What the BLEEP do we Know Rabbit Hole.txt

(111 KB) Pobierz
00:00:00:www.napiprojekt.pl - nowa jakoć napisów.|Napisy zostały specjalnie dopasowane do Twojej wersji filmu.
00:00:40:CzyToPrawda przedstawia|"Ekscytujšce wieci"!
00:00:43:Czy to koniec rozwodu??
00:00:45:Czy duchowoć i naukę|znów połšczš więzy?
00:00:49:Czy Kociół i laboratorium|mówiš to samo?
00:00:53:Od zamierzchłej starożytnoci
00:00:54:poszukiwanie boskoci|i wiedzy o wszechwiecie
00:00:58:szły ramię w ramię.
00:01:00:W starożytnej Sumerii|był bóg astronomii,
00:01:03:bóg ogrodnictwa, bóg irygacji,
00:01:07:kapłani wištynni byli|skrybami i technologami
00:01:10:badajšcymi te dziedziny wiedzy.
00:01:12:Starożytna Grecja - filozofowie|pytajš, dlaczego tu jestemy,
00:01:17:zajmujš się teoriš atomu,|ruchami ciał niebieskich i etykš.
00:01:22:redniowieczna Europa -
00:01:25:zachodni Kociół|staje się prawdziwš potęgš.
00:01:27:Wybiera królów, posiada|ziemię i głosi prawdę -
00:01:31:Kociół uznał się za wszechwiedzšcy.
00:01:35:Dogmat stanowił prawo.
00:01:37:Jednak nauka poszła dalej
00:01:40:i zaprzeczyła dogmatowi, że Ziemia|stanowi centrum wszechwiata.
00:01:44:Kopernik, Bruno i Galileusz|poczuli ciężkš rękę Kocioła.
00:01:50:Tragedia!
00:01:52:Nie mogšc dłużej tłumić nauki
00:01:55:Kociół i nauka podzieliły|wiedzę i ludzki wysiłek.
00:01:58:Kartezjusz wymylił dualizm.
00:02:00:Kociół miał to, co niewidzialne,
00:02:02:nauka to, co widzialne.
00:02:04:I narodził się materializm.
00:02:08:Niełatwy rozejm.
00:02:11:Już nie krępowano naukowców,
00:02:13:którzy postanowili się zemcić.
00:02:15:To, co niewidzialne jest|fantazjš, urojeniem.
00:02:18:Jestemy małymi maszynami,|pracujšcymi w przewidywalnym|wszechwiecie maszyn,
00:02:21:w którym panujš sztywne|i niezmienne zasady.
00:02:23:Kociół się zrewanżował.
00:02:25:Bezduszni naukowcy zostali potępieni!
00:02:28:Darwin kontratakuje.|Stwórca nie istnieje.
00:02:31:Jestemy wynikiem przypadkowych mutacji,
00:02:33:zwykłymi nonikami DNA,|doszukujšcymi się znaczenia
00:02:37:w chaotycznym wszechwiecie.
00:02:40:A tymczasem, tak nauka jak|religia natrafiajš na mur.
00:02:44:Jeli wiat jest mechaniczny,|a Bóg więtym Stwórcš,
00:02:48:to co ma robić człowiek?
00:02:51:Nauka jeszcze bardziej zagłębiła się|w nieożywiony wszechwiat
00:02:54:i natknęła się na tajemnicę.
00:02:58:W zakamarkach przestrzeni i czasu
00:03:02:naukowcy odkryli niezrozumiałš energię
00:03:05:i oszałamiajšce tajemnice.
00:03:07:Tajemnice sugerujšce, że wszyscy|jestemy ze sobš połšczeni,
00:03:10:że istota wiata fizycznego|jest nie-fizyczna.
00:03:14:Czas i przestrzeń to tylko twory
00:03:17:powstałe z tej nie-materii.
00:03:19:A dzi odtršceni naukowcy|spotykajš się z przywódcami religijnymi.
00:03:25:Odbywajš się konferencje,|na których spotykajš się nauka i duch.
00:03:29:Tak jak wiek 20. szeroko otworzył|drzwi dla obrazu mechanistycznego,
00:03:33:czy wiek 21. zburzy żelazny mur
00:03:36:dzielšcy Kociół i laboratorium?
00:03:39:Wasz reporter CzyToPrawda...|dziękuje za uwagę.
00:04:03:Królicza nora i to, jak głęboko|i jak daleko chcemy w niš wejć,
00:04:06:zależy od tego, jak bardzo chcemy|odkryć swš prawdziwš naturę.
00:04:14:Alicja weszła do króliczej nory,|w której spotkała Szalonego Kapelusznika.
00:04:17:Kapelusznik był szalony.
00:04:19:A rzecz w tym, że gdy już|wejdziesz do króliczej nory,|to chcesz z niej wyjć.
00:04:24:Nauka dzieli się więc na dwa etapy.
00:04:26:Jest częć szalona,|gdy wchodzisz w króliczš norę,
00:04:30:a także ta częć, w której|weryfikujesz szaleństwo swoich idei
00:04:35:poddajšc je rygorystycznemu|i sztywnemu procesowi, działajšcemu|jak kaftan bezpieczeństwa.
00:04:41:Mylę, że ciekawš sprawš w nauce,
00:04:44:ciekawš sprawš w fizyce,
00:04:46:jest całkowicie nowy i wieży sposób,
00:04:50:w jaki próbuje ona zrozumieć wiat.
00:04:52:Metoda eksperymentu, tak ważna w fizyce,
00:04:57:jest czym zupełnie innym,|niż metoda objawienia,
00:05:02:czy metoda medytacji|albo czego podobnego.
00:05:05:Nie uważam za możliwe,|żeby, na przykład,
00:05:09:zwolennicy buddyzmu,
00:05:12:mogli zmienić swe przekonania
00:05:16:w oparciu o wyniki|eksperymentów z elektronami.
00:05:24:Dlaczego ten pozorny rozdwięk|między Kociołem a naukš,
00:05:28:albo między naukš i religiš,|pojawił się w dzisiejszych czasach?
00:05:31:Przyczyny sięgajš bardzo głęboko,
00:05:34:bo prawdopodobnie|wywodzš się z przekonania,
00:05:38:że niektóre księgi pism,
00:05:40:jak Księga Rodzaju, opisujšca poczštki,
00:05:44:naprawdę mówiš o poczštku wiata.
00:05:47:Obecnie każdy znawca Biblii powie wam,
00:05:49:że w Księdze Rodzaju
00:05:53:nigdy nie chodziło o poczštek wiata.
00:05:57:Jednak wielu ludzi Kocioła|wierzyło, że ta księga
00:06:01:przekazywała co w rodzaju|wiadomoci na żywo, jak CNN,
00:06:05:na temat poczštków stworzenia.
00:06:07:I stšd historia pełna jest ludzi,
00:06:10:takich jak słynny|irlandzki arcybiskup James Ussher,
00:06:14:który w 1650 roku przeliczył wiek|wszystkich patriarchów wstecz
00:06:18:i ku swej satysfakcji stwierdził,
00:06:21:że stworzenie wiata miało miejsce
00:06:23:w roku 4004 przed Chrystusem,|w dniu 17 wrzenia o 9 rano.
00:06:32:Mylę, że musi istnieć naukowe|wyjanienie duchowoci.
00:06:36:Do niedawna żadne z nich|nie było wystarczajšce.
00:06:39:Dla mnie, jedynym sensownym|wyjanieniem jest to,
00:06:43:że protowiadomoć, wartoci|platońskie, dobro, prawda,
00:06:47:istniejš na tym fundamentalnym|poziomie geometrii czasoprzestrzennej,
00:06:51:mogš wpływać na nasze działania,|jeli będziemy na nie otwarci
00:06:54:i łšczš nas z wszystkimi|innymi istotami,
00:06:57:z całym wszechwiatem.
00:07:07:CO MY, U DIASKA, WIEMY!?
00:07:12:CO U DIASKA!? W GŁĽB KRÓLICZEJ NORY.
00:07:16:Nauka tworzy scenariusze,|według których żyjemy,
00:07:19:a jej przekaz jest bardzo ponury.
00:07:22:Nauka twierdzi, że jestemy czym|w rodzaju błędu genetycznego,
00:07:26:że mamy geny, które się nami posługujš,|by mogły być przekazane następnemu pokoleniu,
00:07:32:i że podlegamy przypadkowej mutacji.
00:07:34:Twierdzi, że znajdujemy się|poza wszechwiatem,
00:07:36:że jestemy sami i oddzieleni od siebie,
00:07:39:że jestemy osamotnionym błędem
00:07:42:na osamotnionej planecie|w osamotninonym wszechwiecie.
00:07:45:I to kształtuje nasze|postrzeganie wiata
00:07:48:i postrzeganie siebie samych.
00:07:51:A teraz uwiadamiamy|sobie, że to postrzeganie
00:07:55:oparte na odrębnoci
00:07:58:jest jednš z najbardziej|destruktywnych rzeczy.
00:08:00:To ono tworzy wszystkie|problemy na wiecie.
00:08:07:A teraz uwiadamiamy sobie, że ten|paradygmat jest błędny, że wcale|nie jestemy oddzieleni od siebie.
00:08:11:Wszyscy tworzymy jednoć.
00:08:14:Na najgłębszym poziomie istnienia|jestemy ze sobš połšczeni.
00:08:20:Próbujemy zrozumieć
00:08:24:wynikajšce z tego konsekwencje.
00:08:27:Co to naprawdę oznacza|dla mnie i mojego życia?
00:08:29:Potrzebujemy nowego|rodowiska duchowego,
00:08:32:nowego duchowego rozumienia|natury człowieczeństwa.
00:08:36:Dawne sposoby, dawne mitologie,
00:08:39:dawny władca, król, bóg
00:08:41:i dawne naukowe sposoby|działania sš już martwe.
00:08:47:Trzeba je pogrzebać. Potrzebujemy|nowego królestwa, nowej wizji.
00:08:50:Uważam, że jedynie fizyka kwantowa
00:08:53:może pomóc nam zrobić krok|we właciwym kierunku.
00:08:55:Sšdzę, że sednem nowego paradygmatu,
00:08:58:przynajmniej w medycynie,|która jest mojš domenš,
00:09:01:jest to, że wiadomoć jest|rzeczywista i ma moc oddziaływania.
00:09:07:Musimy wykroczyć poza zmysły,
00:09:10:żeby stworzyć nowy paradygmat.
00:09:11:Całkiem możliwe, że to włanie|dzieje się w naszym wnętrzu,
00:09:15:w mózgu, w układzie nerwowym,|w samej naturze obserwacji,
00:09:18:działania pamięci, działania umysłu.
00:09:21:Całkiem możliwe, że|wszystko, co się tam dzieje
00:09:24:stanowi rodzaj powišzania|między obserwatorem i materiš,
00:09:28:które sprawia, że wiat|jest dla nas rzeczywisty,
00:09:32:wpływajšc na sposób,|w jaki go postrzegamy.
00:09:35:Nie chodzi o zmianę|rzeczywistoci zewnetrznej.
00:09:37:Nie zmieniasz wielkich|krzeseł, ciężarówek,
00:09:40:buldożerów czy startujšcych rakiet.
00:09:43:Nie zmieniasz ich.
00:09:45:Ale zmieniasz swoje|postrzeganie rzeczywistoci,
00:09:47:swój sposób mylenia o niej,
00:09:48:i odczuwania wiata.
00:09:50:Nieskończone informacje,
00:09:54:które mózg przetwarza|w każdej sekundzie,
00:09:57:wiadczš o tym, że wiat|to co więcej, niż nam się zdaje.
00:10:02:Jednak za każdym razem,
00:10:05:kiedy w pełni dowiadczamy|czego wszystkimi zmysłami,
00:10:08:wzrokiem, węchem, smakiem, dotykiem,
00:10:12:poprzez zmysły|zanurzamy się w rzeczywistoci.
00:10:17:Nic nie wiemy o rzeczywistoci,
00:10:19:a całe nasze poczucie tak zwanej|rzeczywistoci zewnętrznej
00:10:24:filtrujemy narzšdami zmysłów.
00:10:29:Mózg przetwarza 400 miliardów|bitów informacji na sekundę,
00:10:33:ale zaledwie 2000 dociera|do naszej wiadomoci.
00:10:36:To znaczy, że rzeczywistoć|dzieje się w mózgu cały czas.
00:10:50:Powinna spróbować.
00:10:53:Skšd będę wiedziała, co robię?
00:10:55:Ja i ten wazon tworzymy jednoć.
00:11:00:Tobie też pomogłoby to w pracy.
00:11:03:Ja żyję poprzez oczy.
00:11:17:Zajmuję się rzeczywistociš.
00:11:20:A nie jakim mglistym,|niejasnym, odczuciowym
00:11:23:wiatem zmiennego czego tam.
00:11:26:Jeli co jest rzeczywiste,|chcę to zobaczyć.
00:11:32:Oczy sš, w pewnym sensie, kamerš,
00:11:35:ponieważ odbierajš informacje
00:11:37:i przechowujš je,
00:11:39:ale nie jeste w stanie|znaleć w nich sensu,
00:11:42:dopóki nie złożysz ich w całoć.
00:11:44:Więc pod pewnymi względami,|potrzebny jest montaż tego filmu,
00:11:48:żeby dowiedzieć się o czym|naprawdę jest twoje życie i wiat.
00:11:51:A jeli rano wstanę...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin