socjologia wychowania Dejneka.doc

(87 KB) Pobierz
PROGRAM PRZEDMIOTU

 

PROGRAM PRZEDMIOTU

 

NAZWA PRZEDMIOTU: Socjologia wychowania

Ogólna formuła przedmiotu: Wykład/ćwiczenia

 

Nazwa uczelni

UCZELNIA WARSZAWSKA IM. MARII SKŁODOWSKIEJ-CURIE

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Nazwa Instytutu

Instytut Pedagogiki

Rok studiów: 1

Semestr studiów: 2

Język wykładowy: Polski

Wykładowca: Dr Piotr Dejneka

Wykłady

(liczba godzin)

Ćwiczenia

(liczba godzin)

Laboratoria

(liczba godzin)

 

Konwersatoria

(liczba godzin)

 

Lektoraty

(liczba godzin)

 

Ćwiczenia terenowe

(liczba godzin)

 

.....................

.......................

.........................

.........................

........................

........................

Punkty ECTS

Wykłady

Ćwiczenia

Laboratoria

Konwersatoria

Lektoraty

Ćwiczenia terenowe

........................

.......................

 

..........................

 

..........................

..........................

........................

 

Łączna liczba punktów ECTS: ...........................

 

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza   z zakresu socjologii wychowania oraz pedagogiki społecznej

Cele przedmiotu:

Poznanie kanonu wiedzy teoretycznej z zakresu Socjologii Wychowania(wykład); rozwój umiejętności rozumienia społecznych aspektów procesów wychowania i kształcenia(wykład - ćwiczenia); udoskonalenie kompetencji w sferze nawiązywania i podtrzymywania kontaktów interpersonalnych(ćwiczenia), w szczególności tych związanych z celowym lub spontanicznym procesem wychowania; poszerzenie kompetencji interpersonalnych  w szczególności prezentacji publicznych, komunikacji interpersonalnej, zasad logicznego prezentowania racji ich obrony i uzasadniania(ćwiczenia); ponadto zapoznanie się z kanonem polskiej socjologii wychowania (czytanie tekstów teoretycznych Marii Ossowskiej i Floriana Znanieckiego, ich dyskusja interpretacje oraz uaktualnianie znaczeń – szczegółowo w opracowanym wspólnie z Panią Agnieszką Majsterek programie ćwiczeń z Socjologii Wychowania)

 

Treści merytoryczne przedmiotu:

 

Nr tematu

Temat zajęć

i podstawowe zagadnienia

Wykład

1

Wprowadzenie do socjologii wychowania

Charakterystyka socjologii wychowania jako nauki z pogranicza socjologii pedagogiki i psychologii.

Związki socjologii wychowania iż innymi naukami społecznymi podobieństwa różnice, historia wyodrębnienia się i specjalizacji poszczególnych nauk społecznych oraz spory o granice między nimi

 

Podstawowe metody badań w Naukach Społecznych 
  
  Pytania Egzaminacyjne z wykładu:

1.                        Socjologia Wychowania/Pedagogika – specyfika przedmiotów różnice i podobieństwa

2.                        Czym jest paradygmat  i jakie pralni funkcje w naukach społecznych

3.                        Pojęcie Typu Idealnego Maxa Webera jako narzędzia badawczego

4.                        Jak gromadzi się dane w naukach społecznych

 

X

2

Cele i zagadnienia wychowania: problematyka

Czym jest wychowanie

Wychowanie bezplanowe i planowe

Potrzeba wychowania jako potrzeba społecznej reprodukcji grup przykłady

Model kręgu wychowawczego Floriana Znanieckiego.

Rola Etosu grupowego jako narzędzia wychowawczego

 

Pytania Egzaminacyjne z wykładu:

1. Wyjaśnij na podstawie wykładu jak i własnego doświadczenia czym Jest wychowanie

2. Przedstaw model kręgu wychowawczego Floriana Znanieckiego oraz funkcje poszczególnych elementów systemu

3. Przedstaw teorię podziału kultur  Margaret Mead

3. Omów teorię kodów językowych Basila Bernsteina oraz teorię reprodukcji habitusu Pierra Bourdieu i spróbuj przedstawić ich znaczenie społeczne oraz wpływ na teorię wychowania.

4. Dlaczego Wzór obywatela w ustroju demokratycznym  Marii Ossowskiej może być użytecznym narzędziem wychowawczym

 

 

3

 Język – narzędzie socjalizacji

Nadrzędność języka w procesie komunikacji

Rodzaje komunikacji i ich specyfika (ustna pisemna, bezpośrednia pośrednia, masowa) i  ich charakterystyka

Funkcje języka oraz model komunikacji wg Romana Jacobsona

Typy interakcji społecznych( i. pseudospołeczne, o sekwencjii reaktywnej o sekwencji wzajemnej o sekwencji asymetrycznej) ich charakterystyka i funkcje społeczne.

 

Pytania Egzaminacyjne z wykładu:

1.                        Wyjaśnij na podstawie wiedzy z wykładu rolę języka jako podstawowego narzędzia socjalizacji jednostki

2.                        Wyjaśnij na podstawie wiedzy z wykładu  charakterystykę i funkcje język klasy szkolnej – aspekty przekazywania wiedzy przez nauczyciela( poznawczy, psychologiczny, społeczny) ich specyfika i funkcje

 

4

Kultura jako źródło socjalizacji

Pojecie kultury

Kultura a cywilizacja problemy płynności pojęć

Kultura jako źródło socjalizacji

Typy kultury (elitarna popularna, ludowa) charakterystyka i funkcje wychowawcze

Kanon kultury 

Wychowanie jako zjawisko wdrażania w kulturę

 

Pytania Egzaminacyjne z wykładu:

1.                        Wyjaśnij czym według ciebie jest kultura, i jak mógłbyś scharakteryzować jej funkcje wychowawcze

2.                        Wyjaśnij czym jest kanon kultury oraz funkcje społeczne

3.                        Omów trzy główne typy podziałów w obrębie kultury


 

 

5

Wychowanie międzykulturowe specyfika, funkcje

 

Czym jest globalizacja i dlaczego zmienia ona w ostatnich 20 latach gruntownie obraz świata społecznego (znoszenie barier komunikacyjnych, gospodarczych politycznych, migracje, pluralizm etniczności)

Wychowanie międzykulturowe jego potrzeba , funkcje i charakterystyka

Cele Edukacji międzykulturowej.

Etapy rozwoju kulturowej empatii wg Hanveya( sens globalny)

Podstawowe modele integracji etnicznej oraz ich charakterystyka ( Model asymilacyjny, model tygla narodów – federacji kulturowej,  Model pluralistyczny - transkulturalizm)

 

Pytania Egzaminacyjne z wykładu:

1.  Czym jest globalizacja i co zmienia w obrazie współczesnego świata

2. Dlaczego potrzebne jest współczesnemu człowiekowi wychowanie międzykulturowe

3. Scharakteryzuj pokrótce model G Hanweya

4. Omów pokrótce podstawowe modele integracji etnicznej

 

 

5

Rola oświaty we współczesnym świecie

 

Rozwój społeczny  a media komunikacji masowej,

Edukacja p...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin