06 07 zag - edukacja zdrowotna.doc

(31 KB) Pobierz

Edukacja zdrowotna – zagadnienia

 

6. Wyjaśnić pojęcia: styl życia, prozdrowotne style życia, zachowania zdrowotne.

Styl życia:

·         Zespół codziennych zachowań, swoistych dla danej zbiorowości lub jednostki, charakterystyczny „sposób bycia” odróżniający daną zbiorowość lub jednostkę od innych, lub inaczej, bardziej lub mniej świadomie przyjmowana strategia życiowa (Siciński)

·         Wzór zachowań, który jest trwały i jest ukształtowany przez dziedzictwo kulturowe, relacje społeczne, czynniki geograficzne i społeczno-ekonomiczne oraz cechy osobowości człowieka (Green, Kreuter)

·         Zespół jawnych, manifestowanych zachowań, typowych reakcji i pewnych elementów osobowości (Wrześniewski)

 

Prozdrowotny styl życia:

·         Wzory świadomych zachowań związanych ze zdrowiem, będących efektem wyborów dokonywanych przez ludzi na podstawie dostępnych, determinowanych ich sytuacją życiową alternatyw (Cockerham)

·         Nie tylko wzory zachowań związanych ze zdrowiem, ale także wartości i postawy reprezentowane przez ludzi w odpowiedzi na warunki ich społecznego, kulturowego i ekonomicznego środowiska (Abel)

 

Zachowania zdrowotne:

Zachowania, które w świetle współczesnej wiedzy medycznej zwykle wywołują określone (pozytywne lub negatywne) skutki zdrowotne.

 

2 kryteria podziału zachowań zdrowotnych:

1.       Stan świadomości jednostki i celowość jej działania:

- zachowania zdrowotne: działania celowe, świadomie podjęte przez człowieka w celu umocnienia lub zwiększenia potencjału swojego zdrowia, niezależnie od ich skuteczności;

- zachowania związane ze zdrowiem, którym nie towarzyszy uświadomiony cel, czyli działania, które ludzie podejmują w swym codziennym życiu, a ich skutki mogą być pozytywne lub negatywne dla zdrowia; tę grupę zachowań określa się  też jako nawyki lub reakcje na daną sytuację.

2.       Skutki zachowań dla zdrowia człowieka:

- zachowania pozytywne: sprzyjające zdrowiu, zwiększające jego potencjał, chroniące przed zagrożeniami lub służące przywróceniu zdrowia; należą do nich m.in.: racjonalne żywienie, odpowiednia aktywność fizyczna, radzenie sobie ze stresem; niedostatki tych zachowań mog a mieć negatywny wpływ na zdrowie.

- zachowania negatywne: stwarzają ryzyko dla zdrowia, powodują bezpośrednie lub odległe szkody zdrowotne; należą do nich m.in.: używanie substancji psychoaktywnych, zachowania agresywne; określa się je jako zachowania ryzykowne lub problemowe.

 

 

7. Omów zachowania sprzyjające zdrowiu i ryzykowne dla zdrowia.

Sprzyjające:

- Związane ze zdrowiem fizycznym:

* dbałość o ciało i najbliższe otoczenie;

* aktywność fizyczna;

* racjonalne żywienie

* hartowanie się;

* sen – odpowiedni czas jego trwania i jakość.

- Związane głównie ze zdrowiem psychospołecznym:

* korzystanie i dawanie wsparcia społecznego;

* unikanie nadmiaru stresów i radzenie sobie z problemami i stresem.

- Zachowania prewencyjne:

*samokontrola zdrowia i samobadanie;

*poddawanie się badaniom profilaktycznym;

*bezpieczne zachowania w życiu codziennym (zwłaszcza w ruchu drogowym i pracy);

*bezpieczne zachowania w życiu seksualnym.

- Zachowania ryzykowne dla zdrowia:

* Palenie tytoniu;

*Używanie alkoholu;

*Nadużywanie leków nie zaleconych przez lekarza;

* Używanie innych substancji psychoaktywnych.

 

Nie będę ich tu omawiać, myślę, że każdy sam może to zrobić bez zbędnych przygotowań.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin