Plan pracy koła plastycznego 2010-2011.doc

(77 KB) Pobierz

PLAN PRACY
KOŁA PLASTYCZNEGO
„KOLOREK”

ROK SZKOLNY 2010/2011

 

 

 

Autor: mgr

Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa nr … w ……….. im. Orląt Lwowskich

Obszar działania: działalność plastyczna

Termin realizacji: wrzesień – czerwiec 2010/2011

 

 

Ogóle założenia planu pracy:

Rozwijanie zdolności i zainteresowań ucznia, kształtowanie wrażliwości na piękno, to jeden z elementów wszechstronnego rozwoju ucznia. Techniki plastyczne, których podstawą są przeróżne działania doskonale wpływają na kształtowanie osobowości i postawy otwarcia na świat.

Tworząc prace plastyczne dziecko rozwija wyobraźnię i pomysłowość, staje się samodzielne, nabywa umiejętności dobierania narzędzi i materiałów potrzebnych do realizacji danego zadania.

Aby dziecko miało możliwość wypowiadania się w formie plastycznej w naszej szkole organizowane będzie koło plastyczne „Kolorek”. Grupę uczestników będą stanowili uczniowie klas I – III, którzy chcą rozwijać i pogłębiać swoje zdolności manualne,
a przy tym miło spędzać czas.

Zajęcia koła plastycznego będą odbywały się raz w tygodniu – w wymiarze jednej godziny zegarowej. Zawarte w nim treści mogą być modyfikowane przez nauczyciela
z uwzględnieniem indywidualnego poziomu zdolności artystycznych dzieci (zróżnicowanie poziomów w obrębie grupy). Program jako podstawę wszelkich działań przyjmuje aktywność dziecka.

 

Cele ogólne:

Ø      Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań twórczych.

Ø      Rozwijanie pomysłowości, oryginalności podczas wykonywania prac, a przede wszystkim wiary we własne siły.

 

Cele szczegółowe:

Ø      Kształcenie wrażliwości estetycznej, aktywności intelektualnej oraz samodzielności.

Ø      Doskonalenie sprawności manualnych.

Ø      Rozwijanie poczucia piękna kształtów i barw.

Ø      Zapoznanie z różnymi technikami plastycznymi oraz ich umiejętne łączenie w swoich pracach.

Ø      Wyrabianie umiejętności organizowania warsztatu własnej pracy, ekonomicznego wykorzystania materiałów.

Ø      Kształcenie spostrzegawczości, pamięci wzrokowej i wyobraźni plastycznej.

Ø      Kształcenie umiejętności samooceny.

Ø      Eksperymentowanie i doświadczanie z wykorzystaniem różnorodnego materiału plastycznego.

Ø      Wydłużenie koncentracji uwagi.

 

Metody pracy:

Ø      działalności praktycznej,

Ø      słowne,

Ø      doświadczeń i eksperymentów,

Ø      demonstracja,

Ø      pokaz.

 

Formy pracy:

Ø      praca indywidualna,

Ø      praca grupowa (jednolita, zróżnicowana),

Ø      praca zespołowa.

 

Procedury osiągania celów:

Ø      Oglądanie reprodukcji dzieł plastycznych.

Ø      Stosowanie różnorodnych technik plastycznych.

Ø      Przygotowywanie upominków na różne okazje.

Ø      Zachęcanie do udziału w konkursach.

 

Ewaluacja:

Ø      Rozmowa z uczniami na temat atrakcyjności zajęć.

Ø      Indywidualne rozmowy z uczestnikami koła plastycznego – najciekawsze tematy, najtrudniejsze prace, interesujące techniki plastyczne, pomysły na inne tematy.

Ø      Analiza wytworów ucznia (prace dzieci).

Ø      Obserwowanie pracy uczniów podczas zajęć.

Ø      Udział i zaangażowanie w życie szkoły (szkolne konkursy, wystawki prac plastycznych).

Ø      Odnotowywanie frekwencji na zajęciach.

 

 

 

Korzyści dla dzieci:

Ø      Rozwijanie dziecięcych talentów.

Ø      Kształtowanie i rozwijanie umiejętności artystycznych u dzieci.

Ø      Rozwijanie pozytywnego obrazu samego siebie.

Ø      Wyrażanie własnej kreatywności.

Ø      Kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole.

 

Korzyści dla nauczyciela:

Ø      Rozwijanie kreatywności.

Ø      Zapewnienie atrakcyjności oferty edukacyjnej.

Ø      Samorealizacja dająca poczucie satysfakcji.

Ø      Inspiracje dla twórczych rozwiązań.

Ø      Lepsze poznanie wychowanków.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMATYKA SPOTKAŃ KOŁA PLASTYCZNEGO „KOLOREK”:

 

Wrzesień:

·         Spotkanie organizacyjne – zapoznanie z materiałami, narzędziami itd. oraz czynnościami organizacyjnymi – miejscem składania materiałów, porządkowaniem stanowiska pracy, zasadami bezpieczeństwa podczas wykonywania pracy.

·         „Pocztówka z wakacji” – domalowywanie farbami tła i poszerzanie krajobrazu
z widokówki naklejonej na kartkę.

·         „Drzewko przyjaznych dłoni” – malowanie dłoni farbą plakatową i odciskanie śladu na dużym, białym kartonie.

·         Obrazki z ziaren – tworzenie kompozycji z różnych ziaren i przyklejanie ich na powierzchnię pokrytą plasteliną.

 

Październik:

·         „Jesienna sowa” – collage z wykorzystaniem materiałów naturalnych (suszone liście).

·         „Jesienne witraże” – przedstawienie za pomocą kolorowych papierów typowych motywów jesiennych.

·         „Warzywa i owoce jesieni” – wypełnianie konturów małymi kawałkami papieru.

·         „Barwy jesieni” – stemplowanie naturalnymi liśćmi.

 

Listopad:

·         „Liściowy frotaż” – pocieranie kredką świecową papieru położonego na liściu.

·         „Jesienne rozśmieszaczki” – wykonanie pomponów z kolorowej włóczki, ozdabianie oczkami i innymi elementami dekoracyjnymi.

·         „Kolorowe parasolki” – wycinanie wg szablonu, ozdabianie wg własnego pomysłu.

·         „Szaruga jesienna” – rysunek ołówkiem z uwzględnieniem akcentu kolorystycznego.

 

Grudzień:

·         „Anioły” – praca przestrzenna z różnych materiałów.

·         „Bożonarodzeniowe kartki” samodzielne wykonywanie kartek świątecznych
z wykorzystaniem kolorowych kartonów, tektury falistej, nitek, włóczek, papieru kolorowego, cekinów. Wklejanie karteczek z wydrukowanymi życzeniami.

·         „Zimowe witraże” – malowanie witraży świątecznych farbami Window Color.

·         „Ozdoby choinkowe” – wycinanie foremkami kształtów w masie solnej, ozdabianie powstałych form drobnymi elementami (wałeczkami, kulkami itp.), malowanie ozdób choinkowych farbami plakatowymi.

 

Styczeń:

·         „Fajerwerki sylwestrowe” – wydrapywanka na podkładzie z tuszu.

·         „Za oknem zima” – malowanie białą farbą plakatową na czarnym lub granatowym kartonie, wycięcie z białego kartonu okienka i przyklejenie go do obrazka.

·         „Maska karnawałowa” – tworzenie i ozdabianie szablonu maski karnawałowej. Stosowanie różnych elementów zdobniczych.

·         „Niewidzialny rysunek” – praca plastyczna wykonana za pomocą świecy i farb.

 

Luty:

·         „Śnieżna zasłona” – wycinanie gwiazdek śniegowych, nawlekanie na nitkę.

·         Wesoły bałwanek” – komponowanie obrazka z paluszkowych odcisków, dorysowywanie i doklejanie dodatkowych elementów.

 

Marzec:

·         „Chatka Baby Jagi” – wykonanie z dużego bloku technicznego chatki Baby Jagi, wyklejanie chatki piernikami, ciastkami itp., domalowywanie innych elementów obrazka farbami plakatowymi.

·         Rękawiczkowy stworek” – wykonanie stworka z rękawiczki wypchanej ryżem, ozdabianie guzikami i elementami dekoracyjnymi.

·         „Wazon z kwiatami” – wyklejanie sylwety wazonu skorupkami od jajek, komponowanie bukietu kwiatów z elementów papierowych.

·         „Bazie” – owijanie gałązek drzew bibułą, formowanie i przyklejanie elementów z waty.

·         „Wiosna dookoła nas” – malowanie akwarelami – mieszanie kolorów z wykorzystaniem pędzli, patyczków, piórek itp.

 

 

 

 

 

Kwiecień:

·         „Tulipany” – wykonanie bukietu tulipanów metodą orgiami wg wzoru.

·         Wykonanie okolicznościowych ozdób i dekoracji z okazji Świąt Wielkanocnych.

·         „Cudorybki” – wykonanie rybek z płyt CD i kolorowego papieru, uzupełnianie kształtu ryby tkaninami, sznurkami, cekinami itp.

·         Mozaika z makaronu – temat dowolny.

 

Maj:

·         Zabawne twarzyczki” – wykonanie na bazie jednorazowych talerzyków twarzy
z wykorzystaniem różnorodnych akcesoriów.

·         „Motyle” – odbijanka symetryczna, dorysowywanie łąki kredkami pastelowymi.

·         „Kwitnące drzewo” – wyklejanka z kłębuszków wełny i papieru kolorowego.

·         „Laurka dla mamy” – wykonanie kartki z okazji Dnia Mamy wg własnego pomysłu. Wklejanie karteczek z wydrukowanymi życzeniami.

 

Czerwiec:

·         „Kleksy” – wykonanie kleksa z czarnego tuszu kreślarskiego, dorysowywanie pojedynczych elementów kredkami „bambino”.

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin