Temat lekcji
Cele dydaktyczno – wychowawcze
Uwagi o realizacji
Metody i formy pracy
1. Poznaj samą / samego siebie!
Uczeń:
- wskazuje swój typ osobowości ( analityczny, przywódczy, towarzyski, sympatyczny )
- określa rodzaj swojej inteligencji
- zna mocne i słabe strony swojej osobowości
- określa najbardziej i najmniej cenione wartości
- określa swoje zainteresowania odnosząc je do ludzi, faktów i rzeczy
- podaje własne umiejętności dzieląc je na adaptacyjne, uniwersalne i specjalistyczne.
1. Plansza przedstawiająca trzy podstawowe grupy umiejętności ( podział R. Bollesa – umiejętności dotyczące ludzi, rzeczy, danych ).
2. Test na rodzaje inteligencji ( I ) – „Odkrywanie rodzaju inteligencji”.
3. Przeprowadzenie ankiety „Czy znasz samego ( samą ) siebie (II).
4. „Popularny kwestionariusz inteligencji emocjonalnej” – program komputerowy (test).
5. Model osobowości W.M.Marstona i model DISG – uwarunkowanie osobowosci w procesie komunikowania.
Metody:
problemowa,
burza mózgów
Formy :
indywidualna
2. Moje cechy osobowości, predyspozycje psychofizyczne i ich znaczenie w wyborze zawodu.
- określa swój typ osobowości zawodowej i odpowiadające mu środowisko pracy,
- zna typy osobowości zawodowych: typ realistyczny, badawczy, artystyczny, społeczny, konwencjonalny, przedsiębiorczy
- wskazuje zawody, które odpowiadają jego zainteresowaniom, predyspozycjom psychofizycznym
1. Prezentacja multimedialna o heksagonalnym modelu J. Hollanda – 6 typach osobowości zawodowych i odpowiadającym im środowiskach pracy.
2. Przeprowadzenie „Kwestionariusza zainteresowań zawodowych” na podstawie „Evaluating Jour Interests…”.
ekspozycja,
heureza
Formy:
indywidualna,
zespołowa
3. Przewodnik po świecie zawodów.
- rozróżnia grupy zawodowe ( np. rolnictwo i zasoby naturalne, biuro, komunikacja i media, turystyka, marketing, budownictwo, zdrowie…),
- gromadzi wiadomości dotyczące
typowych zawodów w określonej grupie:
. wymaganego wykształcenia,
. cech osobowości
. perspektyw pracy
- dzieli zawody ze względu na dominujące cechy:
. zawody związane z rzeczami
. zawody związane z ludźmi
. zawody związane z danymi
1. Zapoznanie uczniów z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 roku w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania.
2. Dostęp do Internetu i wykorzystanie witryn internetowych, np.
www.perspektywy.pl
www.praca.gov.pl
3. Korzystanie z „Informatora o zawodach”. Perspektywy.
promyczkowa,
problemowa
Formy –
grupowa
4. Informacje o zawodach – skąd je czerpać?
- korzysta z internetowych zasobów, np.
. www.perspektywy.pl
. www.kariera.wprost.pl
. www.irk.pl
. www.kaweziu.edu.pl
. www.kariera.park.pl
- zna instytucje zajmujące się między innymi doradztwem zawodowym:
. Powiatowy Urząd Pracy w Suchej Beskidzkiej,
. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna,
. Niepubliczne Centrum Doskonalenia Zawodowego
. Centra Informacji i Planowania Karier…
- korzysta z czasopism: „Perspektywy”, „Praca i Kariera”, „Cogito”, „Dlaczego”, „Wyprawka maturzysty”.
1. Korzystanie z Internetu i programów komputerowych „Doradca 2000”, „Wizje kariery”, „Absolwent”, „WG”, „Absolwent zf”, „WOZ”.
2. Spotkanie z pracownikiem Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej.
3. Wywiady z przedstawicielami danych zawodów i specjalizacji zawodowych.
4. Analiza informatorów Powiatowego Urzędu Pracy w Suchej Beskidzkiej
Metody: ćwiczenia praktyczne,
ekspozycja
zespołowa,
5. Zawody z przyszłością.
- analizuje raporty Rządowego Centrum Studiów Strategicznych, dotyczące zawodów schyłkowych i przyszłościowych
- zna trendy na rynku pracy ( na podstawie informacji środków masowego przekazu, zasobu Internetu, informatorów instytucji państwowych,
- wie jak funkcjonuje rynek pracy
- dostrzega szanse na zatrudnienie w danym zawodzie.
1. Korzystanie z Internetu i TI.
2. Wykorzystanie programu komputerowego – „Zawody przyszłości” i „Zawody z komputerem”
3. Fragmenty biznesowych i gospodarczych programów TVP.
4. Korzystanie ze stron internetowych dotyczących informacji pracy w krajach UE.
dyskusja okrągłego stołu
6. Poznajemy zawody.
- dokonuje opisów zawodów, biorąc pod uwagę:
. wartości realizowane w zawodzie ( prestiż społeczny, rozwój osobowości, wiedza, stabilność zatrudnienia ),
. warunki i środowisko pracy
. wymagania psychofizyczne
. wykształcenie
. zatrudnienie
1. Przygotowanie teczek z opisami wybranych zawodów ( np. architekt, makler…) – prace grupowe.
2. Spotkanie z przedstawicielami wybranych zawodów.
Metoda projektu
7. Krok po kroku podejmuję słuszną decyzję o wyborze zawodu.
- zna i stosuje etapy procesu podejmowania decyzji:
a. określa swoje potrzeby
b. ocenia swoje możliwości, zainteresowania
c. rozpatruje wszystkie możliwości
d. porównuje możliwości
e. wybiera najlepsze rozwiązanie
f. realizuje plan działania
g. ocenia decyzje
- wybierając zawód kieruje się kryteriami:
a. swoje zainteresowania i umiejętności
b. charakter, usposobienie
c. osiągnięcia szkolne
d. stan zdrowia
- wymagania psychofizyczne zawodu
- narzędzia pracy
- środowisko pracy
- możliwości zatrudnienia
1. Przygotowanie studium przypadków, dotyczących podejmowania trudnych decyzji.
2. Przeprowadzenie indywidualnie ankiet „Czy jest to zawód dla Ciebie”, zamieszczonych w „Informatorze o zawodach. Perspektywy”.
3. Analiza i interpretacja ankiety a wybór zawodu.
drzewko decyzyjne,
Forma:
8. Kto może pomóc w wyborze zawodów?
- dyskutuje o roli swoich rodziców, szkoły, środków masowego przekazu w wyborze zawodu
- obiektywnie ocenia wpływ rodziców na swoje dalsze plany edukacji
- wymienia cechy i zadania doradcy zawodowego
1. Miniwykład psychologiczny pt. „Wpływ rodziny na preferencje edukacyjno – zawodowe ucznia”
2. Analiza studium przypadków, wzbogacona o autopsję uczniów.
rybi szkielet,
grupowa,
9. Po maturze…dalsze kształcenie i doskonalenie
- zna strukturę kształcenia ponadgimnazjalnego
- zna rodzaje uczelni oraz rodzaje i typy szkół przygotowujące do wybranego zawodu
- indywidualnie sprawdza warunki naboru na wyższe uczelnie
- wybrana uczelnie niepaństwową sprawdza w rejestrze Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu.
1. Plansza – przedstawienie uczniom ścieżek edukacyjnych po ukończeniu szkoły średniej
2. Spotkanie z wykładowcami wyższych uczelni.
3. Przeglądanie witryn internetowych wybranych uczelni.
metaplan
Formy - indywidualna
10. Ścieżka planowania kariery.
- potrafi zaplanować własną ścieżkę kariery zawodowej
- wskazuje korzyści z planowania swoich działań
- trafnie formułuje cel
- jest świadomy, ze plan w trakcie realizacji może być zmieniony z różnych ale uzasadnionych przyczyn
1. Sporządzanie schematu procesu podejmowania decyzji o wyborze zawodu.
2. Ocena indywidualnych ścieżek planowania kariery
Metoda – metaplan
Forma - indywidualna
marzena_kaszowska