rozjazdy.pdf

(1521 KB) Pobierz
O rozjazdach
Wersja dostosowana do realiów i możliwości gry Trainz Railroad Simulator 2004 i 2006 oraz szablonów
rozjazdowych.
Do przechodzenia pojazdów kolejowych z jednego toru na drugi służą urządzenia zwane rozjazdami.
Rozjazd składa się z następujących części:
– zwrotnicy , służącej do kierowania zestawów kołowych taboru z jednego toru na drugi,
– z przecięcia szyn, zwanego krzyżownicą oraz
– z torów łączących.
Zwrotnica składa się z dwóch przesuwanych poprzecznie i zaostrzonych szyn o specjalnym profilu, zwanych iglicami i
z dwóch nieruchomych szyn, zwanych opornicami.Szyny ułożone naprzeciw krzyżownicy wraz z szynami tocznymi
tworzą kierownicę. Stosunek wartości odchylenia toru odgałęziającego się (zwrotnego) do długości odchylenia określa
tzw. skos rozjazdu, wyrażany ułamkiem, np. 1:9, 1:10.
Rozróżnia się następujące rodzaje rozjazdów:
1.
zwyczajne: prawe i lewe;
© 2010 Trainz.krb.com.pl Strona 1
805778585.005.png 805778585.006.png 805778585.007.png
2.
podwójne jednostronne prawe i lewe;
3.
podwójne dwustronne
4.
podwójne symetryczne;
5.
łukowe jednostronne;
6.
łukowe dwustronne ;
7.
łukowe symetryczne;
© 2010 Trainz.krb.com.pl Strona 2
805778585.008.png
8.
krzyżowe (angielskie) pojedyncze;
9.
krzyżowe podwójne;
10. krzyżowe podwójne z ruchomymi dziobami.
Uwaga: Pozycji nr 4, 5, 6, 7 i 10 nie uwzględniono w szablonach - ze względu na zbyt duży zakres promieni - często
także promień donierany jest indywidualnie.
© 2010 Trainz.krb.com.pl Strona 3
805778585.001.png 805778585.002.png
ROZJAZDY ZWYCZAJNE I PODWÓJNE
Rozjazdy zwyczajne mają dwa kierunki jazdy i składają się ze zwrotnicy, krzyżownicy z dwiema kierownicami i z
torów łączących.
Rozjazdy podwójne jednostronne i dwustronne mają trzy kierunki jazdy i składają się z dwóch zwrotnic, trzech
krzyżownic, sześciu kierownic i z torów łączących. Rozjazdy te są prawe i lewe, przy czym w rozjazdach dwustronnych
pierwsza zwrotnica jest prawa a druga lewa lub odwrotnie.
Rozjazdy podwójne symetryczne mają również trzy kierunki jazdy, przy czym składają się ze zwrotnicy, mającej dwie
opornice i cztery iglice, z trzech krzyżownic, czterech kierownic i z torów łączących.
Rozjazdy podwójne jednostronne, dwustronne oraz symetryczne, które mają dwie krzyżownice w każdym kierunku
jazdy oraz krótkie odcinki szyn, powodują wstrząsy w czasie jazdy; tych rozjazdów nie wolno układać w torach
głównych. Zastosowanie ich w innych torach wymaga każdorazowo specjalnych zezwoleń, a stosuje się je tam, gdzie
brak jest miejsca na ułożenie dwóch lub więcej rozjazdów zwykłych, np. na stacjach rozrządowych, w warsztatach
kolejowych, w hutach. Należy również zaznaczyć, że prędkość jazdy po rozjazdach podwójnych powinna być
ograniczona. Jeżeli więc rozjazd podwójny zastąpi się dwoma rozjazdami zwyczajnymi, to dzięki temu zwiększa się
bezpieczeństwo ruchu pociągów, a jednocześnie zmniejsza się koszty utrzymania, ponieważ koszty utrzymania
rozjazdów podwójnych są znacznie większe od kosztów utrzymania rozjazdów zwyczajnych.
ROZJAZDY ŁUKOWE
Rozjazdy łukowe jednostronne, dwustronne i symetryczne mają dwa kierunki jazdy i składają się ze zwrotnicy,
krzyżownicy z kierownicami oraz torów łączących.
Rozjazdy łukowe są wykonywane z podstawowych konstrukcji rozjazdów.
ROZJAZDY KRZYŻOWE
Rozróżnia się dwa rodzaje rozjazdów krzyżowych: pojedyncze i podwójne. Tak w jednych jak i w drugich iglice
mieszczą się w granicach czworoboku rozjazdu, lub leżą poza granicami czworoboku.
Rozjazdy krzyżowe z iglicami w granicach czworoboku rozjazdu
Rozjazd krzyżowy pojedynczy otrzymuje się przez wbudowanie jednostronnego połączenia w dwa krzyżujące się
proste tory, przy czym rozjazd taki składa się z dwóch krzyżownic zwyczajnych , dwóch krzyżownic podwójnych ,
dwóch zwrotnic oraz torów łączących. Rozjazd krzyżowy pojedynczy ma trzy kierunki jazdy. Rozjazd krzyżowy
podwójny otrzymuje się przez wbudowanie dwóch połączeń A-B oraz C-D w krzyżujące się tory proste, przy czym
rozjazd taki składa się z dwu krzyżownic zwyczajnych i dwóch krzyżownic podwójnych, czterech zwrotnic oraz torów
łączących. Rozjazd krzyżowy podwójny ma cztery kierunki jazdy.
© 2010 Trainz.krb.com.pl Strona 4
805778585.003.png
Rozjazdy krzyżowe z iglicami poza granicami czworoboku rozjazdu
Rozjazd krzyżowy pojedynczy otrzymuje się przez wbudowanie jednostronnego połączenia A-B w dwa krzyżujące się
tory proste w ten sposób, że tok zewnętrzny tego połączenia przecina jeden tok każdego z obu krzyżujących się torów.
Rozjazd ten ma trzy kierunki jazdy i składa się z następujących zasadniczych części: dwóch krzyżownic podwójnych ,
dwóch krzyżownic dwukrotnych , dwóch zwrotnic oraz torów łączących. Rozjazd krzyżowy podwójny otrzymuje się
przez wbudowanie dwóch połączeń A-B i C-B w dwa krzyżujące się tory proste tak, że zewnętrzne toki połączeń
przecinają po jednym toku każdego z obu krzyżujących się torów.
Rozjazd ten ma cztery kierunki jazdy i składa się z następujących zasadniczych części: dwóch krzyżownic podwójnych ,
dwóch krzyżownic trzykrotnych (do rozjazdów krzyżowych podwójnych), czterech zwrotnic oraz torów łączących.
SKRZYŻOWANIA TORÓW
Oprócz rozjazdów, które umożliwiają przejście taboru z jednego toru na drugi, istnieją skrzyżowania torów, układane w
miejscu przecięcia dwu torów w jednym poziomie. Skrzyżowanie torów składa się z dwóch krzyżownic zwyczajnych,
dwóch krzyżownic podwójnych oraz torów łączących.
© 2010 Trainz.krb.com.pl Strona 5
805778585.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin