dostosowanie wymagań, zalecenia.doc

(69 KB) Pobierz
Ogólne propozycje dostosowania wymagań dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce adekwatne do symptomów zaburzeń

Ogólne propozycje dostosowania wymagań dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce adekwatne do symptomów zaburzeń.

Symptomy zaburzeń funkcji biorących udział w procesie czytania i pisania

W zakresie różnych przedmiotów nauczania

Formy, metody, sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych

JĘZYK POLSKI

Objawy  zaburzeń funkcji słuchowo- językowych :

-          trudności w opanowaniu techniki czytania tj.: głoskowanie , sylabizowanie, przekręcanie wyrazów, domyślanie się , wolne lub nierówne tempo, pauzy, nie zwracanie uwagi na interpunkcję

-          niepełne  rozumienie treści tekstów i poleceń

-          uboższe słownictwo

-          trudności w pisaniu, szczególnie ze słuchu, liczne błędy np.: mylenie z-s, d- t,  k -g

-          błędy w zapisywaniu zmiękczeń, głosek i- j

-          błędy w zapisywaniu głosek nosowych ą - om, ę – em

-          opuszczanie,  dodawanie, przestawianie,  podwajanie liter i sylab

-          błędy gramatyczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych

-          trudności w formułowaniu wypowiedzi pisemnych na określony temat

-          trudności w uczeniu się ze słuchu na lekcji, zapamiętywaniu, rozumieniu poleceń złożonych, instrukcji

 

Objawy zaburzeń funkcji wzrokowo- przestrzennych, integracji percepcyjno- motorycznej i lateralizacji:

 

-          trudności z zapamiętaniem liter alfabetu,

-          mylenie liter podobnych kształtem l-t-ł

-          mylenie liter zbliżonych kształtem lecz inaczej ułożonych w przestrzeni b-d-g-p, w-m

-          opuszczanie drobnych elementów graficznych liter / kropki, kreski/

-          błędy w przepisywaniu i pisaniu z pamięci

-          nieprawidłowe trzymanie przyborów do pisania

-          wolne tempo pisania, męczliwość ręki

-          niekształtne litery, nieprawidłowe łączenia - obniżona czytelność pisma

-          nieumiejętność zagospodarowania przestrzeni kartki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JĘZYKI OBCE

 

Objawy  zaburzeń funkcji słuchowo- językowych:

-          trudności z zapamiętaniem słówek, struktur gramatycznych, budowaniem wypowiedzi ustnych, rozumieniem i zapamiętywaniem tekstu mówionego lub nagranego na taśmę , z odróżnianiem słów podobnie brzmiących

-          błędy w pisaniu

 

Objawy zaburzeń funkcji wzrokowo- przestrzennych, integracji percepcyjno- motorycznej i lateralizacji:

 

-          trudności z odróżnianiem wyrazów podobnych

-          gubienie drobnych elementów graficznych, opuszczanie  i przestawianie liter

-          trudności z poprawnym pisaniem, pomimo dobrych wypowiedzi ustnych

-          kłopoty z zapisem wyrazów w poprawnej formie gramatycznej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MATEMATYKA 

Objawy  zaburzeń funkcji słuchowo-językowych:

-          nieprawidłowe odczytywanie treści zadań tekstowych

-          niepełne rozumienie treści zadań, poleceń

-          trudności z wykonywaniem działań

-          w pamięci,  bez pomocy kartki

-          problemy z zapamiętywaniem reguł, definicji, tabliczki mnożenia

-          problemy z opanowaniem terminologii ( np. nazwy , symbole pierwiastków i związków chemicznych)

 

 

 

 

Objawy zaburzeń funkcji wzrokowo- przestrzennych, integracji percepcyjno- motorycznej i lateralizacji:

-          błędne zapisywanie i odczytywanie liczb wielocyfrowych ( z wieloma zerami i miejscami po przecinku)

-          przestawianie cyfr ( np. 56-65)

-          nieprawidłowa organizacja przestrzenna zapisu działań matematycznych, przekształcania wzorów

-          mylenie znaków działań, odwrotne zapisywanie znaków nierówności

-          nieprawidłowe wykonywanie wykresów funkcji

-          trudności z zadaniami angażującymi wyobraźnię przestrzenną w geometrii

-          niski poziom graficzny wykresów i rysunków, nieprawidłowe zapisywanie łańcuchów reakcji chemicznych

 

 

PRZYRODA, HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO

-          Objawy  zaburzeń funkcji słuchowo-językowych:

-          trudności z zapamiętywaniem nazw geograficznych, terminologii z biologii i chemii (dłuższe nazwy, nazwy łacińskie), nazwisk z historii

-          -trudności z opanowaniem systematyki

-          (hierarchiczny układ informacji)

-          zła orientacja w czasie( chronologia, daty)

 

 

 

-          Objawy zaburzeń funkcji wzrokowo- przestrzennych, integracji percepcyjno- motorycznej i lateralizacji:

 

-          trudności z czytaniem i rysowaniem map geograficznych i historycznych

-          trudności z orientacją w czasie

-          i w przestrzeni ( wskazywanie kierunków na mapie i w przestrzeni, obliczanie stref czasowych, położenia geograficznego, kąta padania słońca itp.)

-          problemy z organizacją przestrzenną schematów i rysunków

 

 

 

 

MUZYKA  PLASTYKA

WYCHOWANIE FIZYCZNE

 

Objawy  zaburzeń funkcji słuchowo-językowych oraz wzrokowo- przestrzennych, integracji percepcyjno- motorycznej i lateralizacji:

 

-          trudności z czytaniem nut, odtwarzaniem rytmu, śpiewaniem, tańczeniem

-          trudności z rysowaniem ( rysunek schematyczny, uproszczony)

-          i organizacją przestrzenną prac plastycznych

-          mylenie prawej i lewej strony

-          trudności z opanowaniem układów gimnastycznych ( sekwencje ruchowe

-          zorganizowane w czasie i przestrzeni)

-          trudności w bieganiu , ćwiczeniach równoważnych

-          trudności w opanowaniu gier wymagających użycia piłki ( tenis ziemny i stołowy, siatkówka, koszykówka)

-          niechęć do uprawiania sportów wymagających dobrego poczucia równowagi(deskorolka, narty,  snowboard)

 

-          nie wymagać, by uczeń czytał głośno przy klasie nowy tekst , wskazywać wybrane fragmenty dłuższych tekstów do opracowania w domu i na nich sprawdzać technikę czytania

-          dawać więcej czasu na czytanie tekstów, poleceń, instrukcji,  szczególnie podczas samodzielnej pracy lub sprawdzianów, w miarę potrzeby pomagać w ich odczytaniu

-          jeśli to możliwe - sprawdziany i kartkówki przygotowywać w formie testów

-          czytanie lektur szkolnych lub innych opracowań rozłożyć w czasie, pozwalać na korzystanie z książek ,,mówionych”

-          raczej nie angażować do konkursów czytania

-          uwzględniać trudności w rozumieniu treści , szczególnie podczas samodzielnej pracy z tekstem, dawać więcej czasu , instruować lub zalecać przeczytanie  tekstu wcześniej w domu

 

 

 

 

 

 

 

 

-          częściej sprawdzać zeszyty szkolne ucznia, ustalić sposób poprawy błędów , czuwać nad wnikliwą ich poprawą, oceniać poprawność i sposób wykonania prac

-          dać uczniowi czas na przygotowanie się do pisania dyktanda poprzez  podanie mu trudniejszych wyrazów, a nawet wybranych zdań, które wystąpią w dyktandzie; można też dawać teksty z lukami lub pisanie z pamięci

-          dyktanda sprawdzające można organizować indywidualnie

-          błędów nie omawiać wobec całej klasy

-          w przypadku trudności w redagowaniu wypowiedzi pisemnych uczyć tworzenia schematów pracy ,  planowania kompozycji wypowiedzi (wstęp, rozwinięcie, zakończenie)

-          pomagać w  doborze argumentów, jak również odpowiednich wyrażeń i zwrotów

-          nie obniżać ocen za błędy ortograficzne i graficzne w wypracowaniach,

-          podać uczniom jasne kryteria oceny prac pisemnych/ wiedza, dobór argumentów, logika wywodu, treść, styl, kompozycja itd./

-          dawać więcej czasu na prace pisemne, sprawdzać, czy uczeń skończył notatkę z lekcji , w razie potrzeby skracać wielkość notatek

-          przypadku trudności z odczytaniem pracy odpytać ucznia ustnie,

-          pozwalać na wykonywanie prac na komputerze,

-          usprawniać zaburzone funkcje - zajęcia korekcyjno- kompensacyjne

 

 

 

 

-          dawać łatwiejsze zadania

-          nie wyrywać do natychmiastowej odpowiedzi, dawać więcej czasu na zastanowienie się i przypomnienie słówek, zwrotów

-          dawać więcej czasu na opanowanie określonego zestawu słówek

-          w fazie prezentacji leksyki zwolnić tempo wypowiadanych słów i zwrotów, a nawet wypowiadać je przesadnie poprawnie- hiperpoprawnie

-          można pozwolić na korzystanie  z dyktafonu podczas lekcji

-          nowe wyrazy objaśniać za pomocą polskiego odpowiednika, kont...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin