2_Gra_informacyjna.pdf

(205 KB) Pobierz
649373257 UNPDF
Lucjan Bełza
Gra informacyjna
o wpływy i dominację 1
Gra i walka o wpływy mogą mieć wymiar działań legalnych, mogą także
przybierać formy oddziaływań negatywnych, sprzecznych z prawem.
W dzisiejszych realiach bezpieczeństwo informacyjne to przede wszystkim
problemy walki informacyjnej, handlu informacją, manipulacji społecznej
i budowy nieformalnych stref wpływów. Niestety nie doszło do tej pory
do szczegółowego uregulowania zakresu informacji, jakie powinno się
przekazywać z urzędu określonym instytucjom. Rozdzielnik pism i tym samym
informacji tworzony jest uznaniowo. Sytuacja taka sprzyja „grze informacyjnej”,
której wynikiem może być cenzurowanie lub przetrzymywanie informacji.
OBSZARY MANIPULACJI
ORAZ ŚRODKI ODDZIAŁYWANIA
SPOŁECZNEGO
i urządzeń teleinformatycznych przed
nieuprawnioną ingerencją, ale i ochro-
na informacji niejawnych i związane
z nią kwestie ochrony kryptogra cz-
nej 2 . Obecnie to również, a może przede
wszystkim, problemy zagrożeń inspira-
cyjno-dezinformacyjnych, handlu infor-
macją, manipulacji społecznej i budowy
nieformalnych stref wpływów w ukła-
dach wewnątrz i na zewnątrz państwa.
Kon ikt zbrojny nie jest już pod-
stawowym środkiem narzucania woli
politycznej innym podmiotom. Dzisiaj
takim środkiem są zaplanowane for-
malne i nieformalne działania nazywa-
ne grami informacyjnymi, wpływające
destrukcyjnie na gospodarkę oraz sys-
temy nansowe, wywołujące niepokoje
społeczne i polityczne. Informacja i jej
przetwarzanie stały się narzędziem,
a nawet przesłanką walki. Bezpieczeń-
stwo informacyjne to nie tylko proble-
my zycznego zabezpieczenia sieci
Model dezinformacji w sieci, stwo-
rzony w związku z potrzebą działań
zbrojnych w Iraku w latach 2003–2005,
był częścią taktyki polegającej na „asy-
metrii polityczno-strategicznej”, w któ-
rej wykorzystywano wszelkie środki
1 Artykuł przedstawia wybrane aspekty opracowanej w BBN analizy pt. Raport o kierunkach roz-
woju korupcji urzędowej i politycznej .
2 Na problemy związane z ochroną informacji niejawnych, BBN zwracało uwagę w dwóch opracowa-
niach: Analizie w zakresie oceny legalności działań służb ochrony państwa związanych z pro-
wadzeniem kontrolnego postępowania sprawdzającego w trybie ustawy z 22 stycznia 1999 r.
o ochronie informacji niejawnych (lipiec 2009 r.) oraz Analizie rozwiązań prawnych i technicznych
z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego w aspekcie zapewnienia konstytucyjnie chronio-
nych praw podmiotowych oraz skuteczności kontroli operacyjnej i procesowej (czerwiec 2010 r.).
I – 2011 / 17
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE 29
649373257.004.png 649373257.005.png
pozamilitarne dla zdobycia przewagi
militarnej nad przeciwnikiem. Strony
stosowały działania propagandowe, wy-
wołując tzw. szum medialny. Ukazywany
w odpowiedni sposób obraz wojny miał
kształtować opinię społeczności mię-
dzynarodowej, a tym samym wpływać
na politykę określonych państw wobec
stron walczących. Ze strategiami tymi
związane było praktykowane do dziś
manipulowanie informacją 3 .
Gra i walka o wpływy mogą mieć
wymiar działań podporządkowanych
określonym normom i strukturom, mogą
jednak przybierać formy oddziaływań
negatywnych, sprzecznych z interesem
publicznym oraz z prawem. Pozytywne
i negatywne strony gry i walki o wpływy
to konsekwencja, a zarazem warunek
procesów globalizacji. Gra informacyjna
w procesie globalizacji to ciągły proces
przekształceń i rozwoju wszystkiego, co
ma wartość i może stanowić o pozycji pań-
stwa, korporacji lub jednostki w świato-
wej konkurencji. W globalnej grze można
być albo podmiotem, albo przedmiotem
gry; nie można sobie pozwolić na bycie
biernym obserwatorem. Aby pozostać
podmiotem w tej grze, w pierwszej kolej-
ności potrzeba wyeliminować negatywne
ograniczenia wewnętrzne. Manipulacja
informacją lub dopuszczenie do funkcjo-
nowania nieformalnej grupy interesów
w obrębie władzy może skutkować nega-
tywnymi konsekwencjami, a w skrajnych
przypadkach prowadzić do destabilizacji
państwa.
Powyższe zjawiska są efektem postę-
pu ekonomicznego i globalizacji. Globali-
zacja w zakresie gry i walki informacyj-
nej obejmuje procesy upowszechniania,
przekazu i technik wykorzystywania in-
formacji. Globalizacja może być zarówno
celem, jak i narzędziem propagandowym
w walce o wpływy. Walka informacyjna
została przeniesiona także do działań
korporacyjnych oraz układów politycz-
no-biznesowych. Przykładowo, grą inte-
resów globalnych stało się bezpieczeń-
stwo energetyczne, w obrębie którego
nakładają się działania państw i w coraz
większym stopniu korporacji.
Postępujące procesy globalizacji
będą rodzić wrogą, a nawet brutalną
rywalizację. Walka informacyjna staje
się także narzędziem ochrony intere-
sów narodowych w globalnej grze de-
cyzyjnej. Można zauważyć tendencję,
że obecnie nie tyle polityka decyduje
o gospodarce, ile gospodarka o polityce
oraz trend stopniowej marginalizacji
siłowych metod oddziaływania politycz-
nego i społecznego.
Ograniczanie dostępu do informacji,
przekazywanie informacji niepełnej lub
z opóźnieniem stwarza dogodne warun-
ki do manipulacji zewnętrznej. Trzeba
zdawać sobie sprawę, że jednym z za-
dań służb specjalnych (a obecnie za-
dań stawianych wywiadowniom gospo-
darczym działającym np. na zlecenie
korporacji) jest zdobywanie informacji
oraz prowadzenie niejawnej ingerencji
umożliwiającej wpływanie na zachowa-
nia wybranych osób.
3 J. Oleński, System statystyki publicznej w społeczeństwie informacyjnym i w gospodarce opartej
na wiedzy , III Seminarium Naukowe Pomiar i informacja w gospodarce, Uniwersytet Ekonomiczny w Po-
znaniu, Poznań, 23 stycznia 2009 r. http://wige.ue.poznan.pl/index.php?option=com_content&task=view&i-
d=64&Itemid=318; http://www.pracownicy.ue.poznan.pl/elzbieta.golata/OLENSKI-pozna%C5%42009/pdf
30 BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE
I – 2011 / 17
649373257.006.png
 
Wśród sposobów uzyskiwania infor-
macji wyróżnia się m.in. „kapturowy
sondaż informacyjny”, będący działa-
niem wykorzystującym osoby posiada-
jące ważne informacje przez jednostki
występujące „pod przykryciem”. Stałym
elementem towarzyszącym sondażowi
jest brak świadomości wykorzystywa-
nej osoby co do przeznaczenia i odbior-
cy udostępnianych informacji. Jednym
ze sposobów wpływania na decydenta
są działania inspiracyjne i dezinforma-
cyjne stosowane nie tylko przez służby
specjalne w relacjach międzypaństo-
wych, ale również w walce konkurencyj-
nej. Celem tych przedsięwzięć jest spo-
wodowanie podjęcia przez konkurenta
działań, które w efekcie okażą się dla
niego destrukcyjne (eliminując go lub
poważnie osłabiając jego pozycję) 4 .
o wpływy prowadzona z naruszeniem
prawa w interesie partykularnym, a nie
społecznym, z wykorzystaniem technik
manipulacji oraz oddziaływań korup-
cyjnych. To negatywne oddziaływanie
staje się możliwe i najczęściej następu-
je poprzez nieformalne grupy interesów
będące nieinstytucjonalną i niezrzesze-
niową grupą osób mających inne cele
aniżeli publicznie deklarowane i wy-
korzystujące do ich realizacji zarówno
legalne, jak i zabronione prawem formy
oddziaływania .
Niekiedy system prawny sam stwa-
rza możliwość nadużyć w zakresie od-
działywań korupcyjnych oraz gry infor-
macją. Sytuacja taka staje się możliwa,
gdy często zmienia się przepisy prawne
oraz istnieje niewłaściwy proces legi-
slacyjny. Polska należy do grupy liderów
pod względem liczby publikowanych ak-
tów prawnych 5 , w tym częstotliwości ich
zmian. Korzystają na tym wyspecjalizo-
wane kancelarie prawne oraz kancela-
rie doradztwa nansowego, które więk-
szość niekorzystnych dla ich klientów
decyzji „wywracają” na etapie sporów
sądowych czy arbitrażu międzynaro-
dowego. W tej grze administracja pań-
stwowa stoi na straconej pozycji, gdyż
w grze o wpływy wykorzystuje się luki
oraz nieprecyzyjne zapisy aktów praw-
nych 6 . Problem jakości polskich aktów
Z tego powodu zdziwienie może bu-
dzić brak w Polsce jednego ośrodka ko-
ordynującego prace w zakresie zwalcza-
nia działań o charakterze inspiracyjno-
-dezinformacyjnym. Brak świadomości
podjęcia gry informacyjnej może skutko-
wać tym, że decydent zamiast organizo-
wać, kierować i podejmować decyzje, bę-
dzie wykorzystywany w grze interesów.
Bezpieczeństwo informacyjne jest
jednym z warunków rozwoju państwa.
Zagrożeniem dla niego jest gra i walka
4 J. Barcz, B. Libera, Urzędnik i biznesmen w środowisku międzynarodowym. Wybrane aspekty
pragmatyki zawodowej , Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2007.
5 Od 1990 r. można obserwować tendencję wzrostową w zakresie liczby aktów publikowanych w Dzien-
nikach Ustaw. W latach 1990–1995 publikowano rocznie średnio 500–800 aktów prawnych; w latach
1996–2000 średnio 1,1–1,3 tys. aktów prawnych; w latach 2001–2005 nastąpił duży wzrost średnio do ok.
2,6 tys. aktów prawnych rocznie (wyjątkowo w 2004 r. – 2,9 tys. aktów prawnych). W latach 2005–2009
liczba aktów publikowanych w Dziennikach Ustaw kształtowała się w granicach ok. 1,8 tys. Dane na
podstawie Sytemu Informacji Prawnej LEX.
6 Jak zauważył S. Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, największe
bariery dla napływu inwestycji zagranicznych do Polski to trudne przepisy prawne i zła wola urzędni-
ków. (PAP, 2 grudnia 2010 r.).
I – 2011 / 17
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE 31
649373257.001.png
prawnych nie zmienia się od kilkunastu
lat, mimo że Trybunał Konstytucyjny
wielokrotnie podkreślał, że ustawodaw-
ca, konstruując przepis, który ingeruje
głęboko w sferę prywatności jednost-
ki, musi uwzględnić nie tylko zasadę
dookreśloności i konkretności, ale tak-
że proporcjonalność zastosowanego
środka. Nie wystarczy, żeby stosowane
środki sprzyjały zamierzonym celom
i ułatwiały ich osiągnięcie. Nie wystar-
czy sama celowość, pożyteczność, ta-
niość czy łatwość posługiwania się nimi
przez władzę w odniesieniu do użytego
środka 7 . Wedle standardów demokra-
tycznego państwa prawa dopuszczalne
jest nawet głębokie wkroczenie w sferę
prywatności, pod warunkiem, że będzie
opatrzone należytymi gwarancjami pro-
ceduralnymi 8 . Nieprecyzyjne przepisy
skutkują nie tylko ryzykiem dezorgani-
zacji procesu zarządzania, lecz przede
wszystkim stwarzają zagrożenie dla
właściwej realizacji zadań.
wydawanie z opóźnieniem aktów wyko-
nawczych oraz aktów niekiedy sprzecz-
nych z prawem unijnym, co najczęściej
jest tłumaczone zbiegiem okoliczności
lub niekompetencją urzędników.
Niejednoznaczność przepisów praw-
nych występuje praktycznie we wszyst-
kich sferach życia publicznego. Niekiedy
ma ona charakter obiektywny i wynika
z braku możliwości ścisłego uregulowania
wszystkich spraw mających np. charak-
ter nieprzewidywalny. Niekiedy jednak
niejednoznaczność dotyka praw podmio-
towych i kompetencyjnych, co świadczy
o słabości procesu legislacyjnego.
KORUPCJA JAKO NARZĘDZIE
WALKI INFORMACYJNEJ
Praktycznie jedynym skutecznym
sposobem w walce z tworzeniem niefor-
malnych grup interesów w strukturach
administracji publicznej, które posługu-
ją się elementami walki informacyjnej,
jest walka z korupcją. Korupcja, będą-
ca naruszeniem norm funkcjonujących
w społeczeństwie, jest jednym z czyn-
ników osłabiających państwo od we-
wnątrz. Nie ma jednak jednej, ogólnie
obowiązującej de nicji korupcji, jak też
i jednolitych metod jej zwalczania.
Odmienna interpretacja przepisów
może skutkować próbą wyłączania ze
sfery kompetencji spraw indywidual-
nych, gdy z różnych powodów są niewy-
godne lub ryzykowne, jak również może
powodować powielanie zadań. W przy-
padku spraw indywidualnych różnice
w ocenie stanu prawnego będą skutko-
wać najczęściej sporami sądowymi i blo-
kowaniem spraw. Brak precyzji zapisów
ustawowych stwarza możliwość wyko-
rzystywania instytucji publicznych do
rozgrywek personalnych i politycznych 9 .
Negatywnym zjawiskiem staje się też
Powołanie do życia w 2006 r. Central-
nego Biura Antykorupcyjnego (CBA)
dawało szansę na zbudowanie jednoli-
tej de nicji korupcji. W praktyce doszło
do stworzenia pojęcia o dużych ograni-
czeniach podmiotowo-przedmiotowych.
7 Zob. uzasadnienie wyroku z 3 października 2000 r. w sprawie sygn. K. 33/99.
8 Zob. wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 12 grudnia 2005 r. sygn. akt K32/04.
9 Z dotychczasowej praktyki wynika, że często nierozstrzygnięte spory merytoryczne przekładały się
na inne, „poboczne” tematy, np. dyskusje w sprawie prawidłowości nadawania klauzuli niejawności.
32 BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE
I – 2011 / 17
649373257.002.png
 
Analiza przepisów ustawy o CBA wska-
zuje, że ta de nicja nie może być uzna-
wana za powszechnie obowiązującą,
bowiem ma znaczenie obowiązujące
wyłącznie dla działań CBA. Dodatkowo
wyklucza ona z zakresu kompetencji
CBA całą sferę organizacji pozarządo-
wych, nieprowadzących działalności
gospodarczej, działalność menedżer-
ską oraz działania osób niepełniących
funkcji publicznych i pracujących w jed-
nostkach sektora nansów publicznych.
Tym samym uprawnienia CBA zostały
ograniczone do osób pełniących funkcje
publiczne lub prowadzących działal-
ność gospodarczą i innych osób doko-
nujących nadużyć na styku z działalno-
ścią publiczną.
wpływanie na interes publiczny bez
konieczności zajmowania stanowiska
publicznego (np. poprzez opinie, eksper-
tyzy)”. Korupcja jest także de niowana
jako „nadużywanie funkcji powierzonej
w celu prowadzenia spraw innych osób,
podmiotów zbiorowych, nadużywanie
stanowiska zajmowanego w rmie pry-
watnej” 10 . Korupcja w szerokim znacze-
niu jest jednym z elementów tworzenia
nieformalnych grup interesów.
Trudność w precyzyjnym zde nio-
waniu korupcji związana jest z tym, że
termin ten zachodzi na inne pojęcia ma-
jące własne znaczenie prawne. „Zbyt
szeroka de nicja rozmywa określany
obszar i powoduje, że każde naduży-
cie określane bywa jako korupcja”, za-
uważa ekspert 11 . Najczęściej jako formy
korupcji wskazuje się : przekupstwo,
kradzież, protekcję, nepotyzm, zakup
zamówień – kontraktów i innych ko-
rzyści rządowych, koncesji czy decyzji
sądowych oraz świadome, niezgodne
z prawem dysponowanie środkami bu-
dżetowymi i majątkiem będącym do-
brem publicznym 12 .
Trudności ze zde niowaniem korup-
cji dotyczą przede wszystkim jej zakre-
su. Korupcja, podobnie jak i układ inte-
resów, może przejawiać się w każdej ze
sfer życia: ekonomicznej, politycznej,
administracyjnej i kulturowej. Z tego też
powodu może być użytecznym narzę-
dziem gry informacyjnej. Wąskie rozu-
mienie tego pojęcia pozostawia poza za-
sięgiem zainteresowania szereg czynów
powszechnie uważanych za naganne.
W de nicji korupcji, rozumianej w ści-
słym sensie, przyjmuje się założenie, „iż
w akcie tym występują dwie świadomie
działające strony. Szeroko rozumiana
korupcja dopuszcza jednego aktora
nadużywającego stanowiska publicz-
nego”. W de nicji tej „mieści się także
W wielu przypadkach trudno jest
rozróżnić poszczególne formy korupcji,
np. oddzielić korupcję polityczną od ko-
rupcji urzędniczej. Dzieje się tak dlate-
go, że wiele decyzji administracyjnych
jest podejmowanych przez osoby pia-
stujące funkcje kierownicze w aparacie
państwowym lub samorządowym. Na-
10 Zob. A. Lewicka-Strzałecka, Indywidualny i społeczny wymiar korupcji , Instytut Filozo i i So-
cjologii PAN, http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:xf8jXSQZzWgJ:www.cebi.pl/texty/indywidu-
alny%2520i%2520spoleczny%2520wymiar%2520korupcji.doc
11 A.Lewicka-Strzałecka, op. cit.
12 Za: Rządowy Program zwalczania korupcji. Strategia Antykorupcyjna. II etap wdrażania
2005–2009.
I – 2011 / 17
BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE 33
649373257.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin