Księga Zohar.docx

(153 KB) Pobierz

 

Wstęp do księgi Zohar

Autor: Baal Sulam

 

1. Głębia mądrości zawarta w księdze "Zohar" zamknięta jest na tysiące zamków, a język ludzki jest biedny i ubogi, i nie może służyć nam wystarczającym wyrażeniem do tego, żeby w pełni otworzyć sens chociażby jednego wyrazu z księgi "Zohar". I wyjaśnienia, zrobione przeze mnie, są niczym innym jak schodami, żeby pomóc uczącemu wznieść się na wysokość powiedzianego, zobaczyć i nauczyć się tego, co zawarte jest w samej księdze. W ten oto sposób postanowiłem przygotować zainteresowanego, wskazać mu drogę, dając prawidłowe określenia i metodę uczenia się księgi "Zohar".

2. Na początku trzeba wiedzieć, że wszystko, o czym mówi się w księdze "Zohar", i nawet legendy lub przypowieści, zawarte w niej - są włączone w pojęcie dziesięciu sfirot, które nazwane są KaHa'B, HaGa'T, NeHI'M i ich pochodne. Podobnie jak 22 litery języka komunikacyjnego i różne ich połączenia są całkowicie wystarczające dla nas, żeby zrozumieć istotę każdego przedmiotu lub wiedzy, tak samo pojęcie i połączenie dziesięciu sfirot - wystarczające do tego, żeby otworzyć całą mądrość, ukrytą w Księdze Niebios. W rzeczywistości istnieją tylko 3 ograniczenia, których powinniśmy przestrzegać, nie wychodząc poza ich granice podczas uczenia się "Zohar".

3. Ograniczenie pierwsze. Istnieją 4 kategorie w poznaniu, które są nazywane:

materia;

forma materii;

abstrakcyjna forma;

istota.

One istnieją również w dziesięciu sfirot. I należy wiedzieć, że "Zohar" w ogóle nie zajmuje się takimi pojęciami jak istota i abstrakcyjna forma, zawarta w dziesięciu sfirot, a opisuje wyłącznie materię lub ich formy objawione w materii.

4. Ograniczenie drugie. We wszystkim, co istnieje w rzeczywistości Stwórcy, powiązane ze stworzeniem dusz i formami ich istnienia, rozróżniamy 3 aspekty:

świat Nieskończoności;

świat Acilut;

trzy światy, które nazywają się: Bria, Jecira, Asia.

Wiedz, że księga "Zohar" opisuje wyłącznie światy BE'A i nic innego. A świat Nieskończoności i świat Acilut - tylko na miarę otrzymania od nich przez światy BE'A. "Zohar" absolutnie nie zajmuje się bezpośrednio światem Nieskończoności i światem Acilut.

5. Ograniczenie trzecie. W każdym ze światów BE'A istnieją 3 kategorie: 10 sfirot, światło których świeci w każdym ze światów; wyższe dusze i dusze ludzi; reszta rzeczywistości, w której istnieją "anioły", "odzienia", "pałace" i detale, które są nieobliczalne.

Zawsze należy wiedzieć, że bez względu na to, że w "Zohar" bardzo szczegółowo wytłumaczony jest każdy detal każdego ze światów, główna uwaga jest skupiona na duszach ludzi, znajdujących się w odpowiednim świecie. Tam gdzie wyjaśnia się inne kategorie, to dlatego, żeby dowiedzieć się, co otrzymują od nich dusze. I o tym, co nie jest powiązane z otrzymywaniem przez dusze, w "Zohar" nie ma żadnego słowa. W związku z tym, ze wszystkiego opisanego we wstępie do księgi "Zohar", powinniśmy nauczyć się wyłącznie tego, co dotyczy otrzymywania przez dusze.

W oparciu o to, że te 3 kategorie są fundamentalne i zapomnienie o nich lub wyjście poza ich granice natychmiast doprowadza do błędu w pojmowaniu, uznałem za konieczne bardzo dokładnie wyjaśnić istotę tych 3 -ech kategorii na tyle, na ile było to w moich siłach, żeby stało się to zrozumiałe dla każdej duszy.

6. Jak wiadomo, 10 sfirot maja nazwę: hochma, bina, tiferet, malchut i ich korzeń - keter. I jest ich 10, ponieważ sfira tiferet zawiera w sobie 6 sfirot, które nazywane: hesed, gwura, tiferet, necach, hod i jesod. I pamiętaj, że wszędzie, gdzie byśmy nie mówili o 10 sfirot, zawsze mamy na uwadze KaHa'B Tu'M. Zawierają one w sobie 4 światy ABE'A, poniewaŜ świat Acilut - jest to sfira hochma, świat Bria - sfira bina, świat Jecira - sfira tiferet, świat Asia - sfira malchut. Lecz nie tylko w każdym ze światów jest 10 sfirot KaHa'B Tu'M, ale i najdrobniejszy detal tego świata również zawiera 10 sfirot KaHa'B Tu'M.

7. Te 10 sfirot KaHa'B Tu'M w księdze "Zohar" nazwane są czterema kolorami:

biały - odpowiadający sfirze hochma;

czerwony - odpowiadający sfirze bina;

zielony - odpowiadający sfirze tiferet;

czarny - odpowiadający sfirze malchut.

Jest to podobne do optycznego urządzenia, w którym są 4 szkła, o kolorach opisanych powyżej. Więc bez względu na to, że światło jest jedyne, jednak przechodząc przez szkła, ono nabiera barwy i wychodzą z niego cztery światła: białe, czerwone, zielone i czarne. Światło, znajdujące się w każdej ze sfirot, jest to światło Stwórcy, proste i jedyne, od rosz świata Acilut, aż do sof świata Asia. A jego podział na 10 sfirot KaHa'B Tu'M odbywa się w kelim, które maja nazwę KaHa'B Tu'M. Każde kli jest podobne do cienkiej zasłony, poprzez którą światło Stwórcy dochodzi do otrzymujących. W ten sposób każde kli nadaje światłu inny kolor. Tak kli de-hochma świata Acilut emanuje białe światło, czyli jest bez koloru, ponieważ kli de-Acilut jest podobne do samego światła i światło Stwórcy przechodząc przez nie, nie zmienia się w nim. I w tym jest tajemnica powiedzianego w "Zohar" o świecie Acilut: "On, światło i czyny Jego są jednością". Zgodnie z tym, światło świata Acilut określone jest jako białe światło. Zaś w przypadku kelim światów Bria, Jecira i Asia, to światło, które przechodzi przez nie do otrzymujących, zmienia się i staje się ciemniejsze. W ten sposób czerwone światło odpowiada binie, która jest światem Bria, zielone światło, jak światło słońca, odpowiada tiferet, który która jest światem Jecira i czarne światło odpowiada sfirze malchut, która jest światem Asia.

8. I oprócz powiedzianego jest w alegorii o czterech kolorach ważna uwaga. Wyższe światła nazywane "sefer" (księga), jak powiedziano w pierwszym dziale pierwszej części księgi Jecira: "I stworzył świat swój z trzech ksiąg: z księgi (sefer), z pisarza (sofer) i z opowieści (sipur)". Mądrość (hochma) jest zawarta w każdej księdze i otwiera się uczącemu nie w białym kolorze, co jest w niej, a w kolorach, którymi napisane litery księgi, w połączeniu ze światłem hochma. W księdze są trzy kolory:

czerwony;

zielony;

czarny.

Tak światu Acilut, istotą którego - hochma i cały on - Wyższe światło, odpowiada biały kolor, zawarty w księdze. My nie poznajemy go, gdyż każde możliwe ujawnienie w Księdze Niebios odbywa się w sfirot bina, tiferet i malchut, które są trzema światami BE'A - kolorami, którymi jest napisana Księga Niebios. Dlatego litery i ich połączenia są ujawniane w trzech wspomnianych kolorach i wyłącznie za ich pośrednictwem otwiera się światło Stwórcy dla otrzymujących.

Również trzeba rozróżniać: podobnie jak biały kolor w księdze jest fundamentem księgi i wszystkie litery są przez niego objawione. I bez białego koloru niemożliwe byłoby istnienie liter i ujawnienie zawartej w nich mądrości. Tak samo świat Acilut, który przedstawia sobą sfirę hochma, jest fundamentem otwarcia światła hochma, które objawia się poprzez światy BE'A. I w tym jest tajemnica powiedzianego: "Wszystko w mądrości stworzyłem".

9. I tak, jak powiedziano w drugim ograniczeniu, w księdze "Zohar" mówi się nie o świecie Acilut jako takim, ponieważ on jest białym tłem w księdze. Bada się wyłącznie jego świecenie w 3-ech światach BE'A, które są kolorami, literami i ich połączeniami, zawartymi w księdze. Objawia się to na 2 sposoby: lub 3 światy BE'A otrzymują podświetlenie świata Acilut na swoim miejscu, kiedy światło wielokrotnie zmniejsza się przy przejściu parsy, znajdującej się pod światem Acilut na tyle, że rozróżniane jest wyłącznie jako świecenie kelim de-Acilut; lub światy BE'A wznoszą się powyżej parsy na miejsce sfirot bina, tiferet i malchut de-Acilut i "ubierają się" na świat Acilut, czyli otrzymują światło w miejscu jego świecenia.

10. Jednak alegoria nie odbija istoty całości, ponieważ księga mądrości tego świata jest to białe tło i farba liter, w których nie ma ducha (ruach) Ŝycia. I otwarcie mądrości nie jest w ich istocie, a znajduje się poza ich granicami - w umyśle uczącego się. Wtedy, jak w stosunku do czterech światów ABE'A, które przedstawiają sobą Księgę Niebios - cała mądrość, jaka tylko istnieje w rzeczywistości, jak duchowej, tak i materialnej, znajduje się w nich i wychodzi z nich. W związku z tym wiedz, że białe światło zawarte w księdze, same w sobie jest przedmiotem nauki, a 3 kolory powołane do jego objawienia.

11. Obejrzyjmy, co przedstawiają sobą 4 kategorie, opisane w pierwszym ograniczeniu:

materia;

forma materii;

abstrakcyjna forma;

istota.

Wyjaśnię je na rzeczywistych przykładach tego świata. Na przykład, kiedy mówimy: "silny człowiek", "prawdziwy człowiek" lub "kłamca" itd., to zgodnie z tym rozróżniamy: jego materiał, czyli ciało; formę, w która zanurzony jest materiał, czyli silny, prawdziwy lub kłamca; abstrakcyjną formę, tak jak byłoby możliwym abstrakcyjnie przyjąć formę silnego, prawdziwego lub kłamcy bez powiązania z materiałem człowieka i uczyć się tych form nie zamanifestowanych w żadnej materii lub ciele, czyli uczyć się właściwości siły, prawdziwości lub kłamstwa, rozróżniać w nich wartości lub braki, wtedy, kiedy one są oddzielone od jakiejkolwiek materii; istota człowieka.

12. I wiedz, że czwarta kategoria, która przedstawia sobą istotę człowieka bez materialnego wcielenia, nie jest możliwa do przyjęcia, ponieważ 5 naszych organów zmysłów i nasze wyobrażenie ujawniają wyłącznie czyny istoty, lecz nie samą istotę. Na przykład:

wzrok - rejestruje wyłącznie fale od istoty widzianego, zgodnie ze światłem, które on odbija;

słuch - wyłącznie siłę oddziaływania fal dźwiękowych jakiejś istoty, przekazywanych przez powietrze;

powietrze na skutek oddziaływania siły dźwiękowej fali uciska na przeponę w uszach i w ten sposób my

słyszymy, że w naszym otoczeniu coś się znajduje;

węch - rejestruje powietrze wychodzące od istoty, które podrażnia nasze nerwowe końcówki, reagujące na

zapach i wówczas odczuwamy zapach;

smak - jest to wynik kontaktu jakiejś istoty z naszymi smakowymi receptorami.

W ten oto sposób, wszystkie nasze 4 organy zmysłów nie przedstawiają nam niczego oprócz objawienia czynów pochodzących od jakiejkolwiek istoty, lecz w żadnym wypadku nie samą istotę. I nawet najbardziej silne odczucie jak dotyk, zdolne rozróżniać zimne i gorące, twarde i miękkie, również nie przedstawia sobą nic innego, jak objawienie działań wewnątrz istoty, lecz one są wyłącznie przejawieniem istoty. Można wystudzić gorące i podgrzać zimne, twarde można roztopić do płynnego stanu, a płyn odparować, doprowadzając go do stanu gazu tak, że nie będzie można zarejestrować go za pomocą naszych 5-ciu zmysłów. Lecz bez względu na to, istota pozostaje. Możemy na nowo przywrócić gaz w płyn, a płyn doprowadzić do stanu twardego. I jest zrozumiałe, że naszych 5 organów zmysłów w żaden sposób nie objawi nam istoty, a wyłącznie jej przejawienie w działaniu. Należy wiedzieć, że wszytko to, czego nie możemy przyjmować w odczuciach, nie może istnieć również w naszym wyobrażeniu. A to, co nie przejawia się w wyobrażeniu, nigdy nie będzie istnieć w naszych myślach i nie mamy żadnej możliwości poznać tego. Przecież nie jest możliwe osiągnięcie istoty myślą. Mało tego, nawet własnej istoty nie jesteśmy w stanie poznać. Ja odczuwam i wiem, że zajmuję jakiś obszar w tym świecie, że jestem twardy, gorący, że ja myślę, itd., na skutek objawienia działań mojej istoty. Lecz jeżeli zapytają mnie: "Jaka jest twoja istota, z której wychodzą wszystkie te objawienia?" - nie będę wiedział, co mam na to odpowiedzieć. Przecież sterowanie uniemożliwia osiągnięcie istoty i my osiągamy wyłącznie przejawienia i obrazy czynów wychodzących z istoty.

13. Pierwszą kategorię - materię, czyli objawienia działań jakiejkolwiek istoty otwierającej się nam, jesteśmy w stanie przyjąć całkowicie, gdyż one w pełni wyjaśniają, zadowalając nas, istotę znajdującą się w materii. Dlatego nie cierpimy z braku możliwości poznania samej istoty i nie potrzebujemy jej tak samo, jak nie potrzebujemy 6-go palca u ręki. Innymi słowy, poznanie materii, to znaczy objawienie działań istoty, jest całkowicie wystarczające dla naszych potrzeb i poznania, jak w poznaniu własnej istoty, tak samo w poznaniu każdej innej istoty poza nami.

14. Druga kategoria - forma materii, również jest poznawana przez nas jasno i wystarczająco, gdyż poznajemy ją w konkretach, w praktycznych doświadczeniach, badając zachowania materii. I w ten sposób nabywamy całą naszą wiedzę, na której w rzeczywistości można się oprzeć.

15. Trzecia kategoria jest to forma abstrakcyjna. Czyli po tym jak forma zamanifestowana w materii objawiła się w stosunku do nas, siła naszego wyobrażenia pozwala całkowicie oddzielić ją od materii i wyuczyć lub zbadać jako abstrakcyjną formę, oddzielnie od każdej materii, jak na przykład wartości i pozytywne jakości, o których mówi się w morałach. Kiedy mówimy o właściwościach prawdy i kłamstwa, gniewu i egoizmu, itd., mamy na uwadze ich abstrakcyjną formę, wolną od jakiejkolwiek materii. My nadajemy tej abstrakcyjnej formie wartości i braki. Lecz wiedz, że stosunek do tej 3-ciej kategorii ze strony poważnych naukowców jest bardzo ostrożny, ponieważ nie można oprzeć się na niej w 100%. Łatwo pomylić się w tym, co jest oddzielone od materii. Na przykład idealista, jeżeli on nie jest religijny i wymawia abstrakcyjną kategorię prawdy, moż...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin