Scenariusz zajęcia "Zabawki na choinkę" GRUPA DZIECI 6-LETNICHPROWADZĄCA - BOŻENA FORJASZTemat kompleksowy : Tradycje Świąt Bożego NarodzeniaTemat dzienny : Zabawki na choinkę Cele:
- wdrażanie do uważnego słuchania tekstu czytanego,- zachęcenie do używania określeń charakteryzujących stany uczuciowe własne oraz bohaterów opowiadania,- próba opisu zachowań bohaterów opowiadania,- zapoznanie dzieci z dawnym i obecnym sposobem strojenia choinki,- utrwalenie znajomości liter poprzez czytanie i dopasowywanie wyrazów do ozdób choinkowych,-zachowanie środków ostrożności przy posługiwaniu się zapałkami i zapalaniu świeczki,- stwarzanie atmosfery wychowawczej opartej na życzliwości, przyjaźni i wzajemnej pomocy,- wyrażanie własnych przeżyć w twórczości plastycznej, zainspirowanych utworem literackim,- rozbudzanie zaufania we własne możliwości twórcze,- budzenie radości z powodu wykonania zabawek na choinkę.Środki dydaktyczne:- materiał plastyczny- glina, koraliki, cekiny, piórka, papier kolorowy, bibuła, folia aluminiowa, drut, wstążeczki, srebrna nitka;- zabawki choinkowe dawne i współczesne;- choinka, świeczki;- napisy do ozdób choinkowych;- magnetofon, kasety z muzyką.Przebieg zajęcia:1. Stworzenie świątecznej atmosfery poprzez zapalenie świec, zapalenie lampek choinkowych, zgromadzenie się wokół choinki.2. Wprowadzenie do tematu poprzez element zaciekawienia:- przebranie nauczycielki w strój Mikołaja,- nawiązanie do świąt, prezentów pod choinką,- pokazanie worka z niespodzianką dla wszystkich dzieci, którą poznają na koniec zajęcia.3.Rozmowa z dziećmi na temat dawnego sposobu strojenia choinki ( jabłka, cukierki, pierniki, zabawki z papieru, z gliny, zwykłe świeczki ) i obecnego ( gotowe ozdoby, kolorowe, błyszczące bombki, zabawki, łańcuchy, lampki elektryczne ).4. Słuchanie bajki Cz. Janczarskiego "Baletniczka i Kominiarczyk".- wypowiedzi na temat wysłuchanej bajki,- wyrażanie swoich uczuć i uczuć bohaterów opowiadania,- próba opisu zachowań bohaterów opowiadania, wskazanie momentu, który decyduje o zmianie stosunku Baletniczki do Kominiarczyka,- zwrócenie uwagi na takie wartości jak: przyjaźń, pomoc, miłość i odwzajemnianie tych uczuć.5. Odczytywanie i dopasowywanie wyrazów do ozdób choinkowych ( jabłko, piernik, cukierek, Mikołaj, ptak, Baletniczka, Kominiarczyk, Alladyn ).6. Zabawa ruchowa- "Bal zabawek".Marsz, bieg, podskoki po całej sali w takt akompaniamentu. Na przerwę w muzyce dzieci stają w rozkroku i czekają na wywołanie określonej zabawki (hasło do dalszej zabawy). Zgodnie z akompaniamentem naśladują daną zabawkę:- pajace - dzieci skaczą w miejscu, rozkładając ręce i nogi jak pajac,-lalki - stoją na rozstawionych nogach, rozkładają ręce, kręcą głową,- misie - poruszają się wolno na czworakach po całej sali,-piłki - skaczą obunóż w miejscu, okręcając się dookoła.7. Zachęcenie dzieci do wykonania zabawki na choinkę dawnym sposobem - z gliny, wykorzystując dodatkowo elementy dekoracyjne (koraliki, cekiny piórka, papier kolorowy, folia aluminiowa, bibuła , drut, wstążeczki).Praca przy cichej muzyce.8. Zakończenie zajęć:-zachęcenie dzieci do swobodnych wypowiedzi na temat wykonanych prac,- ustawienie prac na półkach indywidualnych,- podziękowanie dzieciom za udział w zajęciu,- wyjęcie z worka niespodzianek i rozdanie dzieciom.
ewusia76