24 zag - POŻĄDANE KOMPETENCJE NAUCZYCIELI DO REALIZACJI EDUKACJI ZDROWOTNEJ - edukacja zdrowotna .doc

(41 KB) Pobierz

NAUCZAJĄCY:

ü      jest przewodnikiem (doradcą, liderem, animatorem) uczących się

ü      nie wchodzi w rolę "eksperta" ("mistrza"), który "musi wszystko wiedzieć"; ogranicza ocenianie, komentarze, narzucanie własnego zdania, ma odwagę powiedzieć: "nie wiem, ale sprawdzę i odpowiem" lub "nie wiem, sprawdźmy wspólnie", czyli ma prawo do niewiedzy oraz uczenia się od uczestników i razem z nimi

ü      organizuje uczenie się- stawia zadania, pytania, motywuje do pracy, kontroluje czas jej trwania

ü      posiada (i doskonali) umiejętności komunikowania się z ludźmi, tworzenia atmosfery bezpieczeństwa i zaufania

ü      umie zachować równowagę między ustalonym programem, a potrzebami uczących się (grupy lub poszczególnych jej członków)

POŻĄDANE KOMPETENCJE NAUCZYCIELI DO REALIZACJI EDUKACJI ZDROWOTNEJ:

·                    Wiedza o:

 

- zdrowiu i czynnikach je warunkujących

- profilaktyce najczęstszych problemów zdrowotnych i społecznych dzieci i młodzieży

- procesie edukacji zdrowotnej w szkole i przedszkolu

- promocji zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem szkoły promującej zdrowie

 

·                    Umiejętności:

 

- diagnozowania potrzeb uczniów w zakresie edukacji zdrowotnej i planowania na tej podstawie jej programu, z wykorzystaniem wiarygodnych źródeł informacji (prog­ramy autorskie lub wybór istniejących programów)

- współdziałania w realizacji szkolnego programu edukacji zdrowotnej i programu profilaktyki

- stosowania metod wspierających aktywność i uczestnictwo uczniów oraz tworzenia atmosfery sprzyjającej uczeniu się i dobremu samopoczuciu

- motywowania uczniów do troski o zdrowie i wspierania ich w tych działaniach

- ewaluacji procesu i wyników prowadzonej przez siebie edukacji zdrowotnej

 

·                    Postawa, którą charakteryzuje:

 

Przekonanie, że zdrowie jest wartością dla człowieka i zasobem dla społeczeństwa

Gotowość do tworzenia wzorców zachowań zdrowotnych dla uczniów

Otwartość na potrzeby innych empatia autentyczność

Gotowość do doskonalenie własnego zdrowia i umiejętności życiowych

Gotowość do działania na rzecz tworzenia zdrowego środowiska pracy i nauki

 

 

 

PODSTAWOWE CECHY UŁATWIAJĄCE KOMUNIKOWANIE I UCZENIE SIĘ:

v     Szacunek - "bezwarunkowy, pozytywny stosunek" do każdej osoby, traktowanie jej, jako człowieka, niezależnie od jej poglądów i zachowania.

Okazujesz komuś szacunek, gdy:

ü      Poświęciwszy mu swój czas i uwagę

ü      Przedstawiasz się mu i zapamiętasz jego imię

ü      Aktywnie go słuchasz

ü      Unikasz przerywania lub równoczesnego rozmawiania z inną osobą

ü      Zadajesz pytania (raczej otwarte niż zamknięte)

ü      Unikasz krytyki lub oceniania

ü      Używasz prostego, zrozumiałego dla danej osoby języka

v     Empatia umiejętność spojrzenia na świat z punktu widzenia drugiej osoby i zrozumienia jej sposobu odczuwania.

Możesz wyrazić empatię, gdy:

 

ü      śmiejesz się, gdy druga osoba śmieje się, irytujesz się, gdy ona się irytuje, itd.

ü      dzielisz się swoimi doświadczeniami z drugą osobą, w sposób uznany za

odpowiedni (uważaj, aby nie skierować uwagi na siebie i nie zająć tym dużo czasu)

ü      reagujesz na uczucia drugiej osoby,

 

 

v     Autentyczność- oznacza, że człowiek jest postrzegany, jako osoba, która

Która mówi to, co myśli; jest szczera i przekazuje zgodne informacje w formie werbalnej i niewerbalnej.

Jesteś autentyczny, gdy:

 

ü      opowiadasz szczerze o samym sobie

ü      dzielisz sszczerze uczuciami

ü      nie udajesz, że jesteś kimś innym niż w rzeczywistości

ü      nie obiecujesz, czegoś, czego nie możesz zagwarantować

ü      nie przybierasz postawy obronnej

ü      jesteś spójny w zachowaniach werbalnych i niewerbalnych

ü      dotrzymujesz obietnic i umów

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin