Dojrzałość szkolna.doc

(44 KB) Pobierz

Dojrzałość szkolna dzieci rozpoczynających naukę w kl. I

 

Dojrzałość szkolna jest to taki poziom rozwoju dziecka, który pozwala mu podjąć obowiązki szkolne. Osiąganie dojrzałości jest procesem.

Dojrzałość jest postrzegana w 3 płaszczyznach (aspektach):

  1. Rozwój fizyczny.
  2. Rozwój procesów poznawczych (umysłowy).
  3. Rozwój społeczno – emocjonalny.

 

 

1.      Rozwój fizyczny.

Ukształtowanie kości, mięśni, narządów wewnętrznych, układu nerwowego, zmysłów, dobra sprawność ruchowa. Ten stan stwierdza lekarz.

 

2.      Rozwój procesów poznawczych (umysłowy).

Umiejętność spostrzegania, dobry rozwój mowy i pamięci, sprawność ręki:

a)      dziecko jest dobrze zorientowane gdzie mieszka, jak się nazywa, potrafi powiedzieć o zajęciach rodziców i o rodzeństwie,

b)     wypowiada się zdaniami, poprawnie gramatycznie,

c)      chętnie mówi o swoich spostrzeżeniach, przeżyciach, zadaje dużo pytań nt. obserwowanych wydarzeń i zjawisk,

d)     umie liczyć przedmioty do 10 lub 20,

e)      sprawnie posługuje się ołówkiem, kredką, określa, co narysowało, umie się skupić podczas zabawy, rysowania, w rysunku można rozpoznać rzeczywiste przedmioty,

f)       potrafi słuchać, skupić się na tym oraz zapamiętać wysłuchanych informacji, jest gotów je powtórzyć.

 

3.      Rozwój społeczno – emocjonalny.

Umiejętność przystosowania się do nowej sytuacji, nowych osób, współpraca, wykonywanie poleceń:

a)      chętnie bawi się z rówieśnikami, potrafi poprowadzić zabawę lub ustąpić koledze,

b)     samodzielnie obsługuje się, chętnie wykonuje polecenia rodziców, nauczycieli, lubi być pożyteczne,

c)      kończy rozpoczęte prace, dba o ich wygląd estetyczny,

d)     podporządkowuje się poleceniom dorosłych, rozumie ich konieczność, nawet jeśli są niemiłe dla dziecka,

e)      współpracuje z kolegami i prowadzącym zajęcia,

f)       jest troskliwy i opiekuńczy wobec innych, staje w obronie pokrzywdzonych,

g)     wyjaśnia i tłumaczy zachowanie swoje i innych, jeżeli stały się one przyczyna konfliktów.

 

 

Działania, jakie można podjąć w celu podniesienia poziomu rozwoju dziecka lub uzupełnienia braków.

1.                  Rozwój procesów poznawczych.

a)      pomoc rodziców w poznawaniu świata na co dzień: w czasie codziennych zajęć, wyjścia do sklepu, wyjazdu do miasta – odpowiadanie na pytania dziecka i wzbudzanie jego zainteresowań

b)     zabawy rozwijające mowę i myślenie:

-        rozmowy na temat obrazków, historyjek obrazkowych, zagadki,

-        zabawy w sklep, powtarzanie nazw (klient, kelner),

-        rysowanie: wyżej, niżej, w lewo, w prawo,

-        loteryjki obrazkowe, domina,

-        wyszukiwanie różnic.

c)      zabawy, gry, konkursy wdrażające do obserwacji otoczenia, rozwijające spostrzegawczość i koordynację wzrokowo – ruchową:

-        co się zmieniło (zmiana szczegóły w ubraniu, otoczeniu, położeniu) – ma zauważyć różnicę,

-        błąd w opowiadaniu (dziecko zna poprawną wersję i ma zauważyć błąd),

-        analiza treści obrazka (co jest na nim, ile, jak położone względem siebie) , wersja trudniejsza - dziecko ogląda a potem zasłaniamy obrazek,

-        opowiadanie historyjek obrazkowych,

-        obserwacja otoczenia podczas spaceru (pytania do tego),

-        rozpoznawanie dźwięków, śpiewu ptaków,

-        domina obrazkowo – wyrazowe,

-        rozpoznawanie przedmiotu za pomocą dotyku.

d)     zabawy i gry rozwijające sprawność rąk:

-        lepienie z plasteliny,

-        wycinanie,

-        wydzieranie,

-        tworzenie szlaczków,

-        nawlekanie koralików.

e)      inne zabawy:

-        odpowiedzi „jak w szkole?” całym zdaniem,

-        zabawa w reportera (co się wydarzyło na podwórku, w sklepie, u babci) – poprawność zdań, spostrzegawczość, zgodność z faktami,

-        układanie wyrazów z wyprawki (zaczynających się od jakiejś litery, z tą literą,
z określonej liczby liter),

-        rozsypanki, sylabowe, wyrazowe, zdaniowe, układanki, mozaiki, puzzle,

-        gry planszowe.

 

2.                  Kształtowanie pożytecznych nawyków i przyzwyczajeń stosownie do wieku – konsekwencja postępowania.

a)      pozwolić dziecku na podjęcie obowiązków, lub dać obowiązek, jeżeli samo nie wykazuje inicjatywy – nie żałować pochwał:

-        sprzątanie po sobie ubrań, zabawek,

-        karmienie zwierzątka domowego,

-        wycieranie naczyń,

-        podlewanie kwiatków,

-        ścieranie kurzu, zamiatanie,

-        nakrywanie do stołu,

-        opieka nad młodszym rodzeństwem.

b)     prawidłowy rozkład dnia (sen ok. 12 godz.):

-        miejsce do nauki i przechowywania swoich rzeczy,

-        czas wyznaczony na zabawę, naukę, obowiązki,

-        zapraszanie kolegów do domu,

-        ograniczony czas oglądanie telewizji,

-        obecność rodzica przy odrabianiu zadań.

c)      pozytywne nastawienie do szkoły i kolegów:

-        nieporozumienia dorosłych nie powinny rzutować na postawy dzieci względem siebie,

-        okazywanie uczuć dziecku, tego że jest ważne i kochane, nawet, gdy zasłuży na krytykę,

-        tłumaczyć normy zachowania, kultury, grzeczności i przestrzegać ich w domu,

-        uczyć szacunku do innych (starszych i rówieśników).

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin