autyzm_mat_cz_1.pdf
(
129 KB
)
Pobierz
Autyzm u dzieci:
terminologia, klasyfikacja,
epidemiologia
Ewa Pisula
Wydział Psychologii
Uniwersytet Warszawski
Ewa.Pisula@psych.uw.edu.pl
Leo Kanner (1943)
Autos (gr.) - sam
- “zamknięcie we własnym świecie”,
- izolowanie się od innych osób,
- brak dążenia do przebywania z innymi,
- niezdolność do tworzenia więzi emocjonalnych,
- dobry potencjał intelektualny.
Tezy sformułowane przez Kannera:
1. Autyzm to zaburzenie
wrodzone
, uwarunkowane
konstytucjonalnie, polegające na
braku typowej motywacji
do wchodzenia w interakcje społeczne
i tworzenia
związków uczuciowych.
2.
Główne charakterystyki
: izolacja społeczna, głębokie
zaburzenia komunikacji i opór wobec zmian.
3.
Rodzice
odgrywają istotną rolę w patogenezie.
4.
Autyzm nie współwystępuje z innymi zaburzeniami
(potem teza o autyzmie pierwotnym i wtórnym, aktualnie
zarzucona – przyjmuje się, że autyzm zawsze jest „pierwotny”).
5. Osoby z autyzmem charakteryzuje
potencjalnie prawidłowy
(„normalny”) poziom zdolności intelektualnych;
zaburzenia
mają charakter funkcjonalny.
6. Trafne obserwacje dot. wielu charakterystycznych zjawisk,
które do dzisiaj są przedmiotem naukowych analiz (np.
makrocefalii).
Krótka historia
Kanner (1943) - autyzm wczesnodziecięcy (Bleuler, 1911)
Asperger (1944) – autystyczna psychopatia
Całościowe zaburzenia rozwoju – APA, 1980 (DSM-III)
Autystyczne kontinuum (L. Wing)
Autystyczne spektrum zaburzeń (nie: dzieci ze spektrum)
Plik z chomika:
psychUW
Inne pliki z tego folderu:
autyzm_mat_cz_10.pdf
(112 KB)
autyzm_mat_cz_9.pdf
(309 KB)
autyzm_mat_cz_8.pdf
(307 KB)
autyzm_mat_cz_7.pdf
(160 KB)
autyzm_mat_cz_6.pdf
(74 KB)
Inne foldery tego chomika:
Adolescencja jako przejście od dzieciństwa do dorosłości
Badania sondażowe
Choroby OUN i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka z perspektywy neuropsychologii klinicznej
Doktryny i fenomeny
Dynamiczna Psychologia Społeczna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin