autyzm_mat_cz_6.pdf
(
74 KB
)
Pobierz
Autyzm u dzieci
– charakterystyka zaburzeń
rozwoju osób z autyzmem
Ewa Pisula
Wydział Psychologii
Uniwersytet Warszawski
Ewa.Pisula@psych.uw.edu.pl
Zaburzenia w odbiorze i przetwarzaniu
bodźców sensorycznych
w zależności od kryteriów stwierdza się je
u 42- 88% osób z autyzmem
William Goldfarb (1956) zaobserwował, że dzieci
z autyzmem częściej posługują się zmysłem węchu,
smaku i dotyku niż wzroku lub słuchu.
Zaburzenia polegają zazwyczaj na
niedowrażliwości lub nadwrażliwości sensorycznej.
Przejawiają się m. in. w:
- fascynacji określonymi obiektami,
- unikaniu pewnej stymulacji,
- paradoksalnych reakcjach na bodźce (siła reakcji
jest niedostosowana do siły stymulacji),
- łatwości doprowadzenia do przestymulowania.
Według Olgi Bogdashiny (2003) osoby z autyzmem
odbierają wiele bodźców, nie interpretując ich i nie
rozumiejąc.
Odbierają świat taki, jaki jest, bez odwoływania się do
swojej wcześniejszej wiedzy lub doświadczeń.
Wg Bogdashiny (2003) zaburzenia dotyczą przede wszystkim:
- fragmentaryczności percepcji
(zw. z ograniczoną zdolnością
do odczytywania znaczenia całości),
- „dosłowności”
(interpretacji bodźców w jeden, sztywny
sposób, zgodnie z ich podstawowym znaczeniem),
- wyodrębniania figury z tła
(dokonywania selekcji informacji
i wychwytywania wśród nich właściwych dla odczytania
znaczenia danej stymulacji),
-
czasu percepcji
.
Plik z chomika:
psychUW
Inne pliki z tego folderu:
autyzm_mat_cz_10.pdf
(112 KB)
autyzm_mat_cz_9.pdf
(309 KB)
autyzm_mat_cz_8.pdf
(307 KB)
autyzm_mat_cz_7.pdf
(160 KB)
autyzm_mat_cz_6.pdf
(74 KB)
Inne foldery tego chomika:
Adolescencja jako przejście od dzieciństwa do dorosłości
Badania sondażowe
Choroby OUN i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka z perspektywy neuropsychologii klinicznej
Doktryny i fenomeny
Dynamiczna Psychologia Społeczna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin