TECHNIKA BURZA MÓZGÓW
(6-9 lat)
Metoda znana jako „giełda pomysłów”, „fabryka pomysłów”, „sesja wartościowania” lub „metoda Osborna”. Może być stosowana jako rozgrzewka twórcza przed określonym zadaniem lub jako metoda rozwiązywania problemów oraz jako definiowanie pojęć przez skojarzenia. Metoda pozwala uzyskać w krótkim czasie dużą liczbę zróżnicowanych rozwiązań jednego problemu.
„Burzę mózgów" należy podzielić na trzy etapy:
· wytwarzanie pomysłów
· ocena i analiza pomysłów według ustalonych kryteriów
· zastosowanie pomysłów, rozwiązań w praktyce
TEMAT Urządzamy naszą salę
Materiały
I wariant
· Duży arkusz papieru
· Mazak
· Karteczki samoprzylepne
II wariant
· Kartki A4 dla każdego dziecka
· Kredki
· Pisaki
Przebieg
o każde dziecko może powiedzieć, co chciałoby, aby znalazło się w naszej klasie,
o podczas podawania pomysłów nie oceniamy ich, wszystkie uznajemy za właściwe.
Zmiana w punkcie 4 i 5. Młodsze dzieci, te które nie potrafią czytać i pisać, mogą rysować rozwiązania. Następnie należy powiesić ilustracje w widocznym miejscu i omówić je.
W punkcie 7 dzieci mogą przyklejać karteczki np. na trzech rysunkach, gdzie ich zdaniem rozwiązanie jest najbardziej realne.
Uwagi i sugestie
· Nikomu nie wolno krytykować pomysłów.
· Od liczby uczestników zależy ilość pomysłów bardzo oryginalnych.
· Elementy sprzyjające generowaniu pomysłów to hałas i śmiech.
· Prowadzącym może być nauczyciel oraz dziecko.
· Warto stawiać problemy otwarte, takie, które mogą mieć wiele rozwiązań.
· Warto odczekać chwilkę, kiedy tworzenie pomysłów wydaje się wyczerpane, bo jest to moment na najbardziej twórcze, nieszablonowe pomysły.
· Podstawowy cel „burzy mózgów” to długa lista pomysłów.
· Należy zapisywać pomysły w formie podanej przez dzieci.
· Warto określić czas na zgłoszenia pomysłów.
wiolka1238