PROGRAM PRZEDMIOTU
NAZWA PRZEDMIOTU: Socjologia wychowania
Ogólna formuła przedmiotu: Wykład/ćwiczenia
Nazwa uczelni
UCZELNIA WARSZAWSKA IM. MARII SKŁODOWSKIEJ-CURIE
Typ przedmiotu:
obowiązkowy
Nazwa Instytutu
Instytut Pedagogiki
Rok studiów: 1
Semestr studiów: 2
Język wykładowy: Polski
Wykładowca: Dr Piotr Dejneka
Wykłady
(liczba godzin)
Ćwiczenia
Laboratoria
Konwersatoria
Lektoraty
Ćwiczenia terenowe
.....................
.......................
.........................
........................
Punkty ECTS
..........................
Łączna liczba punktów ECTS: ...........................
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu socjologii wychowania oraz pedagogiki społecznej
Cele przedmiotu:
Poznanie kanonu wiedzy teoretycznej z zakresu Socjologii Wychowania(wykład); rozwój umiejętności rozumienia społecznych aspektów procesów wychowania i kształcenia(wykład - ćwiczenia); udoskonalenie kompetencji w sferze nawiązywania i podtrzymywania kontaktów interpersonalnych(ćwiczenia), w szczególności tych związanych z celowym lub spontanicznym procesem wychowania; poszerzenie kompetencji interpersonalnych w szczególności prezentacji publicznych, komunikacji interpersonalnej, zasad logicznego prezentowania racji ich obrony i uzasadniania(ćwiczenia); ponadto zapoznanie się z kanonem polskiej socjologii wychowania (czytanie tekstów teoretycznych Marii Ossowskiej i Floriana Znanieckiego, ich dyskusja interpretacje oraz uaktualnianie znaczeń – szczegółowo w opracowanym wspólnie z Panią Agnieszką Majsterek programie ćwiczeń z Socjologii Wychowania)
Treści merytoryczne przedmiotu:
Nr tematu
Temat zajęć
i podstawowe zagadnienia
Wykład
1
Wprowadzenie do socjologii wychowania
Charakterystyka socjologii wychowania jako nauki z pogranicza socjologii pedagogiki i psychologii.
Związki socjologii wychowania iż innymi naukami społecznymi podobieństwa różnice, historia wyodrębnienia się i specjalizacji poszczególnych nauk społecznych oraz spory o granice między nimi
Podstawowe metody badań w Naukach Społecznych Pytania Egzaminacyjne z wykładu:
1. Socjologia Wychowania/Pedagogika – specyfika przedmiotów różnice i podobieństwa
2. Czym jest paradygmat i jakie pralni funkcje w naukach społecznych
3. Pojęcie Typu Idealnego Maxa Webera jako narzędzia badawczego
4. Jak gromadzi się dane w naukach społecznych
X
2
Cele i zagadnienia wychowania: problematyka
Czym jest wychowanie
Wychowanie bezplanowe i planowe
Potrzeba wychowania jako potrzeba społecznej reprodukcji grup przykłady
Model kręgu wychowawczego Floriana Znanieckiego.
Rola Etosu grupowego jako narzędzia wychowawczego
Pytania Egzaminacyjne z wykładu:
1. Wyjaśnij na podstawie wykładu jak i własnego doświadczenia czym Jest wychowanie
2. Przedstaw model kręgu wychowawczego Floriana Znanieckiego oraz funkcje poszczególnych elementów systemu
3. Przedstaw teorię podziału kultur Margaret Mead
3. Omów teorię kodów językowych Basila Bernsteina oraz teorię reprodukcji habitusu Pierra Bourdieu i spróbuj przedstawić ich znaczenie społeczne oraz wpływ na teorię wychowania.
4. Dlaczego Wzór obywatela w ustroju demokratycznym Marii Ossowskiej może być użytecznym narzędziem wychowawczym
3
Język – narzędzie socjalizacji
Nadrzędność języka w procesie komunikacji
Rodzaje komunikacji i ich specyfika (ustna pisemna, bezpośrednia pośrednia, masowa) i ich charakterystyka
Funkcje języka oraz model komunikacji wg Romana Jacobsona
Typy interakcji społecznych( i. pseudospołeczne, o sekwencjii reaktywnej o sekwencji wzajemnej o sekwencji asymetrycznej) ich charakterystyka i funkcje społeczne.
1. Wyjaśnij na podstawie wiedzy z wykładu rolę języka jako podstawowego narzędzia socjalizacji jednostki
2. Wyjaśnij na podstawie wiedzy z wykładu charakterystykę i funkcje język klasy szkolnej – aspekty przekazywania wiedzy przez nauczyciela( poznawczy, psychologiczny, społeczny) ich specyfika i funkcje
4
Kultura jako źródło socjalizacji
Pojecie kultury
Kultura a cywilizacja problemy płynności pojęć
Typy kultury (elitarna popularna, ludowa) charakterystyka i funkcje wychowawcze
Kanon kultury
Wychowanie jako zjawisko wdrażania w kulturę
1. Wyjaśnij czym według ciebie jest kultura, i jak mógłbyś scharakteryzować jej funkcje wychowawcze
2. Wyjaśnij czym jest kanon kultury oraz funkcje społeczne
3. Omów trzy główne typy podziałów w obrębie kultury
5
Wychowanie międzykulturowe specyfika, funkcje
Czym jest globalizacja i dlaczego zmienia ona w ostatnich 20 latach gruntownie obraz świata społecznego (znoszenie barier komunikacyjnych, gospodarczych politycznych, migracje, pluralizm etniczności)
Wychowanie międzykulturowe jego potrzeba , funkcje i charakterystyka
Cele Edukacji międzykulturowej.
Etapy rozwoju kulturowej empatii wg Hanveya( sens globalny)
Podstawowe modele integracji etnicznej oraz ich charakterystyka ( Model asymilacyjny, model tygla narodów – federacji kulturowej, Model pluralistyczny - transkulturalizm)
1. Czym jest globalizacja i co zmienia w obrazie współczesnego świata
2. Dlaczego potrzebne jest współczesnemu człowiekowi wychowanie międzykulturowe
3. Scharakteryzuj pokrótce model G Hanweya
4. Omów pokrótce podstawowe modele integracji etnicznej
Rola oświaty we współczesnym świecie
Rozwój społeczny a media komunikacji masowej,
Edukacja p...
spodpowieki