PROGRAM NAUCZANIA.doc

(29 KB) Pobierz
PROGRAM NAUCZANIA DLA „GRUPY REWALIDACYJNEJ”

PROGRAM NAUCZANIA  DLA „GRUPY REWALIDACYJNEJ”

- opracowała mgr Małgorzata Glaner

I. ĆWICZENIA PERCEPCJI WZROKOWEJ

1. Ćwiczenia spostrzegania na materiale abstrakcyjnym:

§ Różnicowanie i układanie figur geometrycznych.

§ Zapamiętanie jak największej liczby eksponowanych figur i wskazanie ich po krótkiej przerwie wśród innych figur oraz określenie miejsca ich położenia.

2. Obrazki tematyczne – historyjki obrazkowe – uporządkowanie wg kolejności zdarzeń, układanie zdań do obrazków, podpisywanie obrazków.

3. Wykreślanki – wykreślanie jednakowych lub nie pasujących do pozostałych elementów treści.

4. Zabawa „Co się zmieniło?” – po chwilowym opuszczeniu pomieszczenia określanie, co się zmieniło.

5. Układanki wg wzoru z pociętych części.

 

II. ĆWICZENIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ

1. Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownik:

§ Uściślanie rozumienia znaczenia wyrazów, zdań, związków logicznych.

§ Wymienianie jak największej liczby wyrazów: nazw zwierząt, mebli, itp., zaczynających się określoną głoską.

§ Samodzielne wypowiadanie się.

§ Samodzielne układanie zdań.

2. Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej:

§ Analiza i synteza wyrazowa zdań:

ü Dzielenie zdań na wyrazy, liczenie wyrazów.

ü Rozwijanie zdań.

ü Układanie zdań do obrazków.

ü Wyodrębnianie wyrazu ze zdania, konstruowanie zdania z danym wyrazem.

ü Układanie zdań o podanej liczbie wyrazów.

§ Analiza i synteza sylabowa wyrazów:

ü Dzielenie wyrazów na sylaby, liczenie sylab.

ü Tworzenie wyrazów z sylab.

ü Wyszukiwanie podanych sylab w różnych wyrazach.

ü Wydzielanie sylab środkowych w wyrazach trzysylabowych.

ü Tworzenie wyrazów przez dodawanie sylab początkowych do znanych sylab końcowych.

ü Tworzenie wyrazów rozpoczynających się końcową sylabą wyrazu poprzedniego.

ü Rozwiązywanie rebusów obrazkowych.

 

§ Analiza i synteza głoskowa wyrazów:

ü Słuchowe wyodrębnianie głoski początkowej w dowolnym wyrazie.

ü Tworzenie wyrazów na podstawie podanej głoski początkowej.

ü Podawanie wyrazów kończących się daną głoską.

ü Określanie miejsca danej głoski w wyrazach dłuższych.

ü Podawanie głoski wg wskazanego miejsca.

ü Tworzenie wyrazów przez dodanie początkowej głoski (as – las).

ü Układanie nowych wyrazów z pierwszych głosek podanych wyrazów.

ü Układanie „łańcuszka” wyrazów wg głoski w nagłosie i wygłosie (rokkottama).

§ Ćwiczenie czytania sylab i wyrazów:

ü Czytanie sylab i łączenie ich z sylabami w nowe wyrazy.

ü Tworzenie wyrazów dwusylabowych przez łączenie sylab otwartych ze stałą pierwszą sylabą (ma – ma, ma – pa, ma – ta).

ü Tworzenie wyrazów dwusylabowych przez łączenie sylab otwartych ze stałą sylabą końcową (wa – ta, la – ta).

ü Przekształcanie wyrazów jednosylabowych w wyrazy dwu- i więcej sylabowe.

ü Czytanie wyrazów i segregowanie wg liczby sylab.

§ Czytanie pojedynczych wyrazów:

ü Układanie zdań z pojedynczych wyrazów.

§ Czytanie tekstów:

ü Czytanie całościowe zdań i krótkich tekstów.

ü Porządkowanie zdań opisujących akcję całego obrazka.

ü Porządkowanie zdań bez pomocy ilustracji.

3. Doskonalenie form wypowiedzi ustnej i pisemnej – ćwiczenia w zakresie gramatyki i ortografii.

 

 

III. ĆWICZENIA DOSKONALĄCE PODSTAWOWE DZIAŁANIA MATEMATYCZNE

 

IV. ĆWICZENIA, GRY I ZABAWY MULTIMEDIALNE

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin