2 – 7 czerwca 2008 r.
Temat kompleksowy: „Święto wszystkich dzieci”
Cele ogólne:
- tworzenie okazji do budowania pozytywnego obrazu siebie oraz postrzegania własnych możliwości
OBCHODY DNIA DZIECKA W PRZEDSZKOLU (2 – 4 czerwca)
Warsztaty:
Słuchanie bajek
× Malowanie twarzy
× Zawody sportowe
× Lepienie z masy solnej
× Zabawy w teatr
× Doświadczenia fizyczne
× Malowanie balonów
„Wesele w Anatewce” – widowisko artystyczne.
„Jaś i Małgosia” – przedstawienie teatralne.
Rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej, teatralnej, ruchowej.
Uwrażliwianie na kontakty społeczne poprzez zachęcanie do współpracy i zgodnej zabawy.
Stwarzanie okazji do ciekawego i twórczego spędzenia dnia w przedszkolu w radosnej atmosferze zabawy.
Temat i cel dnia
Formy aktywności dzieci
Cele szczegółowe i obszary edukacyjne wg Podstawy Programowej
Cele operacyjne
„Dzieci lubią bawić się” – wspieranie samodzielnych działań dziecka.
1. „Co lubią dzieci” – wypowiedzi dzieci.
2. „Na karuzeli” – słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworu Cz. Janczarskiego.
3. „Karuzela” – zabawa ze śpiewem.
4. „To co lubię” – malowanie kredą na chodniku.
Kształcenie sprawności językowych w zakresie budowania krótkich wypowiedzi na dany temat.
Umiejętność wyrażania w formie słownej i plastycznej własnych upodobań.
(I/3,8,11;II/1,9;III/7;IV/2)
Dziecko buduje wypowiedzi na dany temat.
„Nasze zabawki” – stwarzanie okazji do klasyfikowania i porządkowania przedmiotów oraz ich przeliczania.
1. „Kto zmienił miejsce” – zabawa dydaktyczna.
2. „Liczymy zabawki” – zabawa matematyczna.
3. „Zaczarowane zabawki” – zabawa ruchowo-naśladowcza.
Doskonalenie kompetencji matematycznych w zakresie tworzenia zbiorów i przeliczania ich elementów. Używanie określeń: więcej, mniej, tyle samo.
Kształcenie spostrzegawczości i koncentracji uwagi.
Wdrażanie do uważnego słuchania poleceń w celu właściwego ich wykonania.
(I/3,4,6;II/1,5,8,9)
Dziecko tworzy zbiory i określa ich liczebność.
9 – 13 czerwca 2008 r.
Temat kompleksowy: „Świat kolorów”
Cel ogólny:
- budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania.
„Kraina kolorów” – stwarzanie okazji do klasyfikowania i porządkowania przedmiotów.
1. „Kraina kolorów” – opowiadanie nauczycielki (wg własnego pomysłu) ilustrowane makietą.
2. „Kolorowe drużyny” – zabawa dydaktyczna.
3. „Trzy krainy” – zabawa konstrukcyjna (budowanie z figur mozaiki geometrycznej).
Kształcenie umiejętności prawidłowego posługiwania się nazwami barw podstawowych (żółty, niebieski, czerwony).
Doskonalenie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania i porządkowania przedmiotów pod względem kolorów.
(I/4,6;II/1,8,9,10;III/10;IV/2)
Dziecko klasyfikuje przedmioty ze względu na ich kolor.
„Kolorowe koła” – rozpoznawanie figur geometrycznych płaskich (koło).
1. „Znajdź swój kolor” – zabawa dydaktyczno-ruchowa.
2. „Szukamy kół” – zabawa dydaktyczna.
3. „Odszukaj i pokoloruj koła” – karty pracy.
Zajęcia dodatkowe:
- Religia
- Rytmika
Kształtowanie umiejętności rozróżniania i rozpoznawania koła wśród figur geometrycznych.
Kształcenie spostrzegawczości i pamięci – kojarzenie koloru znaczka i krążka.
Wdrażanie do uważnego słuchania poleceń w celu ich właściwego zrozumienia i wykonania.
(I/4,9;II/1)
Dziecko rozpoznaje i nazywa koło.
„Gramy w kolory” – tworzenie warunków sprzyjających aktywności ruchowej dziecka.
1. „Gra w kolory” – zabawa z piłką.
2. „Żółte jak…” – zabawa słowna.
3. „Kolorowy świat” – rysowanie kredą na chodniku.
Ćwiczenie umiejętności rzutów piłką do celu oraz chwytu piłki oburącz.
Kształcenie koncentracji uwagi i refleksu.
Doskonalenie sprawności w posługiwaniu się nazwami kolorów.
(I/1,2,3,4,6,11;II/1,8,9,10;III/4)
Dziecko chwyta i rzuca piłkę oburącz.
„Tworzymy kolory” – tworzenie okazji do poznania rzeczywistości przyrodniczej przez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.
1. „Jak powstaje kolor zielony” – doświadczenie.
2. „Zabawy kolorami” – malowanie farbami.
Kształcenie umiejętności wyciągania wniosków z prowadzonych doświadczeń i obserwacji – powstawanie koloru zielonego z połączenia barw niebieskiej i żółtej. Umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w pracy plastycznej.
Wdrażanie do zachowania czystości i porządku podczas pracy z farbą.
(I/1,4,13;II/1,2,3)
Dziecko wie, jak stworzyć kolor zielony.
„Znamy kolory” – tworzenie okazji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi.
2. „Odszukaj coś w kolorze…” – zabawa dydaktyczno-ruchowa.
3. „Żółte i zielone” – kolorowanie kredkami (karty pracy).
Utrwalenie wiedzy dotyczącej nazw kolorów; umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w konkretnych czynnościach i zadaniach.
(I/1,4,6,8;II/1,3;III/4)
Dziecko nazywa kolory podstawowe i zielony.
16 – 20 czerwca 2008 r.
Temat kompleksowy: „Zwierzęta w zoo”
- poznanie wybranych zwierząt egzotycznych (nazwa, charakterystyczny wygląd)
„W zoo” – tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach.
1. „Kogo można spotkać w zoo” – rozmowa na podstawie ilustracji i wiedzy dzieci.
2. „Zwierzyniec” – słuchanie wierszy J. Brzechwy oraz zabawa dydaktyczna.
3. „Zoo” – improwizacja ruchowa piosenki (z filmu „Akademia Pana Kleksa”).
Zapoznanie z wyglądem i nazwą niektórych zwierząt egzotycznych spotykanych w zoo.
Wdrażanie do odbioru tekstów literackich – słuchanie wierszy, rozumienie ich treści.
Doskonalenie pamięci.
(I/4,8,13;II/8;III/7)
Dziecko rozumie pojęcie zoo jako miejsce, gdzie można oglądać zwierzęta z różnych rejonów świata.
„Spotkanie ze słoniem” – tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka.
gochaad