ELBLĄSKA UCZELNIA HUMANISTYCZNO-EKONOMICZNARozwój koncepcji i metod fizjoterapii od 1800 rokuprofesor Jan Talar
„Ludzkość kroczy stale naprzód,jednak człowiek pozostaje ten sam”JohannWolfgang Goethe
JChr Guts-Muths 1759-1839„Gymnastik fur die Jugend” systematyka ćwiczeń cielesnych –„wy uczycie religii, wy uczycie obowiązków obywatelskich, ale dla tworzenia zdrowia ciała nie widzicie niczego
Henryk Ling 1776-1839twórca podstaw rozwoju gimnastyki leczniczej. Jako szermierz zauważył, że ćwiczenia zmniejszają ból.W 1813 roku został powołany na stanowisko nauczyciela gimnastyki w Centralnym Królewskim Instytucie Gimnastycznym w Sztokholmie.
Szwedzki system gimnastyki leczniczejLinga:1 gimnastyka podlega analizie i kontroli nauk medycznych.2. ćwiczenia fizyczne powinny rozwijać ciało i umysł3. należy dążyć do harmonii i piękna w postawie i ruchu Gimnastykę Linga prowadzono w:szkołach powszechnych, sierocińcach, zakładach dla obłąkanych, szpitalach i w armiigimnastyka pedagogiczna - ciało staje się posłusznym narzędziem woli,gimnastyka wojskowa – wolę jednostki podporządkowujemy swojej woli siłą fizyczną i bronią,gimnastyka lecznicza – ruchem zmniejszamy lub usuwamy cierpienie gimnastyka estetyczna – ruchem wyrażamy nastrój przeżycia, myśli, uczucia
Podział ćwiczeń fizycznych Linga:-aktywne, pasywne, opory-ćwiczenia wolne, z podparciem,
Podział ćwiczeń fizycznych Linga:ćwiczenia wolne: 1 - ćwiczenia nóg, 2 – skłony napięte, 3 – ćwiczenia w zwisach, 4 - ćwiczenia równoważne, 5 - ćwiczenia karku grzbietu i barków, 6 - ćwiczenia mięśni brzucha,
14
7 - ćwiczenia
naprzemienne tułowia, 8 – marsze i biegi, 9 – skoki, 10 - ćwiczenia głowy, ćwiczenia z przyrządami
Wskazówki metodyczne ćwiczeń Linga:stopniowanie wysiłku,dobór ćwiczeń gwarantujący harmonijny rozwój,różnorodność grup ćwiczących,pokaz wykonywanych ćwiczeń,stosowanie komend podczas ćwiczeń,poprawianie źle wykonanych ćwiczeń,tempo ćwiczeń: nóg-wolne, ramion-szybkie, tułowia – zawsze wolne,zmienność ćwiczeń,urozmaicenie ćwiczeń tańcem, śpiewem,przy zeskoku uginać kolana,współpomoc osobom słabym,swobodne oddychanie podczas ćwiczeń.
Wskazówki metodyczne ćwiczeń Linga:ćwiczenia ramion – szybkie i zdecydowanećwiczenia nóg – wolne,ćwiczenia głowy i tułowia – zawsze wolne
Daniel Schreber 1801-61Schreber traktował człowieka „dwoiście” – ducha i ciała zatem zadaniem ćwiczeń jest rozwijanie i wykorzystywanie sił w obu kierunkach.Brak ruchu i bezczynność dwoista powoduje przytępienie w funkcjonowaniu narządów i zaniki. Każda „siła żywotna” wzrasta jeśli jest ćwiczona.Gimnastyka wynika z potrzeb życiowych.
Gimnastka lekarska i higieniczna-zdrowotnaautor książki Aertzliche Zimmer-GymnastikWprowadził zasady leczniczych ćwiczeń gimnastycznych bez przyrządów i pomocy wykonywanych dla każdego
Gustav Zander 1835-1920metoda mechanoterapiizastosował dźwignie mechaniczne, stosował ćwiczenia czynne z dawkowanym oporem
Podział aparatów Zandera:aparaty do ruchu aktywnego,aparaty do ruchu pasywego,aparaty do masażu,aparaty ortopedyczno-korekcyjneaparaty pomiarowe
Zasady mechanoterapii Zandera:ćwiczenia z danej grupy wykonywać jedno po drugim z 5-min przerwą na końcu,w pierwszych dniach ćwiczenia ‘lekkie” bez przeciążeń i stresów,stopniowanie obciążenia daje przyrost siły,ćwiczenia kilka razy dziennie,ścisłe wykonywanie zaleconych ćwiczeń
J Wagner 1860autor książki Gimnastyka domowa cz I. Ćwiczenia pokojowe z hantlamiHantle u Greków haltereshantle dla dzieci i kobiet 1 do 3 funtówPrzepisy ćwiczeń z hantlami Wagnera:do ćwiczeń ubranie luźne,ćwiczyć powoli, łagodnie, stopniowo,dla pocz. mężczyzn hantle 10- 12 funtowe,nie przeciążać mięśni,po ciężkiej pracy umysłowej nie ćwiczyć bezpośrednio hantlami,hantle stosować kilka godzin po jedzeniu,wiosna i jesień są dobrymi okresami na ćwiczenia hantlami, ograniczyć ćwiczenia hantlami w upały,ćwiczyć hantlami obustronnie dwa x w tyg,
hantle dla mężczyzn 3 do 5 funtów hantle dla siłaczy 50 do 100 funtów1 funt – 0,46 kg
Ludwik Seeger 1878kierownik Zakładu Gimnastyki Ortopedycznej w Wiedniuautor książek „Gimnastyka pokojowa z okrągłą laską, hantlami i rzutkami”,„Dietetyczna i lekarska gimnastyka”.
Ludwik Seeger zajmował się:wartości gimnastyki,zastosowanie laski okrągłej,ćwiczeniami wolnymi z laską okrągłą, hantlami, na przyrządach, ćwiczenia na trapezie, kole, drabinkach, huśtawce, poręczach, równoważni, na pomoście, rusztowaniu gimnastycznym,
Seeger przedstawił zasady stosowania ćwiczeń dla:dzieci w wieku 5 – 7 lat,dziewcząt i chłopców w wieku 8-12 lat,obu płci w wieku do 18 lat,dorosłych mężczyzn do wieku sędziwego,kobiet aż do wieku podeszłego.
Josef Schreiber 1844twórca mechanicznych manipuacji:masaż, pchnięcia, rąbania, oklepywania, szczypania, oklepywanie przyrządem Klemma.
Bernard Froom 1886autor książki „Zimmer-Gymnastik”berliński lekarz, lekarz uzdrowiska w Norderneyksiążka zawiera ćwiczenia aktywne, oporowe zalecane w zapobieganiu bocznym skrzywieniom kręgosłupa.
J. Grunfeld 1889gimnastka pokojowa-domowa ma zastosowanie w:- utrzymaniu organizmu w zdrowiu i „czerstwości” do późnego wieku, wzmocnienia i ożywienia dotkniętych chorobami,- higienie –ćwiczenia są potrzebne w każdym wieku do utrzymania ciała w świeżości i młodości, profilaktyka przed chorobami, dają poczE. Anderstei, B. Edler 1892profesorowie wydali książkę „Haus Gymnastik fur Gesunde und Kranke”Stosowali gimnastykę w:zaparciach i hemoridach,otyłości,astmie,anomaliach postawy- zgarbiona postawa, kręczu szyi, bocznym skrzywieniu kręgosłupa, obracaniu nóg do wewnątrz, przepuklinach w drgawkach.
ucie pewności siebie,- leczeniu zapobieganie otyłości, pobudzaniu pracy serca, płuc, ukł. nerw.w leczeniu skrzywień kręgosłupa, przywraca stan normalny
H. Hughes 1893autor książki ‘Lehrbuch der Atmungsgymnastik”gimnastyka poprawiająca oddychanie, od prawidłowego oddychania zależy skuteczność ćwiczeń gimnastycznych
Largiader 1894rektor Wyższej Szkoły w Bazyleiautor patentu „wzmacniacz piersi i rąk”
E. Bilz 1900założył w Dreźnie Zakład lecznictwa sposobami naturalnymiautor ksiązki „Anatomia ciała ludzkiego, leczenie naturalne, pielęgnowanie zdrowia”-gimnastyka lecząca,mięsienie, leczenie przyrodnicze
Rudolf Klapp 1873-1949autor ćwiczeń niskich na kręgosłup /na czworakach, czołganie/.
Założenia metody Klappa:1. pozycje niskie ciała eliminują szkodliwe działanie sił ciężkości.2. Na czworakach-klęk podparty, łatwiej oddziaływać na kręgosłup.3. Pozycja na czworakach daje właściwą funkcję klatki piersiowej w skoliozie.4. Łatwo dokonać korekcji szczytu wygięcia kręgosłupa.5. Istnieje zależność stopnia nachylenia kręgosłupa w klęku a umiejscowieniem szczytu wygięcia kręgosłupa.
J. Thulin 1920dyrektor Południowo-Szwedzkiego Instytutu Gimnastyki w Lund, autor książki „Atlas gimnastyczny-Podręcznik gimnastyki”
Kenny 1933australijska pielęgniarka pracująca w Australii a od 1933 roku w Stanach Zjednoczonych w związku z epidemią choroby ostre zapalenie rogów przednich rdzenia kręgowego /choroba Heinego-Medina-poliomyelitis/. Opracowała postępowanie terapeutyczne w tej chorobie:1. Kocowanie2. Ćwiczenia bierne
Oliva Smith 1943fizjoterapeutka, przełożona Instytutu Szwedzkiego w Szpitalu St. Mary’s w Londyniewprowadziła ćwiczenia w podwieszeniu w oparciu o ramę typu „bałkan” z leżanką do ćwiczeń z zastosowaniem bloczków, linek i ciężarków,pozycje drenażowe,ćwiczenia w odciążeniu.
Zasady wykonywania ćwiczeń w podwieszeniu wg Smith:1. Ćwiczenia wykonywać wolno, spokojnie. Stosować początkowo ruchy prowadzone.2. Kontrola instruktora ruchów chorego.3. Pomoc instruktora w wykonywaniu ćw.4. Ruchy w pełnym zakresie na komendę.5. Powtarzać ćwiczenia od 1-10 minut.6. Wykonywać ćwiczenia w leżeniu tyłem, na boku w siadzie.7.Podwieszki taśmowe nad stawem.8. Dostęp do chorego z każdej strony.9. Ruchy łączone od i przywodzenia np.
Berta i Karel Bobath 1944Berta pracowała w Princess Louise Hospital w Londynie i tam zastosowała u chorego sparaliżowanego specyficzne metody relaksacji i rozluźnienia.Spastyczność po wylewie i porażeniu mózgowym jest stanem zmiennymstworzyła specjalistyczny ośrodBerta i Karel Bobath 1951-działalność człowieka jest odruchowa w kształtowaniu jedne odruchy ustępują drugim, usprawnianie polega na rozwijaniu odruchów fizjologicznych i hamowaniu odruchów patologicznych. Zaburzenia motoryki ciała dziecka są spowodowane wadliwym działaniem OUNTeoria integracyjnej roli mózgu-reakcje autonomiczne pozwalają na utrzymaniu dowolnej pozycji mimo sił grawitacji-3 strefy wspomagania: głowa, obręcz barkowa i miednica-wczesne rozpoczęcie usprawniania przed 6 miesiącem życia.
ek rehabilitacji dzieci z porażeniem mózgowym –Centrum Lecznictwa Porażeń Mózgowych.
Stosowanie metody Bobath daje- Sprawny OUN- Prawidłowy mechanizm odruchu postawy- Odpowiednie napięcie mięśniowe należne wzorce motoryczne- Poprawne unerwienie- Prawidłowy rozwój dziecka
Metoda Kabata 1945-51 początki PNF proprioceptywne nerwowo-mięśniowe torowanie /proprioceptive neuromuscular facilitation/-wzorce ruchów w płaszczyznach skośnychułatwianie ruchów przez rozciąganie i opór , ruch w pełnym zakresie, kontrolowany, z elementami rotacji, płynny, opór początkowo mały, większy i mniejszy, ćwiczenia zaczynano od głowy, jej stabilizacja a następnie tułów i kończyny, głośne polecenia, komponowanie jedzenia, oddychania
Kabat – Kaiser 1946 – 1951Stworzyli Instytut Kaisera w Kalifornido leczenia, rehabilitacji, reedukacji chorych: z zaburzeniami ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego w stanach pourazowych, przykurczach, bocznym skrzywieniu kręgosłupa.
Główne założenia metody Kabat-Kaiser1. Stosuje się ruchy globalne, zgodne z pracą mięśni z elementami rotacji w płaszczyznach skośnych.2. Stopniowo narastający opór ręczny terapeuty z wykonywaniem ruchów skompl3. Wykorzystanie synergizmów mięśniowych w celu pobudzenia słabszych grup mięśniowych.
Proprioceptywne nerwowo-mięśniowe torowanie jest zgodne z zasadą ScheringtonaZasada Scheringtona funkcjonowania układu nerwowego:-wyładowanie następcze – pobudzenie jednostek motorycznych trwa dłużej niż działający impuls pobudzający,-sumacja czasowa- wiele bodżców podprogowych sumuje się dając impuls progowy,-sumacja przestrzenna- bodżce podprogowe z różnych kierunków dają odpowiedź progową,-promieniowanie pobudzenia- zwiększanie siły odpowiedzi na bodźce aferentne - odruchowe pobudzenie lub hamowanie-kolejne wzbudzanie- wzrastające pobudzenie agonistów występuje po stymulacji antagonistów,-unerwienie przeciwstawne-reciprokalne- skurcz m. agonistów hamuje m. antagonistyczne.
Schemat ruchu /7 schematów/zespół ruchów wykonywanych z pozycji wyjściowej –np. z przywiedzenia do odwiedzenia i odwiedzenia do przywiedzenia.-dwa schematy dla ćwiczeń kończyn górnych-dwa schematy dla ćwiczeń kończyn dolnych-jeden schemat dla głowy i szyi -jeden schemat dla górnej części tułowia ćwiczony wspólnie z kończynami górnymi-jeden schemat dla dolnej części tułowia ćwiczony wspólnie z kończynami dolnymi
Wzorzec ruchurodzaj i sposób wykonywanego ruchu w danym schemacie ze względu na pozycję stawu pośredniego. Ruch kończyny może być wykonywany z:wyprostowanym stawem pośrednimod wyprostu do zgięcia w stawie pośrednimod zgięcia do wyprostu w stawie pośrednim
De Lorm i Al. Watkins 1948Metody treningu siłowego z progresywnie wzrastającym opoprem.Początkowo ustalili program ćwiczeń oporowych obejmujący 70-100 powtórzeń, po 10 powtórzeń w 7-10 setach po każdym wymagany był odpoczynek i wzrost obciążenia. W 1948 roku nowa wersja obejmowała 30 powtórzeń w trzech setach z obciążeniem: ½ siły maksymalnej, ¾ siły maksymalnej, i obciążenie maksymalne
Andreas Peto 1948-1949dyrektor Międzynarodowego Instytutu Peto w Budapeszcie metoda usprawniania dzieci z mózgowym porażeniem –nauczanie kierowane jako przygotowanie do samodzielnego życia. Łączy usprawnianie lecznicze, terapię psychopedagogiczną i adaptację społeczną. Przez pierwsze trzy lata usprawniają rodzice a przez następne 2-3 lata pobyt w Instytucie. Warunek –kontakt z dzieckiem
Metoda Peto:Realizacja programu zależy od:1. Osoby prowadzącej2. Pracy w grupie.3. Przestrzenności i wyposażenia.4. Rytmicznego celowego kierowania.5. Długofalowego programu z ustalonym planemMetoda Peto:1. osoba prowadząca – po studiach -równocześnie pielęgniarka, kinezyterapeutka, pedagog, logopeda.2-3. Przydział grup – rodzaj schorzeń, stopień ciężkości uszkodzenia mózgu, wieku. Grupa liczy 12-22 osoby.Jedną grupę prowadzi zespół 5-6 terapeutów, w tym 2-3 osoby uczące się.Każda grupa żyje w jednym pomieszczeniu- sypialnia, sala gimnastyczna, sala do nauki.Każde dziecko ma łóżko-stół, matę, krzesło z oparciem, drabinkę.Meble szczebelkowe.
Metoda Peto:4. Rytmiczne celowe kierowanie:wyliczanie opis ruchu i powtarzaniewyliczanie: 1,2,3,4,5,6,7powtarzanie – powtarzanie opisu ruchu i dziecko liczy 1,2,3,4,5,6,7 .Osoba prowadząca nie dotyka dzieci, pokazuje dane ćwiczenie i wylicza a następnie dzieci wykonują ćwiczenie i liczą na tempa, też w rytm muzyki.5. Program zajęć całodzienny.
Metoda Zinovieffa 1951Trening siłowy będący odwróceniem metody De Lorme’a.100 powtórzeń w 10 setach 5 x w tygodniu, każdy set o 1 funt mniejod 100 funtów do 91.
Margaret Rood 1952Usprawnianie dzieci z porażeniem mózgowym. Istota metody polega na pobudzaniu antagonistów i rozluźnianiu agonistów poprzez mechaniczne drażnienie: pędzlowanie, pocieranie lodem, dotykanie, pocieranie, klepanie, wibrowanie.
Gardner Murphy 1952metoda biofeedback powstała w USA i polega na dostarczaniu człowiekowi informacji o biologicznym stanie organizmu za pomocą urządzeń technicznych: termometr, dynamometr, urządzenia elektrofizjologiczne, np. pracy serca, oporność skóry, fale EEG, napięcie mięśniowe w postaci sygnału i poddanie tych reakcji woli człowieka a więc dokonanie zmiany funkcji. – trening biologicznego sprzężenia zwrotnego.
Gardner Murphy 1952 metoda biofeedbackRodzaje biofeedbacku:wzrokowy,słuchowy,termalny, siłowyelekktromiograficznyelektrokardiograficznyelektroencefalograficznyelektrokinezjologiczny.Ćwiczenia 5x w tygodniu czas od 10 do 30-45 minut
Metoda Hettingera i Mullera 1953Zastosowanie ćwiczeń izometrycznychz obciążeniem 1/3 do 2/3 siły maksymalnej w treningu maksymalnej siły mięśniowej.
1. Skurcz mięśnia powinien być wykonany 1x dziennie.2. Skurcz mięśnia wykonany mniej niż 7x w tygodniu nie daje efektów.3. Skurcz mięśnia wykonany częściej niż 1x dziennie nie daje efektów.4. Przerost mięśnia wiąże się z rozwojem siły.5. Wynik treningu zależy od jego czasu trwania
Metoda Mac Queena 1953Metoda treningu siłowego:rozwija głównie siłę mięśnirozwija przerost mięśni.Aby uzyskać maksymalną siłę mięśni należy:-obciążenie nieco mniejsze od maksymalnego,- obciążenie wzrasta z seta na set,liczba powtórzeń wzrasta wraz z obciążeniem
Metoda Mac Queena 1953Aby uzyskać maksymalny rozwój mięśni należy:- obciążenie maksymalne,-ilość setów 3-4-ilość powtórzeń w secie 8-10,-ćwiczenia codziennie
Metoda Mac Queena 1953Wersja ostateczna metody:- Trening 3 x w tygodniu przez miesiąc,- Cztery sety z obciążeniem maksymalnym,- W każdym secie 10 powtórzeń.
Metoda Faya 1954 Usprawnianie dzieci z porażeniem mózgowym etapowe wykorzystując prymitywne wzorce ruchowe.Kluczem do leczenia usprawniającego jest poziom psychomotoryczny rozwoju dziecka.1. homologiczny wzorzec poruszania się.żaba2. homolateralny wzorzec poruszania sięsalamandra,3. heterolateralny wzorzec poruszania sięgady.
Metoda Phelpsa 1956 Usprawnianie dzieci z porażeniem mózgowym oparte na edukacji mięśniowej wychodząc z założenia że dzieci opanowują proste czynności /jedzenie, picie, ubieranie się stanie, chodzenie/ automatycznie niezależnie od ich rozwoju psychicznego.Istotą jest rozluźnienie po 4-5 sekundowym napinaniu mięśni.Do leczenia stosuje: masaż, ćwiczenia bierne, ćwiczenia czynne prowadzone, ruchy automatyczne, naprzemienne, zręcznościowe, gry i zabawy, meble.
Metoda Phelpsa 1956Meble – pomoce techniczne:szczebelkowe urządzenia do usprawniania:1. Pomoce w siadzie i staniu: stoły pionizacyjne i krzesła z blatami.2. Pomoce ułatwiające czynności samoobsługi: grube trzonki, przybory do pisania.3. Urządzenia do nauki chodzenia-barierki, narty, kijki.4. Zabawki -układanki
Metoda Phelpsa 1956W rehabilitacji stosował:masaż, ćwiczenia bierne, czynne prowadzone, cz...
oliwkowo