[080831]_Izabela_Bilkiewicz_-_Przedmiotowy_System_Oceni.doc

(100 KB) Pobierz
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

PRZEDMIOTOWY  SYSTEM  OCENIANIA

Z  MATEMATYKI SZKOŁY PODSTAWOWEJ

W JABŁONIU

Na rok szkolny 2008/2009

 

 

 

ROZDZIAŁ I:    Przepisy ogólne

 

 

1.   Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne uczniów poprzez rozpoznawanie

przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i

umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy

programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole

programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.

 

2.    Ocenianie ma na celu:

 

·              - informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego postępach w

tym zakresie

·              udzielaniu uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju

·              motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce

·              dostarczenia rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o

postępach i trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia

 

3.    Ocenianie obejmuje:

 

·              formułowanie przez nauczycieli wymagać edukacyjnych niezbędnych do uzyskania

poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych

i dodatkowych zajęć edukacyjnych

·              dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z orzeczeniami z Poradni

Psychologiczno-Pedagogicznej, dotyczącymi zaburzeń i odchyleń rozwojowych

lub specyficznych trudności w uczeniu się do indywidualnych potrzeb

psychofizycznych i edukacyjnych ucznia

·              ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z

obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych według tej samej skali ocen od

1 do 6

·              sposobu sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów

·              ustalanie warunków i trybu uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych

·              przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych

·              ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnych opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce

 

 

ROZDZIAŁ II:    Ocenianie i klasyfikowanie uczniów

 

1) Oceny:

 

Uczniowie oceniani są według skali określonej w przepisach ogólnych Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.

Oceny bieżące, semestralne oraz roczne oceny klasyfikacyjne z matematyki

w kl. IV-VI ustala się w stopniach wg skali:

- stopień celujący                            – 6

- stopień bardzo dobry               – 5

- stopień dobry                            – 4

- stopień dostateczny               – 3

- stopień dopuszczający               – 2

- stopień niedostateczny               – 1

·                    Dopuszcza się stosowanie plusów i minusów przy ocenach bieżących.

·                    Oceny są jawne.

·                    Do dziennika wpisuje się każdą ocenę.

·                    Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel pisemnie uzasadnia ustaloną ocenę.

 

2) Ogólne kryteria ocen z matematyki

 

Celujący/6/

 

a) Uczeń zna definicje, twierdzenia, wzory itp. znacznie wykraczające poza program nauczania. Posługuje się terminologią matematyczną i informacjami na poziomie wyższym niż poziom danego szczebla nauczania.

b) Uczeń umie samodzielnie śledzić rozumowania matematyczne i dowody zawarte w tekście oraz samodzielnie opisywać swoje spostrzeżenia i poczynania matematyczne.

c) Uczeń wykorzystuje posiadane wiadomości i umiejętności do rozwiązywania zadań nietypowych. Uczeń dostrzega analogie, zależności między obiektami matematycznymi, dokonuje porównań i uogólnień.

d) Uczeń dostrzega problem w sytuacji przedstawionej w formie luźnego zbioru informacji i przedstawia go w postaci zadania, rozwiązuje zadania nietypowe.

e) Uczeń potrafi rozwiązać trudny problem praktyczny wymagający metod lub technik matematycznych wynikających z indywidualnych zainteresowań.

f) Uczeń dostrzega analogie, zależności między obiektami matematycznymi, dokonuje porównań i uogólnień wykorzystując wiadomości dodatkowe.

g) Uczeń uzasadnia poprawność operacji matematycznych.

h) Uczeń osiąga sukcesy w konkursach matematycznych na szczeblu co najmniej szkolnym.

 

Bardzo dobry/5/

 

a) Uczeń opanował pełen zakres treści określonych programem nauczania na danym szczeblu kształcenia.

b) Właściwie rozumie treści złożone, trudne, ważne do opanowania.

c) Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w życiu pozaszkolnym. Rozwiązuje zadania o dużym stopniu trudności. Wymagania dopełniające to umiejętności złożone o charakterze problemowym. Zaliczane są najczęściej do najwyższej kategorii celów nauczania.

d) Uczeń jest aktywny na lekcji, systematycznie odrabia prace domowe, bierze udział w zajęciach koła matematycznego.

 

Dobry/4/

 

a) Uczeń opanował treści o zakresie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej.

b) Rozumie treści bardziej złożone, mniej przystępne aniżeli elementy treści zaliczane do wymagań podstawowych. Rozumie treści istotne w matematyce.

c) Potrafi zdobytą wiedzę stosować w sytuacjach typowych, według wzorów (przykładów) znanych z podręczników lub lekcji, systematycznie odrabia zadania domowe, jest aktywny na lekcji.

 

Dostateczny/3/

 

a) Rozumie treści określane programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej.

b) Rozumie treści łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego, o niewielkim stopniu złożoności, a więc przystępne, często powtarzające się w programie nauczania.

c) Rozwiązuje zadania schematyczne , typowe. Z pomocą nauczyciela dokonuje porównań, analizowania danych.

d) Dokonuje uzasadnienia uogólnień z pomocą nauczyciela. Stosuje podstawową wiedzę w sytuacjach problemowych z pomocą nauczyciela.

e) Uczeń nie systematycznie odrabia prace domowe, posiada luki wiadomościach w materiale bieżącym, nie zawsze bierze aktywny udział na lekcji, przynosi na lekcje potrzebne materiały.

 

Dopuszczający/2/

 

a) Uczeń opanował treści nauczania niezbędne w uczeniu matematyki. Ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, a także w znacznym stopniu wiadomości i umiejętności podstawowych, ale uczestniczy w zajęciach wyrównawczych, nie zawsze odrabia prace domowe

b) Nie rozumie uogólnień i nie umie śledzić podstawowych rozumowań.

c) Uczeń ma problem w rozwiązywaniu zadań schematycznych, typowych.

d) Nie potrafi stosować wiedzy w praktyce.

e) Nie potrafi rozwiązywać zadań schematycznych.

 

Niedostateczny/1/

 

a) Uczeń wykazuje brak podstawowych wiadomości programowych.

b) Nie rozumie podstawowych wiadomości.

c) Nie umie stosować wiedzy w sytuacjach typowych. Nie potrafi rozwiązywać zadań nawet o najmniejszym stopniu trudności.

d) Nie potrafi rozwiązywać zadań schematycznych.

e) Uczeń nie wykazuje zainteresowania na lekcji, nie odrabia prac domowych, nie wykazuje chęci osiągnięcia podstawowej wiedzy na zajęciach wyrównawczych, nie jest w stanie nawet z pomocą nauczyciela rozwiązać zadań wymagających elementarnych wiadomości z matematyki na poziomie danej klasy.

 

 

3)  Sprawdzanie poziomu i umiejętności uczniów odbywa się w formie:

 

a)   pisemnej :

- prace klasowe

- sprawdziany (testy)

- kartkówki

- prace domowe

-rozwiązywanie trudnych, nietypowych zadań i tzw. „zadań dla chętnych”, czyli zadań dodatkowych

-przygotowanie pomocy(materiałów) typu: modele, plansze itd.

- udział w konkursach

 

b)   ustnej:

- odpowiedzi uczniów

- aktywność uczniów na lekcji:

·                    przygotowanie do lekcji, udział w lekcji – ocenianie w skali 1 do 6 lub plusami:

5 plusów – bdb

4 plusy – db

3 plusy – dst (na życzenie ucznia)

·                    praca w grupach

·                    zaangażowanie w pogłębianie wiedzy matematycznej

·                    brak przygotowania do lekcji tj. brak zeszytu, ćwiczeń, książki, przyborów itd.

- ocena ndst wystawiona ołówkiem z możliwością anulowania o ile uczeń sam

zgłosi się do nauczyciela zaraz na następnej lekcji i przedstawi braki 

-zaangażowanie i wysiłek włożony w prace na lekcji, pełnienie funkcji lidera w grupie oraz funkcji asystenta nauczyciela

- aktywność uczniów poza zajęciami obowiązkowymi:

·                    udział i znaczne sukcesy w konkursach matematycznych szkolnych i pozaszkolnych z uwzględnieniem ocen 4, 5 i 6

·                    aktywny udział w pracach koła matematycznego

- „cicha” aktywność – tj. chęć zdobycia wiedzy i umiejętności, wysoka frekwencja na

lekcji, sumienność, pracowitość, pomimo nie sprostania ustalonym wymaganiom na

daną ocenę, uczeń taką ocenę może otrzymać.

c)   za podpowiedź(podczas odpowiedzi ustnej), uczeń otrzymuje ocenę ndst do dziennika wpisaną ołówkiem

 

3)  Zasady organizowania i oceniania prac ucznia na lekcji matematyki

 

a) Praca klasowa podsumowująca dział programowy - jest formą sprawdzenia wiedzy z wyznaczonej partii materiału, trwa 1 godzinę lekcyjną(45 minut), i jest obowiązkowa dla ucznia

·                    o terminie pracy klasowej nauczyciel powiadamia uczniów z tygodniowym

wyprzedzeniem, dokonując wpisu do dziennika  a uczniowie zapisują tę informację w zeszytach

·                    pracę klasową poprzedza lekcja utrwalająca

·                    uczniowie znają zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności oraz kryteria oceniania

·                    punkty uzyskane z prac klasowych i sprawdzianów przeliczane są na stopnie według skali:

                          celujący powyżej 100%

100 % – 91 % - bardo dobry

90 % - 75 % - dobry

74 % - 51 % - dostateczny

50% – 31 % - dopuszczający

30 % - 0 % - niedostateczny

·                    oceny z prac klasowych wpisywane są do dziennika lekcyjnego kolorem czerwonym

·                    uczeń, który rozwiąże wszystkie zadania z pracy klasowej na ocenę bdb i bezbłędnie rozwiąże dodatkowe zadanie może otrzymać ocenę celującą, pod warunkiem, że rozwiązania zadań obowiązkowych zostały ocenione na bdb

·                    uczeń, który rozwiąże bezbłędnie wszystkie zadania i niektóre z nich rozwiąże w sposób niekonwencjonalny- otrzyma ocenę celującą

b) Sprawdzian- jest formą sprawdzania wiadomości i umiejętności z kilku lekcji

wprowadzających nowy materiał i jest zapowiadany przez nauczyciela z co najmniej 1- tygodniowym wyprzedzeniem

·                    sprawdzian trwa do 1 godziny lekcyjnej

·                    uczeń, który rozwiąże bezbłędnie wszystkie zadania, a niektóre z nich rozwiąże w sposób niekonwencjonalny- otrzyma ocenę celującą

·                    oceny ze sprawdzianów wpisywane są do dziennika lekcyjnego kolorem czerwonym

 

c) Kartkówka- obejmuje treści edukacyjne i umiejętności z 1-3 ostatnich lekcji

trwa 10 – 15 minut

·                    kartkówka nie musi być zapowiadana  (ocena z kartkówki może być poprawiana

·                    oceny z kartkówek wpisywane są do dziennika lekcyjnego kolorem zielonym

 

d) Prace domowe – na bieżąco zadawane, sprawdzane i oceniane.

Ocena za pracę wykonaną samodzielnie w domu zależy od:

·        sposobu rozwiązania (poznanego na lekcji lub nie)

·        jakości rozwiązania

·        estetyki rozwiązania

W celu zapewnienia sprawnej kontroli ilościowej prac domowych i zapewnienia  systematycznego ich odrabiania nauczyciel może wystawić ocenę:

§        niedostateczną za brak pracy domowej o ile uczeń nie zgłosi o jej braku lub ściąganie pracy domowej

§        za popełnienie oszustwa w informacji o zadaniu domowym wprost w rozmowie z nauczycielem uczeń może otrzymać ocenę ndst wystawioną w dzienniku i traktowane jest to jako poważne wykroczenie niegodne postawy ucznia

 

e)Zeszyt ucznia- ilościowa kontrola w zeszycie notatek z lekcji oraz prac domowych.

·    Braki i błędy w notatkach z lekcji, nie poprawione błędy w rozwiązaniach zadań przedstawionych na tablicy nie uzupełnione w całości w ciągu tygodnia równoznaczne są z otrzymaniem oceny niedostatecznej.

·    Braki pracy domowej, których nie stwierdzono wcześniej są równoznaczne z wystawieniem oceny niedostatecznej.

·    Notoryczne wykonywanie rysunków bez użycia przyrządów geometrycznych równoznaczne jest z otrzymaniem oceny niedostatecznej.

·    Zeszyt ucznia może podwyższyć ocenę z odpowiedzi ustnej ucznia, jeśli jest prowadzony bez zastrzeżeń.

f) Prace długoterminowe – 1 na semestr

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin