autyzm_mat_cz_1.pdf

(129 KB) Pobierz
Autyzm u dzieci:
terminologia, klasyfikacja,
epidemiologia
Ewa Pisula
Wydział Psychologii
Uniwersytet Warszawski
Ewa.Pisula@psych.uw.edu.pl
797550927.003.png
Leo Kanner (1943)
Autos (gr.) - sam
- “zamknięcie we własnym świecie”,
- izolowanie się od innych osób,
- brak dążenia do przebywania z innymi,
- niezdolność do tworzenia więzi emocjonalnych,
- dobry potencjał intelektualny.
797550927.004.png 797550927.005.png
Tezy sformułowane przez Kannera:
1. Autyzm to zaburzenie wrodzone , uwarunkowane
konstytucjonalnie, polegające na braku typowej motywacji
do wchodzenia w interakcje społeczne i tworzenia
związków uczuciowych.
2. Główne charakterystyki : izolacja społeczna, głębokie
zaburzenia komunikacji i opór wobec zmian.
3. Rodzice odgrywają istotną rolę w patogenezie.
797550927.006.png
4. Autyzm nie współwystępuje z innymi zaburzeniami
(potem teza o autyzmie pierwotnym i wtórnym, aktualnie
zarzucona – przyjmuje się, że autyzm zawsze jest „pierwotny”).
5. Osoby z autyzmem charakteryzuje potencjalnie prawidłowy
(„normalny”) poziom zdolności intelektualnych; zaburzenia
mają charakter funkcjonalny.
6. Trafne obserwacje dot. wielu charakterystycznych zjawisk,
które do dzisiaj są przedmiotem naukowych analiz (np.
makrocefalii).
797550927.001.png
Krótka historia
Kanner (1943) - autyzm wczesnodziecięcy (Bleuler, 1911)
Asperger (1944) – autystyczna psychopatia
Całościowe zaburzenia rozwoju – APA, 1980 (DSM-III)
Autystyczne kontinuum (L. Wing)
Autystyczne spektrum zaburzeń (nie: dzieci ze spektrum)
797550927.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin