czteryszlachetneprawdy.pdf
(
62 KB
)
Pobierz
Powszechna Encyklopedia Filozofii (wersja dla WWW)
CZTERYSZLACHETNEPRAWDY
(
catv¯ary¯aryasaty¯ani
,pali:
catt¯ariariya-
-sacc¯ani
)—formułafilozofiibuddyjskiejujmuj¡ca4prawdymy±libuddyjskiej,
nauczaj¡ceo:»yciujakoocierpieniu(duh
.
kha,p¯ali:dukkha);powstawaniu
(samudaya)cierpienia;kresie,czyliustaniu(nirodha)cierpienia;drodze(m¯arga,
p¯ali:magga)wiod¡cejdoustaniacierpienia.
Cz.sz.p.stanowi¡matryc¦filozofiibuddyjskiej,wyznaczaj¡najogólniej-
sz¡jejstruktur¦,wktórejka»daszczegółowakoncepcjaznajdujeswojemiejsce.
Stanowi¡pocz¡tekmy±libuddyjskiej—odnichrozpoczynasi¦wszelkienaucza-
nie—orazjejzwie«czenie—rozpoznaniecz.sz.p.oznaczauzyskaniewyzwole-
niazsa˙ms¯ary.Cz.sz.p.stanowi¡tre±¢pierwszegokazaniaBuddy,zw.
Kazaniem
owprawieniuwruchkołaprawa
(p¯ali:
Dhamma-cakka-ppavattana-sutta
),zachowa-
negom.in.w
Vin¯ayapit
.
ace
(
Mah¯avagga
,
Wielkizbiór
[
reguł
],I6)orazw
Suttapit
.
ace
(
Sa˙myuttanik¯aya
,
Zbiórpowi¡zanychkaza«
,V421).Buddamiałjewygłosi¢do
pi¦ciudawnychswoichtowarzyszywParkuGazeli,wokolicyV¯ar¯an
.
as¯ı.
Szlachetnaprawdaocierpieniugłosi,»e»yciejestcierpieniem.Tradycyjnie
wyró»niasi¦3aspektycierpienia:cierpieniewzwykłymtegosłowaznaczeniu
(p¯ali:dukkha-dukkha),dotyczywszelkichpotoczniekojarzonychzcierpieniem
stanówfizycznychiumysłowych;zwi¡zanezezmian¡(p¯ali:viparin
.
¯ama-duk-
kha),dotyczyuczuciabrakuzadowolenia,powstaj¡cegowwynikuustaniasta-
nówprzyjemnych,po»¡danych;zwi¡zanezistnieniemwstanachuwarunko-
wanych(p¯ali:sa˙nkh¯ara-dukkha),dotyczycało±ciludzkiejegzystencji.Zgodnie
znauk¡Buddy,wszelkieludzkiestanyistnienias¡uwarunkowane.Nieistnieje
»adentrwałybyt,azwł.nieistniejetrwałaja¹«,którabyłabyobdarzonatrwał¡
szcz¦±liwo±ci¡.Wszystkopodlegazmianie.Zmianajednakrodzicierpienie.Tak
wi¦czgodnieztrzecimaspektem,cierpieniewpisanejestwsam¡konstytucj¦
±wiata,stanowinieusuwaln¡cech¦ludzkiegosposobuistnieniaw±wiecie.
Szlachetnaprawdaopowstaniucierpieniastwierdza,i»cierpieniejestrów-
nie»stanemuwarunkowanymorazidentyfikujebezpo±redni¡przyczyn¦cier-
pieniajako»¡dz¦,pragnienie(tr
.
s
.
n
.
a,p¯ali:tan
.
h¯a).¡dzatak»ejestniesamoist-
na,odsyładoniewiedzy(avidya,p¯ali:avijj¯a).Ostatecznieprawdaopowstawa-
niucierpieniazostajerozpisanana12ogniwzwi¡zkuprzyczynowo-skutkowego
(prat¯ıtya-samutp¯ada,p¯ali:paticca-samupp¯ada).Pierwszedwieprawdyujmuj¡
buddyjsk¡ontologi¦.Jednaodpowiadanapytanieoto,cojestidajeogóln¡
tegocharakterystyk¦.Drugarozwijaodpowied¹napytanie,jakistniejeto,co
jestiwskazujenawzajemnewarunkowaniesi¦rzeczy.
Wrazzprawd¡oustaniucierpieniawst¦pujemynaobszarbuddyjskiejsote-
riologii.Prawdataoznajmia,»eistniejemo»liwo±¢wykroczeniapozapowszech-
newarunkowanie,istniejebowiemwyzwoleniezestanuuwarunkowanego,wy-
ga±ni¦ciewarunkowania(nirv¯an
.
a,p¯ali:nibb¯ana).
Drogadoustaniacierpieniazostajenakre±lonawprawdzieczwartej.
Zwiesi¦j¡szlachetn¡o±miorak¡±cie»k¡,gdy»składasi¦zo±miuczłonów:
1)wła±ciwegopogl¡du;2)wła±ciwejintencji;3)wła±ciwejmowy;4)wła±ciwego
działania;5)wła±ciwegosposobu»ycia;6)wła±ciwegowysiłku;7)wła±ciwej
uwa»no±ci;8)wła±ciwegoskupienia.Zwyczajowo±cie»k¦t¦dzielisi¦na3grupy
sprawno±ci.Członypierwszyidrugitworz¡m¡dro±¢(prajña,p¯ali:paññ¯a),
kolejne3składaj¡si¦namoralno±¢(±¯ıla,p¯ali:s¯ıla),aczłonyszósty,siódmy
iósmynaskupienie(sam¯adhi).cie»katajest±cie»k¡±rodkow¡(sanskr.
madhyam¯apratipad,p¯ali:majjhim¯apat
.
ipad¯a),gdy»unika¢maskrajno±ci
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
1
czteryszlachetneprawdy
zarównoascezy,jakihedonizmu.Nale»ypami¦ta¢,»ekolejneczłonynies¡
stopniami±cie»ki.Powinnyby¢realizowanejednocze±nie.
Tradycjabuddyjskaprzyrównujecz.sz.p.doschematupost¦powaniame-
dycznego:diagnoza,przyczynachoroby,stanzdrowia,±rodkizaradcze—aBud-
d¦dodoskonałegolekarza.Natejpodstawiewysuwanoniegdy±weuropejskiej
buddologiitez¦,»eschematcz.sz.p.wywodzisi¦zeschematumedycznego.
W±wietlenajnowszychbada«tezatajednakwydajesi¦nieuzasadniona.
Bibliografia:
H.Oldenberg,
Buddha.SeinLeben,seineLehre,seineGemeinde
,B1881,St
1959
13
(
ycie,nauczanieiwspólnotaBuddy
,Kr1994);E.Frauwallner,
Geschichtederindischen
Philosophie
,I,Sa1953(
Historiafilozofiiindyjskiej
,Wwa1990,I198–223);W.Rahula,
Whatthe
BuddhaTaught
,Bedford1959,Ox1997;A.Govinda,
ThePsychologicalAttitudeofEarlyBuddhist
PhilosophyandItsSystematicRepresentationAccordingtoAbhidhammaTradition
,Lo1961,Delhi1991;
F.Tokarz,
Zfilozofiiindyjskiej.Kwestiewybrane
,Lb1974,1990
2
,I106–126;M.Mejor,
Buddyzm
,
Wwa1980,65–79,245–249;M.St.Zi¦ba,
Buddyjskadoktrynazbawienia
,ZeszytyStudenckiego
KołaOrientalistycznegowLublinie7(1981),11–16;A.Wezler,
OntheQuadrupleDivisionof
theYoga±¯astra,theCaturvy¯uhatvaoftheCikits¯a±¯astraandthe„FourNobleTruths”oftheBuddha
,
IndologicaTauriniensia12(1984),289–337;A.Verdu,
EarlyBuddhistPhilosophyintheLightof
theFourNobleTruths
,Delhi1985;D.Keown,
Buddhism
,Ox1996(
Buddyzm
,Wwa1997,58–71);
T.NhatHanh,
TheHeartofBudda’sTeaching
,Be1998;C.S.Anderson,
PainandItsEnding.The
FourNobleTruthsintheTheravadaBuddhistCanon
,Richmond1999.
KrzysztofJakubczak
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
2
czteryszlachetneprawdy
Plik z chomika:
wlochaty6666
Inne pliki z tego folderu:
aestimativav.pdf
(76 KB)
feminizm.pdf
(85 KB)
abstrakcja.pdf
(106 KB)
agnostycyzm.pdf
(78 KB)
aksjomat.pdf
(61 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin