Wrzesień 3 l (Nowa podstawa).doc

(107 KB) Pobierz
PLAN PRACY

 

 

 

PLAN PRACY

 

WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

NA MIESIĄC WRZESIEŃ 2009 DLA DZIECI 3

 

LETNICH

 

 

 

              TEMATYKA:

 

1.      PIERWSZY RAZ W PRZEDSZKOLU – 01.09. – 11.09.2009r.

 

2.      JESIEŃ W SADZIE I W OGRODZIE – 14.09 – 02.10. 2009

 

 


PIERWSZY RAZ W PRZEDSZKOLU

CEL OGÓLNY: Dziecko: przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej ( stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych

CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie orientacji w pomieszczeniach przedszkola, zapoznanie dzieci z pomieszczeniami, z których najczęściej będą korzystały.

CELE OPERACYJNE: dziecko: - wyraża swoje życzenia i racje w kontaktach z innymi dziećmi, korzysta w razie potrzeby z pomocy nauczycielki jako pośrednika.

- zgłasza potrzeby i napotkane trudności w czasie zabaw i wykonywanych czynności.

- szanuje wspólne zabawki i odkłada je na wyznaczone miejsce.

- doskonali czynności samoobsługowe w zakresie spożywania posiłków oraz ubierania się

III  Zajęcia dydaktyczne

 

Treści programowe

Zadanie, metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej (cele operacyjne) dziecko …

To ja

              Podawanie informacji o sobie:

              podawanie imienia, nazwiska, adresu.

              Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych:

              ściąganie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni,

              zakładanie ubrań, butów,

              korzystanie z toalety.

 

Nasza grupa

              Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie:

              poznanie imion i nazwisk dzieci z grupy,

              przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.

              Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji:

              dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.

(Nasze przedszkole. Program wychowania przedszkolnego).

 

 

1. Misio Zysio poznaje salę – słuchanie opowiadania ilustrowanego pacynką. Rozmowa połączona z obserwacją – dziecko wie jak wygląda jego sala, łazienka, jak nazywa się grupa, do której będzie uczęszczać poznaje znaczki rozpoznawcze. Zna umiejscowienie zabawek w sali.    (Podstawa Programowa Ad.1  p. 1,2;)

 

2. „Jak masz na imię?” - zabawa integrująca grupę – dziecko adaptuje się w nowym środowisku; integruje się z grupą, wymienia imiona kolegów     (Podstawa Programowa Ad. 1 p.5;)

 

3. „Ręcznikowa bajeczka” - słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworu M. Kownackiej – dziecko rozumie konieczność mycia rąk i utrzymywania w czystości swojego ciała; poznaje kolejne etapy mycia rąk w połączeniu z praktycznym działaniem, wie, że należy zakręcać wodę. (Podstawa Programowa Ad.2 p1,;)

 

4. Gdzie mieszkają zabawki?” rozmowa połączona z działaniem – dziecko: przygląda się zabawkom, nazywa je ustala ich stałe miejsce, zawiera pierwsze umowy (Kontrakt Grupowy) (Podstawa Programowa Ad 1  p.2;)

 

5. „Kto posprząta” I. Salach –słuchanie wiersza ilustrowanego pacynkądziecko rozumie konieczność porządkowania miejsca zabawy;  uważnie słucha treści i wie, dlaczego należy dbać o wspólne zabawki, dlaczego należy je odkładać na swoje miejsca; (Podstawa Programowa Ad.3 p.3, Ad.2 p.5;)

 

6. „Krasnoludki– słuchanie piosenki – dziecko uczestniczy w zabawie rytmicznej, powtarza słowa piosenki, rytmicznie wyklaskuje refren piosenki (Podstawa Programowa Ad.8 p.1)

 

7. „Układamy klocki”- zabawa konstrukcyjna - dziecko potrafi układać klocki jeden na drugim i zbudować małe wieże i budowle;  potrafi segregować klocki do odpowiednich pojemników.  (Podstawa Programowa Ad.10 p 1)

 

8. „W przedszkolu jest nas wiele” – słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę – dziecko: podjęło próbę śpiewania  z nauczycielką krótkich fragmentów; wie, że jest częścią grupy, dostrzega potrzeby innych; (Podstawa Programowa Ad.8  p.1)

 

9.Słoneczko” - rysowanie kredkami świecowymi na temat dowolny – dziecko:  potrafi prawidłowo trzymać kredki w dłoni  oraz  przyjmować poprawną pozycje podczas rysowania; wie, że kredka się łamie  (Podstawa Programowa Ad.9 p.2;)

 

10. „O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach” M. Kownacka  słuchanie opowiadania ilustrowanego obrazkiem – dziecko: potrafi słuchać krótkich opowiadań n-lki, umie wyróżnić na obrazkach i nazwać znane przedmioty,  podejmuje próby wieszania ubrań przy własnym znaczku ;  (Podstawa Programowa Ad. 1 p 1, 2;)

 

11. „Jestem sobie przedszkolaczek” – słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę – dziecko: podjęło próbę śpiewania  z nauczycielką krótkich fragmentów, reaguje w sposób umówiony na słowa piosenki; rozwija narządy mowy na zgłoskach ram tam tam; maszeruje po kole.;  (Podstawa Programowa Ad.8 p.1,)

 

12. „To  ja” – zabawa matematyczna - oglądanie i nazywanie części ciała: dotykanie, przypatrywanie się, oglądanie wizerunku w lustrze i nazywanie wyróżnionych części  (Podstawa Programowa Ad.13 p.4;)

 

13„Jestem sobie przedszkolaczek” – zabawa rytmiczna przy piosence – dziecko:  zna sposób gry na bębenku, rytmicznie klaszcze; ilustruje piosenkę ruchem, podjęło próby rytmicznych podskoków  podczas śpiewania piosenki potrafi zawiązać koło w czasie przerwy w muzyce;  (Podstawa Programowa Ad.8 p 1,3;)

 

14. „Nasze ulepianki” - poznawanie właściwości plasteliny poprzez dzielenie jej na części, zlepianie, spłaszczanie, toczenie –dziecko ćwiczy dłonie i palce, podejmuje próbę uformowania kuli, potrafi wykorzystać w pracy podkładkę, wie, jak dzielić i zlepiać.     (Podstawa Programowa Ad.9 p2;)

Inne Formy Pracy

 

I Zabawy samorzutne, dowolne (lub z niewielką pomocą nauczyciela)

Zabawy poranne:

§          „Stary niedźwiedź”

§          „Balonik”

§          „Głowa, ramiona, kolana, pięty”

§          „Jak masz na imię”

§         „Figury”

Zabawa ruchowa:

§       „Słonko świeci, deszczyk pada”  - wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem orientacji – dziecko: słucha i rozumie polecenia;

 

§         „Układanie z klocków mozaikowych na temat dowolny” – dziecko podejmuje próby nazwania swoich wytworów

§         „Rodzinka”– zabawa paluszkowa dzieci  pokazują kolejne palce ręki jednocześnie wypowiadając tekst;

§          Zabawy i ćwiczenia integracyjne ułatwiające poznanie się dzieci i ich adaptację w przedszkolu.

§         Zabawy w kącikach zainteresowań – dziecko przestrzega ustalonych norm zabaw w grupie, odkłada zabawki na miejsce.

§         Do przedszkola idzie maluch- zabawa taneczna -dowolna interpretacja ruchem piosenki.

§         Tańczące pajacyki - zabawa muzyczno-ruchowa– dziecko potrafi wejść w rolę, wyznaczoną mu przez N.

§         Wznoszenie budowli z klocków drewnianych. Ustawianie klocków obok siebie – „pociąg”. – dziecko buduje pociągi długie i krótkie, sprząta klocki do pojemnika

 

II Zabawy na powietrzu- gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, zajęcia sportowe, spacery i wycieczki

§       Rysowanie patyczkiem na piasku na temat dowolny” -  dziecko kształci wyobraźnię

§       Zabawy na terenie przedszkolnego placu zabaw z wykorzystaniem sprzętu stałego – udział w samorzutnych zabaw w różnych formach ruchu.

§       Zabawy w piaskownicy - przesypywania piasku, formowania babek z użyciem wiaderek i foremek zabawy konstrukcyjne w piaskownicy. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo zabaw dzieci.

§       Pomniki w parku - zabawa ruchowa – dziecko reaguje na wybrany ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin