PORANNY KRĄG CZYLI STYMULACJA POLISENSORYCZNA WEDŁUG PÓR ROKU
KOLOR – żółty
SMAK – miód lub krem orzechowy
ŻYWIOŁ – wiatr
INSTRUMENT – dzwonki rurowe
ZAPACH – lawenda
CELE GŁÓWNE:
Ø Wprowadzenie w świat symboli charakterystycznych dla danej pory roku
Ø Stwarzanie ciepłego i pogodnego nastroju
Ø Rozwijanie koordynacji ruchowej w obrębie motoryki małej i dużej
CELE OPERACYJNE – dziecko
Ø Wymienia cechy jesiennego lasu;
Ø Rzuca do celu kasztanami;
Ø Łączy wykropkowaną linię mazakiem lub odwzorowuje na kalce technicznej;
Ø Rysuje grafoznak do piosenki oburącz w powietrzu
Ø Współpracuje z kolegą w parze;
Ø Rozpoznaje i wymienia przedmioty spośród innych służące do wytwarzania wiatru
Ø Określa swój nastrój po skończonym zajęciu zaznaczając liściem na drzewie ewaluacyjnym;
METODY I FORMY:
· Techniki twórcze wielozmysłowe Poranny Krąg, techniki twórczego myślenia – lista atrybutów, elementy Metody Dobrego Startu wg M. Bogdanowicz, Denissona, W. Sherborne, elementy pedagogiki zabawy, zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń;
· Praca zbiorowa, zespołowa i indywidualna
POMOCE:
· Lampka zapachowa, olejek lawendowy;
· Utwory muzyczne: „Marsz turecki” Mozart, „Jesień” Vivaldi, „Cicha piosenka” –
sł. H. Januszewska, muz. F. Leszczyńska, „Jadą, jadą misie” ;
· Opowiadanie nauczycielki, ilustracja do opowiadania, kasztany, żołędzie, orzechy,
· Kartony, mazaki, kalka techniczna, schemat na dużym kartonie, schematy dla dzieci;
· Wiatrak elektryczny, gazety, wachlarze, chusteczki, dzwonki rurowe, „pierścionki” z pociętej bibuły, liście, koperta z listem od misia do dzieci, biszkopty, miód
PRZYGOTOWANIE SALI:
Wystrój sali w kolorze żółtym
Lp.
Przebieg
Działania nauczyciela
Działania dzieci
1.
Powitanie
· zapalenie lampki zapachowej (lawendowej) – nauczyciel podchodzi z lampką kolejno do dzieci, wita je wypowiadając ich imiona;
· dzieci stoją w kręgu, odpowiadają na powitanie nauczycielki w dowolny sposób;
2.
Śpiewanie piosenki powitalnej
· zabawa powitalna przy utworze „Marsz turecki”, dzieci klaszczą w rytm muzyki, dotykają się dłońmi zaciśniętymi w pięści (żółw), odwróconymi dłońmi (śpiący żółw), podają sobie dłonie. Po zakończeniu sekwencji zmiana partnerów;
· dzieci witają się ze sobą w przedstawiony przez nauczycielkę sposób;
3.
Krótkie opowiadanie o porze roku
· nauczycielka opowiada przygodę niedźwiadka, który miał kłopoty ze zbudowaniem zimowego legowiska;
· rozmowa na temat opowiadania;
– Lista atrybutów – dzieci kończą zdanie: „Jesienny las jest .....”
· zabawy przyjaciół –
– ćwiczenia uwrażliwiające stopy – bieganie po kasztanach przy muzyce,
– rzucanie do celu – dziupli wiewiórki - kasztanami, orzechami, żołędziami,
· słuchanie piosenki „Jadą, jadą misie”, nauczycielka demonstruje dzieciom wzór, który będą kreśliły w powietrzu podczas śpiewania piosenki;
· dzieci po wysłuchaniu opowiadania odpowiadają na pytania nauczycielki:
– Kto to był Pongo?
– Z kim się przyjaźnił i w co się bawił?
– Dlaczego przyjaciele niedźwiadka nie przyszli na spotkanie?
– Co zrobił Pongo?
– Z czego budował legowisko?
– Kto zepsuł Niedźwiadkowi łóżeczko?
– Jak wyglądał las?
– Dzieci kończą zdanie „Jesienny las jest .....”
· Dzieci wykonują polecenia nauczyciela
· Dzieci podczas śpiewania piosenki kreślą wzór
– w powietrzu,
– na podłodze palcem prawej i lewej ręki,
– na kartce z narysowanym schematem zakrytym mazakiem,
– odwzorowanie przez kalkę techniczną mazakiem,
4.
Spotkanie z żywiołem
· nauczycielka przypomina dzieciom kto zepsuł misiowi legowisko – wiatr, a następnie wywołuje wiatr włączając wiatrak elektryczny;
· nauczycielka proponuje dzieciom aby zademonstrowały sposób wywołania wiatru pomagając sobie dowolnie wybranym przyborem (gazeta, wachlarz, chusteczka, itp.)
· dzieci wybierają dowolny przybór i próbują wywołać podmuch wiatru;
5.
Demonstracja instrumentu
· co robi wiatr? – nauczycielka demonstruje instrument – dzwonki rurowe
· zabawa z wiatrem – dzieci poruszają się przy dźwiękach dzwonków rurowych i włączonym wentylatorze
· dzieci określają za pomocą czasowników czynności wiatru,
· dzieci mają założone na palce „pierścionki” z pociętej bibuły, którymi „rysują” oburącz w powietrzu koła – ćw. z elementami metody Denissona
6.
Wykorzystanie instrumentu
· zabawa „Pomagamy niedźwiadkowi Pongo” – nauczycielka wyjaśnia zasady zabawy (zabawę powtarzamy kilka razy kończąc na ułożeniu legowiska)
· pierwsza grupa – dzieci zbierają liście i przynoszą na wyznaczone miejsce, na sygnał – dźwięk dzwonków rurowych druga grupa dzieci – wiatr przebiegają i rozrzucają ułożone liści;
7.
Zastosowanie efektów smakowych
· nauczycielka pokazuje dzieciom list, który zostawił niedźwiadek. Zaproszenie dla dzieci na przyjęcie – biszkopty z miodem, który Pongo dostał od pszczółek;
· zabawa „Usypiamy misia” przy piosence „Cicha piosenka” z elementami metody Weroniki Sherborne;
· dzieci szukają śladów, które zostawił niedźwiadek, idą po nich do celu;
· dzieci częstują się biszkoptami z miodem;
· dzieci dobierają się parami, siadają jedno za drugim, kołyszą się w rytm piosenki cichutko mrucząc;
8.
Zakończenie
· dzieci wykonują obrazek dla misia wykorzystując schemat z Metody Dobrego Startu;
· na zakończenie dzieci dokonują ewaluacji;
· w podziękowaniu za poczęstunek dzieci wykonują pracę plastyczną;
· dzieci, którym zajęcie się podobało przypinają listek na drzewie, a jeśli się nie podobało to pod drzewem;
...
ewusia76