Zabawy tradycyjne.doc

(56 KB) Pobierz
Zabawy tradycyjne

Zabawy tradycyjne

 

Coraz częściej w przedszkolach bawimy się z dziećmi w zabawy tradycyjne.

 

To dobrze, ponieważ poprzez zabawy tradycyjne stymulujemy rozwój

 

czynności motorycznych, sensorycznych, społecznych, intelektualnych

 

i językowych dzieci przedszkolnych.

 

Dzieci uczestnicząc w zabawach tradycyjnych:

 

- poznają jej przebieg,

 

- przyswajają sobie zasady zabawy,

 

- muszą umieć przewidywać,

 

- uczą się cierpliwie czekać na swoją kolej,

 

- uczą się naśladować wybranego przewodnika zabawy,

 

- uczą się podejmować decyzje,

 

- poznają tradycyjne zabawy polskie,

 

- uczą się przy okazji o regionach naszego kraju. ….

 

 

 

Oto wybrane przykłady zabaw:

 

 

 

       Koło młyńskie

 

Koło młyńskie za cztery reńskie

 

Kółko nam się połamało

 

Cztery reńskie kosztowało

 

A my wszyscy bęc!

 

 

 

Połączone koło wiruje przy śpiewie. Przy słowie „bęc” dzieci padają

 

na podłogę, trzymając się za ręce. Następnie wstają i zabawa

 

zaczyna się na nowo.

 

 

 

Lata ptaszek po ulicy

 

Lata ptaszek po ulicy

 

Szuka sobie ziarn pszenicy

 

A ja sobie stoję w kole

 

I wybieram kogo wolę.

 

A ty ptaszku, spiesz się spiesz.

 

Kogo lubisz tego bierz!

 

 

 

Koło wiruje przy śpiewie. Wybrane dziecko – ptaszek stojące w jego

 

środku dobiera sobie partnera do tańca. Później następuje zmiana.

 

 

 

Wstał niedźwiedź zuchwały

 

Stary niedźwiedź mocna śpi

 

Stary niedźwiedź mocno śpi

 

My go nie budzimy, bo się go boimy

 

Jak się zbudzi będzie zły!

 

Pierwsza godzina niedźwiedź śpi

 

Druga godzina niedźwiedź chrapie

 

Trzecia godzina niedźwiedź łapie!

 

 

 

Koło wędruje przy śpiewie. Wybrane dziecko – niedźwiedź kuca w środku

 

koła z zasłoniętymi oczami. Niedźwiedź budzi się przy słowach piosenki

 

„trzecia godzina niedźwiedź łapie” i zaczyna gonić uciekające dzieci.

 

Złapane dziecko jest niedźwiedziem. Zabawa trwa nadal.

 

 

 

Ojciec Wirgiliusz

 

Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje

 

A miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje

 

Hejże dzieci, hejże ha, hejże ha, hejże ha

 

Róbcie wszystko to co ja, to co ja, to co ja.

 

 

 

Połączone koło wiruje przy śpiewie. Jedno z dzieci stoi w środku koło

 

– jest ojcem Wirgiliuszem. Wykonuje gest lub ruch, który naśladuje

 

reszta dzieci. Następnie wybiera innego Ojca Wirgiliusza i zabawa

 

trwa nadal.

 

 

 

Mam chusteczkę haftowaną

 

Mam chusteczkę haftowaną, co ma cztery rogi.

 

Kogo kocham, kogo lubię rzucę mu pod nogi.

 

Tej nie kocham, tej nie lubię, tej nie pocałuję.

 

A chusteczkę haftowaną tobie podaruję.

 

 

 

Dzieci ustawione w kole. Jedno z nich jest na środku z chusteczką w ręku.

 

Dziecko obraca się w przeciwnym kierunku niż koło. Na słowa „tej nie

 

kocham, tej nie lubię, tej nie pocałuję.” – macha chusteczką w kierunku

 

dzieci. Na koniec piosenki daruje wybranemu dziecku chusteczkę

 

i zabawa trwa nadal.

 

 

 

W poniedziałek rano

 

W poniedziałek rano kosił ojciec siano

 

Kosił ojciec kosił ja, kosiliśmy obydwa.

 

 

 

W środku koła wybrane dziecko jest ojcem i wykonuje gesty

 

odpowiednie do słów piosenki. Dzieci w takt melodii naśladują

 

ruchy ojca. W następnych zwrotkach dzieci kolejno zmieniają

 

dni tygodnia i czynności „grabił”, „suszył”, „ zwoził”.

 

 

 

Konopki

 

Bawmy się w konopki, w konopki

 

Ale małe snopki, ale małe snopki

 

Hop hop, mało nas i ty Kasiu chodź do nas.

 

 

 

Koło krąży przy śpiewie. Dwoje dzieci wiruje w środku. Po każdej

 

zwrotce przyłącza się do nich dziecko wymienione po imieniu w piosence.

 

 

 

Nie chcę cię …

 

Nie chcę cię, nie chcę cię, nie chcę cię znać

 

Chodź do mnie, chodź do mnie rączkę mi daj

 

Prawą mi daj, lewą mi daj i już się na mnie nie gniewaj.

 

Prawą mi daj, lewą mi daj i już się na mnie nie gniewaj.

 

 

 

Dzieci ustawione parami do siebie. Na słowa „nie chcę cię, nie chcę cię,

 

nie chcę cię znać” wykonują  ręką gest wskazujący odejście i odsuwają się

 

od siebie. Na słowa „chodź do mnie, chodź do mnie rączkę mi daj”

 

przysuwają się do siebie jednocześnie wskazują ręką gest „chodź”.

 

Podają sobie ręce jak w piosence i obracają się dookoła.

 

 

 

 

 

 

 

Nitko

 

Nitko, nitko, hej niteczko

 

Zwijaj mi się równiuteńko

 

W ładny kłębek mi się zwiń

 

Tylko mi się nie rozerwij.

 

Nitko, nitko , hej niteczko

 

Rozwijaj się równiuteńko

 

W ładne kółko się rozwiń

 

Tylko mi się nie rozerwij.

 

 

 

Dzieci ustawione w szeregu trzymają się za ręce. Jedno prowadzi.

 

Rząd zwija się podczas śpiewania wokół niego. Gdy dzieci śpiewają

 

drugą zwrotkę, rząd się rozwija.

 

 

 

Karuzela

 

Chłopcy, dziewczęta, dalej śpieszmy się

 

Karuzela czeka wzywa nas z daleka

 

Starsi już poszli, a młodsi jeszcze nie.

 

Hej hop sa sa  jak ona szybko mknie

 

Hej dalej, dalej do zabawy śpieszmy się.

 

 

 

Dzieci tworzą dwa koła, jedno wewnątrz drugiego. Koła poruszają się

 

w przeciwnych kierunkach cwałem bocznym. Nauczycielka inscenizuje

 

piosenkę w dowolny sposób.

 

 

 

Mało nas

 

Mało nas, mało na do pieczenia chleba

 

Jeszcze nam, jeszcze nam Pawła tu potrzeba

 

Dużo nas, dużo nas do pieczenia chleba

 

Więc już nam, więc już nam Pawła nie potrzeba.

 

 

 

Zabawa podobna do „Bawmy się w Konopki”. Gdy koło jest ostatecznie

 

duże wówczas dzieci wymieniane z imienia odłączają się.

 

Nie chcę cię

Nie chcę cię, nie chcę cię, nie chcę cię znać! (dzieci stojąc twarzami do siebie odpychają się na niby)

Chodź do mnie, chodź do mnie, rączkę mi dać! (dzieci zapraszają się gestem do zabawy)

Prawą mi daj, lewą mi daj (podają sobie prawą rękę)

I już się na mnie nie gniewaj! 2x Podają sobie lewą rękę i obracają się dookoła)

 

Dwóm tańczyć się zachciało

Dwóm tańczyć się zachciało, zachciało, zachciało (dzieci w parach, ze skrzyżowanymi rękoma, tańczą obracając się))

Lecz im się nie udało, fari, fari, faro.

Kłócili się ze sobą, ze sobą, ze sobą, (dzieci zatrzymują się i delikatnie pociągają się za ręce)

Ja nie chce tańczyć z Tobą, fari, fari, faro (dzieci wykonują gest odpychania się od siebie)

Poszukam więc innego, innego, innego, (dzieci rozchodzą się i szukają innego partnera)

Do tańca zdolniejszego, fari, fari, faro. (dzieci tańczą z nowym partnerem)

 

Jawor, jawor

Jawor, jawor

Jaworowi ludzie

Co wy tu robicie?

Budujemy mosty

Dla pana starosty.

Tysiąc koni przepuszczamy,

A jednego zatrzymamy. 2x

Przebieg: Dwoje dzieci staje naprzeciw siebie, podnoszą w górę ramiona i chwytają się za ręce. Pod ich uniesionymi rękoma przechodzą parami pozostali uczestnicy zabawy.

Przy słowach: …a jednego zatrzymamy – dzieci opuszczają ręce, łapiąc jedną z par. Złapane osoby tworzą „nowy most”.

 

Rączki do góry

Rączki do góry, nóżki prościutkie. (dzieci podnoszą ręce w górę, następnie opuszczają je, wskazując nogi)

A tak się bawią dzieci malutkie. (dzieci spacerują wkoło, trzymając się za ręce)

Piłeczki skaczą prosto do góry. (dzieci podskakują)

A tak po niebie pływają chmury. (dzieci zakreślają rękoma kręgi na górze)

Każdy się robi taki malutki. (dzieci przykucają)

To, proszę państwa, są krasnoludki. (dzieci łączą dłonie nad głową – jest to czapka krasnoludka)

 

Laurencja

Laurencjo moja, Laurencjo ma

Ach, kiedyż znowu spotkamy się?

W poniedziałek!

Ach, żeby to już poniedziałek był

I ja przy swojej Laurencji żył

Laurencjo ma!

Laurencjo moja, Laurencjo ma

Ach, kiedyż znowu spotkamy się?

We wtorek!

Ach, żeby to już poniedziałek, wtorek był

I ja przy swojej Laurencji żył

Laurencjo ma!

Dzieci, trzymając się za ręce i śpiewając, poruszają się dookoła.

Nauczycielka podaje nazwę dnia tygodnia, a dzieci powtarzają ją zatrzymując się i przykucając. Po każdym odśpiewaniu piosenki nauczycielka wypowiada nazwy dni tygodnia wymienione wcześniej i dodaje następną. Dzieci wyliczają je kolejno, za każdym razem kucając.

 

Kółko graniaste

Kółko graniaste,

Czworokanciaste

Kółko nam się połamało

Cztery grosze kosztowało

A my wszyscy, a my wszyscy

Bęc, bęc, bęc, bęc!

Dzieci trzymając się za ręce i śpiewając, poruszają się dookoła. Przy słowach: A my wszyscy bęc, bęc, bęc, bęc – upadają na podłogę

 

Balonik

Baloniku mój malutki

Rośnij duży, okrąglutki

Balon rośnie, że aż strach,

Przebrał miarę, no i… trach!

Dzieci trzymają się za ręce, tworząc koło. Wypowiadają słowa wierszyka i jednocześnie cofają się. Koło robi się coraz większe, aż się rozpada i dzieci upadają na podłogę.

 

Łabędzie

Po szerokim stawie, stawie (Dzieci tańczą w kole, trzymając się za ręce.)

Pływają łabędzie (2x) (Zbliżają się do środka koła i oddalają.)

Kto pary nie złapie (Dobierają się parami)

Ten niezdarą będzie 2x

Mamy, mamy (Wskazują na dziecko, które nie znalazło pary)

Niezdarę takiego (2x)

Co nie umiał złapać (Tańczą nadal w parach)

Przyjaciela swego 2x

 

Julianka

Moja Julianko

Klęknij na kolanko

Podeprzyj się w boczki

Chwyć się za warkoczyki

Umyj się, uczesz się

I wybieraj kogo chcesz

Dzieci stoją w kole i śpiewają. Dziecko w środku – Julianka – wykonuje kolejno czynności wymienione w piosence, następnie wybiera inne dziecko na swoje miejsce.

 

Różyczka

Stoi… (imię dziecka) w czerwonym wieńcu. (dzieci spacerują dookoła, w środku koła jedno dziecko w wianku na głowie)

My się kłaniamy jako książęciu (dzieci przystają i kłaniają się)

Ty, … (imię dziecka), dobrze wiesz, dobrze wiesz, dobrze wiesz (dzieci klaszczą, a dziecko w środku wybiera inne dziecko i przekazuje mu wianek)

Kogo kochasz, tego bierz, tego bierz.

 

(Imię dziecka) chce pojechać w daleki świat

…. (imię dziecka) chce pojechać hen, w szeroki świat

Ale mama głośno płacze, że już … (imię dziecka) nie zobaczy

...(imię dziecka) się odwróci i do mamy wróci.

Dzieci stoją w kole, zwróceni plecami do środka. Na słowo: Wróci wymienione dziecko zwraca się twarzą do środka i tańczy. Nauczycielka wymienia kolejno wszystkie dzieci, aby pod koniec zabawy były zwrócone przodem do koła.

8

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin