopa procentowa jaką bank gotów jest zapłacić za pozyskany depozyt 

   WIBOR > WIBID

● overnight O/N

   Pożyczka na dobę z terminem dostawy gotówki natychmiast

● tomorrow next T/N

   Pożyczka pieniądza z dostawą następnego dnia

● Spot next S/N 

   Pożyczka pieniądza z dostawą za dwa dni

● pożyczka na „ultimo”

   Spłata powstałego zobowiązania musi nastąpić do końca kwartału lub miesiąca

 

 

BONY SKARBOWE

Emitowane przez rząd, budżet państwa. Papier wartościowy o charakterze dłużnym, emitowane przez Ministra Finansów z przeznaczeniem na finansowanie niedoboru budżetowego, ujemnego salda w handlu zagranicznym oraz zobowiązań długoterminowych

 

CHARAKTERYSTYKA BONU SKARBOWEGO

● papier wartościowy dłużny na okaziciela, emitowany na okres 8, 13, 26, 39, 52 tygodnie

● mogą go nabywać krajowi i zagraniczni inwestorzy (bezpośrednio lub pośrednio)

● nabywane są po cenie niższej niż ich wartość nominalna czyli z dyskontem na rynku pierwotnym

  bądź wtórnym

● rynek pierwotny to przetargi organizowane przez NBP

● rynek wtórny tworzony jest przez oferty kupna i sprzedaży składane przez podmioty chcące

  nabywać lub sprzedać bony

● cena określona jest przez potencjalnych nabywców i wyrażona jest w PLN jako kwota którą

  kupujący jest skłonny zapłacić za 100 jednostek w dniu ich zakupu aby w dniu wykupu bonu

  otrzymać 100 jednostek

 

D = N - Cb

N- nominalne wartości instrumentu

D- stopa dyskontowa

Cb- bieżąca cena danego instrumentu

 

 

BONY KOMERCYJNE

● finansowanie działalności bieżącej czyli pozyskanie kapitału do zabezpieczenia potrzeb

  finansowych przedsiębiorstwa w zakresie utrzymania lub wzrostu aktywów bieżących

● klasyczne dźwignie finansowe

● efekty marketingowe

 

 

FORMA PRAWNA BONU KOMERCYJNEGO

● prawo wekslowe

● kodeks cywilny

● prawo o obligacjach

 

 

CHARAKTERYSTYKA BONU KOMERCYJNEGO

● ze względu na krótki termin realizacji- do jednego roku- mają stałe oprocentowanie

● przeważnie są emitowane na okaziciela

● emitowane w formie imiennej SA lepiej zabezpieczone, ale utrudniona jest sprzedaż na rynku wtórnym

● emitowane w formie zdematerializowanej w postaci zapisów księgowych

 

 

ZABEZPIECZENIE BONU KOMERCYJNEGO

              Zobowiązanie zaciągnięte w wyniku emisji papierów dłużnych nie jest zabezpieczone żadnymi aktywami emitenta

Gwarancją spłaty długu dla wierzycieli jest płynność finansowa i jego zdolność do generowania dochodów

              Emisji krótkoterminowych papierów dłużnych dokonują zwykle duże i uznane na rynku firmy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAM EMISJI BONÓW KOMERCYJNYCH

● okres emisji papierów dłużnych

● organizator emisji- bank komercyjny

● maksymalna kwota zadłużenia

              Opis warunków programu- memorandum informacyjne, które zawiera szczegółowe informacje charakteryzujące emitenta

              Bony oferowanie są na rynku pieniężnym przez emitenta (przedsiębiorstwo) po cenach nominalnych minus dyskonto

              Emitent zobowiązuje się do wykupu tych papierów według ceny nominalnej po upływie określonego terminu nie przekraczającego 1 rok

 

 

TRYB EMISJI PAPIERÓW DŁUŻNYCH

1) emitent (przedsiębiorstwo) zwraca się do organizatora emisji (banku) z propozycją obsługi i w

   przypadku pozytywnej oceny wyznacza maksymalną wielkość emisji i wysokość odsetek (stopa

   dyskontowa) oraz prowizję

   ( szybkość, nieograniczoność, dostępność)

2) po uzgodnieniu warunków emisji i zawarciu umowy organizator emisji:

● wykupuje cały pakiet bonów przekazując ich równowartość nominalną minus dyskonto i prowizje-

  wówczas sprzedaje bony nabywcom na własny rachunek

● rozpoczyna sprzedaż bonów, przekazując uzyskane środki pomniejszone o prowizję zleceniodawcy

3) organizator emisji prowadzi wtórny obrót bonami tj. ich skup i sprzedaż przez terminem wykupu

   emitenta

4) w dzień przed datą wykupi bonów emitent stawia do dyspozycji organizatora emisji kwotę

   niezbędną na pokrycie zobowiązań

 

 

ZALETY EMISJI PAPIERÓW DŁUŻNYCH

● szybkość i prostota pozyskania kapitału. Proces przygotowania emisji i dokumentów z tym

  związanych jest krótki i mało pracochłonny w porównaniu z emisją akcji czy obligacji

● elastyczność w dopasowaniu wielkości emisji do rzeczywistych potrzeb emitenta, który nie musi

   wykorzystywać programu w całości ograniczeniom ostrożnościowym

● niskie koszty pozyskania kapitału- emisje krótkoterminowych papierów dłużnych jest tańsza od

  innych form pozyskania, emitent korzysta ze środków nestorów, bank odgrywa rolę organizatora

  emisji, za co otrzymuje prowizję, nie musi tworzyć rezerw jak w przypadku kredytu

● emisja papierów ma znaczenie promocyjne dla firmy i świadczy o jej wiarygodności finansowej ale

  i dla banku komercyjnego organizującego emisję bonów komercyjnych

 

 

WADY EMISJI PAPIERÓW DŁUŻNYCH

● obowiązek ujawnienia informacji o emitencie w memorandum informacyjnym adresowanym do

   potencjalnych nabywców

● odsetki od papierów dłużnych obciążają wynik finansowy co zwiększa ryzyko finansowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin