Pedagogika - opis.docx

(22 KB) Pobierz

PEDAGOGIKA

Greckie paidagogos (pais-chłopiec, ago-prowadzę)  – „prowadzący dziecko"

Nauka o wychowaniu, której przedmiotem jest działalność wychowawcza, mająca
na celu wyposażenie całego społeczeństwa, a przede wszystkim młodego pokolenia
w wiedzę, sprawności ogólne i zawodowe, zainteresowania, systemy wartości, postawy i przekonania oraz przysposobienie do oddziaływania na własny rozwój.

GAŁĘZIE PEDAGOGIKI

l       Pedagogika ogólna - Dyscyplina naukowa zajmująca się podstawami wychowania, jego strukturą i celami oraz metodologią badań filozoficznymi podstawami edukacji
oraz analizą doktryn pedagogicznych.

l       Pedagogika szczegółowa- dydaktyka - Nauka zajmująca się kształceniem ludzi. Nauczanie innych i uczenie się. Badanie działalności osób nauczających i uczących się, celów i treści oraz metod, środków i organizacji kształcenia. Określana jest teorią nauczania i uczenia się, dzieli się na dydaktykę ogólną i szczegółową

Dydaktyka ogólna - bada problemy podstawowe, wspólne
dla wszelkiego nauczania i uczenia się.

Dydaktyka szczegółowa - bada zagadnienia specyficzne dla jakiegoś szczególnego rodzaju nauczania, dla wybranego przedmiotu nauczania czy też jakiegoś szczebla szkoły. Zajmuje się przygotowaniem nauczyciela do nauczania określonego przedmiotu
na określonym szczeblu kształcenia.

 

l       Pedagogika pracy - Dyscyplina pedagogiczna, której przedmiotem badań jest praca ludzka,
jej różne uwarunkowania oraz wpływ wychowawcy na jednostkę.

l       Pedagogika specjalna - Nauka o wychowaniu i kształceniu osób niepełnosprawnych, odbiegających od normy psychicznej i/lub fizycznej. 

l       Pedagogika porównawcza - Dyscyplina pedagogiczna zajmująca się analizą i porównaniem systemów wychowania i oświaty w różnych krajach
w powiązaniu z ich rozwojem polityczno-ekonomicznym i społeczno-kulturowym.

l       Pedagogika społeczna,

l       Historia wychowania i oświaty - Dyscyplina pedagogiczna przedstawiająca historyczny rozwój teorii i praktyki edukacyjnej w danym kraju na tle przemian edukacyjnych na świecie.

l       Teoria wychowania - Zajmuje się problematyką celów, treści, metod i organizacji wychowania.

l       Andragogika -  Pedagogika dorosłych, zajmuje się badaniem zagadnień kształcenia, samokształcenia i wychowania młodzieży pracującej i dorosłych.

 

l       Pedeutologia -  Dział pedagogiki, której przedmiotem są: zagadnienia dotyczące nauczycieli,
takie jak osobowość nauczyciela, dobór kandydatów do zawodu nauczycielskiego, kształcenie i doskonalenie nauczycieli, ich praca zawodowa.

l       Geragogika -     Zajmuje się kształceniem i wychowaniem ludzi starszych oraz organizacją czasu wolnego osobom starszym.

 

Działy pedagogiki specjalnej

l       Surdopedagogika – gr. surdos (głuchy) – wychowanie i kształcenie osób głuchych
i niedosłyszących.

l       Tyflopedagogika – gr. tyflos (ślepy)- wychowanie i kształcenie osób niedowidzących i niewidomych.

l       Oligofrenopedagogika – gr. oligos (mały), phren (umysł)- wychowanie i kształcenie osób opróżnionych w  rozwoju umysłowym.

l       Logopedia – gr. logos (słowo) – dyscyplina, której przedmiotem jest mowa:
przekazywanie i odbiór informacji słownych oraz jej strona dźwiękowa (fonetyka, regulacja oddechu i głosu, rozwój i percepcja mowy, nauczanie mowy głuchych i głuchoniemych, patologia mowy, teoria i praktyka żywego słowa).

l       Pedagogika resocjalizacyjna – wychowanie i kształcenie osób niedostosowanych społecznie.

l       Pedagogika rewalidacyjna
łac. re (znów), validus (mocny) – oddziaływania zmierzające do przywrócenia pełni sił osobom osłabionym poważną chorobą lub urazami. Przedmiotem
jej działań jest również pomoc osobom niepełnosprawnym w dostosowaniu się
lub powrocie do życia w społeczeństwie

KSZTAŁCENIE: 

Ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom poznanie przyrody, społeczeństwa i kultury, a zarazem uczestnictwo w ich przekształcaniu, jak również osiągnięcie możliwie wszechstronnego rozwoju sprawności fizycznych i umysłowych, zdolności i uzdolnień, zainteresowań i zamiłowań, przekonań i postaw oraz zdobycie pożądanych kwalifikacji zawodowych.

Kształcenie to nauczanie i uczenie się.

NAUCZANIE:

Planowa i systematyczna praca nauczyciela z uczniami, mająca na celu wywołanie pożądanych trwałych zmian w ich postępowaniu, dyspozycjach i całej osobowości.

 

UCZENIE SIĘ:

Proces, w którego toku na podstawie doświadczenia, poznania i ćwiczenia powstają nowe formy zachowania się i działania lub ulegają zmianom formy wcześniej nabyte.

RODZAJE UCZENIA SIĘ

l       Uczenie się całościowe- pamięciowe opanowywanie całości danego materiału.

l       Uczenie się częściami- pamięciowe opanowywanie fragmentów danego materiału

l       Uczenie się mimowolne- niezamierzone, występuje, gdy jednostka nastawiona jest
na pracę, zabawę lub inne zadania i mimochodem dokonuje obserwacji, poznaje coś, zapamiętuje.

l       Uczenie się przez naśladowanie- wzorowanie się na postępowaniu, poglądach innych osób.

l       Uczenie się przez próby i błędy- przy rozwiązywaniu zadań całkowicie nowych podejmowanie kilku prób do osiągnięcia rezultatów

SAMOKSZTAŁCENIE:

l       Samodzielne, świadome, celowe i poddane własnej kontroli zdobywanie lub modernizowanie wiedzy ogólnej bądź kwalifikacji, poprzez podejmowanie określonych zadań poznawczych i kształcących.

l       Samokształcenie nie jest realizowane pod kierunkiem nauczyciela lecz po własnym kierunkiem podmiotu.

l       Efekty samokształcenia sprawdzane są przez życie, współtowarzyszy pracy, a także rodzinę bliższą i dalszą.

Cele samokształcenia:

l       Stałe dążenie do rozwoju, doskonalenia i wzbogacania osobowości,

l       Odpowiednie przygotowanie do zawodu,

l       Aktywne uczestnictwo w pomnażaniu dorobku kultury narodowej, poznawanie jej dziedzictwa, tradycji i osiągnięć.

Metody samokształcenia:

l       PRZEGLĄD LITERATURY NAUKOWEJ I ZAWODOWEJ

l       PRZEGLĄD BAZ INTERNTOWYCH

l       ANALIZA DOKUMENTÓW, FILMÓW DYDAKTYCZNYCH, AUDYCJI RADIOWYCH

l       DYSKUSJA PANELOWA

l       ANALIZA PRZYPADKU, ĆWICZENIE, POKAZ

l       RAPORT, SPRAWOZDANIE, ESEJ, ROZPRAWKA

l       METODA NAUCZANIA „mistrz- uczeń”

l       ZMIANA STANOWISKA PRACY

l       UCZESTICTWO W KONFERENCJI NAUKOWEJ/SZKOLENIOWEJ

 

Techniki samokształcenia

l       Czytanie i studiowanie literatury,

l       Słuchanie i dyskutowanie,

l       Czerpanie wiedzy z innych źródeł,

l       Uczestniczenie w życiu kulturalnym (w ramach czasu wolnego).

 

Źródła wiedzy wykorzystanej w samokształceniu:

l       POSIEDZENIA NAUKOWE,

l       KONFERENCJE,

l       WYKŁADY,

l       CZASOPISMA FACHOWE,

l       SKRYPTY, KSIĄŻKI,

l       POKAZY,

l       FILMY, MIKROFILMY,

l       WIDEO,

l       MAGNETOFON,

l       WYSTAWY,

l       TELEWIZJĘ, KOMPUTER,

l       KONSULTACJE,

l       OBCHODY KLINICZNE,

l       SESJE UCZELNIANE.

 

WYCHOWANIE

Szczególny rodzaj ludzkiej działalności polegający na zamierzonym wywołaniu określonych zmian w osobowości człowieka.

SAMOWYCHOWANIE

Samorzutna praca człowieka nad ukształtowaniem własnego poglądu na świat, własnych postaw, cech charakteru i własnej osobowości stosownie do założonych kryteriów, celów i ideałów. Aktywność własna jednostki, praca człowieka nad samym sobą, doskonalenie, kształtowanie siebie i samorealizacja.

OSOBOWOŚĆ

Zespół względnie stałych wiadomości i procesów psychofizycznych, odróżniających daną jednostkę od innych, wpływający na organizację jej zachowania.

DZIEDZINY WYCHOWANIA

l       WYCHOWANIE UMYSŁOWE (INTELEKTUALNE) -   Kształtowanie pozytywnej motywacji i postaw wobec nauki, jako wytworu umysłu ludzkiego, wobec pracy umysłowej i zaszczepianie wychowankom potrzeby rozwijania
własnego umysłu.

l       WYCHOWANIE MORALNE -   Kształtowanie dyspozycji psychicznych warunkujących zachowanie moralne jednostki jako członka społeczności.

l       WYCHOWANIE RELIGIJNE - Podporządkowanie działalności edukacyjnej założeniom jakiegoś wyznania.

l       WYCHOWANIE OBYWATELSKIE (SPOŁECZNE) - Uświadamianie wychowankom mechanizmów funkcjonowania nowoczesnego państwa oraz obowiązków i praw obywateli tego państwa.

l       WYCHOWANIE ESTETYCZNE - Wykorzystywanie wartości estetycznych, artystycznych do pogłębiania życia uczuciowego, rozwoju aktywności twórczej i samoekspresji wychowanka
i do umożliwienia mu kontaktu z innymi dziedzinami sztuki.

l       WYCHOWANIE FIZYCZNE (ZDROWOTNE) - System działalności wychowawców i wychowanków, której celem jest opanowanie przez wychowanków wiedzy o organizmie ludzkim, ukształtowanie umiejętności, nawyków, przyzwyczajeń i postaw warunkujących zdrowie.

l       WYCHOWANIE PRORODZINNE -   Ogół oddziaływań i wpływów zmierzających do ukształtowania postawy szacunku i zrozumienia wobec przedstawicieli płci odmiennej oraz takich uczuć wzajemnych, jakie są warunkiem wytwarzania się prawidłowych relacji pomiędzy dziewczętami i chłopcami.

l       WYCHOWANIE PRZEZ PRACĘ - Kształtowanie rzetelnego stosunku
do pracy, opartego na dobrym przygotowaniu do wykonywania pożytecznej pracy, przyzwyczajaniu do pracy, szacunku do ludzi pracujących i wytworów ich pracy.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin