czteryszlachetneprawdy.pdf

(62 KB) Pobierz
Powszechna Encyklopedia Filozofii (wersja dla WWW)
CZTERYSZLACHETNEPRAWDY ( catv¯ary¯aryasaty¯ani ,pali: catt¯ariariya-
-sacc¯ani )—formułafilozofiibuddyjskiejujmuj¡ca4prawdymy±libuddyjskiej,
nauczaj¡ceo:»yciujakoocierpieniu(duh . kha,p¯ali:dukkha);powstawaniu
(samudaya)cierpienia;kresie,czyliustaniu(nirodha)cierpienia;drodze(m¯arga,
p¯ali:magga)wiod¡cejdoustaniacierpienia.
Cz.sz.p.stanowi¡matryc¦filozofiibuddyjskiej,wyznaczaj¡najogólniej-
sz¡jejstruktur¦,wktórejka»daszczegółowakoncepcjaznajdujeswojemiejsce.
Stanowi¡pocz¡tekmy±libuddyjskiej—odnichrozpoczynasi¦wszelkienaucza-
nie—orazjejzwie«czenie—rozpoznaniecz.sz.p.oznaczauzyskaniewyzwole-
niazsa˙ms¯ary.Cz.sz.p.stanowi¡tre±¢pierwszegokazaniaBuddy,zw. Kazaniem
owprawieniuwruchkołaprawa (p¯ali: Dhamma-cakka-ppavattana-sutta ),zachowa-
negom.in.w Vin¯ayapit . ace ( Mah¯avagga , Wielkizbiór [ reguł ],I6)orazw Suttapit . ace
( Sa˙myuttanik¯aya , Zbiórpowi¡zanychkaza« ,V421).Buddamiałjewygłosi¢do
pi¦ciudawnychswoichtowarzyszywParkuGazeli,wokolicyV¯ar¯an . as¯ı.
Szlachetnaprawdaocierpieniugłosi,»e»yciejestcierpieniem.Tradycyjnie
wyró»niasi¦3aspektycierpienia:cierpieniewzwykłymtegosłowaznaczeniu
(p¯ali:dukkha-dukkha),dotyczywszelkichpotoczniekojarzonychzcierpieniem
stanówfizycznychiumysłowych;zwi¡zanezezmian¡(p¯ali:viparin . ¯ama-duk-
kha),dotyczyuczuciabrakuzadowolenia,powstaj¡cegowwynikuustaniasta-
nówprzyjemnych,po»¡danych;zwi¡zanezistnieniemwstanachuwarunko-
wanych(p¯ali:sa˙nkh¯ara-dukkha),dotyczycało±ciludzkiejegzystencji.Zgodnie
znauk¡Buddy,wszelkieludzkiestanyistnienias¡uwarunkowane.Nieistnieje
»adentrwałybyt,azwł.nieistniejetrwałaja¹«,którabyłabyobdarzonatrwał¡
szcz¦±liwo±ci¡.Wszystkopodlegazmianie.Zmianajednakrodzicierpienie.Tak
wi¦czgodnieztrzecimaspektem,cierpieniewpisanejestwsam¡konstytucj¦
±wiata,stanowinieusuwaln¡cech¦ludzkiegosposobuistnieniaw±wiecie.
Szlachetnaprawdaopowstaniucierpieniastwierdza,i»cierpieniejestrów-
nie»stanemuwarunkowanymorazidentyfikujebezpo±redni¡przyczyn¦cier-
pieniajako»¡dz¦,pragnienie(tr . s . n . a,p¯ali:tan . h¯a).¡dzatak»ejestniesamoist-
na,odsyładoniewiedzy(avidya,p¯ali:avijj¯a).Ostatecznieprawdaopowstawa-
niucierpieniazostajerozpisanana12ogniwzwi¡zkuprzyczynowo-skutkowego
(prat¯ıtya-samutp¯ada,p¯ali:paticca-samupp¯ada).Pierwszedwieprawdyujmuj¡
buddyjsk¡ontologi¦.Jednaodpowiadanapytanieoto,cojestidajeogóln¡
tegocharakterystyk¦.Drugarozwijaodpowied¹napytanie,jakistniejeto,co
jestiwskazujenawzajemnewarunkowaniesi¦rzeczy.
Wrazzprawd¡oustaniucierpieniawst¦pujemynaobszarbuddyjskiejsote-
riologii.Prawdataoznajmia,»eistniejemo»liwo±¢wykroczeniapozapowszech-
newarunkowanie,istniejebowiemwyzwoleniezestanuuwarunkowanego,wy-
ga±ni¦ciewarunkowania(nirv¯an . a,p¯ali:nibb¯ana).
Drogadoustaniacierpieniazostajenakre±lonawprawdzieczwartej.
Zwiesi¦j¡szlachetn¡o±miorak¡±cie»k¡,gdy»składasi¦zo±miuczłonów:
1)wła±ciwegopogl¡du;2)wła±ciwejintencji;3)wła±ciwejmowy;4)wła±ciwego
działania;5)wła±ciwegosposobu»ycia;6)wła±ciwegowysiłku;7)wła±ciwej
uwa»no±ci;8)wła±ciwegoskupienia.Zwyczajowo±cie»k¦t¦dzielisi¦na3grupy
sprawno±ci.Członypierwszyidrugitworz¡m¡dro±¢(prajña,p¯ali:paññ¯a),
kolejne3składaj¡si¦namoralno±¢(±¯ıla,p¯ali:s¯ıla),aczłonyszósty,siódmy
iósmynaskupienie(sam¯adhi).cie»katajest±cie»k¡±rodkow¡(sanskr.
madhyam¯apratipad,p¯ali:majjhim¯apat . ipad¯a),gdy»unika¢maskrajno±ci
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu 1
czteryszlachetneprawdy
zarównoascezy,jakihedonizmu.Nale»ypami¦ta¢,»ekolejneczłonynies¡
stopniami±cie»ki.Powinnyby¢realizowanejednocze±nie.
Tradycjabuddyjskaprzyrównujecz.sz.p.doschematupost¦powaniame-
dycznego:diagnoza,przyczynachoroby,stanzdrowia,±rodkizaradcze—aBud-
d¦dodoskonałegolekarza.Natejpodstawiewysuwanoniegdy±weuropejskiej
buddologiitez¦,»eschematcz.sz.p.wywodzisi¦zeschematumedycznego.
W±wietlenajnowszychbada«tezatajednakwydajesi¦nieuzasadniona.
Bibliografia: H.Oldenberg, Buddha.SeinLeben,seineLehre,seineGemeinde ,B1881,St
1959 13 ( ycie,nauczanieiwspólnotaBuddy ,Kr1994);E.Frauwallner, Geschichtederindischen
Philosophie ,I,Sa1953( Historiafilozofiiindyjskiej ,Wwa1990,I198–223);W.Rahula, Whatthe
BuddhaTaught ,Bedford1959,Ox1997;A.Govinda, ThePsychologicalAttitudeofEarlyBuddhist
PhilosophyandItsSystematicRepresentationAccordingtoAbhidhammaTradition ,Lo1961,Delhi1991;
F.Tokarz, Zfilozofiiindyjskiej.Kwestiewybrane ,Lb1974,1990 2 ,I106–126;M.Mejor, Buddyzm ,
Wwa1980,65–79,245–249;M.St.Zi¦ba, Buddyjskadoktrynazbawienia ,ZeszytyStudenckiego
KołaOrientalistycznegowLublinie7(1981),11–16;A.Wezler, OntheQuadrupleDivisionof
theYoga±¯astra,theCaturvy¯uhatvaoftheCikits¯a±¯astraandthe„FourNobleTruths”oftheBuddha ,
IndologicaTauriniensia12(1984),289–337;A.Verdu, EarlyBuddhistPhilosophyintheLightof
theFourNobleTruths ,Delhi1985;D.Keown, Buddhism ,Ox1996( Buddyzm ,Wwa1997,58–71);
T.NhatHanh, TheHeartofBudda’sTeaching ,Be1998;C.S.Anderson, PainandItsEnding.The
FourNobleTruthsintheTheravadaBuddhistCanon ,Richmond1999.
KrzysztofJakubczak
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu 2
czteryszlachetneprawdy
Zgłoś jeśli naruszono regulamin