Rozmowa.doc

(57 KB) Pobierz

ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

1. Obszary w rozmowie kwalifikacyjnej

Rozmowa kwalifikacyjna porusza zazwyczaj zagadnienia z trzech obszarów: zawodowego, motywacyjnego oraz osobowościowego.

Obszar zawodowy (merytoryczny) związany jest z zapoznawaniem się ze szczegółami dotyczącymi doświadczeń i wiedzy kandydata. Obejmuje również wyjaśnianie wątpliwości powstałych podczas lektury dokumentów. Pytania rekrutującego dotyczą zazwyczaj powodów zmiany pracy oraz zakresu obowiązków na danym stanowisku.

Obszar motywacyjny związany jest z koniecznością ustalenia poziomu aspiracji zawodowych kandydata. Dla pracodawcy osoba o zbyt wysokich aspiracjach niesie ze sobą zagrożenie, że szybko się zniechęci i będzie sfrustrowana. Gdy zaś kandydat ma za niskie aspiracje - wykazuje za mato aktywności i jest mniej efektywny. Ponadto kluczowe jest dla pracodawcy zbadanie rzeczywistych motywacji kandydata do podjęcia pracy na danym stanowisku (stabilizacja, finanse, rozwój itp.).

Obszar osobowościowy związany jest z oceną predyspozycji psychicznych kandydata. Rekrutujący ma za zadanie stwierdzić, czy kandydat np. posiada zdolności interpersonalne, analityczne, czy jest komunikatywny. Może go również interesować czy kandydat potrafi pracować w zespole lub samodzielnie, czy radzi sobie z silnym obciążeniem, stresem etc.

Odpowiadając na pytania, musisz każdą swoją odpowiedź potrafić uzasadnić lub zilustrować przykładem. Dzięki temu Twoja wypowiedź stanie się bardziej wiarygodna i będzie miała większą siłę przekonywania. Ponadto posługiwanie się krótkimi przykładami uatrakcyjni Twoją wy powiedź i sprawi, że wyróżnisz się pośród innych osób.

 

2. Typowe pytania:

 

a. Obszar zawodowy (merytoryczny)

b. Obszar motywacyjny

c. Obszar osobowościowy

Przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej, część pytań możesz przewidzieć. Pytania można podzielić na trzy obszary: zawodowe (merytoryczne), motywacyjne, osobowościowe. Poniżej podajemy przykładowe pytania z poszczególnych obszarów

a. Obszar zawodowy (merytoryczny):

·         Dlaczego szuka Pan/i pracy?

·         Na czym polegała Pana/i obecna / ostatnia praca?

·         Co robił Pan/i pomiędzy (np.)1996, a 1997? Dlaczego Pan/i o tym nie napisał w CV?

·         Co jest dla Panami największym sukcesem zawodowym? ><

·         Jak Pan/i sobie wyobraża pracę na tym stanowisku? ^

·         Jakie stosuje Pan/i metody motywacji finansowej i poza finansowej?

·         Jak Pan/i ocenia swoje umiejętności negocjacji? Proszę swoją ocenę uzasadnić.

·         Z jakich powodów zmieniał Pan/i poprzednie miejsca pracy?

·         Proszę powiedzieć, w jakich dziedzinach jest Pan/i najlepszy, a z czym radzi Pan/i sobie gorzej.

·         Proszę to uzasadnić.

b. Obszar motywacyjny:

·                     Dlaczego zainteresował się Pan/i naszą ofertą?

·                     Czy nasza firma jest jedyną, do której wysłał Pan/i swoje CV?

·                     Proszę przekonać mnie, że właśnie Pan/i jest dla nas odpowiednią osobą na to stanowisko?

·                     Czego spodziewa się Pan/i po pracy w naszej firmie?

·                     Jakie są Pana/i wymagania płacowe?^

·                     W jakim stopniu jest Pan/i dyspozycyjny?

·                     Proszę opowiedzieć o swoim największym sukcesie / porażce.

·                     Co najbardziej lubił / nie lubił Pan/i w swojej ostatniej pracy?

·                     Jakiego typu ofertami pracy był Pan/i zainteresowany w przeszłości?

·                     Co dla Pana/i jest najsilniejszą motywacją w pracy?

·                     Kto jest dla Pana/i autorytetem?

·                     Ile godzin pracuje Pan/i średnio w tygodniu?

·                     Co zamierza Pan/i robić za kilka lat?

c. Obszar osobowościowy:

·                     Proszę opowiedzieć o sobie?

·                     Jakie są Pana/i słabe / mocne strony?

·                     Proszę opowiedzieć o jakiejś sytuacji stresowej, w której się Pan/i znalazł w ostatnim czasie?

·                     Czy podejmuje Pan/i ryzyko? Jeżeli tak, to, w jakich sytuacjach?

·                     Z jakimi osobami pracuje się Panu/i najlepiej / najgorzej?

·                     Jakie cechy powinien mieć Pana/i szef?

·                     Jak spędza Pan/i wolny czas?

·                     Co Pan/i czytał ostatnio?

·                     Gdyby miał Pan/i miliard złotych, na co by go Pan przeznaczył?

·                     Jak by Pan/i zareagował w sytuacji, gdy...?

Oprócz pytań pracodawcy mogą Państwa prosić o rozwiązanie konkretnych sytuacji problemowych. Przykładem może być rozmowa kwalifikacyjna dotycząca stanowiska sprzedawcy samochodów. Pytanie problemowe zadane w jej trakcie mogłoby brzmieć:

...Proszę wyobrazić sobie, że jest Pan zatrudniony w naszym salonie. Wchodzę do salonu, proszę mnie obsłużyć...

Pytania problemowe zazwyczaj dotyczą typowych sytuacji związanych ze stanowiskiem. Do Twojej inwencji należy wyobrażenie sobie, z jakimi problemami spotyka się osoba na danym stanowisku i przewidzenie możliwych pytań.

 

3. Najczęściej popełniane błędy

Poniżej podajemy Państwu zestaw najczęściej popełnianych błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Powstał on na podstawie naszego kilkuletniego doświadczenia w kontaktach z osobami starającymi się o pracę poprzez naszą agencję.

 

Nie zwracanie uwagi na niewerbalne sygnały ze strony osoby słuchającej

np. mimika, język ciała, ton głosu wskazujący np. na znużenie przydługimi wywodami

Nieumiejętność uzasadniania swoich sądów-

 

Proszę uzasadnić, dlaczego uważa Pan/i. że potrafi kierować zespołem: - No cóż, tak mi się wydaje.

Ujawnianie tajemnic swoich byłych pracodawców

 

 

Wypowiadanie się w sposób negatywny o poprzednim firmie i swoim przełożonym

 

 

Przedstawianie powodów odejścia z pracy jedynie w sposób negatywny

 

nie chęć rozwoju czy awansu, ale zła atmosfera w pracy, niesprawiedliwy szef

Manieryzmy językowe

 

np. częste powtarzanie jakiegoś zwrotu -(no wie Pani, prawda, eee..)

Ruchy mimowolne

 

np. stukanie długopisem o stół, pstrykanie palcami

Dygresje

 

częste zbaczanie z tematu, nie odpowiadanie ściśle na pytania

Zanudzanie słuchacza długimi wypowiedziami. gadulstwo

 

 

Lakoniczność wypowiedzi

 

odpowiadanie na pytania równoważnikami zdań, bierność (fatalne wrażenie!!)

Bierność w rozmowie

 

przekazywanie inicjatywy w rozmowie jedynie w ręce rekrutującego

Brak kultury osobistej

 

spóźnianie się lub przychodzenie zbyt wcześnie na spotkanie, niechlujny wygląd swój i prezentowanych dokumentów

Krygowanie się

 

Ach ! 0 moich zaletach / wadach to może opowiedzieć moja żona (aż dziw bierze, jak to dość idiotyczne zdanie często się powtarza !)

Zbytnia pewność siebie, źle pojęta przebojowość

 

aroganckie zachowanie, rozkładanie się na fotelu w niedbałej pozie, postawa, „kim to nie jestem i kogo to nie znam"

Przerywanie rekrutującemu

 

 

PRZYGOTOWANIE SIĘ DO ROZMOWY KWALIFIKACYJNEJ

1. Gromadzenie informacji o firmie

Zanim zdecydujecie się Państwo na złożenie swojej aplikacji, konieczne jest zdobycie jak największej liczby informacji o firmie poszukującej pracownika. Przed podjęciem decyzji o kandydowaniu, dobrze jest zebrać następujące informacje, od kiedy firma istnieje, czym się zajmuje, jaką pozycję ma na rynku. jakich ma konkurentów, jakie szansę rozwoju, ile zatrudnia osób, czy jest duża rotacja wśród jej pracowników. Jeżeli jest to możliwe, warto wiedzieć również, jaki firma miała obrót w zeszłym roku oraz jaki poziom płac oraz dodatkowe bonusy (samochód, telefon komórkowy, ubezpieczenia itp.) oferuje swoim pracownikom. Jest to istotne, zwłaszcza w sytuacji braku informacji o proponowanych warunkach pracy i tym samym konieczności ich negocjacji.

2. Gromadzenie informacji o stanowisku pracy

Istotne jest również zgromadzenie informacji o oferowanym stanowisku pracy. Konieczne jest odpowiedzenie sobie na pytanie, jakie oczekiwania może mieć pracodawca ?

- Jaka dziedzina i zakres wiedzy jest niezbędny na tym stanowisku? (wykształcenie podstawowe, dodatkowe kursy)

- Jakiego rodzaju doświadczenie zawodowe jest potrzebne? (branża, rodzaj wykonywanej pracy)

- Jakiego typu cechy psychofizyczne są sprzyjające (np. zdolności interpersonalne, zdolności komunikacyjne, zdolność do myślenia analitycznego lub syntetycznego, zdolności kierownicze do pracy samodzielnej lub zespołowej, umiejętność twórczego myślenia, zdolność szybkiej adaptacji do nowego stanowiska i pracy w stresie...)

W tym kontekście po pierwsze można określić, na ile oczekiwania pracodawcy pokrywają się z Państwa kwalifikacjami. Da to Państwu informację, jakie szansę mają starając się o to stanowisko. Po drugie powyższa analiza może pomóc Państwu w dobraniu dla siebie optymalnego stanowiska pracy. Efektem powinna być świadomość swoich mocnych i słabych stron, co jest absolutnie niezbędną wiedzą wykorzystywaną później podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

3. Gromadzenie informacji o sobie

Aby skutecznie poszukiwać pracy, konieczne jest osiągnięcie niezbędnego poziomu samo wiedzy. Niestety wiele osób nie potrafi myśleć o sobie w kategoriach rynkowych. Bardzo pomocne będzie zdanie sobie sprawy z tego, jak możemy być postrzegani przez innych. A także jak mogą być interpretowane i jakie wątpliwości mogą nasunąć fakty z Państwa CV?

Dlatego też muszą Państwo zdać sobie sprawę z tego, jakie fakty z Państwa życiorysu są dla Państwa plusem, a co może wydać się pracodawcy minusem.

Jakie osiągnięcia mogą Państwo uznać za sukces? Jakie macie Państwo zalety jako współpracownicy i podwładni / kierownicy, a z jakimi wadami musicie ciągle walczyć? / Czym wyróżniacie się Państwo spośród innych? (etc.)

4. Przygotowanie i prezentacja dokumentów

Dobrze przygotowane dokumenty to początek sukcesu. Mówiąc o dokumentach mam na myśli nie tylko Curicullum Vitae i list motywacyjny. Oczywiście są to najważniejsze i najczęściej wymagane przez pracodawcę dokumenty. (Osoby zainteresowane szczegółowymi informacjami odsyłam do modułu o sporządzaniu CV i Listu motywacyjnego.)

Dokumenty, które Państwo powinni mieć również przygotowane to: listy referencyjne i opinie z poprzednich miejsc pracy, świadectwa pracy, świadectwa z odbytych kursów i szkoleń oraz wszystko to, co dokumentuje Państwa dokonania (projekty, broszury, artykuły eto.)

UWAGA! Jeżeli pracodawca wyraźnie nie zażyczy sobie otrzymania dodatkowych dokumentów potwierdzających Państwa kwalifikacje i poprzednie miejsca pracy, nie należy mu ich nadsyłać!!!. Warto przypomnieć, że nie przesyłamy oryginałów, ale kserokopie. Nie należy również domagać się zwrotu dokumentów w przypadku nie zaakceptowania - sprawia to wrażenie, że ma się do czynienia z osobą roszczeniową!

Skompletowanie dokumentów to nie wszystko. Ważny jest również sposób ich prezentacji. Pracodawca na pewno zauważy, czy są one logicznie posegregowane i umieszczone w estetycznej teczce i że wyszukanie odpowiedniego dokumentu zajmuje Państwu kilka sekund.

5. Autoprezentacja

Po przygotowaniu dokumentów, czas na zadbanie o własny image. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na strój, w którym chcemy wystąpić w czasie rozmowy kwalifikacyjnej. Wybór odpowiedniego ubrania zależy od dwóch czynników. Pierwszym z nich jest stanowisko, na jakie kandydujemy. Jeżeli staramy się o stanowisko kierownicze lub inne wymagające kontaktów z klientami, bezwzględnie obowiązuje nas klasyczna elegancja stroju (marynarka, garsonka, stonowana kolorystyka). Gdy aspirujemy do objęcia stanowiska np. artysty grafika czy programisty, można pokusić się o włożenie mniej standardowego stroju.

Drugim czynnikiem są standardy przyjęte przez firmę. Dlatego też warto poświęcić trochę czasu i przed rozmową udać się na krótką inspekcję?. Gdy dysponujemy już odpowiednim strojem, warto zadbać również o dodatki tj. np. o odpowiednią torebkę, czy teczkę na dokumenty.

Celem tych wszystkich starań ma być stworzenie pozytywnego wrażenia - schludności, kompetencji i adekwatności oraz szacunku dla pracodawcy.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin