Przełom XVIIIw. XIX w.rtf

(10 KB) Pobierz

18-01-20111

PRZEŁOM XVIII/XIX w.

czasy określane najczęściej Oświeceniem. Odbicie filozofii i kultury oświeceniowej przekłada się w dość nikłym stopniu na to co dzieje się w sztukach plastycznych.

XVIII i XIX w- narody francji czy włoch, zadowolone z mieszczańskiego odbrobytu orientują się, że istnieje inna sztuka, innych krajów. Do tej pory ludzie byli zadowoleni z miejsca i epoki w której żyją. Okazuje się, że większośc technologi i sposobów ujmowania świata była znana wcześniej. W... odkopano herculanum a w ... pocośtam. Dało to motywację do zastanowienia się do własnego podejścia do sztuki.

Bardzo znanym badaczem starożytności jest joachim wi.. uważał, że dzięki badaniom można stwierdzić, że  hasłem sztuki starożytnej jest: szlachetna prostota i spokojna wielkość.

 

W II poł wieku XVII upada dawny mecenat.

"król fryderyk apollinowi i muzom"-

"teatr poświęcony radości mieszkańców"

podkreślenie, że to nie artysta jest ważny, ale odbiorca.

Bardzo rozprzestrzenia się sentymentalizm, który ma przewagę nad wartościami artystycznymi.

w 1788- wybucha rewolucja francuska która przez historię jest oceniana bardzo różnie.

 

___________________________________________________________________________

WIELOWĄTKOWY POWRÓT

·         ideologia oświecenia w poł. XVII wieku nie miałą takiego oddźwięku w sztukach plastycznych jak poprzednie epoki

·         najbardziej widoczny był oświeceniowy powrót do antyku - neoklasycyzm

·         antyk staje się wyrazem starożytnego racjonalizmu i chłodnego, intelektualnego ładu.

 

ODKRYCIA

·         1711- odkopana Herkulanum

·         1748 - odkopano Pompeje

·         w 1755- przybywa do Rzymu Joachim Winckelmann - niemiecki znawca sztuki starożytnej. WInckelmann formuuje zasady nowej sztuki : SZLACHETNA PROSTOTA...

 

KU STAROŻYTNOŚCI

·         wzrasta wiedza o dorobku starożytnym

·         grafik Giovanni Piranesi wy

 

GIOVANNI BATTISTA PIRANESI

·         wykonuje grafiki - akwaforty na nowy ekspresyjny temat: więzienia

·         delikatna i pełna ekspresji kreska ukazuje nierealne wnętrza antycznych budowli ze schodami do nikąd, łańcuchami, narzędziami tortut

·         monumentalne wnętrze podkreślają malutkie postacie ludzkie.

 

FRANCISCO GOYA

·         wyraźna odrębność twórcza

·         brak śladów neoklasycyzmu

·         twórczość wielowątkowa - przeszedł przez świat niepokojów do innej koncepcji sztuki - romantyzmu

·         KAPRYSY

.          realizacja hasła : GDY ROZUM ŚPI BUDZĄ SIĘ UPIORY

.          80 rycin ukazujących mroczną strone duszy, opuszczenie, strach, wieczny niepokój. jest to krytyka społeczeństwa

.          wyobraźnia opuszczona przez rozum płodzi potwory, połączona z rozumem jest macierzą sztuk i źródłem ich wspaniałości

·         OKROPONOŚCI WOJNY

·         TAUROMACHIA

·         porterty poprawne np."portret księżnej"

·         "maja naga"

.          przenikiliwe spojrzenie utkwione w widzu

.          jest to księzna d`Alba z którą miał romans

·         "rozstrzelanie powstańców madryckich" (obraz oparty o kontrasty i kontrapunkty) 2,5x2,5m

·         "rodzina Karola IV"

 

JACQUES -LOUIS DAVID

·         ideałem malarza - neoklasyczna prostota kompozycji

·         plastyczny, ostry światłocień

·         kolor podporządkowany rysunkowi

·         kompozycja rozegrana w jendym planie

·         "śmierć Marata"(hołd dla przyjaciela malarza któy został zasztyletowany)

·         "Napoleon Bonaparte na przełęczy św.Bernarda"

.          pierwsza próba malarskiej gloryfikacji późniejszego cesarza

.          we włoszech w tym miejscu rozpoczęła się kampania napoleona ku władz

.          wódz wśród wichrówm na spiętym koniu, pokonuje Alby jak wcześniej Haniball i KArol Wieli

.          w rzeczywistości Bonaparte wsiadł na muła i jechał w pięknej pogodzie

·         "porter konny stanisława kostki potockiego"

·         "przysięga horacjuszy"

 

ANGLIA XVIII WIEKU - ROZKWIT MALARSTWA PORTRETOWEGO

THOMAS GAINSBOROUGH

·         często łączy człowieka z krajobrazem

·         lordowie i damy w kadrach pejzażu

·         marzył o malowaniu portretów ale musiał przyjmować zamówienia na pejzaże

·         ludzie i pejzaż z tej samej materii, faktura lekka jak piana

·         pokazanie wytwornego i dworskiego świata

·         "mr and mrs andrews"

·         "poranna przechadzka"

 

JOSHUA REYNOLDS

·         "miss bowls"

 

WILIAM HOGHART

·         uważał, że powinien malować wspólczesnośc i ją krytykować oraz starać się być człowiekiem wnikliwiej widzącym to, co się dzieje

·         "konsultacja agentów wyborczych"

·         "dzieci grahamów"

 

XVIII wiek jest bardzo różnorodny i wprowadza wiek XIX najbardziej portret i czysty kolor który będzie wykorzystany przez malarzy impresjonistycznych

 

JOHN CONSTABLE

·         pejzażysta w duchu romantyzmy

·         ukazuje codzienne życie wsi, zwykłe czynności

·         wiernośc obserwacji połączona z uczuciowością

·         dużą uwagę przywiązuje do widoków nieba

·         "stonehenge"

·         "katedra w salisbury"

 

JOSEPH WILLIAM TURNER

·         malarstwo wrażeniowe- zapowiedź późniejszego impresjonizmu

·         połączenie pejzażu, ruchu i przejawów nowej techniki

·         duży ładunek symboliczny

·         "Ostatnia droga `Temerairea`"(żywe kolory)

·         "szybkość, para i deszcz"

 

CASPAR DAVID FRIEDRICH

·         typowe przedstawienie bezkresnego morza i skalistych gór

·         symboliczne przedstawienie ludziekiego losu

·         obrazy romantyczne we wnętrzach - nokturny

·         romantyczne spojrzenie na każdą scenę

·         "skały kredowe na Rugii"

·         "brama cmentarna"

·         "krzyż w górach"

 

EUGENE DELACROIX

·         prekursor koloryzmu

·         w II poł bedzie wyznaczał to, co na oficjalnym salonie paryskim jest nagradzne - będzie przodniczącym jury komitetu paryskiego

·         "masakra na Chios"

·         "wolność wiodąca lud na barykady"

·         "kobiety algierskie"

 

THEODORE GERICAULT

·         "trawa meduzy" (zarzucono mu, że nie potrafił malować stóp)

·         miał więcej wrogów niż zwolenników

 

W XIX wieku powstają swięte obrazy. Np. Milleta "Agelus, Anioł Pański

Zgłoś jeśli naruszono regulamin